Hoe laatste restje E10 uit de motor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Ik heb een piep klein luxe probleempje. Echt een 'first world problem'.
Ik heb een ZX-9R uit 2003 met carburateurs; de winter motor. En geen zin om erop te rijden :P
Bij de laatste tankbeurt was er echter alleen E10 beschikbaar :')
Nu wil ik de motor weg zetten tot de volgende winter maar dan moet wel eerst alle ethanol eruit.
Inmiddels met een handpompje (bijna) alle benzine uit de tank gehaald. Nu nog de benzine pomp en carburateurs schoon krijgen.

En dan nu de vraag:
Als ik de motor in de tuin start en stationair laten draaien totdat alles leeg is. Hoe lang kan dit duren?

Ik kan natuurlijk ook eerst naar de dichtst bijzijnde benzinepomp rijden en V-power tanken maar weet niet of ik die 1,6 kilometer haal.
 
Ik zou de gok wagen en gewoon die 1.6km rijden. Dat kleine beetje in je tank + vlotterkamers brengen je een heel eind. Ergste geval moet je nog een paar honderd meter lopen om een jerrycan benzine te halen. Het is mooi weer 8-)
 
Niet echt het antwoord waar ik op zit te wachten.
Wat meer context:
Uiteindelijk moet de bezinetank toch helemaal leeg omdat het rietje van de benzinekraan los is.
De motor buiten op straat zetten kost mij 20 minuten werk. Totaal 2x dus 40 minuten. Ik zoek iets dat minder tijd kost. Eventueel de benzinepomp los en carbs aftappen.
En als ik zin heb om te rijden pak ik wel een andere motor.
 
Benzineslang losnemen van kraan, slangetje in jerrycan en kraan op reserve zetten?

Tank demonteren, kraan demonteren en tank leeg laten lopen via kraangat?

Kom op zeg...er zijn meer wegen naar Rome..
 
Niet echt het antwoord waar ik op zit te wachten.
Wat meer context:
Uiteindelijk moet de bezinetank toch helemaal leeg omdat het rietje van de benzinekraan los is.
De motor buiten op straat zetten kost mij 20 minuten werk. Totaal 2x dus 40 minuten. Ik zoek iets dat minder tijd kost. Eventueel de benzinepomp los en carbs aftappen.
En als ik zin heb om te rijden pak ik wel een andere motor.
Je bent nu al meer tijd kwijt met geneuzel op MF.:+
 
Ik heb een piep klein luxe probleempje. Echt een 'first world problem'.
Ik heb een ZX-9R uit 2003 met carburateurs; de winter motor. En geen zin om erop te rijden :P
Bij de laatste tankbeurt was er echter alleen E10 beschikbaar :')
Nu wil ik de motor weg zetten tot de volgende winter maar dan moet wel eerst alle ethanol eruit.
Inmiddels met een handpompje (bijna) alle benzine uit de tank gehaald. Nu nog de benzine pomp en carburateurs schoon krijgen.

En dan nu de vraag:
Als ik de motor in de tuin start en stationair laten draaien totdat alles leeg is. Hoe lang kan dit duren?

Ik kan natuurlijk ook eerst naar de dichtst bijzijnde benzinepomp rijden en V-power tanken maar weet niet of ik die 1,6 kilometer haal.
Als ik mijn zx6r stationair laat draaien met de benzinekraan dicht, dan zijn binnen 5 minuten de carburateurs leeg en valt die uit.
Dat doe ik namelijk bij elke winter stop.(moet je hem wel recht laten staan, en niet schuin op de standaard)
 
Niet echt het antwoord waar ik op zit te wachten.
Wat meer context:
Uiteindelijk moet de bezinetank toch helemaal leeg omdat het rietje van de benzinekraan los is.
De motor buiten op straat zetten kost mij 20 minuten werk. Totaal 2x dus 40 minuten. Ik zoek iets dat minder tijd kost. Eventueel de benzinepomp los en carbs aftappen.
En als ik zin heb om te rijden pak ik wel een andere motor.

Kijk, zo wordt het toch een stuk duidelijker ;)

Kraan dicht, tank er af.
Dan kun je m gewoon leeg gieten.

Slang naar de carbs loshalen, en die gebruiken om leeg te laten lopen kan ook prima.

Oh, en als ie toch al bijna leeg is, dan kun je m met dat beetje er in ook rustig op de zijkant leggen om aan de kraan te prutsen.
 
en kraan op reserve zetten?
Ik schreef dat het rietje los is. Dat is zeg maar een essentieel onderdeel van reserve. ;)

Anyway, toch maar tank en pomp losgehaald. Morgen eens kijken hoe ik het restje benzine uit de carbs en pomp krijg.

P5220268C.jpg


P5220270C.jpg
 
Deze toevoeging in je tank kieperen en je motor laten draaien tot het in de carb`s zit had je een hoop tijd en ellende bespaard.
 
Vlak voor de winter heb ik hetzelfde euvel.
Eerst rijd ik de tank vrijwel leeg.
Bedenk dat leeg op de meter betekent dat er mss nog wel 5 liter in zit!!! Daarom in het rood nog gewoon 50km doorrijden.
Voor mijn FZ geldt, dat als de meter in het rood gaat, dat er nog ca 90km te gaan zijn. Voor mijn Blackbird is dat ca 80km.

Vervolgens met een jerrycan premium achterop daarna de tank echt volledig leeg rijden totdat ie stilvalt.
Jerrycan erin en naar de pomp voor afvullen met premium.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan