Hoe moeilijk is EFI ombouw voor een gemiddelde techneut?

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
Zoals de titel al aangeeft: hoe moeilijk is een EFI ombouw voor iemand met een gemiddeld/goede kennis van techniek?

Ik ben een project aan het overwegen met daarin 2 kernwoorden: VTR1000F Firestorm en AISIN AMR500 supercharger.

Kennis van mechanische techniek: prima.

Kennis van motortechniek: goed

Kennis van electronica: slecht

Kennis van verbrandingstechnologie: redelijk

Mogelijkheden bewerkingen: zeer veel

HBO ingenieur WTB, 30 jaar ervaring in ontwerp, berekening en fabricage van tandwielkasten in ieder soort en formaat.

Ik weet dat er op internet alles te vinden is over microsquirts en vergelijkbare units, en ook hier is vast de nodige hulp en info te verkrijgen, maar objectief gezien: hoe moeilijk is het nou echt voor een gemiddelde techneut?

Ik heb ooit een turbo project gestart maar alles viel op de keuze van de turbo, maps, etc. Koos je de verkeerde kreeg je dat vrijwel niet goed.

De reden voor injectie? Layout: supercharger tussen de V van de cilinders en niet bovenop de carbs, en de vrijheid van afstellen/tunen.


Wat zijn de grootste valkuilen, behalve mijn eigen kennisbeperking?
 
En in het streetfighter gedeelte hier op mf is er iemand bezig met een bmw k te voorzien van turbo maar voor die tijd had hij er een supercharger op.
Misschien wil hij je wel helpen?
 
Een cursus, daar had ik niet eens aan gedacht.

Natuurlijk zijn er talloze fora, en ik lees me helemaal suf, maar als ik me daar in alle topics moet inlezen ben ik bejaard eer dat hij klaar is.

Dat topic heb ik uiteraard geheel doorgelezen, superinteressant.
 
Ik heb weinig kennis van verbrandingstechniek, mechanica en basis gereedschap.

Het tunen (stage 1) van een diesel heeft mij 3 jaar gekost zonder dyno, waarvan waarschijnlijk alsnog 50% info van het internet in de vorm van een advies.

Heb er nooit voor geleerd maar ik had het aardig onderschat :)

Montage zal het minste probleem zijn in ieder geval.
 
Vtr1000f, dus volgen. Wanneer ga je beginnen, want master milo zijn tank project loopt op zijn einde. Alvast bedankt voor de verhalen en natuurlijk de foto's 👍.

O en zorg dat er handmatige naksen gemonteerd zijn, anders heb je kans op een kort project.
 
Vtr1000f, dus volgen. Wanneer ga je beginnen, want master milo zijn tank project loopt op zijn einde. Alvast bedankt voor de verhalen en natuurlijk de foto's 👍.

O en zorg dat er handmatige naksen gemonteerd zijn, anders heb je kans op een kort project.

Ik moet de VTR nog gaan halen, maar de deal is rond. Hij had een kapot blok door de bekende NAKS en er hangt inmiddels een ander blok onder wat goed zou moeten zijn. Echter dat is nog niet aangesloten dus dat ga ik eerst allemaal doen zodat hij loopt. Er zitten goede losse koppen bij de deal dus ik kan dat andere blok weer opbouwen en kijken waar & hoe ik de aandrijving van de compressor eruit kan halen.

En het ontwerpen gaat op de computer, ik heb een 3D scan van het blok die ik aan het modelleren ben in Inventor.

Dus het zal wel even duren voordat er wat te zien is.
 
Heb ooit eens gezien dat er voor de vfr800 plug en play sets werden verkocht. Zal vast nog het een en ander afgesteld moeten worden maar toch. Heb er allemaal geen verstand van maar ik ben reuze benieuwd. Succes 👍
 
Voor zover niet overbodig ook van mijn kant een aanbeveling voor de cursus bij www.efignition.nl Ik heb de cursus twee keer gevolgd (langzame leerling hèh.... :-) en ben er zeker wijzer van geworden. Je kunt bij Jeroen ook terecht voor wat hij een "projectbespreking" noemt, heb ik ook gedaan. In twee uurtjes heel veel specifieke vragen kunnen stellen en zelfs wat dingen kunnen testen.

Ik ben een CX500 aan t ombouwen naar fuel injection. Hartstikke leuk en uitdagend om te doen. Ik heb een mechanische achtergrond én t geduld om veel te lezen en uit te zoeken. Ik denk dat dat laatste wel helpt.

De documentatie van de megasquirt is ook de moeite van t lezen waard, geeft je ook een heel aardig beeld van wat je te wachten staat: https://www.msextra.com/manuals/ms2manuals/
Begin met de hardware manual, daarna de "Setting Up" manual.

Efignition heeft ook zijn eigen ECU's. Ik heb uiteindelijk een "echte" microsquirt gekocht omdat ik daarmee toegang heb tot een heleboel ondersteuning, kennis en ervaring van de Megasquirt community die nogal principieel weigeren om ondersteuning te bieden voor van Megasquirt afgeleide computers zoals de Efignition. Daarnaast ben ik niet zo kapot van de behuizings-constructie die Efignition gebruikt; de ECU is ingegoten en daarmee dus niet te repararen igv een ongelukje.
 
Ik ben een CX500 aan t ombouwen naar fuel injection. Hartstikke leuk en uitdagend om te doen. Ik heb een mechanische achtergrond én t geduld om veel te lezen en uit te zoeken. Ik denk dat dat laatste wel helpt.
Interessant, hoe ingewikkeld is dat ongeveer? Is er op dit vlak een duidelijk verschil met zo'n supercharger project? Ik kan me voorstellen dat er wat minder variabelen zijn als je het atmosferisch houdt, maar scheelt dat nou ook echt veel?
 
Je hebt iig een krukaspositie sensor met 62-2 wiel nodig , een gaskleppositie sensor, een map sensor, een koelvloeistof temperatuur sensor, een lambda sonde.
Wil je naar sequentiële injectie en ontsteking dan heb je ook een nokkenas positie sensor nodig.
Denkelijk nog wel wat vergeten.
Heb mij er lang geleden een keer in verdiept.
Oja en natuurlijk een benzinepomp , drukregelaar, benzinefilter en injectoren nodig.
Buiten de ecu en de bedrading.
 
Is er geen prototype cq voorganger van je project?
VTR1000F Firestorm en AISIN AMR500 supercharger.
Als je van alle verkrijgbare componenten een werkend geheel wil maken zit je veel op een experimenteel platform. Uiteraard is dat hèèl gaaf om uit te McGyveren met het risico dat het eindigt zoals je turbo-project: Terugvallen naar een bestaande beproefde configuratie.
Of hij gaat lopen als mijn RD350LCFII: Dus ook never nooit niet meer!
Om he goed voor elkaar te krijgen zal je zoals @daddyphilipsen zei heel veel data aquisitie moeten doen aan je motor, wat het alleen maar interessanter maakt.
Ik weet uit de (auto)race dat men bijvoorbeeld Lotus carburatieblokken ombouwde naar injectie en dat die dingen liepen als de brandeweer. En dat zag er verassend simpel uit.
Waar wil je inspuiten? Voor of in de cilinder?
 
Je kan toch ook alvast wat modellen laten zien?
Hoe kom je aan de scan, heb je die zelf gemaakt?

Stukje uitleg:

Ik heb ooit eerder een (streetfighter) project gestart omdat het bouwen van een eigen motor natuurlijk het mooiste is wat je als techneut en motorrijder kan doen.

Misschien hebben sommige oudgedienden hier de "Firestarter" nog in het geheugen:

P1010001Small-1.jpg


P1010003Small-1.jpg


(Kut Photo-Bucket Banner, het zijn goddomme mijn eigen foto's....)

Prachtig ding waar ik met heel veel plezier aan gewerkt heb, en toen hij voor 95% af was, was ik het kotszat en heb hem weggedaan......

En dat is iets wat ik helaas bij vrij veel projectbouwers zie gebeuren hier. Dat wil ik dus niet meer. Ik heb zin, tijd & geld om een nieuw project op te gaan zetten maar ga het wel anders doen. Probleem voor mij (en velen met mij vrees ik) is dat het oude project te lang duurde en er teveel overnieuw moest. Ik deed het net als iedereen en begon met een FZR1000 vol te hangen met leuke onderdelen. Design bepaalde ik terplekke wel. Dat is leuk maar daardoor ben je lang bezig en moet er veel over. Onderdelen passen toch niet lekker, achteraf had je het anders gewild en je begint met zelfgemaakte spullen weer te modificeren en opnieuw te maken. Dat werkt niet motiverend, bij mij niet in ieder geval. Het duurt te lang, je hebt te vaak een onderdeel waar je avonden op hebt staan zweten weggepleurd, het schiet niet op. En het leven haalt je in, er gebeuren dingen die je niet kon voorzien, in mijn geval teveel werk op de zaak.

Ik heb ooit een project gevolgd van iemand die het anders aanpakte: Hij zette alle onderdelen in 3D in de computer en ontwierp daarop zijn motor. Het designproces is net zo leuk, alleen bouw je hem nu op een beeldscherm in plaats van in de schuur, maar het wijzigen is wel wat makkelijker. Bevalt het niet dan verzin je wat anders. Kost alleen tijd en dat was je anders ook kwijt geweest. Je koopt een onderdeel die je graag wilt gebruiken en digitaliseert het, en verkoopt het weer voor hetzelfde bedrag of meer. Zo bouw je de hele fiets op en als hij helemaal naar je zin is ga je hem fysiek maken. Dat kost veel minder tijd want je weet wat je nodig hebt en wat je moet maken. Paar maanden later staat hij er dan dus.

En komt er wat tussen, kan altijd in het leven, dan kap je ermee en hebt alleen een berg tijd besteed.

Zo ga ik het ook aanpakken dus. Nou is het werken met 3D mijn dagelijks werk dus dat is een cruciaal voordeel.

Ik heb lopen zoeken naar een scan van een VTR blok (wist al een tijdje dat ik die wilde gaan gebruiken) en uiteindelijk heb ik een vent gevonden in Australie via Facebook die een scan had. Na veel smeken heb ik dat bestand gekregen, maar het was erg grof en ruw:

1.jpg


2.jpg


3.jpg


Het is echter grof, low-res en de scanner heeft plekken gemist zoals je hier kunt zien. De bestandsgrootte is echter groot.

Ik ben dus begonnen het ding te modelleren, zeg maar 3D overtekenen. Dan hou ik een blok over wat netjes strak is, waar ik gewoon maten uit kan halen en wat qua bestandsgrootte veel kleiner is, en dus veel sneller. Als mijn assembly straks uit honderden parts bestaat dan wil ik niet dat hij traag wordt.

Begonnen met wat simpels zoals een oliefilter, maar daarna in de scan gedoken en wat kleinere onderdelen uitgeprobeerd, zoals dit kleppendeksel:

5.jpg


Maar uiteindelijk moet het hele blok erin, ik ben begonnen maar het is een heidens karwei:

4.jpg


Hier ben ik nog wel even mee bezig.

Ik heb de scan ooit nagemeten met een VTR blok en de maatvoering van belangrijke punten zoals ophanging klopt heel erg goed, dat valt mee. Over een 2 weken heb ik die donor VTR in de schuur staan en kan alles checken en ontbrekende info aanvullen. Ik hoop met een paar weken het blok en aanvullende rotzooi te hebben gedigitaliseerd.
 
Dan het technische gedeelte. Ja ik weet wat er op me af komt, maar dat maakt het juist leuk. Er is zo veel info te krijgen dat ik best een eind moet komen en lukt het niet, so what? Dan ben ik toch lekker van de straat geweest. Dat is voor mij de hobby.

Ik ben qua styling redelijk gek op de Wakan (of Avinton of hoe heet dat ding tegenwoordig), en die scoop in de tank is prachtig, maar dat ding is zo fake als wat zonder dat daar iets achter zit en dat vindt ik dus wel ruk. Heb altijd nog eens een supercharger project willen proberen dus nu is de tijd.

En lukt het niet dan weet Marktplaats er wel raad mee......
 
Tuuuurlijk herinneren we jouw FZR! Gedachte is goed hoor qua aanpak, juist daarom dacht ik te hinten naar een SP omdat je daar geen tijd en moeite in de injectie hoeft te stoppen. Maar een F zal ongetwijfeld goedkoper op de kop te tikken zijn.. Succes (en veel plezier!) in ieder geval
 
Terug
Bovenaan Onderaan