hoe moet je een nieuwe motor inrijden..

[
quote]ronididodi schreef op 06 maart 2009 @ 17:54:
hey brugmanscoot............ik ben een beginnende motor rijder , dus nog veel te leren :) .
hoezo spijtig ;( .............ik krijg veel verschillende antwoorden zo ook die van jou. als je je 2de reactie wat onderbouwt had, dan was het mischien wat duidelijker voor me. in je eerste reactie staat ook niet of ik de eerste 1000 km 160 mag rijden of juist veel onder de 100 moet blijven. toerentallen zegt me niets en op een automaat is dat toch anders dan een schakelmotor(of zeg ik weer iets doms).

je ziet ook reacties die zeggen gewoon gas er op, tuurlijk zal ik tot de duizend km beurt soms het maximale er uithalen, maar aan de gemiddelde reactie te lezen kwam ik tot de conclusie dat ik de eeste 1000 km niet te gek moet doen en daarom was mijn reactie dat ik de eerste 1000 km niet boven de 120 gaat. dus wat is het nou??wel vaker harder/maximale of is dit ter strengste verboden :? ik hoor je graag.... de volgende keer zal ik duidelijker zijn.

groetjes,
ron~[/quote]

Ron,
Je zegt het zelf...ik ben een beginnende motorrijder.Ik ga het de eerste 1.000 km. kalm aan doen........tot 120 km. per uur.Hoe snel ga je dan na 1.000 km. rijden?Volgens mij is in onze regionen de max Snelheid nog steeds 120 hoor.Schijnbaar onthou je enkel gaaaaaazen en heb je de vele verstandige raad van enkele college niet gemerkt.
De eerste honderd km. eens stevig doortrekken en op de motor remmen is i.d.d. beter voor het roderen van de zuiger veren (segmenten) Maar even doortrekken wil niet zeggen aan (echte)120 km. p. u.,dit is met een 400 aan 80 % van z'n mogelijkheden.En na enkele tientallen km. zouden de zuigerveren reeds optimaal afsluiten.Dus nadien kalmer en met inachtname van de toerentallen.
Met dit doel voor ogen denk ik dat je de verkeerde machine hebt gekozen, de motorscooter is daar echt niet voor gemaakt,zeker niet de MP3.Ik zou in jou plaats dan gaan voor een 4 cilinder in lijn scheurijzer van een 1.000 cc.
Ron,ik ben echt geen heilige hoor....maar hou het kalm en veilig.Onze wegen zijn nl. zo druk bezet dat prestatie gericht rijden uiteindelijk zal leiden tot zware ongevallen.
Geniet van je motor,maar hou het veilig vriend. :]
Greets Rudy. ;)
 
..... dus wat is het nou??...
Het is een onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft, waarover de inzichten zijn veranderd en waar ook nog eens veel misverstanden over bestaan.

Vroeger werd gezegd dat je heel rustig moest inrijden, tegenwoordig lijkt het wel andersom...
Ik zal proberen het een beetje duidelijker voor je te maken.

Inlopen van een motor is nodig omdat de onderdelen nog ruw zijn van de fabricage en afdichtingen en lagers nog niet optimaal zijn.

Nu is het vooral voor afdichtingen belangrijk dat die goed zijn, als er weinig gas weglekt tussen zuiger en cilinderwand heb je een beter rendement en presteert de motor beter.
Er is een "theorie" die zegt dat juist de eerste kilometers belangrijk zijn voor die afdichtingen.
Voor lagers is het belangrijk dat ze niet heet lopen, dat zou immers kunnen gebeuren als je de zaak direct al zwaar belast.

In de volgende post heb ik dat al eens uitgelegd. Motoman waar over gesproken wordt is dezelfde als in een link van mototuneusa.com die al genoemd werd, het gaat dan ook over die theorie.
Hybride in "hoe hebben jullie je scooter ingereden?"

Deze theorie is door verschillende mensen getest en ik lees zelf alleen maar positieve verhalen; helaas heb ik nog geen eigen ervaring want ik koop steeds jong gebruikt....

Vroeger was fabricage minder nauwkeurig en motoren presteerden ook minder dan tegenwoordig, een modale auto had bijvoorbeeld een top van 95 Km/h; toen werd aangeraden over een langere periode echt rustig aan in te rijden, je kon met een nieuwe auto dus niet normaal met het verkeer mee.
Tegenwoordig is de fabricage een stuk nauwkeuriger en motoren presteren een heel stuk beter; zonder in te houden kun je dus wel met het verkeer meekomen zeker met de snelheidslimieten van tegenwoordig.
Vandaar dat wel eens gezegd wordt dat je niet meer hoeft inrijden. Bij normaal gebruik belast je de motor immers niet zo zwaar, dat geldt zeker voor de huidige generatie 1000 cc supersportmotoren.

Voor bijvoorbeeld een Burgman 125 ligt de zaak toch iets anders.... Die heeft niet veel vermogen over en dus kun je hem wel degelijk (te) zwaar belasten als je in het normale verkeer wilt meedoen.

Dus als gezegd wordt: "inrijden in niet nodig", bedenk dan dat dit afhangt van hoe de motor gebruikt wordt. Het is alleen waar als de motor doorgaans niet heel zwaar hoeft te werken, en het gaat voorbij een het afdichtingen verhaal.

Om inlopen te bespoedigen wordt de motor nog wel eens met speciale olie gevuld; speciaal betekent hier niets anders dan: minder goed. Dat smeert minder goed en versnelt de gewenste inloop slijtage. Om het uiterst fijne slijpsel dat vrijkomt en zich in de olie verzamelt zo snel mogelijk kwijt te raken kun je het best de eerste olie al snel wisselen. Vandaar die 1000 Km beurt.....

Maar er is meer dan afdichtingen; ook lagers moeten goed inlopen. De kans bestaat dat die in extreme gevallen door zware belasting heet worden, de smering minder wordt, ze daardoor nog heter worden en je echt een vastloper krijgt. Vandaar dat je de motor niet continu zwaar moet belasten, eventjes om de afdichtingen te laten inlopen en daarna weer minderen.

Dat is het verhaal achter die motoman; je vroeg om een uitleg, of je het zo doet moet je uiteraard zelf weten.
 
Laatst bewerkt:
En dat is idd nu net waar de kneep zit. (Het bovenstaande verhaal)

Veel motoren zijn ook nogeens begrensd en in het dagelijks verkeer belast je ze dus bijna nooit 100%. Al helemaal niet met de snelheidsbeperkingen in Nederland. Zelfs voor de kleinere motoren gaat dat op. Dit tesamen met de veel en veel betere en verfijdende productiemethoden en de verbeterde smeermiddelen, stelt inrijden dus in de praktijk tegenwoordig weinig of niets meer voor en kun je de motor noch nauwelijks in de prak rijden.

Het is inmiddels meer een mythe geworden dan een werkelijk noodzakelijk ritueel. De fabrikanten gaan voor de zekerheid en maken gebruik van de nog bestaande gedachte over inrijden terwijl dit allang niet meer nodig is. De twijfel van de consument hierover en over de waarde van zijn kostbaar speelgoed speelt men als fabrikant aardig op in, maar dit is (mijns inziens) absoluut niet (meer) nodig.

Maar zoals uit dit topic blijkt; zoveel mensen zoveel meningen. Je zult er zelf je conclusie uit moeten trekken. De meesten nemen daarom het zekere voor het onzekere en doen (soms krampachtig) wat de fabrikant voorschrijft. En dat is nu juist degene die op safe speelt, want die moet dokken als het verkeerd gaat binnen de eerste twee jaar garantie. Het valt namelijk (bijna) niet aan te tonen als iemand maling heeft gehad aan de inrijregels en de motor daardoor in elkaar rijdt. Daarom gebeurt dit dus ook niet. Gewoon rijden dus en je nergens druk over maken.

30 jaar geleden zou ik een ander verhaal hebben neergepend, maar vandaag de dag zie ik geen reden meer voor een massaproductie apparaat om dat krampachtig in te rijden, of überhaubt in te rijden.

Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
 
Laatst bewerkt:
ik heb net me blok gereviceert en ben van mening dat als, mits je de boel goed warm laat draaien je er eigenlijk weinig verkeerd aan kan doen. Goed ik zal continu vol gas niet aanmoedigen. Maar ook zeker niet onder een toerental blijven, rij gewoon zoals je zou gaan rijden. Je mag best een keer lekekr het gas erop. maar nogmaals altijd met warme motor.
ik rij zelf 2 tact en gooi wel de 1e periode extra olie bij de benzine voor extra smering.
 
hey burgmanscoot..........ik word geen snelle rijder wees maar niet bang. naar horen zeggen gaat de mp3 lt maximaal rond de 150 dus de vraag over het inrijden vroeg ik mij ook gelijk af je de eerste 1000km 150 mag.
in nederland mag je indderdaad niet harder dan 120 , en daar zal ik mijn aanhouden, maar dat wil nog niet zeggen dat ik zo af en toe en waar het kan ff harder ga rijden, gewoon heel even ,is dat zo erg dan. er wordt gelijk gezegt dat ik de verkeerde motor heb gekozen, het tegendeel juist . ik heb altijd al een motorscooter willen hebben lekker relax, maar af en toe gewoon lekker gassen kan in mijn ogen geen kwaad( op de rijksweg waar weinig tot geen verkeer rijd is dat mogelijk, toch)

hybride en iron horse, jullie ook bedankt voor je uitgebreide reactie.....duidelijk taal.
maar toch nog ff een duidelijke vraag. na hoeveel km mag je het maximale er uithalen om te weten wat zijn top is, iedereen wil dat toch weten . met een motor met een top van 250 km/u is het in mijjn ogen wat moeilijker........maar de scooter die er aan komt gaat maximaal 150(dat word gezegd).ik wil het dus ooit proberen, ook al zeg je dat ik het beter niet in de eerste 1000 kan doen dan komt het later wel een keertje.....ik heb geduld.


groet
 
Hé Ron,

Met de Mp3 heb je i.d.d. een goede keus gemaakt.En 400 cc. is perfect voor jou streefdoel.Vorige week reedt er een dergelijk voertuig voor mij in Gent.Moet bekennen dat ik hem net kon volgen (met de Burg 650) over de vele tramsporen,hij had er schijnbaar geen enkele last van.
Ik zou toch minstens 1.500 a 2.000 km. wachten om hem langdurig volgas te belasten.Zoals ik eerder zei zal je de motor stilaan voelen loskomen.Heb momenteel 36.000 km. met mijn Burg.Moet eerlijk bekennen dat ik nog steeds niet weet hoe snel hij kan.
Heb hem in Duitsland eens laten gaan met volledige belading en hij haalde vlot 160,daarbij had hij nog veel over.160 is best hard hoor,krijg maar eens een klapband aan die snelheid.Heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt,wel eens zien gebeuren.Dan begin je ernstig na te denken hoor Ron.Defensief rijden is de boodschap.
Hou het veilig maat.
Greets Ruuuudy.
 
Eerste 1000 km niet meer dan 4000 toeren( 80 km) en veel van toeren wiiselen. Daarna 5000 toeren ( 100Km) en weer veel in toeren wisselen. Daarna kan je verder doortrekken.
Maar vooral het begin is vervelend, je wordt aan alle kanten ingehaald maar ga je gassen dan ben je later de klos, je maakt dan je eigen zuipert en onderhoud wordt hoger. Dus rustig aan veel van toeren wisselen en hij gaat lang mee. Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan