Doe ik het goed?
Ik ben in het bezit van een moto guzzi V50 met electronische ontsteking.
De merktekens op het vliegwiel zijn niet zichtbaar dus met een stroboscoop gaat het niet werken.
De voorontsteking moet 10 graden zijn.
Nu wil ik de ontsteking afstellen door een aantal mm voor het bdp .
Mijn filosofie is als volgt;
De slag is 57 mm.
Daarvoor heeft hij 360 graden nodig.
Ik deel 360 op 57 en vermenigvuldig de uitkomst daarvan met 350 (is 360 graden -10)
De uitkomst is 55,4 mm.
Trek dit af van de totale slag 57 - 55,4 = 1,6 mm voorontsteking.
Mijn vraag; Doe ik dat goed of moet ik er rekening mee houden dat de zuiger 2 slagen nodig heeft om rond te komen?
In dat geval zou het 3,2 mm zijn.
Graag jullie mening.
Een beetje gonio toepassen.
geg: slag = 57,2 mm, R = 28,6 mm, hoek = 10o
gevr: lange rechthoekszijde.
opl: lange rechthoekszijde = R x cos 10o = 28,6 x 0,985 = 28,2 mm
voorontsteking in mm = R - lange rechthoekszijde = 28,6 - 28,2 = 0,4 mm
Gradenschijf op je dynamo, BDP en 5 graden voor BDP aftekenen. Je kan ook tanden tellen van de starterkrans, uit mijn hoofd zeg ik 9 tanden is 5 graden. (dan zie ineens ook de merktekens) Moeilijker moet je het niet maken. Ik zou ook even de handleiding van je ontsteking nalezen. Meestal stel je met het ledje af op BDP
.Het forum van de Guzzi club (MGCN) is ook enorm behulpzaam.
Elke tand van de starterkrans van een kleine guzzi is 3 graden .
Dus zoek je bdp op en je weet het.
Feit is dat bij vervangen van het motorblok de starterkrans kennelijk niet op de juiste manier is terug geplaatst.
Hierdoor hebben de merktekens geen nut meer.
Of een drijfstang 10 of 20 cm lang is maakt niets uit voor de afgelegde weg. Bij een slag van 57.2 mm blijft dat die 57.2 mm.je kan geen afgelegde zuigerweg berekenen zonder de drijfstanglengte te kennen.
Of een drijfstang 10 of 20 cm lang is maakt niets uit voor de afgelegde weg. Bij een slag van 57.2 mm blijft dat die 57.2 mm.
Mijn goniometriesom berekende ik door de straal recht omhoog te nemen en de straal op 10 graden voorontsteking. Van de voorontstekingsstraal loodlijn op de straal recht omhoog tekenen en dan kan je mijn rekensom er op loslaten.
De op- en neergaande zuigerbeweging in de cilinder wordt alleen maar bepaald door 2 x de afstand tussen krukas en big-end oftewel de slag. Of daar een korte of lange drijfstang tussen zit maakt geen verschil. het enige waar dat wel verschil zal maken is bij de leibaankrachten.
om de bijhorende zuigerverplaatsing te kennen MOET je de drijfstanglengte mee in je berekening nemen. De zuigerverplaatsing verschilt door de andere hoeken die een kortere of langere drijfstang maken. Met een langere drijfstang beweegt de zuiger minder rond het BDP (en meer rond het ODP) voor eenzelfde graden krukasverdraaiing (dwell-time in het engels), of : de snelheid waarmee de zuiger zich verplaatst is trager met een langere drijfstang in het BDP en sneller in het ODP.
Jaap, je weet veel maar deze keer ben je gewoon mis. niets van de links gelezen ?De op- en neergaande zuigerbeweging in de cilinder wordt alleen maar bepaald door 2 x de afstand tussen krukas en big-end oftewel de slag. Of daar een korte of lange drijfstang tussen zit maakt geen verschil. het enige waar dat wel verschil zal maken is bij de leibaankrachten.
wtfhet bdp vindt je niet zomaar, alleen als het bougie gat recht boven de zuiger zit
zou je met een schuifmaat het bdp kunnen vinden.