Hoe plan ik een motorreis

De Franse Alpen en de Dolomieten zijn beide prachtig mooi. De Vercors heeft een aantal erg nauwe Canyons en je steekt vanaf daar makkelijk door naar de Alpen. Dit jaar nog heerlijk rondgereden daar!

2 Jaar geleden naar de Dolomieten gereden. Ongekend mooi rijden daar. En goed eten ook! De route erheen kun je ook heel mooi maken. In 2015 zijn wij via Duitsland/oostenrijk gegaan en via de Stelvio en Zwitserland naar Frankrijk gereden om in de Vogezen nog 2 dagen op adem te komen bier te drinken.

Ik heb wel het één en ander aan routemateriaal voor je.
 
Wat vind je buiten vakanties fijn? Ben je dan ook heel planmatig, alles op orde in je agenda, enz.?

Ook buiten vakanties plan ik niet graag en ben er ook niet erg goed in. Dus afgelopen motorvakantie stond alleen het begin van de reis vast omdat mijn vriendin naar een bestemming toevloog. Wat ik wel jammer vond van het elke keer ter plekke een nieuwe bestemming bepalen is dat ik me nu veel minder verdiepte in de volgende bestemming (historie, bezienswaardigheden, enz.) dan dat ik normaal vanuit huis doe.

Ik heb een reis naar Rusland overwogen en ben enigszins met voorbereiding daarin bezig geweest. Ik was er niet over uit in hoeverre ik dan vooraf een route zou plannen, ik zie er dan ook wel voordelen in om de route meer vooraf te plannen. Echter blijf ook het nadeel dat je per dag dan een soort 'target' (eindpunt) moet halen om niet elke keer je route te hoeven aan te passen.
 
Afgelopen jaar ben ik voor het eerst met de motor op vakantie geweest, ook in de Dolomieten. Van te voren alles gepland, routes en overnachting (hotels). Beviel uiteindelijk prima, je kunt de mooie routes maximaliseren en bij de accommodatie pick je de sleutel op en je rijdt nog een rondje door de omgeving of ploft meteen in een warm bed. Geen gezeur met onderhandelen of s'avonds laat verder moeten zoeken. Flexibiliteit viel ook wel mee. Als je via booking.com boekt, kun je vaak tot een paar dagen van te voren opzeggen.

Nu was ik wel alleen en slecht weer of een net iets te lange dagroute heb ik niet zoveel moeite mee. Als je je daar wel aan stoort, is vooraf plannen misschien minder.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook van het voorbereiden.

Daar heb ik twee redenen voor:
- gelimiteerde tijd, en die wil ik niet verdoen met stukken waar weinig aan is.
- voorliefde voor kleine weggetjes (en daar ga je toch wel het nodige missen als je niet in detail gaat kijken.

Meestal kies ik van tevoren een gebied waar ik heen wil. Die prikker zet ik in de kaart.
Vervolgens ga ik eens kijken we er nog meer op die lijn ligt of wat meer naar het oosten of westen.
Daar kies ik vervolgens weer de beste stukken uit. Dan check ik nog eens diverse sites, zoek ik naar bijzondere uitzichtpunten en maak er een geheel van.

Het komt best voor dat ik een maand voor tijd nog een deel van de route sloop omdat ik toch nog denk het beter te kunnen. En zo... hebben we eerlijk gezegd elk jaar een route die veelzijdig, uitdagend en bijzonder is.

Overnachtingen boeken we nooit. De reden daarvoor ligt voor de hand. We weten nooit hoever we op een dag komen. Met onverhard loopt de afstand rap terug. Met regen ben je er ook wel een keer klaar mee. Met mooi weer rij je een uur of meer door.

 
Laatst bewerkt:
Wat is plannen?

Ik ben nu bezig om een route uit te stippelen van Lands end naar John-o-Groats. Zo min mogelijk snelwegen en zo veel mogelijk over "kleine en toeristische" wegen. Ik heb beperkte tijd (maximaal een week). Het plaatje ziet er nu nog als volgt uit: 4 dagen eigenlijke route, 3 dagen heen en terugreis.
De boot staat in principe vast.

Het spontane zit hem er bij mij in dat ik de accommodaties niet vast leg. De tent gaat mee en bij erg slecht weer zoek ik op de route wel een slaapplaats. Ook wijk ik af van de routes. Ik ben hierin flexibel. Ik vind het wel fijn om te weten dat de routes ook mij door de mooie of interessante gebieden leidt. Ik mijd drukke steden en rij liever 30 km's om die te vermijden.

Mijn "planning" zit hem dus alleen in de voorbereiding van de routes, de rest gaat zoals het gaat.

:)
 
De Franse Alpen en de Dolomieten zijn beide prachtig mooi. De Vercors heeft een aantal erg nauwe Canyons en je steekt vanaf daar makkelijk door naar de Alpen. Dit jaar nog heerlijk rondgereden daar!

2 Jaar geleden naar de Dolomieten gereden. Ongekend mooi rijden daar. En goed eten ook! De route erheen kun je ook heel mooi maken. In 2015 zijn wij via Duitsland/oostenrijk gegaan en via de Stelvio en Zwitserland naar Frankrijk gereden om in de Vogezen nog 2 dagen op adem te komen bier te drinken.

Ik heb wel het één en ander aan routemateriaal voor je.

Dat klinkt zeer goed! Hoe lang ben je dit jaar onderweg geweest, en zou je de routes met mij willen delen? :)

De nauwe canyons lijken ons erg bijzonder om door te rijden, al zijn de Dolomieten ook spectaculair lijkt mij.
 
Als je voor de eerste keer zo ver gaat zou ik niet te moeilijk doen.
De hele route de Grandes Alpes is mooi, alles in de Dolomieten is mooi.
En met acht dagen kan je een serieus rondje maken.

Een rondje Dolomieten heb ik al eens in 5 dagen gedaan.
(ik blijf lang in het zadel zitten)
 
Als je voor de eerste keer zo ver gaat zou ik niet te moeilijk doen.
De hele route de Grandes Alpes is mooi, alles in de Dolomieten is mooi.
En met acht dagen kan je een serieus rondje maken.

Hier heb je ook gelijk in, en wat betreft het boeken van hotels ook. Wij rijden dan niet onverhard, maar mijn maatje heeft recent een ongeval gehad en sindsdien niet meer gereden. In het voorjaar maar kijken hoe dat gaat.

Jij/jullie zijn in september nog 8 dagen weg geweest toch? Mede door je verslag zijn de Franse Alpen in beeld gekomen haha.
Echt een prachtige wereld daar :9~
 
Misschien is dit een mooie route om als "kapstok" te dienen voor jullie vakantie.

https://www.myrouteapp.com/nl/social/route/575111?mode=share
(ff gratis accountje aanmaken als je die nog niet hebt)

Is een mooie route van Maastricht naar Nice door de Eifel, Pfalzer Wald, Zwarte Woud (B500). Jura en RDGA.

Vanaf Maastricht gaat hij binnendoor. Er zitten maar enkele stukken snelweg in om stedelijke gebieden te vermijden, zoals onder Genève langs (60km). Jura was ik zelf nog nooit geweest maar was verrassend mooi.

RDGA begint onder het meer van Geneve bij Thonon Les-Bains, maar je kunt het topje er af snijden door een doorsteek te maken naar 66 of zelfs 69. Terugroute zou je dan wat westelijker kunnen maken en dan door de Vercors en Vogezen terug naar huis. Mogelijkheden zat.

full


Vroeg in het jaar kunnen nog wel wat passen op de RDGA afgesloten zijn i.v.m. sneeuw. (Ook in Juni nog) Houd daar rekening mee.
 
Laatst bewerkt:
Wij plannen nooit iets. Toen we met het tentje gingen niet, maar ook nu met hotelletjes niet. Hou van de vrijheid om van gedachten te veranderen en spontaan de andere kant op te gaan. Dat we misschien wat missen dat is dan maar zo, is dan voor een andere keer, maar soms ontdek je dan juist weer iets anders leuks.

zo doen wij dat ook (hotelletjes)
is me nog altijd gelukt om een overtocht te boeken Oslo of Göteborg
dan maar een wat duurdere cabine met ijskast en een To­blero­ne Reep :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan