Hoe smeert een klep in de klepschacht ?

Cecotto

MF veteraan
6 jun 2002
1.429
10
Oisterwijk
Hoi,

Brandende vraag (ook een zoektocht in oude topics leverde niets op):

Een klep zit met zijn klepsteel nogal krap (enkele micro meters) opgesloten in de klepschacht. De doorgang naar het nokken deel is voor olie afgesloten met een keerring. Nu staat er in de doorsnee WPH's dat je een klepsteel invet bij het terugplaatsen. Zover volg ik hem nog. Ook dat dat met bv. kopervet moet. Snap ik ook nog, want het kan nogal warm worden.

Nu zit een doorsnee blok vol met uitgekiende olie kanaaltjes naar alles waar slijtage kan optreden. Hoe voelt die klepsteel zich wel niet zonder smering ?? Of zie ik iets over het hoofd ??

Ik hoor het wel,
John
 
De olie komt uit de ruimte rondom de klepveren. Door de onderdruk aan de andere kant van de klep tuidens de inlaatslag wordt de olie langs de klepsteel naar binnen "gezogen". Denk maar aan de rookpluim de uit de uitlaat komt bij motoren met a. Versleten klepseals en b. teveel speling van de klep/klepgeleider. Dit effect is het duidelijks zichtbaar als je abrupt je gas dicht doet. Wanneer je achter een BMW (auto) rijd zie je van die rook (olie)pluimpjes tijdens opschakelen.
Groet
Kropatchek
 
Hehe, over vooroordelen gesproken....
Alle auto's met slecht onderhoud geven rookpluimen, BMW is geen uitzondering.

Gelukkig verbruiken mijn exemplaren met 250.000km en 305.000km geen druppel olie :)
Goed onderhoud is alles, warmrijden is ook wel handig!
 
Klepgeleiders worden van brons of gietijzer gemaakt die vrij poreus zijn, ze zuigen al 't ware wat olie op, en zijn daardoor dan "zelfsmerend" , ook lekken de klepseals altijd wel een ietsiepietsie, ook dit smeert eea een beetje.
Kopervet of ander soort vet op de geleiders mag niet, vooral bij de uitlaat zal dit verbranden, en de poriën van de geleiders dichtmaken, waardoor het zelfsmerende effect belemmerd wordt, een vastgelopen klep is dan 't gevolg.
 
Hoi,

Met dank !! Is me nu helemaal duidelijk, en ga dus geen kopervet gebruiken. Hooguit wat voorsmeren met olie.

Thanks :} :}

cu,
John

ps: heb een CB650 blok 1979 onder handen, was de eerste keer dat ik me aan het kleppen inslijpen zette, en dan sta ik me dit soort dingen dus af te vragen voordat ik alles weer terugbouw. Vragen heeft dus zin !!
 
Klepgeleiders worden van brons of gietijzer gemaakt die vrij poreus zijn, ze zuigen al 't ware wat olie op, en zijn daardoor dan "zelfsmerend" , ook lekken de klepseals altijd wel een ietsiepietsie, ook dit smeert eea een beetje.
Kopervet of ander soort vet op de geleiders mag niet, vooral bij de uitlaat zal dit verbranden, en de poriën van de geleiders dichtmaken, waardoor het zelfsmerende effect belemmerd wordt, een vastgelopen klep is dan 't gevolg.

Ik ben ook net bezig m'n blok (VF500F) te monteren en heb gewoon m'n WPHB gevolgd en de klepstelen met wat molybdeendissulfidevet ingesmeerd. Ik heb echter wel gelezen dat dit vet oplost/wegspoelt icm olie. Klopt dit? Of toch maar weer demonteren, ontvetten ,inoliën en hermonteren? Ik kan een vastgelopen klep wel missen als kiespijn dus als het moet, moet het maar, maar ik vraag het toch maar liever eens...
 
Ik ben ook net bezig m'n blok (VF500F) te monteren en heb gewoon m'n WPHB gevolgd en de klepstelen met wat molybdeendissulfidevet ingesmeerd. Ik heb echter wel gelezen dat dit vet oplost/wegspoelt icm olie. Klopt dit? Of toch maar weer demonteren, ontvetten ,inoliën en hermonteren? Ik kan een vastgelopen klep wel missen als kiespijn dus als het moet, moet het maar, maar ik vraag het toch maar liever eens...

Hoi,
Dat is waar ik dus bijna de fout inging. Dat moly-dinges vet stond in mijn handboek, en heb ik niet, wel kopervet (vanwege warmte nog beter dacht ik). Met dank aan Mr. Ritzen ga ik geen vastgelopen kleppen krijgen. Lijkt me dat goed voor-olieen voldoende moet zijn, en klepsteel licht draaien bij het inschuiven.
Ik dacht ook dat ik alles wist, maar blij dat ik deze vraag toch maar even heb gepost.

Heb uit andere bron ook vernomen dat moly-dinges-vet daarvoor inderdaad gebruikt kan worden.

cu,
John
 
Ik ben ook net bezig m'n blok (VF500F) te monteren en heb gewoon m'n WPHB gevolgd en de klepstelen met wat molybdeendissulfidevet ingesmeerd. Ik heb echter wel gelezen dat dit vet oplost/wegspoelt icm olie. Klopt dit? Of toch maar weer demonteren, ontvetten ,inoliën en hermonteren? Ik kan een vastgelopen klep wel missen als kiespijn dus als het moet, moet het maar, maar ik vraag het toch maar liever eens...

Molybdeendisulfide vet wordt hiervoor ook wel gebruikt, persoonlijk zou ik het hiervoor niet zo makkelijk gebruiken, het is namenlijk een zéér hoog kwalitatief vet voor glijlagers, ik gebruik dit vet dus ook (bijna) uitsluitend voor glijlagers bij blokrevisie, voor als het blok de eerste slagen nog geen oliedruk heeft.
De kleppen/geleiders smeer ik in met een beetje (goede) motorolie.
Ik zou het blok iig níet uit elkaar halen, als er Molybdeendisulfide vet aan de klepstelen zat.......
 
ok, bedankt :) Een pak van m'n hart want het blok ligt nog bij de monteur om de nokkenastiming na te kijken die ik afgesteld heb, dus dat had ik dan ook mogen herbeginnen.
Op de glijlagers is het ook gesmeerd idd voor de eerste slagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan