Ik heb hierover ook eens een topic geopend, zie:
2-takt: zelf maken of gewoon tanken?
Mijn ervaring is dat een zware 2-takt (500cc) het best goed doet op mengsmering (1:50) van de brommer-benzinepomp. Temeer omdat deze motoren niet zo hoog in de toeren gaan. Ik zou het bij een 125cc bijvoorbeeld absoluut niet doen!
Tsja tanken... na +/- 40 minuten rijden met m'n KTM 500 moest ik al wel weer op zoek naar een pomp (10 liter tankje).
O.a. om die reden heb ik nu ook een XR600R
Thanks voor de link
Ik denk dat ik maar voor een 4 takt ga, dan hoef ik niet elke keer als ik ga rijden denken wanneer moet ik naar huis om in de tuin te tanken
zelfs op mijn DT50MX zat al regelbare olie-injectie op.
dus gewoon olietank volgooien met 2taktolie en gewone 95 tanken bij de benzinepomp
is dat niet gewoon veel makkelijker dan dat gezeik met mixen ?
mengsmering aan de pomp tanken zou ik alleen doen als je hem beslist stuk wil hebben!!!!!!! of thuis mengen of olie meenemen is eigenlijk de enigste optie.
Een powerband zo breed als een spijkerje kunt natuurlijk ook gewoon een flessie olie meenemen als je gaat rijden.
maare. heb je wel eens op een CR500 gereden? en denk je echt dat dat monster geschikt is om lekker een eind mee over de openbare weg te gaan rijden? dat ding heeft een powerband zo breed als een spijker.
ik zou inderdaad voor een 4-takt gaan. rijdt een stuk prettiger.
Een powerband zo breed als een spijker
De powerband van een cr500 is breder dan van veel viertakten.
Ik heb een kameraad in voormalig Oostduitsland wonen die neemt dat voor mij mee. Ik betaal da 2.80 de liter voor. Is wel iets goedkoper, maar als jij daar de reis voor zou moeten maken haalt het ook niks uit. Jij kunt het wel proberen bij vliegvelden in Duitsland maar de mesten willen dat al niet meer verkopen. Vandaar dat ik het al laat meenemen. Mocht jij opzoek gaan let goed op het verschillende octaan gehaltes. Het kan wel variëren van 96 tot 110.
als er trouwens iemand is die precies weet hoe dat zit met gehaltes en procenten van octaan laat het ff horen.
enigste wat ik weet is dat hoe hoger de octaan hoe beter. maar misschien is dat ook niet zo. heb zelf wel ondervonden dat hoe hoger het octaan is des te nauwer/schraler kun je de sproeier zetten. En dan loopt een tweetakt in het bovenste toerengebied net even verder door.