Hoe verroeste uitlaat bijwerken voor weinig?

Kabouter Puntmuts

Blue Ninja
19 mei 2003
7.707
873
IJsselstein
Zie hier mijn verroeste uitlaat:

P2020063C.jpg
P2020065C.jpg

Nou begrijp ik best dat dit een hopeloos geval is dat in de oud ijzer bak hoort, maar ik wil niet teveel geld uitgeven aan mijn oude ZX-7R.
Daarom vraag ik mij af of er een soort verf bestaat dat je erop kan smeren zodat het in ieder geval een tijdje wat netter uit ziet.
En natuurlijk ook met een staal borstel eerst de losse roest eraf.
Kan iemand mij iets advieseren?
 
Viel mij op de foto nog tegen haha. Maar was een goed nachtlampje!

Helaas zit er echt geen beweging in.
Zal hem moeten uitboren want niets werkt.
Herstel is wat lastiger bij zulke gaten.
Ga hem eerst nog maximaal uitboren en dan kijken of ik hem er uit kan meppen. Zelden zo'n hardnekkig boutje tegen gekomen.
 
WC-eend lijkt het ook te doen.
Je moet het wel in flinke mate aanbrengen en in laten werken. 3u was genoeg om resultaten te zien op de druipsporen, helaas niet op de uitgesmeerde laag.

Als je dit in wikkelt met doek/gaas/verband en het een nachtje laat weken dan is de bruine laag er wel van af.

Ik blijf echter ook de vlekken in het staal zien en had gehoopt dat dit ook weg zou trekken.

Misschien te ongeduldig (weet ik eigenlijk wel zeker) maar ik ga morgen gewoon met de staalborstel op de boormachine aan de gang, veel sneller.

Zal morgen even een foto maken van voor, na wc-eend en na de borstel.
 
Dat ziet er super vet uit @lastrafo, je zegt dat je het als volgt hebt gedaan “schuren voor het grove werk met waterproef en dan met de blauwe borstel verder afgemaakt”

Welke korrelgrootte heb je gebruikt om te waterproeven? En over welke blauwe borstel heb jij het precies? Ik heb ook een RVS uitlaat onder een BMW F650GS. Deze ziet er lang niet zo roestig uit als die van TS, maar een goede opknapbeurt kan hij wel gebruiken.

Heb jij de azijn methode ook toegepast of echt uitsluitend geschuurd en met de “ blauwe borstel” behandeld?
 
Dat ziet er super vet uit @lastrafo, je zegt dat je het als volgt hebt gedaan “schuren voor het grove werk met waterproef en dan met de blauwe borstel verder afgemaakt”

Welke korrelgrootte heb je gebruikt om te waterproeven? En over welke blauwe borstel heb jij het precies? Ik heb ook een RVS uitlaat onder een BMW F650GS. Deze ziet er lang niet zo roestig uit als die van TS, maar een goede opknapbeurt kan hij wel gebruiken.

Heb jij de azijn methode ook toegepast of echt uitsluitend geschuurd en met de “ blauwe borstel” behandeld?
 
Kijk ander even hier dan zal het een stuk duidelijker worden denk

 
Misschien te ongeduldig (weet ik eigenlijk wel zeker) maar ik ga morgen gewoon met de staalborstel op de boormachine aan de gang, veel sneller.
Je moet het natuurlijk lekker weten, en het is inderdaad veel sneller. Maar toch, die langzame methode met zuur geeft uiteindelijk een mooier resultaat en je komt ook echt in alle hoekjes en gaten.
Dus ik ben benieuwd :+
 
90% van de uitlaat zie je niet :)
Maar ok het is toch geen weer om te rijden met alle regen (hier in ieder geval) en die ene dag extra maakt dus ook niet uit.

Zal zo nog even een fototje maken, de boel inwikkelen en doordrenken met wc-eend.
 
Kijk ander even hier dan zal het een stuk duidelijker worden denk


Bedankt, de blauwe borstel is mij nu duidelijk. Is dus een Nylon draadborstel.
1390611
 
Niet helemaal in kunnen wikkelen maar we gaan het meemaken.
 

Bijlagen

  • IMG_20190430_200332537.jpg
    IMG_20190430_200332537.jpg
    206 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20190501_103301805.jpg
    IMG_20190501_103301805.jpg
    161,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20190501-WA0000.jpeg
    IMG-20190501-WA0000.jpeg
    128,4 KB · Weergaven: 13
Bladerer

Ja helemaal goed :) de rode is de grove kijk uit gaat snel meer schuurpapier de blauwe is veel fijner die heeft meer als polijst functie vooral als nawerking als je doet kun wel richtingen op maar de laatste bewerking moet 1 richting doen ( zijn )om fijne krasjes ook in 1 richting te houden de weg wijst vanzelf

de blauwe is ook erg mooi voor alum bewerking wederom idem als boven ;) alleen schoonmaken en meteen de blauwe
 

Bijlagen

  • DSCN4569.JPG
    DSCN4569.JPG
    164,8 KB · Weergaven: 11
Voor wat het waard is: Geef mij maar elbow grease t.o.v. chemicaliën. Veel te rommelig, lastig met afspoelen en in dit geval veroorzaakt het ook roest op de klemmen (vaste klemmen, anders had ik ze wel verwijderd) en laspunten van de hittebeschermers.

Ja ze zijn bijna van de bruine kleur af. Maar vooral de voorbocht is nog lelijk. daar is ook meteen alles mee gezegd. Je moet alsnog boenen en dan had je net zo goed meteen een staalborstel op een boor kunnen zetten :)

Lokaal zijn sommige tegels ook erg schoon als je morst. Voor mij niet voor herhaling vatbaar. Heeft zo'n 5 uur geweekt.
 

Bijlagen

  • IMG_20190501_160335366_HDR.jpg
    IMG_20190501_160335366_HDR.jpg
    244,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190501_160323904_HDR.jpg
    IMG_20190501_160323904_HDR.jpg
    158,4 KB · Weergaven: 12
  • IMG_20190501_160328084_HDR.jpg
    IMG_20190501_160328084_HDR.jpg
    143 KB · Weergaven: 10
10 seconden met de koperborstel op de schroeftol v.s. 5u wc-eend en een napoetsen met een brillo spons.

Ik weet wat ik morgen te doen heb.
 

Bijlagen

  • IMG_20190501_213834881.jpg
    IMG_20190501_213834881.jpg
    116,8 KB · Weergaven: 17
10 seconden met de koperborstel op de schroeftol v.s. 5u wc-eend en een napoetsen met een brillo spons.

Ik weet wat ik morgen te doen heb.

Ik heb vandaag ook gewoon de koperborstel gebruikt en dat werkte prima. Erna wat motor olie erop gedaan om nieuwe roest tegen te gaan. Had ik ergens gelezen dat dit een soort koper/gouden gloed geeft.

Mogelijk morgen nog even de blauwe nylon erover 🤔 of ik geloof het wel.

Overigens was ik met gewoon poetsen ook 6 uur zoet, dus of dat nu sneller is dan in het azijn?
 
hohoh we halen dingen door mekaar ;) alleen de rvs uitlaat poetsen kost me 30 min

de uitlaat ontroesten kost me geen tijd die stop ik in een badje en na een week je of zo schoon spoelen met water dan gaat me tijd in föhn erover heen
en als me uitlaat geen verdere dingen nodig zijn gaat de verf bus met hitte bestendige verf eroverheen klaar

maar maakt niet uit ieder doet het op zijn manier als het resultaat maar navenant is en geniet van je hobby is geen wedstrijd
maar hier de manieren zien leert men van voor de rest moet ieder het zelf weten wat voor technieken iemand wil gebruiken .

i rest my case :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan