MotorZeeRob
MF veteraan
- 17 mei 2017
- 21.829
- 15.758
Wat is het nut hiervan? Want een verbrandingsmotor haalt geen 100% energie uit zijn brandstof. Een electromotor ook niet, maar procentueel wel veel meer. Is heel complex om de uiteindelijke energiekosten van brandstof vs electro te berekenen. Dit is volgens mij veel te kort door de bocht.
De discussie gaat er over dat de elektriciteit om 7 liter benzine te maken genoeg is om een BEV 60km op te laten rijden.
Die energie heb je dus al weggegooid nog voor dat je één km op benzine gereden hebt.
De 7 liter is gekozen omdat je dit tegenwoordig nodig helpt om 100km met een auto op benzine te rijden.
Als het over efficiëntie gaat dan is het verschil helemaal bizar groot.
1 liter benzine heeft ca. 10.000W/h aan energie daar kan een BEV tussen de 50-75km op rijden.
Dit is ook waarom bijv. een Tesla P100D op een 100.000W/h accu ca. 500km kan rijden.
Die grote accu heeft maar de energie opslag van ca. 10l benzine.
Je moet ook altijd een fietspomp meenemen als thuiskomertje.Perslucht is een energie drager, geen bron, net als waterstof. Je moet er nog steeds energie in steken. Veel energie, dan heb je een tweehonderd bar fles onder je auto liggen en kom je nog de stad niet uit. Kansloos.
Mijn baas heeft een tijdje een karretje op lucht gebruikt, daar zijn we maar weer mee gestopt, elektra is veel makkelijker en betrouwbaarder.
Die zitJe moet ook altijd een fietspomp meenemen als thuiskomertje.
Dan is het dus verstandiger om die tien liter in een auto te gooien die er 70% warmte en 30% beweging van maakt?Die grote accu heeft maar de energie opslag van ca. 10l benzine.
Apart verhaal. Je hebt er op gestudeerd, onderzoek gedaan en toch ben je verre van objectief. Erg vooringenomen zelfs.
Eerst maar het pot verwijt de ketel deel, hebben we dat gehad. Elders komen de cijfers van de rendementen van waterstof en vol elektrisch langs, 18% en 77%.
Om iedereen op waterstof te laten rijden is dus iets van 4 x zoveel energie nodig dan in geval van batterij elektrisch.
Waar komt die energie vandaan om al die waterstof te maken, hoeveel CO 2 komt daarbij vrij ?
Nou ja je hoeft niet antwoorden want het “probleem” van energie voor BEV’s is peanuts vergeleken bij dat voor H2.
Ik vind het sowieso apart want huishoudens zijn heus niet de enige stroomverbruikers. Wat dacht je van industrie, openbare gebouwen en bijvoorbeeld openbare straatverlichting.
In Duitsland is jaren geleden al onderzocht hoeveel extra elektriciteit er nodig is als iedereen elektrisch gaat rijden. Dat getal was rond de 10%.
Strookt dus totaal niet met wat jij hier beweert en aangezien je veel meer onwaarheden vertelt weet ik wie ik hier niet geloven moet.
Verder heb je blijkbaar weinig weet van batterijen. Je kunt een batterij van een telefoon absoluut niet vergelijken met die van een auto, ook al zijn ze beide Li-Ion.
De capaciteit van mijn eigen Li-Ion motorfietsbatterij kon ik uitlezen met een App, de achteruitgang van de capaciteit was over het eerste jaar dat ik er dagelijks mee reed circa 0,5 ProMille.
Die gaat dus levenslang mee en straks, als de rest van de motor op is komt ie vast wel terecht in een powerwall. Kan ie nog decennia mee.
De rest heb ik geschrapt, komen we toch niet uit.
De discussie gaat er over dat de elektriciteit om 7 liter benzine te maken genoeg is om een BEV 60km op te laten rijden.
Die energie heb je dus al weggegooid nog voor dat je één km op benzine gereden hebt.
De 7 liter is gekozen omdat je dit tegenwoordig nodig helpt om 100km met een auto op benzine te rijden.
Als het over efficiëntie gaat dan is het verschil helemaal bizar groot.
1 liter benzine heeft ca. 10.000W/h aan energie daar kan een BEV tussen de 50-75km op rijden.
Dit is ook waarom bijv. een Tesla P100D op een 100.000W/h accu ca. 500km kan rijden.
Die grote accu heeft maar de energie opslag van ca. 10l benzine.
Ik heb niet gezegd dat waterstof op dit moment een beter alternatief is, maar met ontwikkeling mogelijk op de lange termijn.
Verder lees je nog steeds niet goed... Of je snapt het verschil niet tussen de energie infrastructuur voor de industrie en die van een stedelijke omgeving.
Je vergelijkt nog steeds een netwerk bedoeld voor enorme hoeveelheden stroom met een netwerk bedoeld voor huishoudelijk stroom gebruik dat opeens 2/3x zoveel stroom moet gaan verwerken wat fysiek niet mogelijk is.... Hoe zuinig je EV dan ook is en dat bedrijven meer stroom gebruiken.
Je blijft maar hameren op die efficiëntie maar op alle andere vragen blijft het verrassend stil.
Ik irriteer me altijd kapot aan die "iedereen moet aan het elektrisch rijden, want de rest is kut" gekkies.
Alleen maar de positieve punten benoemen en op de nadelen niet reageren of domweg ontkennen.
Doe die oogkleppen eens af.
Elektrisch rijden heeft gewoon te veel nadelen, waarvan meerdere in dit topic al genoemd zijn.
Ik heb niet gezegd dat waterstof op dit moment een beter alternatief is, maar met ontwikkeling mogelijk op de lange termijn.
Verder lees je nog steeds niet goed... Of je snapt het verschil niet tussen de energie infrastructuur voor de industrie en die van een stedelijke omgeving.
Je vergelijkt nog steeds een netwerk bedoeld voor enorme hoeveelheden stroom met een netwerk bedoeld voor huishoudelijk stroom gebruik dat opeens 2/3x zoveel stroom moet gaan verwerken wat fysiek niet mogelijk is.... Hoe zuinig je EV dan ook is en dat bedrijven meer stroom gebruiken.
Je blijft maar hameren op die efficiëntie maar op alle andere vragen blijft het verrassend stil.
....Ik rijd privé o.a. een Honda Civic Hybrid (geen EV, maar ook geen 100% plofmotor)....
Je moppert een hoop....
In mijn vorige post heb ik een heel stuk daar over gewist want het leek me geen goed idee.
Maar OK, dan toch.
Het elektriciteits netwerk is berekend op pieken, dagelijks zijn er een paar momenten dat er veel verbruik is en daar moet de capaciteit minimaal aan voldoen.
De rest van de tijd draait de zaak op deellast, er zullen leveranciers stilgezet worden zodat andere op hogere capaciteit kunnen doordraaien bij een hoger rendement. O sorry, zeg ik het weer....
Men beweert dat er niet genoeg capaciteit is maar ze hebben het alleen over de pieken. Dat is ouderwets denken... men is nog niet gewend aan de mogelijheid om energie op te slaan..
Maar waarom zou je een batterijvoertuig juist in de piekuren moeten laden ? Dat kan op elk moment, tenminste voor verreweg de meeste, die staan 23 uur per dag stil, aan de laadpaal die wordt betaald uit de besparing op brandstof. Van dat geld kun je heel leuke dingen doen... weet ik uit ervaring.
Als je onderweg bent wil je graag nu stroom, dan heb je weinig keus. Maar dat is een kleine minderheid.
Al die tijd is er dus een zee aan capaciteit over. Wat er gebeuren moet is de voertuigen laten praten met het net, en dat de stroomprijs voor dat laden flexibel is. Dan kan de eigenaar kiezen of hij wel of niet wil laden op piekuren en hij kan beslissen of hij geld wil verdienen door de auto als buffer te laten gebruiken door het net, dus laden bij lage stroomprijs en terugleveren bij hoge prijs. Het verbruik van het net wordt op die manier enorm genivelleerd.
Technisch is het geen probleem om zo in te richten. En dat is er nog niet overal, nee. Maar dat is geen argument. Vroeger waren er ook geen benzinestations en toch rijden overal auto’s.
De auto van tegenwoordig rijd veel meer km op 7 liter. Mijn Opeltje uit 2006 rijd al 95 km op 7 liter benzine. En de auto's zijn de laatste jaren veel zuiniger geworden.
Ik heb niet gezegd dat waterstof op dit moment een beter alternatief is, maar met ontwikkeling mogelijk op de lange termijn.
Verder lees je nog steeds niet goed... Of je snapt het verschil niet tussen de energie infrastructuur voor de industrie en die van een stedelijke omgeving.
Je vergelijkt nog steeds een netwerk bedoeld voor enorme hoeveelheden stroom met een netwerk bedoeld voor huishoudelijk stroom gebruik dat opeens 2/3x zoveel stroom moet gaan verwerken wat fysiek niet mogelijk is.... Hoe zuinig je EV dan ook is en dat bedrijven meer stroom gebruiken.
Je blijft maar hameren op die efficiëntie maar op alle andere vragen blijft het verrassend stil.
Ik moet er niet aan denken wat Dunlop over zich heen kreeg toen hij voorstelde voertuigen op luchtbanden te laten rijden.
"Dat kan toch niet', "binnen zes meter zit er een lek in", "Moet je zeker een compressor meenemen en waar moet ik die op aansluiten onderweg ?"
"Je moet elke dag alle banden oppompen". "Die dingen zijn zo versleten en wie moet ze vervangen ? Daar zijn geen mensen voor, niemand weet hoe dat moet.". "dit kan niet, wil niet en zal ook nooit wat worden, let op mijn woorden".
"Wil je naar het buitenland, moet je 12 reservewielen meenemen en dan nog strand je halverwege."
Elke verandering stuit op weerstand, sommigen zijn heel goed in het bedenken van problemen, gelukkig zijn er anderen die goed zijn in het oplossen.
Op de site van netbeheerder Tennet lees ik ongeveer wat ik hierboven voorstelde...
Elektrische auto's vervangen centrales voor evenwicht vraag en aanbod op hoogspanningsnet
Daar ga je ook geen antwoord op krijgen, omdat de EV-gekkies daar geen antwoord op hebben wat past in het pro-EV geloof.
Liever weer het zoveelste pro-EV berichtje plaatsen, geschreven door gelijkgestemden.
Staat nu ook een stuk op NU.nl dat in bepaalde plaatsen wat meer afgelegen plekken diverse PV projecten afgehouden worden omdat er geen net capaciteit is. Dus ja dat een net beheerder graag EV auto’s als buffer wil gebruiken geloof ik direct
Je kunt blijven herhalen dat 2 of 3x zoveel stroom door het huishoudelijk netwerk een probleem is, maar enige onderbouwing hiervan geef je niet.
Het laden van een auto gebeurd voor 99% van de tijd 's-nachts wanneer de rest van de huishoudelijke apparaten uit staan omdat je ander geen oog dicht doet.
Dus deze auto's gaan staan te laden wanneer er in de oude situatie vrijwel geen stroom door het net liep en dus is dit volgens onderzoeken geen probleem.
Waar deze angst vandaan komt is waarschijnlijk uit berichten van de media dat men zonneparken niet aangesloten krijgt op het net. Er zijn natuurlijk ook niet van die slimme mensen die ergens in een of andere uithoek op een stuk land een berg zonnepanelen plempt en dat deze op het net willen aansluit dat daar niet is.
'Gedragsverandering nodig bij bezitters elektrische auto's'Een mogelijk probleem is overbelasting van het elektriciteitsnet. "We hebben een degelijk net in Nederland en dat kan ook een hoop aan, maar niet als elektrisch rijden groot wordt en we allemaal in dezelfde uren willen opladen."
Daarnaast zou elektrisch rijden niet zo milieuvriendelijk zijn als het misschien lijkt, als iedereen rond dezelfde tijd de stekker aansluit. "Als er heel veel vraag is, red je het niet met het aanbod van wind- of zonne-energie en moet je gaan bijstoken in kolencentrales", zegt Nieuwenhuis. "Dan zorg je alsnog voor een enorme extra uitstoot. Het zou een gemiste kans zijn van het elektrisch rijden."
"Wanneer men straks echter massaal op elektrische auto’s overstapt zal nachtelijke belasting op het energienet enorm toenemen. Zeker wanneer hele wijken tegelijkertijd de auto’s in het stopcontact pluggen bij thuiskomst van het werk. Rond 18:00 ligt namelijk het landelijke piekverbruik.
Deze beperkingen kunnen in de toekomst problemen gaan geven indien er geen patroonsverschuiving plaats vindt op het gebied van gebruik."
en jullie willen dus die brandstof wel hebben om de centrales te laten draaien met hun rendementsverlies, om daarmee weer electriciteit te maken om die weer in de accumulatoren te stoppen...of maken jullie electriciteit van water (stof)
En om het vertrouwen van het publiek te winnen werden er theatershows georganiseerd waarin mensen zich lieten overrijden door een auto met luchtbanden, waarna ze ongedeerd weer opstonden.Ik moet er niet aan denken wat Dunlop over zich heen kreeg toen hij voorstelde voertuigen op luchtbanden te laten rijden.
"Dat kan toch niet', "binnen zes meter zit er een lek in", "Moet je zeker een compressor meenemen en waar moet ik die op aansluiten onderweg ?"
"Je moet elke dag alle banden oppompen". "Die dingen zijn zo versleten en wie moet ze vervangen ? Daar zijn geen mensen voor, niemand weet hoe dat moet.". "dit kan niet, wil niet en zal ook nooit wat worden, let op mijn woorden".
"Wil je naar het buitenland, moet je 12 reservewielen meenemen en dan nog strand je halverwege."
Elke verandering stuit op weerstand, sommigen zijn heel goed in het bedenken van problemen, gelukkig zijn er anderen die goed zijn in het oplossen.
Op de site van netbeheerder Tennet lees ik ongeveer wat ik hierboven voorstelde...
Elektrische auto's vervangen centrales voor evenwicht vraag en aanbod op hoogspanningsnet
Dan moet je toch echt beter lezen of de universiteit vragen stellen waarom mijn scriptie omtrend dit onderwerp is goedgekeurd
Maar ok, blijkbaar wil je nog meer bronnen, wat dacht je van een onderzoek door de overheid in samenwerking met diverse energie maatschappijen op basis van een kleine verhoging van het aantal EV's:
'Gedragsverandering nodig bij bezitters elektrische auto's'
En het stuk uit mijn scriptie van 2011 waarin ik dit al voorspelde obv een EV dichtheid van meer dan 6%:
En dat heb je helemaal zelf bedacht ?..."Wanneer men straks echter massaal op elektrische auto’s overstapt zal nachtelijke belasting op het energienet enorm toenemen. Zeker wanneer hele wijken tegelijkertijd de auto’s in het stopcontact pluggen bij thuiskomst van het werk. Rond 18:00 ligt namelijk het landelijke piekverbruik.
Deze beperkingen kunnen in de toekomst problemen gaan geven indien er geen patroonsverschuiving plaats vindt op het gebied van gebruik." ...
Dat dus, waardoor het hele slimladen alleen een oplossing is voor een hele kleine groep en het grote probleem nog steeds niet oplost.Mensen met een dure Tesla hebben ook een parkeerplaats op eigen grond waar hij opgeladen kan worden.
Andere mensen hebben dat niet.
Helaas heeft 95% van de bevolking geen boodschap aan wetenschappelijk verantwoord en heeft geen zin om elke 2 uur een half uur te wachten, zeker niet op een rit van 6-8uur waarbij je dus 2uur extra tijd kwijt bent, anders zouden vrachtwagenchauffeurs helemaal niet aan werk toekomen. Bovendien kan ik met mn benzine auto ruim 3/4uur 150 rijden voordat mn tank richting leeg gaat.Met een BEV kan je ca. 2 uur met 150km/u op de Duitse autobahn knallen en dan moet je 20-30 min, koffie drinken plassen (en de auto laden) om weer 2 uur te kunnen knallen. (Rij je langzamer dan kan je of langer door of je hoeft minder lang te stoppen.)
Dus reeds met de huidige BEV's kan je door Europa reizen op een snelheid zoals dat al vele jaren verantwoord wordt geach