Je hoefde niet op zoek naar een tankstation, want in die vroege jaren kocht je de brandstof gewoon bij de lokale petroleumboer of de kruidenier om de hoek. Bovendien waren economieën veel lokaler: je hoefde nergens echt naartoe, althans niet ver weg, want je leven speelde zich af op de vierkante kilometer rondom de plek waar je toevallig geboren werd. Voordat je 20 was ging je trouwen, kinderen zorgden voor je pensioen, en meestal ging je voor je 50e dood.Ach er komen goede alternatieven en we zullen wel moeten. Ontkennen van de impact die we veroorzaken heeft alleen zin zolang de realiteit nog niet is door gedrongen maar dan is het wel te laat. En we kunnen mensen naar de maansturen dus dit probleem is ook oplosbaar.
Toen de auto en motor intrede deden waren er vast ook mensen die lang bleven vasthouden aan het rijden op een paard. Je hoefde dan niet opzoek naar een tankstation je kon gewoon overal onderweg je paard van energie voorzien. Geen onderhoud en gemakkelijk te recycelen.
Klopt wel zo'n beetje, dat zijn 2 á 3 flinke centrales (op fossiele brandstof...). En qua benodigdheden houden we dan nog geen rekening met de gebruikelijke N-1 veiligheidsnorm, en de variaties in netbelasting als gevolg van gelijktijdig laden (levenspatroon), hetgeen iets is waar de huidige infrastructuur (transport en balans- en frequentiehandhaving) nu al niet helemaal op toegerust blijkt, want dat merken we sinds 2015 of daaromtrent af en toe al.voor de rekenaars onder ons...dit is het equivalent van brandstof naar Kwh omgerekend, volgens het CBS gebruiken we per maand ongeveer100 Petajoule dat is:
2,777 778 ×10 tot de 10e macht Kilowattuur [kWh]
volgens mijn snelle berekening is dat 800 MEGAwat per uur wat het vervoer verbruikt
Tuurlijk is dat er. Weet niet of ik het makkelijk kan terug vinden. Cradle to grave wordt dat genoemd. Of life cycle assessment.Over berekeningen gesproken.
Zijn er berekeningen bekend hoe belastend een fossiel brandstof voertuig is voor het milieu en hoe belastend een elektrisch voertuig is voor het milieu?
En dan bedoel ik van de "geboorte" , "levensonderhoud" en "overlijden" van beide voertuigen.
Dus een totaal rekenplaatje van alles, van begin tot einde.
(Wat is er nodig aan ruwe materialen om het voertuig te maken en alle energie om die ruwe materialen te maken - alle energie om het voertuig rijdend te houden - alle energie die nodig is om het voertuig na "overlijden" milieu verantwoord af te voeren)
En in deze strekking is energie dus de mate van milieu belastbaarheid.
Dan wil ik wel graag weten of dat elektrische voertuig minder milieu belastend is tov een fossiel aangedreven voertuig.
Available from: https://www.researchgate.net/public...essment_of_Conventional_and_Electric_Vehicles [accessed Dec 22 2018].Vehicles have become the primary cause of greenhouse gas emission. A comprehensive technique used for estimating energy consumption and environmental impact of vehicles is known as life cycle assessment which comprises of two parts: fuel life cycle and vehicle life cycle. Emissions from fuel life cycle is estimated using GREET (greenhouse gases regulated emissions and energy consumption in transportation) model. Vehicle life cycle emissions are calculated based on mass and type of material used for vehicle production, type of energy/ electricity used for vehicle operation and its life time. This chapter made a comparison between the life cycle CO2 emissions of internal combustion engine (ICE) vehicles and electric vehicles (EVs). The impacts of EVs are highly dependent on vehicle operation energy consumption and the electricity mix used for charging. For example EVs in China produce more CO2 emissions compared to ordinary ICE vehicles whereas that in Germany, USA, and Japan produce less emissions.
(PDF) Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles.
bron: https://www.ucsusa.org/sites/defaul...ner-Cars-from-Cradle-to-Grave-full-report.pdfOver their lifetime, battery electric vehicles produce far less global warming pollution than their gasoline counterparts—and they’re getting cleaner.
bron: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1876610217309049Electric Vehicles (EVs), as expected to help save energy and reduce CO2 emissions, are facing a rapid growth in China, the country with approximately one quarter of global vehicle production. However, the ability of EVs is estimated mainly on the basis of use phase, which is not complete enough. Aiming to identify the real ability of EVs in China, this study estimates the CO2 emissions from production phase and compares the results with the level of Internal Combustion Engine Vehicles (ICEVs), the current dominating vehicles in China. The results reveal that the CO2 emissions from the production of an EV range from 14.6 to 14.7 t, 59% to 60% higher than the level of an ICEV, 9.2 t. The Li-ion batteries and additional components such as the traction motor and electronic controller in an EV are the major reasons, while different curb weights and different composition between these two vehicles contribute as well. As the manufacture techniques of Li-ion batteries are growing and the material recycle industry is developing, huge reduction potential of CO2 emissions from EVs exists in China.
Bovenstaande geeft mooi aan dat er twee dingen door elkaar heen lopen: klimaatdoelstellingen (global warming) en energieverbruik (reserveren fossiele brandstofvoorraden voor andere dan particuliere doeleinden). Zou leuk zijn als volksvertegenwoordigers in hun debatten eens duidelijk maakten welk van die problemen ze nu eigenlijk met welke maatregelen bedoelen aan te pakken. Dan wordt al een stuk duidelijker wie waarvoor en wanneer zou moeten betalen ...
Heel raar deze gepresenteerde milieu-verandering.
Belangrijkste issue wat weer eens NIET wordt aangesneden. Dat is de ongebreidelde wereld-bevolkings-groei.
Kinderen die nu niet meer geboren worden gaan ook niet over 25 jaar het milieu belasten.
Als de wereldbevolking halveert gebruiken we ook maar de helft energie!!
En als rechts, of midden, een meerderheid krijgt ook. Misschien in een ander opzicht (pensioen, huisje, of het wordt anderszins een puinhoop), of een heel ander onderwerp (euhm, dieren?!), maar die hele democratie hiero gaat m.i. sinds 2000 veel te veel over populisme, en weinig kritische of iig een beetje slecht geïnformeerde kiezers. Beetje stripboekjesnivo, lang leve welvaart, dit is het gevolg. Voorstel: laten we eens beginnen met het saneren van politieke partijen, terug naar een stuk of 3 à 4. Dan hebben we hopelijk een beetje overzicht, en kunnen we vervolgens weer fijn gaan stemmen. Is een parlementariër slecht voorbereidt, komt-ie niet uit z'n woorden, of zit-ie tijdens z'n werk aan bosjes lavendel te snuiven? Weg ermee, dat werkt in het bedrijfsleven net zo. Zou daarnaast ook fijn zijn als politici eens ophielden met zich te (laten) kleden als, en zich rond te (laten) rijden in auto's conform, topbankiers. Want dat is iets waar die bankiers zelf al een poos geleden mee opgehouden waren. Volksvertegenwoordiger, oja, f@ck, wat betekende dat ook alweer?Vraag me af in welk tempo de benzine stations zullen verdwijnen
Nu altijd wel een op 5 km
Als op een gegeven moment de helft elektrisch rijdt houd er misschien wel 80 procent van de pompen er mee op
Kijk als er geen auto’s meer verkocht mogen worden die fossiel rijden betekend het niet dat er geen rond rijden
Een auto van 5 jaar oud slopen lijkt me ook niet goed voor de CO2 reductie
Alles hangt af van waar je de volgende keer op
stemt
Want als links een meerderheid in de eerste kamer krijgt ben je de lul
What's In Your Drink? The Straw That May Detect Date Rape DrugsWaarom anders rietjes [...] verbieden (daar zal het niet bij ophouden),
De discussie vwb het elektrisch rijden is een erg kortzichtige.
Waar iedereen aan voorbij gaat is het feit dat de elektriciteit opgewekt moet worden (in voldoende hoeveelheden) en gedistribueerd moet worden.
Dit kan met het huidige elektriciteitsnet ABSOLUUT niet. Dan wordt het simpel weg donker.
Dit staat nog los van het feit dat we van het gas af moeten en dus ook daar elektriciteit voor nodig hebben.
Dit feit is voor mij de grootste ergernis (en gemis) in de hele energie transitie discussie. Wat heeft het voor nut om over elektrische auto's te discussiëren als we de hele energie voorziening niet op orde hebben of krijgen?!
Ik ben werkzaam in dit wereldje en zit al jaren, met stijgende verbazing, al deze discussies te volgen. We zullen eerst bovenstaande op de rit moeten krijgen. Hiervoor hebben niet alleen resources nodig maar ook mensen (lees elektrotechnisch ingenieurs).
Deze zijn er al jaren veeeeeeels te weinig! En uit het buitenland halen is ook geen optie omdat daar dezelfde problemen spelen.
Goed voor mijn eigen positie, maar niet goed Nederland.
Je kunt de discussie niet voeren zonder ook bovenstaande te benoemen. Echter overal waar de discussie gevoerd wordt hoor je helemaal NIETS over dit onderwerp. Ja, dat we het mettertijd wel oplossing. Maar dat is een niets zeggen argument.
Iets met: "inspraak zonder inzicht geen een uitspraak zonder uitzicht"....
Sorry maar dit slaat nergens op. Je hoeft me geen foktuig te noemen.. Het midden-oosten is het probleem niet, teken nou eens gewoon dat Rooms-Katholieke foktuig af als de wereld-verziekende bende die het is (I'm not even kidding, kijk wat ze in Afrika "presteren"). Afijn, ik dwaal af. Maar like I said, democratisch komen we er heus niet.
Vraag me af in welk tempo de benzine stations zullen verdwijnen
Nu altijd wel een op 5 km
Als op een gegeven moment de helft elektrisch rijdt houd er misschien wel 80 procent van de pompen er mee op
Kijk als er geen auto’s meer verkocht mogen worden die fossiel rijden betekend het niet dat er geen rond rijden
Een auto van 5 jaar oud slopen lijkt me ook niet goed voor de CO2 reductie
Alles hangt af van waar je de volgende keer op
stemt
Want als links een meerderheid in de eerste kamer krijgt ben je de lul
Noemde die je nickname dan, of voel je jezelf aangesprokenSorry maar dit slaat nergens op. Je hoeft me geen foktuig te noemen.
Sorry maar dit slaat nergens op. Je hoeft me geen foktuig te noemen.
Ik denk dat we met zijn allen lekker door rommelen totdat het water ons aan de lippen staat...
na de onvermijdelijke zelf reiniging van moeder natuur hersteld de planeet vanzelf weer...
Ik denk dat ik nu de tuinhaard nog ff ga opstoken met een paar autobanden ofzo...