Hoeveel 12v apparaten aansluiten

Ferde

Brikkenpiloot
1 feb 2015
1.079
353
Hendrik Ido Ambacht
Nou de titel zegt het al. Hoeveel apparaten kan je aansluiten op je motor zonder problemen...

Ik heb zelf nu 2 verstralers aangesloten via het achterlicht.
Echter wil ik nog een console in de kuip maken met een usb poort/sigarette aansluiting en voltmeter.
Deze wil ik rechtstreeks op de accu zetten met een zekering en schakelaar ertussen.

Zou er dan ook nog plek zijn om een tomtom oplaaddock aan te sluiten op bijv de koplamp? Of een autoradio met 2 kleine speakertjes *D

Het betreft een Honda vf700 1985
 
het gaat niet om het aantal maar het verbruik dat je aansluit. sluit je te veel aan kom je na verloop van tijd met een lege accu te staan omdat de dynamo niet genoeg stroom kan leveren om de gebruikers van stroom te voorzien en de accu weer bij te laden. en houd er rekening mee dat de dynamo lang niet altijd zijn maximale vermogen kan leveren en bij stationair bijna niks levert. normaal wordt er aangeraden om niet meer verbruikersvermogen aan te sluiten als 50-70% van het maximaal vermogen dat de dynamo leveren kan.
 
Zo'n VF uit de jaren tachtig staat niet echt bekend als een motor waar je even lekker veel stroompjes uit de accu kunt trekken.
(Toendertijd was er waarschijnlijk niets mis mee, maar toen bestond het woord gebruikers nog helemaal niet en alles was nieuw)

Het kan wel maar dan moet alles goed in orde wezen.
De dynamo gaat in de loop van de jaren minder leveren.
De spanningsregelaar van Honda stond toen niet echt bekend als denderend.
En de accu moet in topconditie wezen als je veel stroomgebruikers gebruikt.

Laat ik het zo zeggen, en moet wel een fatsoenlijke bodem in de accu blijven, anders gaat de motor rauw/beroert lopen.
Ik heb er zelf ervaring mee, te weinig prik voor een goeie stevige vonk.

Als de accu ouder is dan 2 jaar zou ik gelijk al beginnen met een nieuwe verse accu. Want anders komen de problemen gegarandeerd.
 
Laatst bewerkt:
het gaat niet om het aantal maar het verbruik dat je aansluit. sluit je te veel aan kom je na verloop van tijd met een lege accu te staan omdat de dynamo niet genoeg stroom kan leveren om de gebruikers van stroom te voorzien en de accu weer bij te laden. en houd er rekening mee dat de dynamo lang niet altijd zijn maximale vermogen kan leveren en bij stationair bijna niks levert. normaal wordt er aangeraden om niet meer verbruikersvermogen aan te sluiten als 50-70% van het maximaal vermogen dat de dynamo leveren kan.


Een VFje móet ook toeren draaien, dus da's alleen maar goed voor het bijladen van de accu.
Dus absoluut.geen kruissnelheden onder de 3000 toeren. (Da's funest voor de nokkenassen)
Hou maar 4000 aan voor de zekerheid.
 
Ik heb in mijn autos bosch silver accus en die gaan bij mij negen a tien jaar mee, dus ik zie niet in waarom een motor accu na twee jaar vervangen zou moeten worden.

Daar naast gebruikt de ontsteking weinig elektrisch vermogen, dus een vonk heb je snel.

De grote gebruikers zij de lampen en met name halogeen lampen. Je zou in die verstralers ledlampen kunnen monteren, die gebruiken maar een paar wattjes
Een radio is ook geen grote gebruikeren de navigatieook niet.

Probeer het en als je alles hebt gemonteerd, meet dan het aantal volts aan de accu met lopende motor op 2000 a 3000 toeren. Als dat meer dan 13.5 volt is, heb je geen zorgen. Wel ff alles inschakelen als je gaat meten.

Succes.
 
Nou de titel zegt het al. Hoeveel apparaten kan je aansluiten op je motor zonder problemen...

Ik heb zelf nu 2 verstralers aangesloten via het achterlicht.
Echter wil ik nog een console in de kuip maken met een usb poort/sigarette aansluiting en voltmeter.
Deze wil ik rechtstreeks op de accu zetten met een zekering en schakelaar ertussen.

Zou er dan ook nog plek zijn om een tomtom oplaaddock aan te sluiten op bijv de koplamp? Of een autoradio met 2 kleine speakertjes *D

Het betreft een Honda vf700 1985
Die twee verstralers, gloei- of led lampjes?
Altijd aan of meer voor het uiterlijk?
 
Zo'n VF uit de jaren tachtig staat niet echt bekend als een motor waar je even lekker veel stroompjes uit de accu kunt trekken.
(Toendertijd was er waarschijnlijk niets mis mee, maar toen bestond het woord gebruikers nog helemaal niet en alles was nieuw)

Het kan wel maar dan moet alles goed in orde wezen.
De dynamo gaat in de loop van de jaren minder leveren.
De spanningsregelaar van Honda stond toen niet echt bekend als denderend.
En de accu moet in topconditie wezen als je veel stroomgebruikers gebruikt.

Laat ik het zo zeggen, en moet wel een fatsoenlijke bodem in de accu blijven, anders gaat de motor rauw/beroert lopen.
Ik heb er zelf ervaring mee, te weinig prik voor een goeie stevige vonk.

Als de accu ouder is dan 2 jaar zou ik gelijk al beginnen met een nieuwe verse accu. Want anders komen de problemen gegarandeerd.
Misschien denk ik fout maar als er minder van de door de dynamo geleverde spanning afgefakkeld moet worden maar gewoon naar de accu geleverd kan worden dan word je regelaar toch juist ontzien? Dat is natuurlijk tot het punt dat de accu leeg word en de regelaar het niet meer aankan.
 
Misschien denk ik fout maar als er minder van de door de dynamo geleverde spanning afgefakkeld moet worden maar gewoon naar de accu geleverd kan worden dan word je regelaar toch juist ontzien? Dat is natuurlijk tot het punt dat de accu leeg word en de regelaar het niet meer aankan.

Precies. Je kan een hoop voors en tegens verzinnen, maar de regelaar heeft een beter leven met wat meer verbruikers.
 
Ten eerste bedankt voor de reacties allemaal.
Het klinkt allemaal natuurlijk ergens wel logisch natuurlijk. Ik gebruik nu gewoon een conventionele accu die je bij kan vullen volgens mij.
Ik zal denk ik het gewoon even uit moeten proberen en de volts aan de accu zo af en toe meten.
Nee het zijn inderdaad geen grote stroomverbruikers. De verstralers zijn ook simpele ali-led lampjes.
 
Een VFje móet ook toeren draaien, dus da's alleen maar goed voor het bijladen van de accu.
Dus absoluut.geen kruissnelheden onder de 3000 toeren. (Da's funest voor de nokkenassen)
Hou maar 4000 aan voor de zekerheid.

Haha ja daar ben ik bekend mee. Ik heb onlangs nog een nokkenas en slepers vervangen. Ik probeer ook zo weinig mogelijk stationair te laten draaien
 
Precies. Je kan een hoop voors en tegens verzinnen, maar de regelaar heeft een beter leven met wat meer verbruikers.
Ik ben zelf ook schuldig aan het plaatsen van led-lampen, niet handig als je bedenkt dat de regelaar nu pas echt met een overschot aan het werk moet terwijl je ergens met je motor in Zuid-Franse weersomstandigheden bevind. Dan zijn een paar verbruikers juist van harte welkom.


Ten eerste bedankt voor de reacties allemaal.
Het klinkt allemaal natuurlijk ergens wel logisch natuurlijk. Ik gebruik nu gewoon een conventionele accu die je bij kan vullen volgens mij.
Ik zal denk ik het gewoon even uit moeten proberen en de volts aan de accu zo af en toe meten.
Nee het zijn inderdaad geen grote stroomverbruikers. De verstralers zijn ook simpele ali-led lampjes.
Ga je van tijd tot tijd je accu bijvullen?
 
Zo’n oplaad Dock van TT heeft, als ik naar de daaddikte vd aansluiting kijk slechts weinig stroom nog. Zeker tov een 55W koplamp.

En zoals geschreven sluit alles aan en meet de spanning over de polen. En met optoeren gaat hij over de 13.5V ofzo dan zit het wel goed....
 
Ik ben zelf ook schuldig aan het plaatsen van led-lampen, niet handig als je bedenkt dat de regelaar nu pas echt met een overschot aan het werk moet terwijl je ergens met je motor in Zuid-Franse weersomstandigheden bevind. Dan zijn een paar verbruikers juist van harte welkom.



Ga je van tijd tot tijd je accu bijvullen?
Ik ben zelf ook schuldig aan het plaatsen van led-lampen, niet handig als je bedenkt dat de regelaar nu pas echt met een overschot aan het werk moet terwijl je ergens met je motor in Zuid-Franse weersomstandigheden bevind. Dan zijn een paar verbruikers juist van harte welkom.



Ga je van tijd tot tijd je accu bijvullen?


Denk dat jij en Master Tommy het wel aardig goed hebben, nu ik er even over heb nagedacht.

Ik noemde in mijn rijtje een aantal standaard Honda faaltjes waar de meeste dy- hard motorrijders wel van op de hoogte zijn.
Zoals een afgefakkelde spanningsregelaar. Ik heb daar maar 1 keer last van gehad in de 16 jaar dat ik de motor in bezit had. En toen ik hem tweedehands kocht was ie al 8 jaar oud.
Waarschijnlijk 1 spanningsregelaar in 24 jaar tijd is natuurlijk niets.

Het was een Supermagna van 1988, het zou kunnen dat de internetverhalen van falende Honda spanningsregelaars over de regelaars gaan uit de jaren 90.
Waar ik wel last van had waren brakke accu's.
Maximaal 3 jaar gingen ze mee, meestal korter.
Terwijl ik er best wel lief voor was. Water controleren, om de zoveel tijd aan een druppellader.

En de toegepaste elektra stelt geen fuck voor van een 87-88.
Als je stroomschema s bekijkt van de oudere bouwjaren zijn die allemaal luxer met meer opties, dus ook verbruik.
Dus Waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk over wat het beste is voor een spanningsregelaar, maar toch ook weer niet.

Ik denk nu eigenlijk dat de spanningsregelaars uit de jaren 80 best wel degelijk waren.
Ik had wel veelste veel problemen met accu's.
Ik heb onderweg een keer een brakke accu gehad.
Na een stop wilde hey niet meer starten. Na aandrukken wel. Daarna gelijk door naar de dealer voor een verse accu.
En wát een verschil, veel soepelder ronddraaien van het blok, beter oppakken, net of er 20 pk bijgekomen was.

Er is nog niet helemaal een eind aan het verhaal.
De dealer heeft ook de laadspanning gemeten. En dat was een 1/2e Volt te weinig. Het was iets van rond de 13,5 Volt.
Ik was er altijd vanuit gegaan dat ze de dynamo bedoelden, maar het kan ook dat het eigenlijk de spanningsregelaar was.
Ik moest er eigenlijk nog weer voor terugkomen, voor verder onderzoek maar dat is nooit gebeurt. Totdat de spanningsregelaar overleed.

Dus jullie hebben gelijk dat het aantal verbruikers niets voorstelt.
Maar waarom accu's maar zo kort meegingen, geen idee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn autos bosch silver accus en die gaan bij mij negen a tien jaar mee, dus ik zie niet in waarom een motor accu na twee jaar vervangen zou moeten worden.

Daar naast gebruikt de ontsteking weinig elektrisch vermogen, dus een vonk heb je snel.

De grote gebruikers zij de lampen en met name halogeen lampen. Je zou in die verstralers ledlampen kunnen monteren, die gebruiken maar een paar wattjes
Een radio is ook geen grote gebruikeren de navigatieook niet.

Probeer het en als je alles hebt gemonteerd, meet dan het aantal volts aan de accu met lopende motor op 2000 a 3000 toeren. Als dat meer dan 13.5 volt is, heb je geen zorgen. Wel ff alles inschakelen als je gaat meten.

Succes.

Omdat er in een motor maar een klein accuutje zit en bij de meeste mensen veel stil staat? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit accu's heb vervangen in auto's/motoren nadat ze in mijn bezit waren, maar heb altijd veel en vaak gereden. Toch zijn er zat mensen die met een nieuwe auto binnen een jaar of 2 langs de kant van de weg staan met een kapotte accu.

Met dat ik dit typ, bedenk ik me dat die mensen beter een Optima solid-accu kunnen monteren. Die kun je echt mishandelen en ze geven er geen zak om. Even een dikke 20-cylinder gasmotor starten, geen probleem. En dan wel 6x, want hij deed het natuurlijk niet direct, anders hoefden mijn maat en ik er niet heen. In de bus gemeten: 12,3V over in een accu die je gewoon in je eentje kunt tillen.
 
Omdat er in een motor maar een klein accuutje zit en bij de meeste mensen veel stil staat? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit accu's heb vervangen in auto's/motoren nadat ze in mijn bezit waren, maar heb altijd veel en vaak gereden. Toch zijn er zat mensen die met een nieuwe auto binnen een jaar of 2 langs de kant van de weg staan met een kapotte accu.

Met dat ik dit typ, bedenk ik me dat die mensen beter een Optima solid-accu kunnen monteren. Die kun je echt mishandelen en ze geven er geen zak om. Even een dikke 20-cylinder gasmotor starten, geen probleem. En dan wel 6x, want hij deed het natuurlijk niet direct, anders hoefden mijn maat en ik er niet heen. In de bus gemeten: 12,3V over in een accu die je gewoon in je eentje kunt tillen.

Ik vind het ook geen vergelijk, auto's en motoren.

Bij mijn nieuw gekochte Kawa uit 2008 was de eerste accu binnen een jaar kapoeto.
Ook wel mijn eigen schuld, ik had de accu in de winter niet aan de druppellader gehad.
De 2de, ook onderhoudsvrij, ging iets langer mee.
De 4de gaat nu al een aardig tijdje mee.

De orginele accu was 7Ah, dit werd verhoogd door de dealer, en daarna wéér verhoogd.
Ik denk dat er nu een 10Ah inzit.
In een VF hoort trouwens een accu van 12Ah.
Dan kun je nagaan hoe hard het achteruit geboerd is.
Accu's moeten steeds kleiner en beter, maar ik heb het idee dat onderhoudsvrije, die ook op de kant kunnen liggen, slechter zijn dan de conventionele waar je water bij kunt vullen.
 
Dit topic ontspoort volledig. De accu is alleen een buffer. De dynamo moet continu het gevraagde verbruik kunnen leveren. De vraag is dus wat levert de dynamo nominaal en wat vragen de verbruikers?
Behalve de radio die op vol volume iets van 40 Watt zal vragen denk ik dat de rest geen probleem zal zijn.
 
Denk dat jij en Master Tommy het wel aardig goed hebben, nu ik er even over heb nagedacht.

Ik noemde in mijn rijtje een aantal standaard Honda faaltjes waar de meeste dy- hard motorrijders wel van op de hoogte zijn.
Zoals een afgefakkelde spanningsregelaar. Ik heb daar maar 1 keer last van gehad in de 16 jaar dat ik de motor in bezit had. En toen ik hem tweedehands kocht was ie al 8 jaar oud.
Waarschijnlijk 1 spanningsregelaar in 24 jaar tijd is natuurlijk niets.

Het was een Supermagna van 1988, het zou kunnen dat de internetverhalen van falende Honda spanningsregelaars over de regelaars gaan uit de jaren 90.
Waar ik wel last van had waren brakke accu's.
Maximaal 3 jaar gingen ze mee, meestal korter.
Terwijl ik er best wel lief voor was. Water controleren, om de zoveel tijd aan een druppellader.

En de toegepaste elektra stelt geen fuck voor van een 87-88.
Als je stroomschema s bekijkt van de oudere bouwjaren zijn die allemaal luxer met meer opties, dus ook verbruik.
Dus Waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk over wat het beste is voor een spanningsregelaar, maar toch ook weer niet.

Ik denk nu eigenlijk dat de spanningsregelaars uit de jaren 80 best wel degelijk waren.
Ik had wel veelste veel problemen met accu's.
Ik heb onderweg een keer een brakke accu gehad.
Na een stop wilde hey niet meer starten. Na aandrukken wel. Daarna gelijk door naar de dealer voor een verse accu.
En wát een verschil, veel soepelder ronddraaien van het blok, beter oppakken, net of er 20 pk bijgekomen was.

Er is nog niet helemaal een eind aan het verhaal.
De dealer heeft ook de laadspanning gemeten. En dat was een 1/2e Volt te weinig. Het was iets van rond de 13,5 Volt.
Ik was er altijd vanuit gegaan dat ze de dynamo bedoelden, maar het kan ook dat het eigenlijk de spanningsregelaar was.
Ik moest er eigenlijk nog weer voor terugkomen, voor verder onderzoek maar dat is nooit gebeurt. Totdat de spanningsregelaar overleed.

Dus jullie hebben gelijk dat het aantal verbruikers niets voorstelt.
Maar waarom accu's maar zo kort meegingen, geen idee.
Wanneer de dynamo een enorm overschot kan leveren en je regelaar een beetje te weinig affakkelt dan gaat je accu er vlot aan. Droogkoken. Wanneer je dan ook te weinig verbruikt dan is de regelaar zo heet als een grilplaat.
Daarom rijd ik altijd met het licht aan, heeft niks met veiligheid te maken.
Bij de fireblade had ik beide koplampen voor van led-lampen voorzien en een daarvan was als grootlicht afgesteld. Omdat ik nooit grootlicht nodig heb had ik die naar dimlicht afgesteld zodat ik 60watt verbruikte in plaats van maar 50 met die ene halogeenlamp.

Je moet niet het aantal verbruikers tellen maar het opgenomen vermogen in watt.
 
Nou de titel zegt het al. Hoeveel apparaten kan je aansluiten op je motor zonder problemen...

Ik heb zelf nu 2 verstralers aangesloten via het achterlicht.
Echter wil ik nog een console in de kuip maken met een usb poort/sigarette aansluiting en voltmeter.
Deze wil ik rechtstreeks op de accu zetten met een zekering en schakelaar ertussen.

Zou er dan ook nog plek zijn om een tomtom oplaaddock aan te sluiten op bijv de koplamp? Of een autoradio met 2 kleine speakertjes *D

Het betreft een Honda vf700 1985

USB-poort, TomTom, autoradio: Dat zijn allemaal kleine verbruikers. Mag over het algemeen geen probleem zijn.
Verstralers: Afhankelijk van het vermogen van deze lampen besluiten of er extra maatregelen nodig zijn.

Het vermogen is een belangrijke factor. Dit bepaald de stroom die gaat lopen, waar vervolgens de kabeldikte en zekering op moet worden bepaald. Hou ook rekening met de lengte van de kabel. Op internet zijn daar wel tabellen met wat richtlijnen voor te vinden. Een beetje over-dimensioneren kan nooit kwaad.

Paar dingen om rekening mee te houden:
- Zorg dat je zekering lichter is dan de stroom die de kabel kan hebben, maar ruim voldoende voor de verbruiker. De zekering beschermd de bekabeling, niet meer, niet minder.
- Zorg dat zware verbruikers pas worden ingeschakeld als de motor loopt.
- Hou rekening dat apparaten als een USB-poort of TomTom dock altijd een klein stroomverbruik hebben. Dat heeft gevolgen als je deze rechtstreeks aan de accu hangt.
 
Wanneer de dynamo een enorm overschot kan leveren en je regelaar een beetje te weinig affakkelt dan gaat je accu er vlot aan. Droogkoken. Wanneer je dan ook te weinig verbruikt dan is de regelaar zo heet als een grilplaat.
Daarom rijd ik altijd met het licht aan, heeft niks met veiligheid te maken.
Bij de fireblade had ik beide koplampen voor van led-lampen voorzien en een daarvan was als grootlicht afgesteld. Omdat ik nooit grootlicht nodig heb had ik die naar dimlicht afgesteld zodat ik 60watt verbruikte in plaats van maar 50 met die ene halogeenlamp.

Je moet niet het aantal verbruikers tellen maar het opgenomen vermogen in watt.


Ik weet ongeveer hoe het werkt. Vroeger had je gelijkstroomdynamo's met mechanische spanningregeling, geen enkel probleem. Maar toen ging men in Engeland naar wisselstroom dynamo's en met licht uit werden er twee van de zes spoelen gebruikt en met licht aan alle spoelen.

Dat was een ingewikkelde schakelaar en al snel ging men over naar de zener diode met koelplaat. De zener laat spanning door tot een bepaald voltage, daarboven zet hij het om in warmte en die jongens konden flink heet worden.

Ik kan me niet voorstellen dat met de elektronische regelingen van tegenwoordig nog veel wordt omgezet in warmte en de dynamo's worden volgens mij prima geregeld en hebben bovendien veel meer vermogen dan die oude meuk, dus een paar lampies er bij lijkt me geen enkel probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan