Hoeveel kracht op wielasmoer?

MB2201

Rookie
9 mrt 2024
12
8
Gisteren is m'n eerste motor afgeleverd, een Aprilia Pegaso 650 Factory uit 2007. Met nieuwe tandwielen en ketting, waarvan dat laatste nu gespannen moet worden. In de handleiding staat dat je die met 100Nm moet vastzetten, maar soms lees ik dat dat veel te veel is voor zo'n moer en dat 60-80Nm al goed is. Wat is jullie advies hierover?
 
Maar dan de million dollar question, is de MMsleutel geijkt? Zet zelf zulke dingen altijd op moment vast om de simple reden dat ik ze niet vaak genoeg doe, veel ander sleutelwerk gaat gewoon op gevoel. Heb ooit wel een wielbouten moeten lossen met anderhalve meter pijp omdat de bandenboer die had vastgerateld met zijn moment sleutel.
Het gaat vaak mis, doordat niet goed gelezen wordt. De fabrikant geeft bv een droog aanhaal moment op, maar de moer is ingevet. Of men ontvet de moer niet voor het aanhalen.

Ik heb ook een keer 2 wiellagers en 2 oliekeerringen kunnen vervangen, doordat de naafmoeren veel te los zaten. 450 nm die met een kort rateltje zo los kwamen.
 
Altijd weer discutabel. Momentsleutel of Luchtsleutel met een verkeerde instelling (lees ramvast). Natte of droge torque. Vastgeroest of met een leuk goedje ingesmeerd. 🤷‍♂️
Edit: En oh ja. OEM bouten/moeren of pisbakken ijzer boutjes van de Gamma, of juist titanium of alu fancy aftermarket sh!t.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier vaker van die overdreven waarden voor een wiel as. Maar wat doet die moer nu eigenlijk? Hij moet alleen de lagers en bussen tegen elkaar opsluiten. Teveel en je knijpt de bussen plat. En daarna lopen je lagers aan poeier. En de lagers daarna. Ik hanteer vast=vast en ik gok dat ik dan hoogstens op 50Nm kom.
Kijk eens hoe een wiel in elkaar zit, die lagers draai je niet aan puin, en de bussen draai je ook niet plat.

Aanhaal momenten zijn er voor een reden.
 
Je hebt twee soorten sleutelaars, de RTFM!'ers.

En:


aXPZZEg_700b.jpg
 
@Janbros
geen belangrijk onderzoek. wat wel belangrijk zou zijn : heeft er al iemand onderzocht hoeveel keer het fout is gegaan doordat die professionals op gevoel sleutelen ?
Verder zijn er hier ook topics genoeg over mensen die blindelings de opgegeven aanhaalmomenten volgen en dan een topic openen over hoe ze nu uit de shit gehaald kunnen worden omdat het toch mis ging (lees gebroken bouten).
Het onderzoek dat jij voorstelt is natuurlijk niet realistisch.

In het onderzoek dat ik heb gelezen zaten een paar lage waarden waarbij bijvoorbeeld een stuur niet goed vast zou kunnen zitten. Heb dit zelf ook meegemaakt bij uitbesteed werk. Overigens zaten bijna alle bouten van het motorblok van mijn nieuwe Guzzi V85tt veel te los.

En hoe kan je bouten breken als je met een geijkte momentsleutel de door de fabriek opgegeven waarden instelt?
 
Laatst bewerkt:
omdat er soms fouten staan in de manuals.
iemand met kennis weet dan direct : "mijn gat dat ik dat zo vast ga zetten".
omdat ze een andere bout gebruiken met andere treksterkte
omdat .... ik van niks meer verschiet.
Er zijn gewoon standaardwaarden (aanhaalmoment)voor bepaalde maat bouten. Zo ingewikkeld is het vaak niet.
 
maar waarom dan aanhaalmomenten opgeven als je toch naar de standaard gaat kijken ? dan hebben ze ook geen nut meer. en je kent de kwaliteit van de gebruikte materialen niet.
Ik heb het nu over mijn Guzzi maat en moment is duidelijk. Ik vlak je ervaring niet uit maar vind je vaak veel te stellig en alwetend overkomen . Komt vaker voor met techneuten. No offence
 
geen belangrijk onderzoek. wat wel belangrijk zou zijn : heeft er al iemand onderzocht hoeveel keer het fout is gegaan doordat die professionals op gevoel sleutelen ?
Verder zijn er hier ook topics genoeg over mensen die blindelings de opgegeven aanhaalmomenten volgen en dan een topic openen over hoe ze nu uit de shit gehaald kunnen worden omdat het toch mis ging (lees gebroken bouten).
of "sleutelaars" die langskomen met een afgebroken bout of kapot gedraaide moer omdat ze de verkeerde schaal hadden gebruikt, of nog leuker:
"ik kon hem na de klik nog een heel stuk doordraaien"
 
of "sleutelaars" die langskomen met een afgebroken bout of kapot gedraaide moer omdat ze de verkeerde schaal hadden gebruikt, of nog leuker:
"ik kon hem na de klik nog een heel stuk doordraaien"
Je kan je achterrem verstellen door het boutje aan te draaien.
 

Bijlagen

  • Achterrem.jpeg
    Achterrem.jpeg
    107,5 KB · Weergaven: 0
De conclusie is wel duidelijk: gewoon 100Nm aanhouden en geen pech hebben dat er iets breekt. Had een aantal jaren geleden bij een brommertje één van de tapeindmoeren kapot gedraaid (en het tapeind zelf ook), toen kon alles tot de voetpakking weer uit elkaar.
 
Is er inmiddels al duidelijkheid waarom de ketting na 350 km al gesteld moet worden?
De rubber ring zoals al gesuggereerd?
Of iets anders.
Want stellen na 1000 km is meer gangbaar.
 
Dat vond ik ook hoog toenertijd bij de 900 tdm.
Heb subaru forester die heeft moeren ipv bouten op de velgen.
Ook maar met 90nm
Vindt het altijd maar ielig los.
Doe ze maar op 100nm voor de zekerheid.
En momenten zijn echt wel belangrijk.
Vooral in het begin als je sleutelt.
Je wil het toch vaak te vast zetten en dan is momentsleutel een mooie leidraad om mee te werken.
Er ja het klopt er staan best wel fouten in de handleidingen en als je daar zelf geen gevoel kennis bij hebt kan je het zo maar slopen.
 
Is er inmiddels al duidelijkheid waarom de ketting na 350 km al gesteld moet worden?
De rubber ring zoals al gesuggereerd?
Of iets anders.
Want stellen na 1000 km is meer gangbaar.
Waarom? Goede vraag. Misschien is 30-35mm een standaard die de monteur gebruikte ipv het boekje te volgen, zal deze week eens bellen of dat inderdaad zo is. Heb de ketting gemeten op zijstandaard, naar onder en boven drukken zonder dat de bovenzijde aanspant. Ik zie dat het sowieso wat discutabel is wat de juiste manier van meten is; sommigen meten met motor op de middenbok, anderen drukken niet naar onder.
 
Ik lees hier vaker van die overdreven waarden voor een wiel as. Maar wat doet die moer nu eigenlijk? Hij moet alleen de lagers en bussen tegen elkaar opsluiten. Teveel en je knijpt de bussen plat. En daarna lopen je lagers aan poeier. En de lagers daarna. Ik hanteer vast=vast en ik gok dat ik dan hoogstens op 50Nm kom.
Het wiel mag natuurlijk ook niet verschuiven in de achtervork. De kettingspanners kunnen geen wonderen verrichten , en werken meestal maar een kant op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan