Hoge toeren met koud blok

DHonda

Rookie
18 mei 2021
3
11
Hoi motorvrienden.,

Ik heb iets heel doms gedaan😭
Mijn motor staat thuis altijd in de woonkamer. Nu heb ik tijdens een avond (te veel) drinken, mijn motor gestart en een keer flink gas gegeven. Waarschijnlijk wel tot 15.000 toeren (17 is ongeveer max) door de toeren begrenzer.

Nu ben ik de maandag erna er rustig mee naar het werk gereden. En in de middag weer terug. Op de terugweg wel wat langer (warm) kunnen rijden en toen ik echt ging gassen leek het alsof hij veel vermogen kwijt was.

Mijn vraag: zou dit hierdoor kunnen komen van 1 keer kort veel toeren maken met een koud blok?
En wat beschadigd hierdoor dan?
 
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Met drank op is het moeilijk om van de 'knopjes' te blijven, maar ik zou het niet te vaak doen _O- Hangt ook wel een beetje af van het merk motor uiteraard, bij een Kawa zou ik me wel zorgen maken.

En als je het zeker wilt weten, zet 'm op de testbank en check of hij geen olie verbruikt.
 
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Met drank op is het moeilijk om van de 'knopjes' te blijven, maar ik zou het niet te vaak doen _O- Hangt ook wel een beetje af van het merk motor uiteraard, bij een Kawa zou ik me wel zorgen maken.

En als je het zeker wilt weten, zet 'm op de testbank en check of hij geen olie verbruikt.
Sorry vergeten te melden. Het is een cbr 600rr uit 2004
 
Bij volgas met een koude en onbelast draaiende motor worden vooral de koppen van de zuigers erg snel heel erg warm, terwijl de cilinders relatief koud blijven, met als gevolg dat de boel gaat aanlopen. In korte tijd treedt er een slijtage op die hoort bij duizenden kilometers rijden. Van een enkele keer zal het blok niet direct stuk gaan, maar als je dit te vaak en/of te lang doet zijn genoemde onderdelen binnen vrij korte tijd versleten. Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je de motor wel tijd gaf om eventjes de olie te circuleren, want zo niet dan mag je ook rekenen op versnelde slijtage aan de nokkenassen en bijbehorende lagers. Je merkt die slijtage snel genoeg aan toenemend olie verbruik, tenzij je voor die tijd de koppakking erdoorheen jaagt.

Of het beschreven vermogensverlies hiermee te maken heeft zal erg afhangen van wat deze motor in het verleden zoal meemaakte - een motor uit 2004 is niet nieuw tenslotte, en zal mss meerdere eigenaren hebben gehad die dat reven ook een leuk spelletje vonden - en of en hoe het ding onderhouden werd. Aldus: ja, het kan, maar net zo goed kan er een andere toevallige oorzaak zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij volgas met een koude en onbelast draaiende motor worden vooral de koppen van de zuigers erg snel heel erg warm, terwijl de cilinders relatief koud blijven, met als gevolg dat de boel gaat aanlopen. In korte tijd treedt er een slijtage op die hoort bij duizenden kilometers rijden. Van een enkele keer zal het blok niet direct stuk gaan, maar als je dit te vaak en/of te lang doet zijn genoemde onderdelen binnen vrij korte tijd versleten. Gemakshalve ga ik er maar even van uit dat je de motor wel tijd gaf om eventjes de olie te circuleren, want zo niet dan mag je ook rekenen op versnelde slijtage aan de nokkenassen en bijbehorende lagers. Je merkt die slijtage snel genoeg aan toenemend olie verbruik, tenzij je voor die tijd de koppakking erdoorheen jaagt.

Of het beschreven vermogensverlies hiermee te maken heeft zal erg afhangen van wat deze motor in het verleden zoal meemaakte - een motor uit 2004 is niet nieuw tenslotte, en zal mss meerdere eigenaren hebben gehad die dat reven ook een leuk spelletje vonden - en of en hoe het ding onderhouden werd. Aldus: ja, het kan, maar net zo goed kan er een andere toevallige oorzaak zijn.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal hem morgen nog eens uitlaten. En als ik weer verschil merk dan ga ik hem toch eens wegbrengen om na te laten kijken. Voor de zekerheid.
 
Mijn motor staat thuis altijd in de woonkamer. Nu heb ik tijdens een avond (te veel) drinken, mijn motor gestart en een keer flink gas gegeven. Waarschijnlijk wel tot 15.000 toeren (17 is ongeveer max)
15000 IS de max, 17000 is ver in het rood en niet "ongeveer de max"
en de naald gaat trager omhoog dan de toeren onbelast, dus als je effe 15000 hebt gezien, mag je er zeker van zijn dat hij meer toeren gedrraaid heeft en verbaasd het mij niet dat je misschien wel wat vermogen kwijt bent.

compressie meten
 
Zit op de huidige moderne motoren geen begrenszer meer? 1) een honda krijg je niet kapot, 2) Bij 16000 gaat de begrenzer er in 3) de toerenteller heeft ook een uitzwaai, 17000, 18000 wijstie wel aan maar daar komtie echt niet

Bij meerdaagse evenementen van Assen TT en zo stonden ze 25 jaar geleden al 600 en 1000's vast te houden met alle registers open, koud of warm, allemaal net zo dronken als TS en erger en ze reden maandags gewoon naar huis
 
Zit op de huidige moderne motoren geen begrenszer meer? 1) een honda krijg je niet kapot, 2) Bij 16000 gaat de begrenzer er in 3) de toerenteller heeft ook een uitzwaai, 17000, 18000 wijstie wel aan maar daar komtie echt niet

Bij meerdaagse evenementen van Assen TT en zo stonden ze 25 jaar geleden al 600 en 1000's vast te houden met alle registers open, koud of warm, allemaal net zo dronken als TS en erger en ze reden maandags gewoon naar huis
Wedje maken dat er ook zat bij waren die maandags niet gewoon naar huis reden. 8-)
 
Och ja, je bent jong en doet domme dingen, maar bent niet de enige:
Ik ruik iets aanbranden in de keuken

Overigens heb ik ooit vermogensverlies met een CBR600 meegemaakt, toenmalige dealer kon niet vinden wat de oorzaak was. Kwam alleen voor in bovenste toerenbereik. Uiteindelijk bleek het een zuigerveer te zijn geweest die waarschijnlijk eerst gescheurd was en op een later moment helemaal de cilinder ingeklapt was en dus einde verhaal, overigens was de motor toen al ruim 110.000km mishandeld, nauwelijks onderhoud gehad en dagelijks werden álle paarden aangesproken. (Woon-werk kilometers in de nacht/'s morgens heel vroeg :] )
 
die gingen dinsdag?

Er ging best wel wat kapot... :$
Ik heb bij de TT de nodige motoren op een aanhanger naar huis zien gaan of zelfs op de vuurstapel zien belanden. Die op de vuurstapel soms supersports van net een jaar oud ofzo;( Iedereen moet zelf weten wat ze met hun spullen doen natuurlijk maar vond zo iets wel altijd jammer om te zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan