Als voor jou de DCT belangrijk is, dan vind ik persoonlijk de HONDA de logische keuze ... zo niet, zoek ik (opnieuw persoonlijk) nogal tevergeefs naar het "Unique Selling Point" van de AT.
Een goed punt lijkt me dat de 'oude' africa twin niet nieuw te koop meer is. Dat is een ding dat het blijft doen en op iedere straathoek met beprekte middelen te repareren is. En dat is door Honda ook uitgedragen bij de introductie van de nieuwe.
Met die 'oude' underpowered (?) AT ben ik altijd gekomen waar ik wilde komen, ook onverhard. En zie persoonlijk de (bijna) 100pk dan ook als een compromis voor de grafiek-vergelijkers. Met 80pk kom ik er ook wel.
Deze AT is een statement in een steeds groter wordende allroad markt;
Draai je om als het asfalt verandert in een gravel/zandpad maar wil je wel de lekker rechtop zitten en op vakantie kunnen kijk je naar de V-storm en consorten.
Wil je een stoere motor met mistlampen en een heleboel electronische snufjes, en ben je vermogend genoeg om deze motor niet zelf te hoeven/kunnen onderhouden? Dan ben je met een GS de man (of vrouw natuurlijk)
Wil je meer offroad kom je in de buurt van de nieuwe AT.
Wil je nog avontuurlijker maar er wel van huis uit naartoe rijden komt er de SWM Superdual.
En ga je met de motor op een karretje naar het onverhard kan je voor de AJP PR7 gaan.
Daaronder ga je richting de competitiemotoren en verlaat je de allroad markt.
Maar dit is mijn gedachten. Unique Selling Points zijn voor ieder persoon verschillend. Het is onmogelijk om een OEM motor te kopen die 100% aan je eisen voldoet. Zelfs al mijn zelf verbouwde motoren hebben verbeterpunten.
Koop lekker waar je zin in hebt.