Honda NX 500

Mijn ww is zo'n 50km snelweg 10km stad, enkele reis. Wel in de randstad dus vaak druk en in principe max 100. Ik ben bang dat de CRF daar gewoon net wat power mist maar ik moet vooral eens gaan proefrijden om het te ervaren. Een NX 500 zou hier vele malen geschikter voor zijn ware het niet dat ik echt heel graag offroad/TET wil gaan rijden en ik daarin onervaren ben en daar dus een lichte motor voor wil hebben.

Ik heb gekeken naar o.a. de oudere Transalps maar ik vind de prijzen voor occasions op dit moment zo hoog liggen dat ik veel meer waar voor mijn geld krijg als ik spaar voor een nieuwe in dit segment. Ik rijd nu een BMW K75 uit '95 (daarvoor een Diversion uit '98) en weet dat je na de aankoop van een oude motor nog lang niet klaar bent qua kosten. In 25+ jaar verouderd er toch veel en ik merk dat ik iedere keer weer iets kan vervangen en dat loopt aardig in de papieren. Een nieuwe, betrouwbare, lichte motorfiets met lange onderhoudsintervallen en laag brandstofverbruik is op lange termijn de beter keuze.

EDIT: De CF Moto is 'maar' 1000,- goedkoper dan de NX of CRF. Een aanzienlijk risico op betrouwbaarheid VS de bewezen Honda betrouwbaarheid zijn dat prijsverschil naar mijn mening niet waard. Dan heb ik het nog niet eens over waardevastheid. Wel een mooie fiets en wellicht een goede middenweg tussen de twee Honda's.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een kleine maand m'n NX500 (Luci heet ze) en is net ingereden. Ook al 2x geflitst :( Tilburg is een pokke stad. Maar fijn motortje. Heeft genoeg puf en rijd erg relaxed. Doel is om deze minimaal 2 jaar te rijden en dan beslissen of we overstappen op een geupdate transalp (met tubeless) of deze blijven rijden.
 

Bijlagen

  • 20240302_Luci.jpg
    20240302_Luci.jpg
    541,8 KB · Weergaven: 0
Mijn ww is zo'n 50km snelweg 10km stad, enkele reis. Wel in de randstad dus vaak druk en in principe max 100. Ik ben bang dat de CRF daar gewoon net wat power mist maar ik moet vooral eens gaan proefrijden om het te ervaren. Een NX 500 zou hier vele malen geschikter voor zijn ware het niet dat ik echt heel graag offroad/TET wil gaan rijden en ik daarin onervaren ben en daar dus een lichte motor voor wil hebben.

Ik heb gekeken naar o.a. de oudere Transalps maar ik vind de prijzen voor occasions op dit moment zo hoog liggen dat ik veel meer waar voor mijn geld krijg als ik spaar voor een nieuwe in dit segment. Ik rijd nu een BMW K75 uit '95 (daarvoor een Diversion uit '98) en weet dat je na de aankoop van een oude motor nog lang niet klaar bent qua kosten. In 25+ jaar verouderd er toch veel en ik merk dat ik iedere keer weer iets kan vervangen en dat loopt aardig in de papieren. Een nieuwe, betrouwbare, lichte motorfiets met lange onderhoudsintervallen en laag brandstofverbruik is op lange termijn de beter keuze.

EDIT: De CF Moto is 'maar' 1000,- goedkoper dan de NX of CRF. Een aanzienlijk risico op betrouwbaarheid VS de bewezen Honda betrouwbaarheid zijn dat prijsverschil naar mijn mening niet waard. Dan heb ik het nog niet eens over waardevastheid. Wel een mooie fiets en wellicht een goede middenweg tussen de twee Honda's.
Snap dat je op zich wel wat nieuws wil hebben, heb ook zat 90's spul gehad en je bent wel vaak wat aan het vernieuwen. En occasions zijn inderdaad duur, ook de reden dat ik mijn T7 nieuw gekocht heb. Het hoeft van mij echt niet nieuw te zijn maar dan moet de prijs wel kloppen. :9

Maar inderdaad is gaan proefrijden, of gewoon een motor huren voor een dag. Heb ik ook gedaan tot ik tot de koop over ben gegaan.
 
Mijn ww is zo'n 50km snelweg 10km stad, enkele reis. Wel in de randstad dus vaak druk en in principe max 100. Ik ben bang dat de CRF daar gewoon net wat power mist maar ik moet vooral eens gaan proefrijden om het te ervaren. Een NX 500 zou hier vele malen geschikter voor zijn ware het niet dat ik echt heel graag offroad/TET wil gaan rijden en ik daarin onervaren ben en daar dus een lichte motor voor wil hebben.

Ik heb gekeken naar o.a. de oudere Transalps maar ik vind de prijzen voor occasions op dit moment zo hoog liggen dat ik veel meer waar voor mijn geld krijg als ik spaar voor een nieuwe in dit segment. Ik rijd nu een BMW K75 uit '95 (daarvoor een Diversion uit '98) en weet dat je na de aankoop van een oude motor nog lang niet klaar bent qua kosten. In 25+ jaar verouderd er toch veel en ik merk dat ik iedere keer weer iets kan vervangen en dat loopt aardig in de papieren. Een nieuwe, betrouwbare, lichte motorfiets met lange onderhoudsintervallen en laag brandstofverbruik is op lange termijn de beter keuze.

EDIT: De CF Moto is 'maar' 1000,- goedkoper dan de NX of CRF. Een aanzienlijk risico op betrouwbaarheid VS de bewezen Honda betrouwbaarheid zijn dat prijsverschil naar mijn mening niet waard. Dan heb ik het nog niet eens over waardevastheid. Wel een mooie fiets en wellicht een goede middenweg tussen de twee Honda's.
Wel 5 jaar garantie. Dat doet de rest nog niet na! En een CRF is niet te vergelijken, is maar een 1 cilindertje met nog geen 30 pk. Daar moet je de snelweg niet mee op
 
De 29 PK van de 300 rally zal voor N wegen en af en toe een stukkie snelweg prima zijn. Ik heb toevallig een NX 250 en WR250R. ,welke 26 en 29 PK hebben, binnendoor is het prima te doen, maar op de snelweg rijden is gewoon niet ideaal. Een auto vlot inhalen die 110 rijdt gaat hem dan niet worden. Daar kom je helaas net 10/15 pk voor tekort.

Vergeet trouwens niet dat wanneer je op de weg rijdt en ook nog offroad wilt rijden je altijd uitkomt bij banden die een compromis zijn. Zeker met rijden op de snelweg gaan je offroad banden snel slijten, ook al zal dit langzamer gaan op een lichte fiets zoals de CRF 300. Ga je voor een slijtvaste band dan heb je offroad weer minder grip.

De gehele TET is te rijden op een lichte fiets, maar een wat zwaardere zoals de NX 500 gaat sws lastiger worden voor iemand zonder offroad ervaring. De NX 500 of CB 500X is zoals eerder gezegd gewoon een crossover met weinig bodemspeling en korte veerweg. Daar ga je in Nederland nog mee wegkomen, maar op bepaalde secties in het buitenland rijdt je de motor gewoon naar de kloten.

De CFMoto 450MT kan idd een mooie middenweg zijn, goedkoop en voor zover bekend redelijke componenten. Ja het is Chinees, daar ben ik zelf ook geen fan van, maar volgens mij maken ze prima spul!
 
Mijn ww is zo'n 50km snelweg 10km stad, enkele reis. Wel in de randstad dus vaak druk en in principe max 100. Ik ben bang dat de CRF daar gewoon net wat power mist maar ik moet vooral eens gaan proefrijden om het te ervaren. Een NX 500 zou hier vele malen geschikter voor zijn ware het niet dat ik echt heel graag offroad/TET wil gaan rijden en ik daarin onervaren ben en daar dus een lichte motor voor wil hebben.

Ik heb gekeken naar o.a. de oudere Transalps maar ik vind de prijzen voor occasions op dit moment zo hoog liggen dat ik veel meer waar voor mijn geld krijg als ik spaar voor een nieuwe in dit segment. Ik rijd nu een BMW K75 uit '95 (daarvoor een Diversion uit '98) en weet dat je na de aankoop van een oude motor nog lang niet klaar bent qua kosten. In 25+ jaar verouderd er toch veel en ik merk dat ik iedere keer weer iets kan vervangen en dat loopt aardig in de papieren. Een nieuwe, betrouwbare, lichte motorfiets met lange onderhoudsintervallen en laag brandstofverbruik is op lange termijn de beter keuze.

EDIT: De CF Moto is 'maar' 1000,- goedkoper dan de NX of CRF. Een aanzienlijk risico op betrouwbaarheid VS de bewezen Honda betrouwbaarheid zijn dat prijsverschil naar mijn mening niet waard. Dan heb ik het nog niet eens over waardevastheid. Wel een mooie fiets en wellicht een goede middenweg tussen de twee Honda's.

Ik heb ook vele jaren ww gedaan in de randstad, je zult daar absoluut geen power missen, na de inrij periode loopt de 300 Rally 140 km per uur, het is een lange slagblok dat onderuit trekt als een twee cylinder, de 300 Rally van mijn maatje tikt de 160 aan met enkelt andere uitlaat en geeft de meeste tweecylinders het nakijken.
Want is natuurlijk tussen de 50 tot 100 kg lichter afgetankt en 450 km actieradius.
Maar ik vindt de keuze tussen NX 500 en 300 Rally ook een zeer moeilijke hoor, zijn allebeide zeer prettig, voor mij is de betrouwbaarheid de doorslaggevende factor en zit je met beide goed, 100 pu doet de Rally op z'n sokken.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ww is zo'n 50km snelweg 10km stad, enkele reis. Wel in de randstad dus vaak druk en in principe max 100. Ik ben bang dat de CRF daar gewoon net wat power mist maar ik moet vooral eens gaan proefrijden om het te ervaren. Een NX 500 zou hier vele malen geschikter voor zijn ware het niet dat ik echt heel graag offroad/TET wil gaan rijden en ik daarin onervaren ben en daar dus een lichte motor voor wil hebben.

Ik heb gekeken naar o.a. de oudere Transalps maar ik vind de prijzen voor occasions op dit moment zo hoog liggen dat ik veel meer waar voor mijn geld krijg als ik spaar voor een nieuwe in dit segment. Ik rijd nu een BMW K75 uit '95 (daarvoor een Diversion uit '98) en weet dat je na de aankoop van een oude motor nog lang niet klaar bent qua kosten. In 25+ jaar verouderd er toch veel en ik merk dat ik iedere keer weer iets kan vervangen en dat loopt aardig in de papieren. Een nieuwe, betrouwbare, lichte motorfiets met lange onderhoudsintervallen en laag brandstofverbruik is op lange termijn de beter keuze.

EDIT: De CF Moto is 'maar' 1000,- goedkoper dan de NX of CRF. Een aanzienlijk risico op betrouwbaarheid VS de bewezen Honda betrouwbaarheid zijn dat prijsverschil naar mijn mening niet waard. Dan heb ik het nog niet eens over waardevastheid. Wel een mooie fiets en wellicht een goede middenweg tussen de twee Honda's.

Al beslist, proefgereden?
 
Nee nog niet. Zoals ik al zei in een eerder bericht ben ik eerst het geld bij elkaar aan het sparen. Dat zal nog wel even duren. Proefrijden heeft daarom nog geen haast al ben ik wel van plan om binnenkort een dagje vrij te plannen voor wat proefritten.

Jullie ervaringen zijn heel waardevol dus dank daarvoor! 👍

Wat de NX ook wel voor zich heeft werken zijn het connected display en traction control. Als ik het goed begrijp.
 
Nee nog niet. Zoals ik al zei in een eerder bericht ben ik eerst het geld bij elkaar aan het sparen. Dat zal nog wel even duren. Proefrijden heeft daarom nog geen haast al ben ik wel van plan om binnenkort een dagje vrij te plannen voor wat proefritten.

Jullie ervaringen zijn heel waardevol dus dank daarvoor! 👍

Wat de NX ook wel voor zich heeft werken zijn het connected display en traction control. Als ik het goed begrijp.

Hier hetzelfde🤣🤣🤣
Al zit ik wel te wachten op het bod van de dealer wat ik krijg bij inruil op de 300 Rally.
Ik krijg deze week een belletje....

Ik wist niet dat de NX 500 traction control heeft.
Vondt de display wel erg duidelijk.
 
“TFT dash with connectivity inbuilt, lighter wheels, tweaked suspension and traction control (HSTC) fitted as standard.

Dit haal ik van MCN. Bij Honda zelf kan ik het zo snel niet vinden.
 
NX 500 heeft Tranction Control. Op het stuur zit een knopje dat je het uit kan zetten. De ABS kan je niet uitzetten.
Het display is heel erg fijn. Als je de brightness op 'auto' zet is het zowel in het donker als bij direct fel zonlicht, nog steeds heel duidelijk en prettig afleesbaar. Wat minder is dat ik sommige dingen mis, zoals buiten temperatuur, icoontje dat je standaard uit staat. (niet vragen waarom ik dat mis) maar vergeleken met het vorige display op de CB500X is het een enorme sprong vooruit.
Die connectivity (Honda RoadSync), ik zie eigenlijk het nut er niet van in. Ik wil zowiezo niet aan de telefoon hangen als ik op de motor zit, dus dat gebruik ik al niet. Muziek luisteren doe ik al via phone, heb ik RoadSync niet voor nodig. En de Beeline achtige navigatie... meh, Heb een sp-connect op het stuur en TomTom Go Ride op m'n phone en werkt veel prettiger. Ik heb Honda RoadSync er weer afgehaald, voegt weinig toe.
 
En vergeet niet dat de nieuwere generatie motorfietsen flink zuiniger zijn. Een nx500/cb500x rijdt bijna 1:30 geloof ik. Mijn Transalp700 1:20.
Bodemspeling: met mijn alp700 rij ik in de Alpen ook onverhard en het gaat prima. Wel een keer een klap tegen de middenbok gehoord hoor. En ik heb ook geen uitschakelbare abs. Dan soms maar wat minder snel rijden maar het gaat prima en dik genieten (heidenau scout k60 banden eronder). Nee, vooral het gewicht telt bij onverhard. (Veel gewicht is op de snelweg prima).
Was een keer offroad met de cb500 uit 2002, via de tolwegen: ging heel goed, 120kmu op snelweg, parkeren en af-en opstappen en ff draaien bij het tanken enz is gewoon super! (In vergelijk met mijn africatwin750 toen). Offroad ging ook best (Parpaillon en LGKS), gewoon veel trager maar nooit met minder lol.
Met de nx500 kan je ook easy naar de Alpen rijden of noordkaap v.v.
Voor mij een kandidaat over enkele jaren.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik rij met mijn Rally gemiddeld 1:34 zonder daar mijn best voor te doen, ga ik mijn best doen en houd ik mij aan de snelheids limiet dan gaat het richting de 1:50 in Japan is de motor gehomologeerd op 1:47.
Motoren zijn onvoorstelbaar zuinig tegenswoordig, de NX moet denk ik ook wel 1:30 kunnen.
 
En vergeet niet dat de nieuwere generatie motorfietsen flink zuiniger zijn. Een nx500/cb500x rijdt bijna 1:30 geloof ik. Mijn Transalp700 1:20.
Bodemspeling: met mijn alp700 rij ik in de Alpen ook onverhard en het gaat prima. Wel een keer een klap tegen de middenbok gehoord hoor. En ik heb ook geen uitschakelbare abs. Dan soms maar wat minder snel rijden maar het gaat prima en dik genieten (heidenau scout k60 banden eronder). Nee, vooral het gewicht telt bij onverhard. (Veel gewicht is op de snelweg prima).
Was een keer offroad met de cb500 uit 2002, via de tolwegen: ging heel goed, 120kmu op snelweg, parkeren en af-en opstappen en ff draaien bij het tanken enz is gewoon super! (In vergelijk met mijn africatwin750 toen). Offroad ging ook best (Parpaillon en LGKS), gewoon veel trager maar nooit met minder lol.
Met de nx500 kan je ook easy naar de Alpen rijden of noordkaap v.v.
Voor mij een kandidaat over enkele jaren.

Zuinige motor is voor mij meer geld overhouden om te kunnen reizen dus het geeft meer vrijheid.
 
Had gisterenavond eindelijk tijd om even langs de motorzaak te rijden om in ieder geval even te gaan zitten op de NX en CRF. Bij de CRF had ik wel meteen een klik. Precies de juiste hoogte, zithouding helemaal rechtop en het stuur dat lekker dichtbijj je staat. De NX zat ook prima maar mss een tikkeltje te laag. Ik zit niet graag met m'n knieën in een te scherpe hoek.

Uiteindelijk zegt het nog niet veel en moet ik proef gaan rijden. Komende weken maar eens een dag vrij nemen voor proefritjes. Het liefst op een winderige dag want ik ben ook benieuwd hoe de CRF zich in de herfst zal gedragen op de snelweg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan