Honda CB Seven Fifty rijders (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In mijn vorkpoten zitten aluminiumbussen bovenop de veren waardoor de veerspanning is verhoogd.
De olie in de poten is ook vervangen door een dikker type.
Dat heb ik niet zelf gedaan waardoor ik voor meer details de technieker moet raadplegen.
De wegligging, vooral aan snelheden boven 130 km/u is daarmee gevoelig verbeterd.

Nou koeno, das een mooi voorbeeld ofnie ? ;)

gonzo , dit is bij jou in de buurt : ROTECH SUPPORT | Maatwerk

ik noem maar specifiek even een veringsspecialist, zo te zien is er al iets aan de achtervering gedaan,
goede kans dat die veren stugger zijn en bijvoorbeeld bedoeld voor het gewicht vd vorige eigenaar.


Ah, dat zijn allebei goede ideeën. Zal eens rond gaan kijken in de buurt (ondertussen verhuisd). bedankt voor de tips!
 
hoe zijn de remklauwen en vooral, hoe zijn de pistons/zuigers ?
(en het glijmechanisme)


Daar ligt het niet aan , bij mij gaan iedere winter de klauwen en zuigers los voor inspectie om het goed gangbaar te houden. Alles is verder nog perfect.
Ik houd van redelijk sportief rijden en rem laat en vrij hard en dan vind ik de remmen wat tegenvallen.
 
Remmen SF zijn ook middelmatig, maar ja het is een toermotor.
Zachte remblokken erin en harder knijpen, zou ik zeggen. O-)

En nog een gegeven is wat voor banden erop zitten, kan echt schelen per merk.
Want je hebt net als bij accelereren altijd wielspin/slip, dus ook tijdens het remmen.


Daar ligt het niet aan , bij mij gaan iedere winter de klauwen en zuigers los voor inspectie om het goed gangbaar te houden. Alles is verder nog perfect.
Ik houd van redelijk sportief rijden en rem laat en vrij hard en dan vind ik de remmen wat tegenvallen.
 
Tis ook een motor met een ontwerp van 25 jaar oud, en nooit bedoeld om mee te gummen.
Als techneut zijnde houd ik al mn motoren in goede conditie en met de remmen is helemaal niets mis, wel de remleidingen vervangen door stahlflex en ieder jaar nieuwe olie er in (is maar 15 min werk).
Rijd voor de langere stukken en dergelijke op veel zwaardere motoren zowel in gewicht als in vermogen, dus heb wel vergelijkings materiaal, en als je de SF gebruikt waarvoor ie gemaakt is voldoet ie prima.

Oja de mijne is ondertussen 21 jr.

full
 
Tis ook een motor met een ontwerp van 25 jaar oud, en nooit bedoeld om mee te gummen.
Als techneut zijnde houd ik al mn motoren in goede conditie en met de remmen is helemaal niets mis, wel de remleidingen vervangen door stahlflex en ieder jaar nieuwe olie er in (is maar 15 min werk).
Rijd voor de langere stukken en dergelijke op veel zwaardere motoren zowel in gewicht als in vermogen, dus heb wel vergelijkings materiaal, en als je de SF gebruikt waarvoor ie gemaakt is voldoet ie prima.

Oja de mijne is ondertussen 21 jr.

full
 
Zo, die ziet er mooi uit!

Die van mij is ook 21, maar die glimt niet zo hoor -O-
Het blok zit inmiddels wel weer bijna in elkaar, dat dan weer wel.
 
Laatst bewerkt:
Poets graag hehe.

Stuurkuipje voor paar tientjes op de kop getikt, blanke lak laag eraf geschuurd en door een spuiter in de blanke lak laten zetten.

En poetsen doet wonderen, blijft alles mooi.
 
Die SF ziet er zeker keurig uit. :9~

Wie heeft er tips om kale plekken op het zilver gekleurde motorblok bij te werken..??

Dus 1992 tot 1996 model, misschien gewoon kwasten met juiste kleur.?

Opnieuw spuiten is mooier maar wil alleen bijwerken. ( kleurnummer zilver..?? )

Bvd. heren en dames. :}

full
 
Laatst bewerkt:
Tis ook een motor met een ontwerp van 25 jaar oud, en nooit bedoeld om mee te gummen.
Als techneut zijnde houd ik al mn motoren in goede conditie en met de remmen is helemaal niets mis, wel de remleidingen vervangen door stahlflex en ieder jaar nieuwe olie er in (is maar 15 min werk).
Rijd voor de langere stukken en dergelijke op veel zwaardere motoren zowel in gewicht als in vermogen, dus heb wel vergelijkings materiaal, en als je de SF gebruikt waarvoor ie gemaakt is voldoet ie prima.

Oja de mijne is ondertussen 21 jr.

[afbeelding]

Ik weet dat deze fiets als toermotor is ontworpen maar dat weerhoud mij niet om er toch flink mee op het gas te gaan.
Ik gum er wel niet echt mee maar zoals ik al zei hou ik er wel een sportieve rijstijl op na.
Inharent hieraan is dat je dan de remmen wat meer aanspreekt en dan moet je zeer stevig doorknijpen om een goede vertraging te krijgen.
Ik had al eerder aangegeven dat er stahlflex leidingen opzitten en de olie heb ik in het voorjaar ververst, zo ook de remblokken vervangen.
Remzuigers zijn in prima conditie en glijden goed ook de glijpennen van de klauwen maak ik iedere winter schoon en voorzie ze van een beetje vet waardoor ze prima glijden.
Ik heb deze fiets , hier nog zonder stahlflex leidingen
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1006447402720732&set=pcb.1006449782720494&type=3&theater
 
Laatst bewerkt:
Toch vreemd, ben zelf 190cm lang en 120kg maar dat ding remt echt goed vind de voorrem
heel giftig daarom rem ik altijd voor en achter samen, trouwens zijn je schijven niet versleten of zit er een rand aan ?

Tja en anders wat rustiger rijden hehe, werkt bij mij ook niet hoor _O-
 
In mijn ogen remt de SF ook prima, voor een stop licht kan ik perfect gedoseerd remmen met 1 vinger, aangenaam vindt ik dat niet remmen met een enkele vinger maar het kan wel.

Remvermogen is voor mij dus ruim voldoende, en bij mij moet het ding 135 kg stoppen + de motor en de motorkledign.

Voluit in de ankers gaan dat heb ik waarschijnlijk maar 1 keer gedaan en dat was nu net een jaar geleden.

db
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me door de tijd heen (rijd 28 jr) aangeleerd om beide remmen te gebruiken, altijd dus.
Dat remt gewoon het beste, maar ja is natuurlijk mijn mening he.
 
Veel dikkerds dus op de SF.! O-)

Zelf ook 125Kg + motor = 350Kg.

Rem vaak achter wat mee, maar de voorrem moet het echte werk doen. Dat is een gegeven.! :Y

full


Reporter vraagt: Hoe groot was dat speenvarken wat u net gegeten heeft.?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me door de tijd heen (rijd 28 jr) aangeleerd om beide remmen te gebruiken, altijd dus.
Dat remt gewoon het beste, maar ja is natuurlijk mijn mening he.

Dat doe ik ook,aan mijn brommertijd overgehouden denk ik.
Vind de SF prima remmen overigens met mijn goddelijke 1.80 en 85kg :P
 
Hij zit weer in elkaar! en jij doet het nog ook. Zonder bijgeluiden. :]

Dit is de boosdoener met zijn opvolger:
full

Ik kon weinig verschil ontdekken tussen de twee, behalve dan dat de oude duidelijk versleten is, en muurvast zit. De nieuwe zou een gewijzigde versie moeten zijn, die ook op de modellen van na de facelift is gemonteerd. Waarschijnlijk zit de wijziging in het mechaniekje dat de spanner steeds vastzet. Dat is een soort rateltje, met een heel klein veertje. Bij de oude is dat het dat er voor zorgt dat de veer helemaal vastzit.

Ook de ketting heb ik maar gelijk vervangen. Ik had wel verwacht dat hij meer zou zijn opgerekt, maar dat lijkt erg mee te vallen als ik de oude naast de nieuwe leg:
full


Hier zitten ze op hun plek in het blok:
full

Echt het hele blok moet uit elkaar om er bij te kunnen, zo diep zit hij verstopt. Het schijnt dat het bij meerdere modellen een regelmatig voorkomend probleem is. Dat vind ik toch wel een slechte zaak eigenlijk. Dingen die zo diep in het blok zitten zouden toch niet zo makkelijk kapot moeten gaan. Maarja, als dat het enige zwakke punt is. De rest van het blok, de lagers en cilinders zagen er nog prachtig uit.
Bij de CBX 750, waar dit blok als eerste in lag, hebben ze een nog slechtere spanner gebruikt, met een veer die wat lijkt op de veren die ze in wasknijpers gebruiken, die brak op een gegeven moment gewoon af. Het lijkt dus lastig om het goed te doen.

Maargoed, toen kon het hele gebeuren weer in elkaar. Gelukkig had ik alles goed geordend in bakjes gedaan, zodat dat redelijk vlot verliep. Hieronder bijvoorbeeld alle tuimelaars (heten die zo?) die de kleppen met de nokkenas verbinden. Allemaal op volgorde gelegd, omdat die na 70.000 km helemaal zijn ingelopen op de kleppen en nokkenassen.
full


Met het blok weer in het frame:
full


En gisteravond konden we hem dan eindelijk weer starten! En hij startte gelijk. Sneller haast nog dan dat hij normaal startte. Alle geluiden zijn verdwenen, geen getik gerammel of andere gekkigheid. Hij loopt helemaal super!

Vandaag dus ook maar gelijk een flink stuk gereden, rustig aan natuurlijk, om het allemaal uit te proberen.
full
 
Mooi man,

je zou verwachten dat ze sinds 1992 dingen beter in elkaar zetten, maar lang niet altijd met het oogpunt om het te reviseren natuurlijk... ;)
 
Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds enkele weken een CB 750 uit 98. Het is mijn eerste motor, en ik moet zeggen; ik ben erg tevreden. Ook aardig om alle berichten hier te lezen en meer te weten te komen over de ins en outs van de SF. Mijn motor is op dit moment even retour garage voor vervanging kettingset (onder garantie). Rij nu even op een CB 250 - voel me weer even 16 jaar oud (ben 42....) en heb de neiging het fietspad te gebruiken. Maar wel met een glimlach; wat een leuk ding! Maar toch erg blij wanneer ik mijn eigen CB 750 weer kan ophalen. Vraagje: ik heb een SF met kuip (af fabriek). De kuip is in prima staat, maar ik zou de motor liever willen ombouwen naar 'naked'. Ik vind dat persoonlijk mooier. Weet iemand van jullie of er interesse bestaat voor de kuip? Ik zou hem het liefst willen ruilen voor originele voorverlichting. De huidige lamp is namelijk geïntegreerd in de kuip. Zal nog een foto plaatsen een dezer dagen..... En nog een vraagje: is dit ombouwen lastig (heb geen sleutelervaring...)? Alvast dank voor eventuele reacties of tips!
 
Laatst bewerkt:
voor je vraag moet je toch echt even (een aantal) foto's plaatsen.
pas had ik een vetter op een vf750 en daar zat me een reutel electronica in :/

een kuip raak wel kwijt, misschien nog voor veel geld, maar een originele koplampunit kan lastiger worden.
 
Nog eens een vraagje voor diegene die al een tijdje de topics volgen van de Sevenfifty.
Ben ik mis, of is hier ooit een foto gepasseerd van iemand die in de standaard sevenfifty-kont 2 ronde stoplichten had ingebouwd?
 
volgens mij niet, kan me dat niet herinneren gezien te hebben.

je bent toch niet zo iets van plan ? :

Je hebt me door..

Nee ik wil de sevenfifty iets moderner hebben...
echt verbouwen zit er niet in, ik wil het frame niet verpesten...
maar taillight met ingebouwd knipperlichten vind ik al een top idee, laat de kont beter tot zijn recht komen...

kheb al enkele lichten gezien die wel in aanmerking komen, maar ik dacht hier nog contact te vinden met de al dan niet bestaande verbouwing :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan