Honda cb500x inruilen voor Yamaha fjr1300

VickyT

MF'er
9 mrt 2020
66
21
Hoi,

Een maand terug had ik een topic aangemaakt omtrent het halen van een nieuwe motor, namelijk een 990 SMT of Dorsoduro 1200. Voor een deze motoren had ik het plan om mijn Honda CB500X in te ruilen en iets bij te leggen.

Nou ga ik binnenkort veel woon-werkverkeer aan en zal ik volgend schooljaar weer beginnen aan de universiteit, en lijkt met mij misschien ietwat meer rationeel om juist wat geld terug te krijgen voor mijn CB500X en mijn voorkeur te leggen op een budget-vriendelijk voertuig. Ik zou niet mijn CB500X meer willen rijden vanwege het vermogen en het feit dat ik van mijn A2 naar A mag.
Nu denk ik dat de FJR1300 'm wordt voor mij, de vier-in-lijn moet wel fijn rijden. Ik had een ouder model met rond de 60 tot 80 duizend op de teller in gedachten. Klinkt dit allemaal als een goed idee? Of hebben jullie misschien andere opties voor mij? Iemand ervaring met de oudere FJR1300?
 
@VickeyT. Ik heb nu sinds bijna 2 jaar een FJR1300, RP23 model. Ik gebruik hem puur recreatief, ongeveer 10 tot 12K per jaar, en bevalt me heel goed. De voorgaande genoemde adviezen kloppen allemaal, hij is duurder in onderhoud en het verbruik ligt gewoon hoger. Ik zit doorgaans rond de 1:18 tot 20. Het is een hele krachtige toermotor, comfortabel en ligt als een blok op de weg. Daar staat tegenover dat hij echt een heel pak zwaarder is dan jouw huidige motor, hij weegt rond de 300 Kg. Dat merk je niet zozeer in het rijden maar zeer zeker wel in het handelen met de hand. Dit is wel iets om echt rekening mee te houden, even wat achteruit omhoog duwen tegen drempeltje of in los zand gaat niet. Dat is met alle zwaardere toermotoren niet mogelijk. Sommige hebben zelfs een achteruit daarvoor. Ga je tot aanschaf over, hou hier dan wel degelijk rekening mee, ook voor jouw thuissituatie. Ik heb de FJR al lang willen hebben, maar ik wist dat gewicht de reden was dat het niet mogelijk was op mijn vorige woonadres. Verder een hele comfortabele krachtige betrouwbare toermotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan