Honda CB650SC troubles

JoKing

MF veteraan
8 jul 2001
1.995
0
Putten
Zoals sommige wel weten heb ik ook nog een CB650 naast mijn R6. Deze was bedoeld voor mijn vriendin wanneer ze haar rijbewijs zou halen. Nou heeft ze ondertussen haar rijbewijs, maar ze wil niet op de CB rijden, ze wil een super sport.
Nou vind ik dat niet heel erg want nu kan ik de CB ook wel gaan gebruiken voor woon werk verkeer.

Nou de problemen. Het beestje heeft de hele winter buiten gestaan onder een zeil. Heb ondertussen de accu er uit gehaald en laten testen, maar die zo goed als dood. Heb vorige week nieuwe remblokken erop gezet en gisteren de remvloeistof vervangen.
Nou wilde ik ook even kijken of de motor nog wilde lopen, heb de motor voor mijn auto gezet en startkabels aangesloten. Startmotor loopt rond, maar de motor slaat niet aan. Heb vanmorgen de bougies eruit gehaald en schoongemaakt, maar hij wilde nog steeds niet starten. Heb alle bedrading van de bobines nagelopen en zonodig schoongemaakt. Bougies vonken nu wel, maar hij wil nog steeds niet starten.
Volgens mij krijgt ie ook genoeg benzine, want de bougies zijn na het starten nat.

Wat kan ik nu nog controleren?
 
start je en draai je gelijk aan je gashendel?
als ik dat doe bij de motor van me vader krijg je hem van z'n leven niet aan terwijl die zonder gas na een paar slagen loopt
Ik heb van alles geprobeerd. Eerst met de choke er op, daarna zonder. Met een beetje gas, een tijd lang zonder gas en choke.
Startmotor loopt mooi rond, maar motor slaat niet aan.
 
Durf het bijna niet te vragen, maar... kill switch? ;)

Aan de andere kant, ik heb nog een 650Z staan, en ook deze start moeilijk als ie een tijd heeft stil gestaan. Gewoon door blijven proberen en dan lukt het wel, bij die van mij dan.
 
carbs afgetapt en verse peut erin laten lopen?
:^

En dan eigenlijk wel voordat je 't startknopje aanraakt. Nu zou er wel eens links en rechts allerlei drab in je sproeiers kunnen zitten. '(


Dus nu zou ik alsnog de carbs leeglaten, dan weer de bougies schoonmaken (,accu opladen?)

Vol choke & geen gas proberen. Lukt dat niet gauw genoeg, dan andersom.

Dus vol gas en geen choke. Dan heb je kans dat je de verstopping door je sproeier zuigt & vanwege het arme mengsel drogen je bougies ook weer lekker op. ;) Dit mag je wel enkele minuten blijven proberen. (doorstarten met intervallen)

En als ie lijkt te willen starten kun je de choke langzaam weer een beetje gaan gebruiken.


Bij geen succes ben ik bang dat de carbs mag gaan demonteren.



Tot slot: 't kan natuurlijk aan vanalles meer liggen, maar ik geef bovenstaande toch wel 'n kleine 50%.
 
:^

En dan eigenlijk wel voordat je 't startknopje aanraakt. Nu zou er wel eens links en rechts allerlei drab in je sproeiers kunnen zitten. '(


Dus nu zou ik alsnog de carbs leeglaten, dan weer de bougies schoonmaken (,accu opladen?)

Vol choke & geen gas proberen. Lukt dat niet gauw genoeg, dan andersom.

Dus vol gas en geen choke. Dan heb je kans dat je de verstopping door je sproeier zuigt & vanwege het arme mengsel drogen je bougies ook weer lekker op. ;) Dit mag je wel enkele minuten blijven proberen. (doorstarten met intervallen)

En als ie lijkt te willen starten kun je de choke langzaam weer een beetje gaan gebruiken.


Bij geen succes ben ik bang dat de carbs mag gaan demonteren.



Tot slot: 't kan natuurlijk aan vanalles meer liggen, maar ik geef bovenstaande toch wel 'n kleine 50%.
Dat wordt dus volgend weekend de carbs schoonmaken.
Kan wel eens kloppen dat er troep in zit, er zit maar een klein beetje benzine in tank (omdat ik h'm steeds moet verwijderen).

Bedankt voor de info, zo kom ik steeds een stapje verder.
 
1:Bougies eruit

2:Oude brandstof uit de carburators aftappen middels schroefje onderzijde vlotterbak

3:Nieuwe accu erin

4:Motor ff een paar uurtjes (2 á 3) laten rusten, liefst in droge warme ruimte

5:NIEUWE bougies erin

6:Benzinekraan open zetten, indien aanwezig op de "pri" stand, en 20 sec. wachten

7:Chocke er vol op zetten, geen gas geven, en starten die hap!!

99% zeker dattie loopt ;)
Suuk-6, Paul.
 
Ik denk dat er wel overal stolsels in de brandstof en op de zeefjes en in de kleine doorgangen + sproeiers in de carbs maar ook in de tank kunnen zitten en dat is een heel karwei, doorblazen met perslucht (fietspompje lukt ook, maar alles moet los) en natuurlijk de tank schoon ledigen (zorg dat je reserve pakkingringetjes hebt voor de kraan, kraan demonteren boven een schone emmer waar die mèt de benzine in valt, kraan opvissen en controleren/ plukken/ doorblazen; kraan opnioeuw monteren, nylonkous over een forse trechter in de tankopening, emmer-inhoud voorzichtig door de nylonkous heen terugstorten in de tank).

In 1 of 2 andere threads heb ik dit verhaal al eens uitgebreider gepost; zal wel treffen op zoekwoord "fietspompje".

Stilstand is achteruitgang.
 
Als een CB 650 na een lange tijd niet wil lopen dan is de enige mogelijk heb starten met de shokehandeltje helemaal uitgeduwd met de duim en dan starten. Tijdens het starten de gashendel een paar keer heen en weer doen. Oorzaak is dat de machine zo krap staat afgesteld door de fabriek dat hij te na lang stil te hebben gestaan te weinig benzine krijgt. Hulp met een startaccu is aanbevolen.

Zo doe ik het ook als het vriest . Dan heeft hij die neigingen ook


Hans
 
Beter laat dan nooit! :)
En na de vorige winter komt er weer een en weer een en........

Ik heb ieg nu een verklaring waarom de 650 die ik gekocht heb niet echt als een speer startte (had sinds juli / aug stilgestaan)
 
Terug
Bovenaan Onderaan