Wat een onzin weer, iedereen moet het toch leren
Gewoon voorzichtig te werk gaan, drie keer checken voor je één keer doet en al doende telkens je gereedschap aanvullen met wat je nodig hebt, zo beginnen we allemaal. Er zijn geen thuissleutelaars die eerst een 4-jaars opleiding hebben afgerond voordat ze een keer hun luchtfilter durven te verwisselen.
Die klemmetjes maak je het makkelijkste los met een puntbektang, maar een combinatietang werkt ook prima als je geen puntbek hebt. Zodra je de leidingen losmaakt komt er waarschijnlijk wat benzine uit, dat is normaal. De bougies bij het weer monteren eerst
met de hand een paar slagen geven (wel met de dop erop, anders kun je er niet bij), maar in ieder geval niet direct met een ratel of ander soort sleutel erop. Het is zoals hierboven gezegd heel makkelijk om de draad te kruisen en dan ben je een pokke-eind van huis. Zéker niet te vast. Een momentsleutel zul je nog wel niet hebben, dus kijk daar in wie-dan-ook z'n naam mee uit. Je kunt verder aan de staat van de bougie niet zoveel aflezen als de oude guru's beweren, ze laten als het ware "de laatste 10 seconden motorloop" zien, meer niet. Maar goed je kunt kijken of ze in algeheel okéje staat zijn en de gap klopt. Daarvoor moet je ook voelermaatjes kopen, maar die heb je ook nodig zodra je wilt leren kleppen stellen en ze kosten nog geen tientje.
Werkplaatshandboekje kopen of downloaden versnelt de leercurve ook nogal, omdat je dan niet zo snel van alles fout doet of kunt vergeten, en je kunt je inlezen voor je begint waardoor dingen bekend voorkomen zodra je er aankomt. Daarnaast is bij iedere motor alles net ff anders, zelfs ervaren sleutelaars gebruiken voor bepaalde dingen nog zo'n handboek ernaast, al is het maar om wat toleranties of aandraaimomenten erbij te zoeken. Gewoon hebben dus.
De motor die jij hebt is perfect om te leren sleutelen, dus ik zou het gewoon doen. Laat ze maar lullen hier