Honda CB750 1998 start niet

Juultje47

Rookie
15 nov 2018
15
1
Hi iedereen,

Na een 3 weekse vakantie mijn benzine kraantje open te hebben laten staan start mijn motor nu niet meer. Het is een Honda cb750 uit 98. Iemand een idee? Ik denk dus zelf dat het wellicht mijn eigen schuld kan zijn mbt het benzine kraantje wat ik drie weken lang open heb laten staan. Wat kan ik doen? Heb vanmiddag de accu leeggestart, nu de acculader eraan gezet.
 
Jep! Maar alsnog bedankt. Zat even op een foto te kijken die ik had gemaakt toen ik met de carbs bezig was in de tuin.
Daar is hij ook "vrij" duidelijk op te zien :)

Bekijk bijlage 1408590



Als het niet het luchtfilter is en de carbs zijn schoon en bougies nieuw... wat kan het dan nog meer zijn (m.b.t. het probleem van vol gas = stotteren of uitval)?
Is het lek in de uitlaat een hint of is dat gewoon een lekke uitlaat..? Hoort er wat vocht uit de uitlaat te komen of kan dit hinten naar te veel benzine in de linker carbs/cilinders?
Als de carburateurs standaard zijn afgesteld en schoon, zal het zeer waarschijnlijk dat filter zijn.

Vocht uit de uitlaat zal condenswater zijn. En er zal wel inwendig of aan de onderkant ergens een gaatje zijn doorgeroest.

Voordat de benzine uit de uitlaat komt spetteren moet er minstens één cilinder een hele tijd niet mee doen. En dat loopt zeker en vast niet stationair bij 500 rpm.
 
Update; krijg dat nieuwe luchtfilter toch pas morgen binnen...
Heb hem net wel even gestart en liep een beetje gek in het begin, choke moet ik ook even goed afstellen denk ik, gaat sinds terugplaatsen carburateurs beetje stroefjes. Maar voordat hij lekker warm was gelopen leek het toerental wel een eigen leven te leiden. Af en toe ineens beetje omhoog dan weer omlaag. Misschien ligt het aan de choke maar was wel gek. Heb hem eerst warm laten lopen dus en toen een beetje aan de stationair schroef gedraaid. Blijkt dat je hem toch tegen de klok in moet draaien om het stationaire toerental omhoog te krijgen. Zit nu rond 1.200 dus prima. Gas volledig opengooien lijkt ook wat stabieler te gaan nadat hij warm is. Ben benieuwd met het nieuwe luchtfilter erin morgen!
 
Nieuwe update; heb toch gisteravond nog nieuw luchtfilter binnengekregen en loopt weer prima.
Even goed laten opwarmen helpt ook wel. Zit nog wel een kleine vertraging in maar is minimaal en uitvallen gebeurt niet meer bij gas volledig open in 1 keer.

Ik vind alleen wel dat hij een beetje onregelmatig loopt als hij net is gestart en ik hoor een soort getik links voor.
Geen idee wat het zou kunnen zijn maar wellicht ga ik daar nog even voor op onderzoek uit.
 
Van zo'n motor kun je niet verwachten dat die koud erg mooi of regelmatig loopt.
Of loopt hij echt op 3 cilinders?
Tikken zou ingeslagen klepje kunnen zijn. Is dat koud een stuk erger dan warm?
Klepspeling (laten) controleren kan denk ik sowieso geen kwaad uitgaande van het achterstallige onderhoud.
 
Van zo'n motor kun je niet verwachten dat die koud erg mooi of regelmatig loopt.
Of loopt hij echt op 3 cilinders?
Tikken zou ingeslagen klepje kunnen zijn. Is dat koud een stuk erger dan warm?
Klepspeling (laten) controleren kan denk ik sowieso geen kwaad uitgaande van het achterstallige onderhoud.

Hydraulische klepstoters laten stellen? Elk bedrijf dat daar geld voor vraagt hoef je nooit meer heen te gaan ;)

Tikken kan ook een klein lekje zijn in de uitlaat dicht bij de kop. Of het kan de dynamoketting zijn die versleten is.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan