Honda CB750Four project

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hij is inderdaad vrij hoog van voren. Heb m al een centimeter of 4-5 laten zakken maar kan niet veel meer anders kom ik met de vorkpoten tegen het stuur :?

Zitten dikkere poten in (XJ900) maar die zijn waarschijnlijk ook een stuk langer zodoende. Tevens heb ik het idee dat mn voorwiel groter is dan mn achterwiel alsof de vorige eigenaar er een chopper van wou bouwen. Momenteel andere prioriteiten maar mischien is een andere voorkant op den duur ook wel een optie.

Het oude zitje is verleden tijd vanaf gister en nu volgende week maar eens achter een ander zitje aan. Zit nu te denken over onderstaand zitje (van de getipte link)om als basis te nemen. Wil dan de zitting een eind inkorter zodat het geheel/eind van de bolling, recht boven mn achterwiel komt waarbij de achterkant ophoudt ter hoogte van de as van het achterwiel. Frame is op die hoogte ingekort en gister netjes afgewerkt, spatbord houdt daar op dus moet het zitje ook niet onnodig verder uitsteken. De "zijplaatjes" die eraan komen ben ik nog niet helemaal uit (gaas of plexi) als basis maar werk het geheel dan nog in de polyesther. Zitting laat ik door een zadelmaker pas maken.

full
 
Net met wat karton wat vormen geknipt van hoe ik het in gedachten had allemaal. Al met al tot de conclusie gekomen dat als ik iets aan de andere zitting ga maken dat het behoorlijk breed (lomp) gaat worden en er niet mooier op wordt.

Aan de linkerkant heb ik een dekseltje dat de helft bedekt, de bovenste helft valt nu in het zicht:

full


Nu wou ik in eerste instantie iets aan het zitje vast gaan maken maar bedacht me net dat ik mischien beter een los plaatje kan maken. Deze bevestigen op het frame, links bovenaan net onder de rand van de tank vallend; strak tegen het frame aan. Rechts aansluitend op het frame waarbij ik het rechter originele bevestigingspunt kan pakken voor het makkelijk los maken ivm. zekering. Wil hier van het weekend eens aan beginnen. Aftekenen op plexiglas, in model proberen te buigen tot ik het gewenste dekseltje heb en deze te verstevigen met polyesther.
 
Waar die witte plastic dingen op het frame waren, was me ook onduidelijk dus die er ook maar af.

Aan de rechterkant zit alleen de olietank die opzich best in het zicht mag zitten na een likje verf:

full


Zodoende zou ik enkel voor de linkerkant iets hoeven te knutselen en zou een ander zitje er makkelijker op passen. Zou hooguit een smalle rechte strip eronder hoeven te plakken in de lengte zodat ie iets verder over het frame valt en klaar.

De zitting zelf wil ik extreem kort hebben zodat het gehele zitje ook minimaal is, achterlicht half wegwerken onder het bolle deel en kentekenplaat midden boven het achterwiel ;)
 
Voor die linkerkant een RVS plaat pakken en die op maat maken en evt. wat in laten frezen.
Dit is veel mooier en degelijker dan wat van polyester.
 
dat is inderdaad een optie.

kom er zelf namelijk niet helemaal uit, gedachten gaan van blik, kunststof tot gaas allen in polyesther verwerkt.

uiteindelijk moet het toch zwart worden dus materiaal opzich maakt weinig uit lijkt me dan?

rvs is zeker een optie, zal eerdaags eens kijken wat ik nog in de schuur kan vinden :)

sta uiteraard ook open voor andere opties...

andere kant met de olietank gewoon zo laten???

wil m met een ander zitje gewoon echt strak afwerken maar mn creativiteit laat me een beetje in de steek helaas
 
is die olietank zo gedeukt of lijkt dat zo? anders gewoon likje verf erover en zo laten zitten, staat wel gaaf vind ik
 
is die olietank zo gedeukt of lijkt dat zo? anders gewoon likje verf erover en zo laten zitten, staat wel gaaf vind ik

dat is gezichtsbedrog ;)

het oude zitje zat een beetje klemmend rond de olietank, bij het erop zetten en eraf halen schuurde deze met de binnenkant dus over de olietank heen waardoor de verf wat beschadigd is, that's all :)

heb nog een andere olietank liggen die speciaal home made was voor deze motor echter met het verhaal erbij dat bij die alle olie er direct uitspoot :?

mischien die eens opzoeken in de schuur en proberen pas te maken voor de sier aan de andere kant :)

ben mede door de eerdere reactie wel grotendeels overtuigd dat het iets van metaal moet worden, rvs,aluminium etc. aluminium heb ik genoeg maar dat is zo enorm dik dat ik er met de slijptol amper doorheen kom; lastig bewerken dus.

blijft me echter bezig houden en zit er de hele dag tijdens het werken al over na te denken hoe ik dat ga fixen ;)

de sigma is me ook duidelijk; magneetje was te klein en te zwak :)

heb m bijna weer uit de inbusbout gefriemeld en ander magneetje al gevonden. die werkt wel en doet de sensor klikken als ik m erlangs haal. moet wel de draad weer loshalen overal en dan eens bekijken waar ik dit werkend weg kan werken ;)
 
De sigma werkt!! :}

Lang zitten kijken en denken en kon maar 1 plek verzinnen. Magneetje geplakt op het lager?? (midden van het wiel,op 3 mm afstand van de afstandsbus) en de sensor op het randje van de bevestiging remklauw gekit. Magneetje hield zichzelf al vast en ook nog wat lijm tussen gedaan; hoop dat het houdt ;)

Sensor zit achter tegen de bevestiging remklauw met het draadje wederom via de binnekant van de remstang gekit naar de rest van de electronica rommel onder de tank.

Ga eens op zoek naar iets om de zijkant van te maken :]
 
mooi stuk dun rvs gevonden in de loods maar zag wat problemen om deze in het juiste model te krijgen, speelde ook mee dat ik het eigenlijk niet mocht gebruiken ;)

doorslaggevend was echter het model: langs de bovenste framebuis moet ie recht lopen, aansluitend op het onderste schermpje een bolling naar buiten en in de linkerframebuis (waar die op aansluit) een knik. tevens steekt er van de electronica iets uit waardoor ik ook een bolling plaatselijk in het geheel moet komen. al met al een plaatje met vreemd model dat moet aansluiten op 3 framebuizen (waarvan 1 geknikt) en een bolstaand aluminium schildje :?

modelltje gister al van karton uitgesneden en vandaag mn favoriete materiaal er eens bijgepakt; lexaanplaat.

reststukje plexi van een milimeter of 6 ervoor gehouden en het model strak afgetekend (makkelijk doorzichtig materiaal), grof de vorm uitgezaagd en vervolgens koppig met een aansteker dit gaan verwarmen en in model buigen. :)

het begin is er en zie dit zeker wel goed komen.

pak er van het weekend de gasbrander bij en rustig verwarmen en de bolling erin zien te krijgen van de electronica. model in de rest van het schildje zit er al grotendeels in en is zo bijgebogen (mits verwarmd).

het definitieve model kan ik dan ook pas zagen/schuren. als het model goed is, en het dekseltje/schildje dus mooi past, denk ik enkel een spuitplamuur en laklaag.

ik hou u op de hoogte :)
 
doe 's fototje van 't modelletje...

heb sporadisch de beschikking over een camera alleen voorlopig ff niet helaas :)

model is simpel; hij moet aansluiten op het onderste aluminium schermpje en dan de framebuizen zowel links als rechts als bovenaan.

vooruitgang zal ik vandaag niet inzitten vanwege een vieze nasleep kater van oud en nieuw, mischien morgen een betere dag ;)
 
Was inderdaad een goed idee geweest opzich al heb ik nu al aardig wat tijd gestopt in dit schildje en overtuigd dat dit gaat worden alsof het van de fabriek af aan zo hoort ;)

Gemotiveerd door OCC op Discovery, toen dat afgelopen was zelf ook maar eens de slijptol gepakt. Tank eraf, kabels los gehaald en die gekke lip op het balhoofd eraf geslepen. Zat op een lastige plek en dacht dat dan echt eerst de hele voorvork eruit moest maar met veel gefriemel kon ik die er zo dus al afkrijgen. Zat schuin onder het balhoofd erop gelast voor bevestiging claxon. Nu werkte dat niet aangezien de onderste kroonplaat dan tegen de claxon kwam. Claxon lang geleden al verwijderd resteerde enkel een overbodig stuk metaal met twee opgelaste moeren. Ding eraf en strak weg geslepen, likje verf er nog over en dan zie je er helemaal niks meer van.

Stuk plexi een gat uitgeslepen zodat de bolling minder hoeft te zijn. Resterende stuk met de gasbrander verhit en al grotendeels in model. Zitten slijpen, schuren, branden en buigen om uiteindelijk het geheel toch met polyesther af te gaan werken. Pak de beide originele bevestigingspunten aan de bovenste framebuis waarbij er bouten inkomen met vleugelmoeren van binnenaf. Staat stukken minder onder spanning en lijkt al in de richting te komen.

Omtrek van de achterband opgemeten (2000mm exact), ingesteld en daarmee het sigma verhaal afgerond, ben benieuwd hoe het me bevalt en hoe het zich houdt.

Koppelingskabel langs de binnekant van de schetsplaten geleid waardoor ik meer stuuruitslag heb, de kabel de bochten niet meer kan raken en hij netter in lijn loopt.

Toch wel even opgeschoten dus vandaag nog in de late uurtjes })

Het gros bevalt me momenteel dus prima, de velg voor is nog wel een doorn in het oog; de hammerite druipers i.c.m. de kleur word ik niet echt warm van. Waarschijnlijk dus eerdaags het bokje van de soes passend maken zodat ik de honda daar met de voorvork op kan zetten en het wiel eruit kan halen. Voorvork zelf (keeringen en lagers) doe ik nu nog even niks aan en enkel de velg spuiten is niet zo'n enorme klus.

Zitje eerdaags eens contact over opnemen en hoop dat ze die voor me op willen sturen. Gaat dan nog steeds over eerder aangegeven model waarbij ik de zitting minimaal wil hebben. Kenteken komt met beugel aan het spatbord bevestigd met een minimaal lampje erboven als achterlicht en tevens kentekenplaat verlichting. Knippers voor er al een tijdje weer vanaf, achter zaten ze ingebouwd maar twijfel nu of ik die er straks nog op wil hebben. Voor de sier hoeven ze wat mij betreft namelijk niet ;)
 
Je zou ook kunnen overwegen je accu onder dat aluminium zadelsubframe kwijt te raken en vervolgens je elektriek wat anders te gaan positioneren om je olietank naar de binnenkant te verplaatsen waar normaal je accu zit, maar ja das echt ff puzzelen maar vaak is het resultaat wel naar tevredenheid, kun je ook je elektriek links en rechts kwijt namelijk ipv aan een kant. bovendien kun je dan de elektra wat hoger hangen, zodat je niet de hele zijkant van je motor met plaatwerk hoeft af te dekken; dan oogt het minder zwaar en compact. Het werd in de jaren 70 veel gedaan bij racers trouwens, de accu aonder het zadelkontje.

http://www.airtech-streamlining.com/
http://www.wbo-racing.de/
http://www.acmerocketbike.com/01roadsters.html
http://www.classic-motorcycle-fiberglass.com/
 
Je zou ook kunnen overwegen je accu onder dat aluminium zadelsubframe kwijt te raken

Bedankt voor het meedenken maar het subframe is al verdwenen samen met het zitje. Kan er tevens niks mee omdat het te grof is (te hoog en te breed). Het andere zadel/zitje komt bijna direct op het frame gemonteerd waardoor er geen ruimte voor is, kontje zelf komen de achterlichten waarschijnlijk in verwerkt.
 
en nog een keer, model moet ongeveer zo worden als met de stift afgetekend. verder nog weinig aan gedaan vandaag

full
 
is die olietank zo gedeukt of lijkt dat zo? anders gewoon likje verf erover en zo laten zitten, staat wel gaaf vind ik

de tierips om de remstang moeten er nog af maar waren enkel om de draad vd sigma op zn plek te houden tot de kit droog was ;)

full
 
Moeilijk te zien mischien maar zo heb ik de sigma nu zitten, magneetje op lager geplakt en sensor op bevestiging remklauw gekit. Echt fraai om te zien is anders maar kon niet netter/mooier/anders helaas. Wat het minder storend maakt is dat je het enkel ziet als je op de knieën voor de motor zit ;)

full
 
Vandaag de motor dus voor op de bok gezet van mn soesje zodat het wiel eruit kon. Geen idee wat voor velg het is maar lijkt pas gemaakt voor de aandrijving km teller. Ligt een tubeless band op maar wel met een binnenband :?

De velg zelf is rijkelijk in de hammerite gezet en ziet er gewoon absoluut niet uit. Lood zat er 30 gram op maar dan 6 stukjes van 5 gram verdeeld over beide kanten van de velg over een stuk van 50 cm :?

full
 
Met veel pijn en moeite de schijven eraf gekregen; wat zaten die dingen ongelovelijk vast!

Schijven opzich niks mis mee al vind ik ze wel enorm dik (positief). De randen van de schijven glimmen mooi (dus niet de vieze coating rommel die ik aantrof op de schijf achter) wil dus enkel de harten van de schijven van beide kanten spuiten in het hoogglangs zwart dat de schijf achter ook heeft.

Boutjes in een pot gegooid met petroleum en was meer rommel,vettigheid en loctight dan daadwerkelijke occidatie.

full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan