Honda CBF deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
De argumenten en redenen die Snowman noemt kan ik wel bevestigen / ben ik het wel mee eens.

Onze CBF is een uitstekende allrounder zonder zwakke punten. Maar mist tegelijkertijd punten waarin ie uitblinkt.
Ik ben nog steeds zeer content over mijn ZZ, maar echt opwindend issie zeker niet!
De V-Strom biedt absoluut meer comfort dan de CBF.
De rechte zithouding en ruime hoek voor je knieën is lekker.

Qua prestaties ontlopen ze elkaar weinig (op de openbare weg).
Maar boven de 150 km/h is de CBF veel stabieler.
De langere veerweg biedt dan weer voordelen op ons zo van drempels vergeven weggennet.

In hoeverre m'n valpartij op die V-Strom ertoe heeft bijgedragen kan ik moeilijk beoordelen. Maar het allroadgebeuren kan mij gestolen worden.

Ieder z'n ding en ik wens Snowman veel plezier op z'n mooie V-Strom (complimenten ook met de kleurstelling!) en veel schrootvrije kilometers.
Bovendien moogt ge als ex-CBFer altijd hier in ons topic voorbij blijven komen.
 
Ik vond het wel opvallend, want ikzelf heb toen ik mijn rijbewijs haalde enorm zitten twijfelen tussen een CBF en een V-strom. In mijn rijtje stonden ook nog een Triumph Tiger en een BMW R1200GS, maar die stonden er meer in om te dromen, betalen kan ik ze niet... Uiteindelijk werd het een CBF omdat ik die via via goedkoop kon krijgen.

Dat hij langer/hoger was viel me toen ook al op, en met mijn 1,95 leek me dat ook best handig. Maar mijn vrouw is maar 1,55, dus die vond het weer minder leuk.

Al met al blijft het een mooie fiets waar zeker niks op aan te merken is, ben benieuwd hoe je er naar een paar maanden tegenaan kijkt !
 
Nu lees ik een beetje mee en dit lijkt me een goed moment om in te haken :).
Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een eigen motor, met mijn 1,98 op zich wel makkelijk omdat niets te hoog is :P.
een CBF600SA staat hoog op mijn lijstje dus ben wel benieuwd hoe hij bevalt voor iemand van ongeveer dezelfde lengte die er al een tijdje op rijd?
 
Ik moet zeggen dat ik ook aan een V-Strom heb gedacht. Toen ik nog nooit motor had gereden maar wel alvast naar een motor foto's afbeeldingen keek. Ik had er vier. De Suzuki gsr 600, Suzuki DL 650V-Strom, Yamaha FZ6s2 Fazer met ABS, En ik had de Honda CBF 600SA.

Yamaha viel af omdat deze nog te duur was tweedehands .
De Suzuki gsr viel af. Omdat het een naked is geen ruitje niet dat, dat het probleem was. Maar ik wou gewoon echt een motor die wat groter hoger leek.
V-strom viel af omdat het een twee cilinder was. En ik las op het internet dat een vier cilinder net wat soepeler makkelijker rijdt voor een beginner.

En mijn les motor was een cbf600n en toen was ik eigenlijk al in één keer om. Ik dacht die wil ik ook. goede zithouding soepel blok. En omdat ik er rijles op heb gehad had ik er gelijk al vertrouwen in dat het helemaal goed zou komen als ik lekker op wat vertrouwds kon beginnen.
 
Nu lees ik een beetje mee en dit lijkt me een goed moment om in te haken :).
Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een eigen motor, met mijn 1,98 op zich wel makkelijk omdat niets te hoog is :P.
een CBF600SA staat hoog op mijn lijstje dus ben wel benieuwd hoe hij bevalt voor iemand van ongeveer dezelfde lengte die er al een tijdje op rijd?

Ik ben 1.88/1.89m En had eerst het zadel in de laagste stand staan. Moest tijdens het rijden toch wel vrij vaak eventjes met gestrekte benen rijden. Zadel in de hoogste stand en gelijk al stukken beter van had ik dat maar veel eerder gedaan. Ik heb dus totaal geen problemen met mijn lengte ik kan zo 420 km rijden aan één stuk, Dan moet je wel even stoppen om te tanken :+ Jij bent nog 10 cm langer dan ik. Dus ik weet niet hoe het bij jou is. Zal je dus gewoon even een proef ritje moeten maken. :]
 
~Timmm schreef op 09 september 2013 @ 20:45
V-strom viel af omdat het een twee cilinder was. En ik las op het internet dat een vier cilinder net wat soepeler makkelijker rijdt voo een beginner.

En mijn les motor was een cbf600n en toen was ik eigenlijk al in één keer om. Ik dacht die wil ik ook. goede zithouding soepel blok. En omdat ik er rijles op heb gehad had ik er gelijk al vertrouwen in dat het helemaal goed zou komen als ik lekker op wat vertrouwds kon beginnen.



Double that!
 
Zo zie je hoe mensen verschillen. Ik heb gelest op een BMW f650, een één cilinder en vond dit in sommige gevallen makkelijker. Tuurlijk, een 4 cilinder loopt veel mooier en soepeler, maar wat ik met mn cbf nooit heb gedurft is bijv een achtje rijden. Mijn ervaring was dat een 4 cilinder blijft lopen als je de achterrem gebruikelt en vanuit het niets (voor mij iig) afslaat, terwijl een één of twee cilinder eerst waarschuwingen geeft door te gaan bokken. Mij geeft dat juist meer vertrouwen doordat ik het gevoel heb dat ik eerder doorheb dat het fout gaat.
 
Zal je dus gewoon even een proef ritje moeten maken. :]
Dat zeker :D, vooral benieuwd hoe anderen dit ervaren mbt lengte :).
Ik les nu op een CBF600N, rijd dan maximaal een uurtje. Eerst op een ER-6N gelest maar daar snel afscheid van genomen :W. (voornamelijk omdat ie zo klein is)

die CBF600N doet zijn 8je wel vlot en soepel ja, maar viel nog prima tegenop te remmen, ook met een beetje gas geven en koppeling niet aanraken :)
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ervaring met het kleppenstellen van een honda cbf . Wat is de klepspeling van de inlaat en uitlaatklep?
 
Nu lees ik een beetje mee en dit lijkt me een goed moment om in te haken :).
Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een eigen motor, met mijn 1,98 op zich wel makkelijk omdat niets te hoog is :P.
een CBF600SA staat hoog op mijn lijstje dus ben wel benieuwd hoe hij bevalt voor iemand van ongeveer dezelfde lengte die er al een tijdje op rijd?
Eigenlijk zou je met jouw lengte naar een CBF1000 moeten kijken. Ik heb beide types gereden (600 en 1000) en met mijn lengte van 1.86 vond ik de 600 eigenlijk wat aan de kleine kant. Natuurlijk pas je er wel op, maar de 1000 is net even wat prettiger. Ook op de 1000 had ik het zadel al in de hoogste stand.
Uiteraard een hele persoonlijke mening, maar de verhouding man/motor klopte niet. Maar dit geheel dus "tussen de oren". En aangezien jij naar de 2 meter loopt, wordt die verhouding alleen maar schever. Maar daar zit natuurlijk ook een €€€ plaatje aan vast.
 
Bedankt voor alle feedback, er staan ook wat hogere motoren op mijn lijstje, veel testritjes maken is ook geen hele vervelende gedachte. Een cbf1000 valt helaas buiten mijn budget :P
 
Volgens een aantal mensen bovenaan deze pagina en de vorige pagina is de Suzuki V-strom een optie als je wat langer bent. Hoewel ikzelf geen enkel probleem heb met de CBF600...
 
Ik zit te denken aan manieren/ dingen om de zz wat meer "smoel" te geven.
Nu is hij nog geheel "standaard " nou ja.... Standaard......vanaf fabriek had hij al een volle kuip en meegespoten zijkoffers. (Speciale 2009 uitvoering). Ik ben benieuwd wat er zoal " veranderd" is door cbf rijders hier. Dus suggestie's/tips?
 
Een hoge ruit doet al veel
rvs radiateurcover is meer bling bling
spatbordverlenger voor
En om het mooi af te maken een mooi zadel met cbf ingeborduurd
 
Nog even een andere vraag.
Volgend seizoen moeten beide banden vervangen worden op mijn zz.
Echter zie ik door de banden de weg niet meer zal ik maar zeggen :')

Ik zie eigenlijk 3 merken steeds voorbij komen : bt, michelin en metzeler.
Wat zijn hier de ervaringen met de diverse merken?
Misschien handig om te vermelden: ik rij 90% met duo en vaak volgepakt en lange afstanden!
Geen id of dit mee telt. :?
 
Ik ben helemaal gek van mijn Michelin pilot road 3. Achterband zit er nu al meer dan 20000km op en ziet er nog steeds goed uit. Dus lange afstanden is geen probleem.(indien gewenst wil ik er best een foto van plaatsen hoe de band er nu uitziet) Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog nooit met iemand achterop heb gereden. Met duo zal de band ongetwijfeld wel sneller slijten.

Michelin geeft voor mij meer dan voldoende grip onbewust met stepje over de grond om maar wat te noemen. Ik ben niet een regenrijder probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Maar de grip met nat wegdek tot nu toe is gewoon goed.

Mijn voorband is nu ook een pilot road 3. die zit er nu net 4000 km op dus daar kan ik nog niet zo heel erg veel over zeggen.

Ik denk ook wel dat het een persoonlijke keuze is. De één wil misschien alleen maar een BT en de ander zoals ik alleen maar Michelin.
 
Ik heb de PilotRoad gehad, en ben op advies van mijn dealer over gegaan op Bridgestone, om precies te zijn de Battlax T30R. Hij heeft een dikke laag rubber, dus diep profiel. Ik rij veel duo met mijn vrouw achterop, 12 maanden per jaar, en kan er goed op rijden. Schuin tot de stepjes de grond raken, ook op nat wegdek.
 
Op mijn ZZ heb ik Michelin PR2 en ben daar zéér tevreden mee.
Achterband met 17K vervangen zonder dat dat noodzakelijk was.
Voorband met zelfde aantal kms vervangen.
Vergeleken met de standaard gemonteerde BT 021 veel meer grip op nat wegdek. Helemaal met duo. En de PR3 schijnt met regen nog beter te zijn.
Ik ben pro Michelin!








O-)
(Hoewel me de Metzler Z8 ook erg interessant lijkt.)
 
Laatst bewerkt:
Gister wilde mn tankdop ineens niet meer open. Al sinds ik de motor heb ging ie nooit meteen heel soepel open. Altijd klein beetje druk uitoefenen.
Wist niet precies wat het kon zijn, maar ik wilde toch eens een CBR600RR bij een dealer in de buurt bekijken dus toen gelijk maar langsgegaan voor die twee dingen.
WD-40 doet wonderen, net als ie cbr600rr ;)

Grote kans dat ik daar de cbf voor ga verlaten op termijn. Maar wat mij betreft staat de F in CBF gewoon voor fun, want dat zijn de ritjes op het ding echt!

Voor mijzelf vind ik dat ik nu een (super)sport wel verdien. Goede motorbeheersing, weet verstandig om te gaan met de gashendel en heb veel geleerd van die ene keer dat ik zachtjes onderuit ging.
Vind het zelf altijd zo slecht als je niet goed kunt rijden maar wel een sport of andere krachtige motor rijd. Zelfde met iemand die bijvoorbeeld een Porsche heeft maar echt niet kan parkeren om maar wat te noemen.
 
Laatst bewerkt:
Ey allemaal,

Ik heb mijn CBF 600 in de verkoop staan. Ik ben pas geleden overgestapt op een VFR 800 VTEC, en die bevalt zo goed dat ik de CBF alleen nog rijd om de accu niet leeg te laten lopen. Mocht iemand geinteresseerd zijn, kijk dan op http://www.autoscout24.nl/Moto/Details.aspx?smid=TAF-SM-TL-S&id=238487928.

Er zit een klein beetje lig schade aan de rechterkant doordat ik bij het opbokken van de motor in een parkeergarage met natte vloer met mijn voet van de bok af geslipt ben (en probeer zo'n motor dan nog maar eens recht te houden...). Verder is de motor helemaal in orde. Ik heb er zelf zo'n 4400 km op gereden, en daarvoor heeft de motor nog een onderhoudsbeurt gehad waarbij onder andere de banden vervangen zijn.

Ik zal hem ook nog even in het te koop deel zetten, maar ik dacht dat hier misschien wat meer rondzoekende liefhebbers zouden kunnen lezen.
 
Ik zou het knap vinden als je m voor die prijs verkocht krijgt. Laatst was ik bij twee dealers geweest om te kijken wat ze voor mijn motor zouden geven. Allebei rond de 3400 euro.

Die van mij heeft dan 19.000 gereden, is van 2005, ook ABS, nieuwe banden, progressieve voorvering en alle belangrijke dingen zijn vervangen geweest (preventief) plus totaal geen schade.
Enige wat je als interessant punt meer hebt is de topkoffer en handvatverwarming. Zou mooi zijn als je er dat bedrag voor kan krijgen!
 
Mee eensch; hoop voor je dat je 'm voor dat bedrag verkocht krijgt.
Don't hold your breath!
;)

Na 3 tot 4 jaar krijg je nog hooguit de helft terug.
Accessoires worden nauwelijks gewaardeerd.
Kilometerstand heeft ook weinig invloed.
Na 6 jaar lijkt mij ook 3.000 tot max 3.500 euro wat realistischer.
 
Ahhh, reed ik vanochtend als forenzend motorist op de snelweg, begint er iets te kriebelen op mijn linkerwang.. zat ik weer eens niet alleen op mijn brommert. Kruipt er een spin over mijn gezicht, langs mijn neus, ff rekken en strekken om te zien of hij achter mijn bril langs kan....

met 130 km/u even het vizier opengedaan en afscheid van Sebastiaan genomen...

brrrrrrrrrrrrrrr..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan