Honda CBF deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toevoeging van mijn kant nog, het trillen heb ik nog nooit iets van gemerkt bij mijn 600, en die heb ik al vaker ruimschoots boven de 120 km/u gehad.

Ook nog nooit van gehoord dat dit bij cbf'jes voorkomt. Het lijkt mij dat er iets niet helemaal jofel zit dan. Nog een goede reden om bij een proefrit altijd ff goed boven de max snelheid te rijden, maar goed dat jij dat ook gedaan hebt.
 
Mijn CBF heeft wel een punt waarbij de stepjes vibreren. Het is echter niet een gevalletje "hoe harder hoe erger", maar zo rond de 110/115 trillen ze een beetje. Ga je langzamer of harder, is het weer weg.

Maar het trillen bij hoge snelheid herken ik wel van toen ik speling op mijn balhoofd had. Even afgesteld en het was weg. Speling herken je vaak als je bijvoorbeeld vrij hard remt, dan lijkt je stuur even een tikje naar voren te schieten. Ook herken je het soms als hij op de middenbok staat met het voorwiel in de lucht, en dan heeeeel langzaam je stuur draait. Heeft het stuur een zwaar punt of lijkt hij op één plek te willen vallen, heb je een versleten lager.
 
Hoi Hoi,

vrijdagavond een eerste toerritje gedaan met collega motard. Samen een ritje gedaan van 130km. Collega met z'n BMW F650 op kop met de GPS en ik volgen. Was wel even wennen ... 2 richtingaanwijzers volgen ipv alleen rijden is net iets anders maar het was wel leuk. Voor herhaling vatbaar :-)

Wat betreft al die trillingen en zwabberend stuur en dergelijke ... even mijn bevindingen:

Toen ik mijn CBF kocht (2de hands, eentje van 2005 met net geen 17000 km op de teller) had ik geen trillingen in de stepjes, ook geen trillend stuur als ik met mijn koffer reed.

Toen waren de banden op (Michelin PR1). Ik heb ze vervangen door Dunlop Roadsmart II. Na het vervangen van de banden had ik wel trillingen in het stuur bij rijden met koffer. Ik heb wel gemerkt dat als ik dan mijn gewicht meer op het stuur zet, of richting voorwiel dan is het bijna weg. Heb eens een testje gedaan ... ongeveer 50 per uur rijden, handen net naast het stuur en dan begon het te wiebelen. Even herstelt met de handjes, echt voorover over de tank hangen en dan opnieuw gelost ... dan was het bijna weg.

Ik denk dat de personen die Hyperpro's hebben en dan wat door de voorvork steken hier heel weinig last van hebben. Vandaar ook mijn vraag of iemand zijn stuur al aangepast heeft. heb ergens eens gelezen dat het stuur ook makkelijk wat naar voor of achter te schuiven is maar heb het nog niet verder bekeken...

Enkele weken terug is de fiets binnengeweest voor de 24k beurt en zijn er nieuwe tandwielen en ketting opgezet. Ketting ratelt niet meer, alles draait en rijdt soepeler. heb wel een lichte 'zoem' van de ketting in de plaats gekregen maar is niet irritant. Wat ik wel in de plaats gekregen heb is een trilling in de stepjes bij ongeveer 110 per uur en dat gaat bij mij ook weg als ik wat harder, trager ga rijden.

Mijn bevindingen ... weet niet wat ze waard zijn maar ... vanochtend toch lekker genoten van een 40km ritje naar het werk. opkomend zonnetje ... net niet te fris in zomer outfit.

Ben al aan het aftellen naar 16 uur om weer op de fiets te kruipen :]
 
Hoi Hoi,

Ketting ratelt niet meer, alles draait en rijdt soepeler. heb wel een lichte 'zoem' van de ketting in de plaats gekregen maar is niet irritant. :]

Op het originele voortandwiel van honda zit een rubber ring geperst dat voorkomt het huilen van de ketting.
 
@fleng Bedankt voor de tip. Staat geen DD op hun site maar denk dat een 2010 DD inderdaad boven budget uitkomt.
Sorry Aviator, ik bedoelde mijn oude ZZ. Ik raak er een beetje uit nu ik wat anders rij :+
Maar aan het budget verandert dat natuurlijk niets.
 
Vraagje voor de CBF600 rijders. Heb gisteren een proefrit gemaakt op een CBF600N. Reed prima, zat goed, soepel door de bochten. Liep wel tegen twee mogelijke dealbreakers op: had onderweg een paar keer problemen met de motor in z'n 1 krijgen. (Beetje jammer als je bij het verkeerslicht niet uit z'n neutraal komt.) En bij zo 120 km p/u begon hij opeens enorm te trillen. Het werd een soort rijdende vibrator :| (Zat in de hoogste versnelling).

Zijn dit makkelijk te verhelpen kwaaltjes, vaste prik bij dit model, of moet ik gewoon kijken naar een jongere occasion? (Deze komt uit 2004, heeft zo'n 70.000 km gelopen.)
Een CBF mag niet trillen! Punt.
Het enige wat je soms bij een CBF600 merkt zijn hoog frequente trillingen. Die voel je niet tijdens het rijden, maar na een snelweg rit van meer dan zeg een half uur kun je wat tintelingen of "dood gevoel" in je handen voelen. Komt alleen voor bij langdurig hoge toeren draaien zoals op de snelweg.
Maar altijd verstandig om iemand mee te nemen, al was het maar omdat die onafhankelijk naar de motor kijkt zonder er verliefd op te worden. Want liefde maakt blind, ook bij het kopen van een motor O-)
 
Dit is ie dan.....het nieuwe troetelkind. Niet zo opgetuigd als de ZZ van fleng maar wel hetzelfde bouwjaar (2010) en maar 8750km weg. Showroom nieuw voor een hele aangename prijs. Echt een hele mooi fiets in zwart/rood....(toch een beetje rood dan maar....)

Ben niet kapot van de kleurstelling maar de motor maakt dat helemaal goed.
full
 
Zo heb ik 'm ook!
Best of both worlds; zwart, want dat zijn de mooiste en rood, want dat zijn de snelste.

Congrats, Aviator!
Toch nog snel gegaan.

Veel schrootvrije ritten gewenst!

:Y
 
Mooie fiets!!!
Wanneer kan je m meekrijgen, want deze week wordt een mooi feestje gezien het weer.

Ik moet Jenkins wel corrigeren, zilver is het mooist ;)
 
Aviator, gefeliciteerd *O* . Ziet er mooi uit, die duo-tone kleurstelling was nieuw in 2010. Alleen in het zwart zag je dat niet ;)
En 8750 km, net goed ingereden dus.
Veel veilige km's toegewenst.
 
Even een onderhouds-vraag van een beginner....

Volgens de handleiding moet je eens in de zoveel tijd het slangetje van de carter-ontluchting open maken en het vocht aftappen. Ik heb er nu zo'n 15 maanden op gereden, dus haalde ik dat slangetje eens los, maar er komt niks uit... geen druppel. Is dit nu goed of slecht ?
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb er in 24 maanden ook nog nooit iets uit gekregen. Check het zelf om de drie maanden maar meer omdat je het toch tegenkomt en niet omdat het nodig is.

Het doorzichtige slangetje bij mij ziet er wel wat vies uit dus ik denk dat er ooit wel iets ingezeten heeft, maar niet bij mij dus.

Slecht zal het niet zijn als er niets in zit.
 
Bij mij is het doorzichtige slangetje ook wel wat vies met opgedroogd spul van ooit, maar goed, de mijne is dan ook van 2004, dus het mag.
 
Na 3,5 jaar wordt de CBF ingeruild voor een Suzuki V-strom. Al jaren keek ik naar deze motor en eindelijk genoeg gespaard om er een te kopen ;-) Mijn CBF heeft nu 94.000 km op de teller wat de inruilprijs behoorlijk drukte, zonde want motorisch blijft het echt een goede motor.

Door deze inruil heb ik wat dingen over die wellicht voor iemand hier interessant zijn, foto's heb ik niet bij de hand, kan ik op verzoek wel even opsturen:

  • Givi DT303 mag weg voor 40 euro. Deze ruit was echt het best besteedde geld wat ik uitgegevn heb aan mn motor. Ervaringen en how-to heb ik geschreven in http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/17687961#17687961 verkocht
  • Een rechter kuipdeel, zilver met een paar kleine krasjes. De kuip is vervangen aangezien de verzekering het vergoedde, maar anders had ik het nooit gedaan. De kuip mag weg voor 50 euro.
  • Verheul motorhoes typr 901 (600cc +tourruit), ademende zwaar katoenen hoes, kan gelijk over de motor na het rijden. Je hoeft niet te wachten tot de motor afgekoeld is, wat je met die polyester hoezen wel moet. Nieuw 80 euro, mag weg voor 40 euro

Mocht iemand er belang bij hebben, stuur maar even een PM.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen wat de reden is van de overstap naar een V-strom ? Op de meeste sites en recensies wordt hij een beetje omschreven als een goedkoper alternatief voor de CBF, wat dus een beetje als een stapje terug klinkt...
 
Mag ik vragen wat de reden is van de overstap naar een V-strom ? Op de meeste sites en recensies wordt hij een beetje omschreven als een goedkoper alternatief voor de CBF, wat dus een beetje als een stapje terug klinkt...
Uiteraard mag je dat vragen ;)

De overstap vooral omdat ik een beetje uitgekeken raakte op de CBF. Het is een fijne motor die makkelijk rijd, maar misschien daardoor ook niet veel uitdaging had. Daarnaast wordt het rijden in NL er niet leuker op, steeds meer mooie weggetjes worden 60 km/uur gemaakt en vol gegooid met verkeersdrempels.

Reden voor de V-strom is dan ook dat die de mogelijkheid bied om eens een keertje een onverhard pad te pakken en toch iets meer comfort tijdens het toeren. De veerweg is langer waardoor oneffenheden in het wegdek lekkerder geveerd worden. Daarnaast rijdt een twee cilinder gewoon heel anders wat ik wel lekker vond. Echt heel veel meer trekkracht onderin en hij vraagt wat minder om echt mee te scheuren. Niet dat de CBF daar nou echt om vraagt...maar het vermogen van de v-strom ligt een stukje lager.

De recensies die jij noemt ken ik niet, maar vind het ook vreemd om de CBF en V-strom met elkaar te vergelijken. Eerlijk is eerlijk, leg twee foto's naast elkaar en de overeenkomsten zijn te zien, maar zet ze naast elkaar en dr blijft niks van over. De v-strom is een allroad/tour en de CBF een sport/tour. De V-strom is een flink stuk groter en hoger, en je zit een stuk rechter op.

Al met al voornamelijk gevoel denk ik dat ik overstap. Na 3,5 jaar zin in iets anders en de v-strom vind ik al jaren een heel erg mooie motor waar ik veel goede verhalen over gehoord en gelezen heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan