honda cbr 600 f2 met een ratel in de motor

knakworst12

Die hard MF'er
20 feb 2009
846
0
Steenwijk
Hoi,

Mijn cbr uit 92 heeft een ratel in de motor. De ratel is echter alleen te horen als je de motor start. Na een paar keer gas geven is de ratel weer weg :?. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen? Ik heb zelf namelijk geen flauw idee....

alvast bedankt *O*
 
Hoe komt iedereen erbij dat die dingen op oliedruk werken? Er loopt geen oliekanaaltje heen hoor ;) Er zit gewoon een veer in en een anti-terugschuif systeempje. DUs als de ketting slapper wordt dat komt die vanzelf verder naar buiten door die veer en blijft dan ook in die positie staan.


check de tekening van het oliesysteem, zeker dat hij hydraulisch is, je kunt het kanaaltje duidelijk zien lopen, gaatje in de pakking zit er niet voor niets :P
 
De spanner zelf vervangen is een fluitje echt zo gebeurd, om de kettinggeleiders te vervangen moeten de nokkenassen eruit daarvoor hoeft de blok niet uitgebouwd of gedemonteerd te worden.
Ik zou gewoon een nieuwe spanner met pakkingen halen,de 2 pakkingen moeten correct gemonteerd worden en de spanner moet voor de montage worden ontlucht (lucht eruit pompen ondergedompeld in een bakje olie) en de boutjes op 10 nm vast.
Als je er niet uitkomt mag je altijd langskomen.
 
Ik zou gewoon een nieuwe spanner met pakkingen halen,de 2 pakkingen moeten correct gemonteerd worden en de spanner moet voor de montage worden ontlucht (lucht eruit pompen ondergedompeld in een bakje olie) en de boutjes op 10 nm vast.
Als je er niet uitkomt mag je altijd langskomen.

er zit toch maar 1 pakking onder? bij mij althans. een alu met zwarte toplaag. wat bedoel jij precies?
 
Ik ga binnenkort ook m'n APE handmatige NAKS monteren (ligt al te wachten) maar, je hoeft het kleppendeksel helemaal niet te demonteren hoor! Waarom zou de ketting verspringen? Als je hem niet start terwijl de spanner eruit is, kan er niks gebeuren..
 
Hoe komt iedereen erbij dat die dingen op oliedruk werken? Er loopt geen oliekanaaltje heen hoor ;) Er zit gewoon een veer in en een anti-terugschuif systeempje. DUs als de ketting slapper wordt dat komt die vanzelf verder naar buiten door die veer en blijft dan ook in die positie staan.
De naks van een f2 is WEL olieondersteund en heeft GEEN anti-terugschuif systeem.
 
Ducktape heeft helemaal gelijk, van de F2 is absoluut olie ondersteund, als je de NAKS demonteerd kan je hem gewoon indrukken en terug laten veren, met andere woorden heeft geen anti-terugschuif systeem. Dit in tegenstelling tot de NAKS van mijn GSXR600, die is namelijk NIET olie ondersteund en heeft WEL anti-terugschuif systeem.....

Mocht je alleen de NAKS willen vervangen, haal deze uit het blok, en zet hem zonder de bouten met de hand terug en kijk hoe ver de spanner het blok in gaat tot het moment dat deze de geleider raakt en je dus weerstand voelt. Als je de spanner bijna helemaal terug kan stoppen duidt dit op versleten geleiders en/of een uitgerekte nokkenasketting, indien dit niet het geval is zou je kunnen volstaan met het plaatsen van een nieuwe spanner......
 
Ducktape heeft helemaal gelijk, van de F2 is absoluut olie ondersteund, als je de NAKS demonteerd kan je hem gewoon indrukken en terug laten veren, met andere woorden heeft geen anti-terugschuif systeem. Dit in tegenstelling tot de NAKS van mijn GSXR600, die is namelijk NIET olie ondersteund en heeft WEL anti-terugschuif systeem.....

Mocht je alleen de NAKS willen vervangen, haal deze uit het blok, en zet hem zonder de bouten met de hand terug en kijk hoe ver de spanner het blok in gaat tot het moment dat deze de geleider raakt en je dus weerstand voelt. Als je de spanner bijna helemaal terug kan stoppen duidt dit op versleten geleiders en/of een uitgerekte nokkenasketting, indien dit niet het geval is zou je kunnen volstaan met het plaatsen van een nieuwe spanner......

Das een goede tip! ik ga dit weekend even sleutelen met een maat van me *O*
 
Heel veel succes! Mocht je de NAKS er bijna helemaal in terug kunnen duwen vrees ik dat je alles moet vervangen, hetgeen ik dus afgelopen weekend heb gedaan, maar ach die van mij heeft ook al 132.000 km achter zn kiesjes.... :+
 
Net mn spanner vervangen maar de ratel blijft. Ik heb het vermoeden dat er iets mis is in mn kopeling. Zijn daar nog bekende zwakke plekken van honda?

Het kan ook zijn dat je ketting aan vervanging toe is.
Die van mij heb ik met 55k vervangen, NAKS en ketting.
liep weer als een zonnetje *O* , met de nadruk op LIEP -O-

Na 3k weer ratelen, af en toe pulserend, heel apart.

Terug naar de dealer en blijkt dat er maart 3 maanden garantie op zit, ongeacht de km stand.

Denk dat het een handmatige wordt, wordt een dure hobby, elke 3k een nieuwe naks :/

de "ratel" die je hoort van je koppeling klinkt wat dieper in je blok en is weg als je je koppeling in intrekt ( aanname ), dit is je druklager, geen zorgen over maken.

maar goed, tís altijd moeilijk geluidjes via het forum weer te geven

succes
 
bij mijn F2 uit 91 heb ik ook net de naks vervangen maar het geluid is er ook nog dus morgen ga ik er een nieuwe ketting in zetten en dan maar hopen dat i verlopig stil blijft:) owja mijn heeft 23000 op de teller MLS dan wel te verstaan.

patrick
 
:+ Mwah ik was gister meschien te snel met klagen want gisteravond was de ratel weg. Dus de spanner werkt gelukig. Ik hoor nu alleen bij stationaar een veel zachtere ratel en als ik rij hoor ik iets binnen in me blok zingen of zoemen. Maar als ik de koppeling in druk is het weg dus waarschijnlijk is mn druklagen ook aan vervanging toe. Maar goed ik kan in iedergeval weer rijden *O*
 
:+ Mwah ik was gister meschien te snel met klagen want gisteravond was de ratel weg. Dus de spanner werkt gelukig. Ik hoor nu alleen bij stationaar een veel zachtere ratel en als ik rij hoor ik iets binnen in me blok zingen of zoemen. Maar als ik de koppeling in druk is het weg dus waarschijnlijk is mn druklagen ook aan vervanging toe. Maar goed ik kan in iedergeval weer rijden *O*
Kans is groter dat je koppelingshuis een beetje ingeslagen is.

Is niet erg, hoef je geen nieuwe voor te kopen (a 350 eu ofzo :X ). Als er nokjes in zitten kun je die een beetje glad vijlen. Voor de rest lekker mee door rijden. :]
 
Kans is groter dat je koppelingshuis een beetje ingeslagen is.

Is niet erg, hoef je geen nieuwe voor te kopen (a 350 eu ofzo :X ). Als er nokjes in zitten kun je die een beetje glad vijlen. Voor de rest lekker mee door rijden. :]


Las op het forum dat als je de koppelingsplaten op een andere volgorde legt het probleem ook is op gelost. dus dat ga ik denk dit weekend maar even doen. Wel lekker om zorgen vrij te rijden *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan