Honda CBX 650 E geen electriciteit na lang stil staan

Umibol

Rookie
4 mei 2022
3
1
Hallo allemaal,

Nieuw hier en in het zelf sleutelen aan motoren, dus bij voorbaat excuses als ik dubbele of onbenullige vragen stel.

Toen er enkele jaren geleden een tweede motor kwam is de eerste - de Honda Nighhawk uit het onderwerp - stil komen te staan in een stalling. Nu wil ik hem graag weer aan de praat brengen. De eerste uitdaging blijkt de electriciteit. Hij heeft niet aan een (druppel)lader gestaan. Inmiddels wel, maar ik denk dat dat te laat is voor de accu. Met een multimeter heb ik vastgesteld dat de accu nog 10,8V heeft. Die zal vervangen moeten worden lijkt mij (maar ik hoor het graag als ik hier al verkeerde aannames doe).

Nu is het zo dat als ik nu de contactsleutel omdraai er helemaal niets gebeurd. Mijn vraag is of dat waarschijnlijk door die dode accu komt, of dat er dan meer met de electriciteit aan de hand is. Als leek zou ik denken dat ook een 'slappe' accu nog wel een neutraal lampje aan het branden zou krijgen of iets dergelijks. Heeft iemand hier een idee bij? Ik heb de zekeringen na gekeken (hoofdzekering van 30A in de buurt van de accu en de vier 15A zekeringen onder de koplamp) en die zijn allemaal in orde, volgens mij.

Alvast bedankt voor iedere reactie!
Paul
 
Misschien: gooi de accu aan een druppellader. je weet maar nooit....misschien leven over daarin...
Dat heb ik inderdaad zekerheidshalve nog gedaan, maar enkele maanden aan de optimate heeft ie achter de rug en toch komt ie niet voorbij de 10,8V.

meet accu spanning eens met kontakt op
Vandaag eindelijk weten te doen en dat maakte niets uit: nog steeds 10,8V
Of TS zet de multimeter erop, contact aan en ziet dat z'n accu nog maar 2,5 volt ofzo overhoudt en kan de conclusie trekken dat die dood is.
Zie hiervoor, hij bleef op 10,8V staan. Ook nog even met de multimeter erop contact uit en aan gedraaid maar er veranderde niets. Betekent / suggereert dat een onderbreking ergens?
 
als de batterij in rust 10.8V geeft, en bij kontakt op 10.8V blijft houden, wordt de batterij niet belast. en ook al is de batterij misschien niet goed meer, is er dus een groter probleem : de stroomkring wordt niet gesloten. kontakt, zekering, ...
tot spijt van al diegenen die het al wisten
 
Je kunt om te beginnen even je accu loskoppelen en dan startkabels op de aansluitingen ( draden) zetten van je andere motor of auto ( de min is al voldoenden) niet de oude accu aangekoppeld laten
Nu weet ik niet hoelang die al stilstaat en onder welke conditie's, maar zo kreeg ik onlangs een V50 hier of ik die even lopend kon maken..
Nou ELK contactpunt was geoxideerd, en dat gaf heel vreemde metingen, dus als je niet al te bekend bent met electronica of electrotechniek, dan eerst even met startkabels proberen of er WEL wat gaat branden, en beweeg je schakelaars eerst een paar keer, jiffy, koppeling, dodemansknop, en denk even na of je jaren terug niet iets gedaan hebt WAAROM je hem aan de kant hebt gezet,
 
Terug
Bovenaan Onderaan