mhaw, volgens mij is de CB300R ook gewoon betrouwbaar hoor. Zelfde blok alleen iets meer CC's. Blokkie kan Honda zo in de CRF stoppen. Maar het is gewoon goedkoper voor Honda om maar 1 model in mekaar te schroeven. Volgens mij zijn er aardig wat Aziatische landen die de grens op 250cc hebben staan en de CRF verkoopt waarschijnlijk niet goed genoeg in de westerse markt dat Honda de moeite neemt om er een 300 van te maken..Honda kan de 250 makkelijk meer vermogen geven maar dat gaat dan weer ten koste van de betrouwbaarheid en de onderhoudsintervallen.
Kijk maar eens op internet naar de problemen die gebruikers hebben met een RE en het verschil met hoe H250 eigenaars over het algemeen lovend zijn over hun motor, dat zegt toch wel iets.
Ik rijdt liever dan dat ik ieder keer bezorgd moet zijn of er weer wat met mijn motor aan de hand is en het moet (laten) repareren.
Ben het met je eens dat de Rally in verhouding te zwaar is maar de 250L is 145 Kg rijklaar dat scheelt 11 kg.
Qua specs is een Honda NX250 uit eind jaren 80 beter, 25pk op 130kg rijklaar (okok, NX is wel iets compacter). WR250R haalt 31pk en weegt ook 130kg, is ook gewoon betrouwbaar. Als grootste motorfabrikant mag Honda wel iets beter z'n best doen naar mijn mening.
De geüpdatete Himalayan (BS4) is overigens gewoon een prima ding, QC is misschien niet zo goed als bij Honda maar het is een simpele oldschool motor dus het valt allemaal wel mee. Van wat ik lees soms wat lostrillende boutjes en pakkingen die niet helemaal afdichten. Dus met wat loctite en vloeibare pakking kom je al een heel eind.