Honda CRF 250 Rally

Honda kan de 250 makkelijk meer vermogen geven maar dat gaat dan weer ten koste van de betrouwbaarheid en de onderhoudsintervallen.
Kijk maar eens op internet naar de problemen die gebruikers hebben met een RE en het verschil met hoe H250 eigenaars over het algemeen lovend zijn over hun motor, dat zegt toch wel iets.
Ik rijdt liever dan dat ik ieder keer bezorgd moet zijn of er weer wat met mijn motor aan de hand is en het moet (laten) repareren.

Ben het met je eens dat de Rally in verhouding te zwaar is maar de 250L is 145 Kg rijklaar dat scheelt 11 kg.
mhaw, volgens mij is de CB300R ook gewoon betrouwbaar hoor. Zelfde blok alleen iets meer CC's. Blokkie kan Honda zo in de CRF stoppen. Maar het is gewoon goedkoper voor Honda om maar 1 model in mekaar te schroeven. Volgens mij zijn er aardig wat Aziatische landen die de grens op 250cc hebben staan en de CRF verkoopt waarschijnlijk niet goed genoeg in de westerse markt dat Honda de moeite neemt om er een 300 van te maken..

Qua specs is een Honda NX250 uit eind jaren 80 beter, 25pk op 130kg rijklaar (okok, NX is wel iets compacter). WR250R haalt 31pk en weegt ook 130kg, is ook gewoon betrouwbaar. Als grootste motorfabrikant mag Honda wel iets beter z'n best doen naar mijn mening.


De geüpdatete Himalayan (BS4) is overigens gewoon een prima ding, QC is misschien niet zo goed als bij Honda maar het is een simpele oldschool motor dus het valt allemaal wel mee. Van wat ik lees soms wat lostrillende boutjes en pakkingen die niet helemaal afdichten. Dus met wat loctite en vloeibare pakking kom je al een heel eind. :9
 
mhaw, volgens mij is de CB300R ook gewoon betrouwbaar hoor. Zelfde blok alleen iets meer CC's. Blokkie kan Honda zo in de CRF stoppen. Maar het is gewoon goedkoper voor Honda om maar 1 model in mekaar te schroeven. Volgens mij zijn er aardig wat Aziatische landen die de grens op 250cc hebben staan en de CRF verkoopt waarschijnlijk niet goed genoeg in de westerse markt dat Honda de moeite neemt om er een 300 van te maken..

Qua specs is een Honda NX250 uit eind jaren 80 beter, 25pk op 130kg rijklaar (okok, NX is wel iets compacter). WR250R haalt 31pk en weegt ook 130kg, is ook gewoon betrouwbaar. Als grootste motorfabrikant mag Honda wel iets beter z'n best doen naar mijn mening.


De geüpdatete Himalayan (BS4) is overigens gewoon een prima ding, QC is misschien niet zo goed als bij Honda maar het is een simpele oldschool motor dus het valt allemaal wel mee. Van wat ik lees soms wat lostrillende boutjes en pakkingen die niet helemaal afdichten. Dus met wat loctite en vloeibare pakking kom je al een heel eind. :9
Dan doet mijn Yamaha TTR250 het lang niet zo slecht.
28pk en 113kg.

Helaas niet in NL op de markt gebracht maar een zeer gewaardeerd fietsje onder de kenners.

Iggy op een honda, `t mut nie gekker worden. 8)7
Have fun daar
 
er zou ooit een rally 450 komen, net als die 250..
er is lig een kit voor te krijgen..
kost iets van... geen idee..
alleen dan weer wel voor de 450..
zie:

er is ook een baja kit..
 
mhaw, volgens mij is de CB300R ook gewoon betrouwbaar hoor. Zelfde blok alleen iets meer CC's. Blokkie kan Honda zo in de CRF stoppen. Maar het is gewoon goedkoper voor Honda om maar 1 model in mekaar te schroeven. Volgens mij zijn er aardig wat Aziatische landen die de grens op 250cc hebben staan en de CRF verkoopt waarschijnlijk niet goed genoeg in de westerse markt dat Honda de moeite neemt om er een 300 van te maken..

Qua specs is een Honda NX250 uit eind jaren 80 beter, 25pk op 130kg rijklaar (okok, NX is wel iets compacter). WR250R haalt 31pk en weegt ook 130kg, is ook gewoon betrouwbaar. Als grootste motorfabrikant mag Honda wel iets beter z'n best doen naar mijn mening.


De geüpdatete Himalayan (BS4) is overigens gewoon een prima ding, QC is misschien niet zo goed als bij Honda maar het is een simpele oldschool motor dus het valt allemaal wel mee. Van wat ik lees soms wat lostrillende boutjes en pakkingen die niet helemaal afdichten. Dus met wat loctite en vloeibare pakking kom je al een heel eind. :9

Zeker betrouwbaar maar de 300R is helaas niet beschikbaar voor de CRF.
Zijn wel wat gasten die een motor swap doen:
 
@JBi , Die NX250 is wel echt een mooi voorbeeld van het schrijnende gebrek aan ontwikkeling :')

@Relic , mooi voorbeeld!
Deze man heeft zelfs een cb500 blok ingebouwd:
CRF500L V2.0
 
Zoals ik had beschreven bij introductie schrok ik ook van de specs, we dachten eerst dit is een kant en klare rally fiets maar 25 pk, en maar 250 cc, huh?
Zowel ik als mijn maatje en meerderen die erbij aanwezig waren was dit een zeer zure appel.
Maar topvermogen zegt niks, het is alleen het gemeten maximum koppel bij een bepaald toerental, in een tijdsbestek, en dan krijg je een uitgerekende pk waarde, wat helemaal niets zegt over de vermogensafgifte van een blok, dat is alleen te voelen tijdens het rijden, zo kan bijvoorbeeld een 750 sterker aanvoelen als een 1200 onderin, of tijdens het rijden, of een 1000 sterker dan een 600 met meer vermogen, in de praktijk vindt ik de CRF niet aanvoelen als een 250, hij rijdt vlot naar de 130 toe, en zonder trillingen in het stuur, ik heb geen flauw idee hoe de NX 250 was, in die tijd reed ik heerlijk ruikende tweetakten.
Cb 500 is wel ideaal motortje, maar dan wordt ie weer zwaar denk ik.
 
Maar meerdere fabrikanten brengen nu kleine fietsjes op de markt, de BMW GS 300, en de Kawasaki 300 versys, allemaal lekker zuinig, dus geld over voor de camping of een goedkoop hoteletje en een biertje...haha
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat die lage cc's vooral voor Azië bestemd zijn..
KTM brengt die lichte brommertjes ook daar op de markt... en verdere Aziatische merken hebben daar ook veel lichte brommers (ahum... motortjes) op de grootste afzetmarkt ter wereld..

ik denk dat EU en USA maar een klein deel vd modellen te zien krijgen.

Yamaha heeft een fabriek in Indonesië.. Honda geen idee maar afin..

die NX250 vond ik echt een brommer..
op de snelweg eng, met 110~ 120 ben je uitgepoept..
offtheroad schijnt t iets beter te zijn..

my 20cts
 
ik denk dat die lage cc's vooral voor Azië bestemd zijn..
KTM brengt die lichte brommertjes ook daar op de markt... en verdere Aziatische merken hebben daar ook veel lichte brommers (ahum... motortjes) op de grootste afzetmarkt ter wereld..

ik denk dat EU en USA maar een klein deel vd modellen te zien krijgen.

Yamaha heeft een fabriek in Indonesië.. Honda geen idee maar afin..

die NX250 vond ik echt een brommer..
op de snelweg eng, met 110~ 120 ben je uitgepoept..
offtheroad schijnt t iets beter te zijn..

my 20cts
Voor Azië bestemd? Je gebruikt ze gewoon voor dingen waarvoor ze niet gemaakt zijn. Die motoren zijn leuk om een beetje rond de deur door het bos te jagen (al dan niet illegaal) of over provinciale wegen maar je moet ze niet als volwaardige tourmotor willen gebruiken.
 
ik denk dat die lage cc's vooral voor Azië bestemd zijn..
KTM brengt die lichte brommertjes ook daar op de markt... en verdere Aziatische merken hebben daar ook veel lichte brommers (ahum... motortjes) op de grootste afzetmarkt ter wereld..

ik denk dat EU en USA maar een klein deel vd modellen te zien krijgen.

Yamaha heeft een fabriek in Indonesië.. Honda geen idee maar afin..

die NX250 vond ik echt een brommer..
op de snelweg eng, met 110~ 120 ben je uitgepoept..
offtheroad schijnt t iets beter te zijn..

my 20cts

Maar hoeveel jaar is dat geleden?
 
Voor Azië bestemd? Je gebruikt ze gewoon voor dingen waarvoor ze niet gemaakt zijn. Die motoren zijn leuk om een beetje rond de deur door het bos te jagen (al dan niet illegaal) of over provinciale wegen maar je moet ze niet als volwaardige tourmotor willen gebruiken.

Ik moest ook even de knop omzetten, maar ik verbaas me elke keer over de afstanden die ik er toch moeteloos mee afleg, ben dan ook erg nieuwsgierig naar iemand die ermee in NL rondtuft, ik denk een heerlijk probleemloos fietsje om de TET mee te rijden.
 
Zoals ik had beschreven bij introductie schrok ik ook van de specs, we dachten eerst dit is een kant en klare rally fiets maar 25 pk, en maar 250 cc, huh?
Zowel ik als mijn maatje en meerderen die erbij aanwezig waren was dit een zeer zure appel.
Maar topvermogen zegt niks, het is alleen het gemeten maximum koppel bij een bepaald toerental, in een tijdsbestek, en dan krijg je een uitgerekende pk waarde, wat helemaal niets zegt over de vermogensafgifte van een blok, dat is alleen te voelen tijdens het rijden, zo kan bijvoorbeeld een 750 sterker aanvoelen als een 1200 onderin, of tijdens het rijden, of een 1000 sterker dan een 600 met meer vermogen, in de praktijk vindt ik de CRF niet aanvoelen als een 250, hij rijdt vlot naar de 130 toe, en zonder trillingen in het stuur, ik heb geen flauw idee hoe de NX 250 was, in die tijd reed ik heerlijk ruikende tweetakten.
Cb 500 is wel ideaal motortje, maar dan wordt ie weer zwaar denk ik.
NX250 is idd wel wat meer hoogtoerig. WR250R helemaal, die moet je echt richting toerenbegrenzer rijden om alles eruit te halen. Vond het blokje van de NX ook wel wat beter gemanierd dan de WR. Mja de WR had wel 31pk, dus als je gas gaf kwam die wel goed vooruit (voor een 250 :9).

ik denk dat die lage cc's vooral voor Azië bestemd zijn..
KTM brengt die lichte brommertjes ook daar op de markt... en verdere Aziatische merken hebben daar ook veel lichte brommers (ahum... motortjes) op de grootste afzetmarkt ter wereld..

ik denk dat EU en USA maar een klein deel vd modellen te zien krijgen.

Yamaha heeft een fabriek in Indonesië.. Honda geen idee maar afin..

die NX250 vond ik echt een brommer..
op de snelweg eng, met 110~ 120 ben je uitgepoept..
offtheroad schijnt t iets beter te zijn..

my 20cts
De lichte Honda's worden volgens mij allemaal gemaakt in Thailand dacht ik, zijn idd ook voornamelijk voor die markt ontworpen. Moet makkelijk te repareren zijn en op bagger benzine kunnen lopen. Zijn dus wel ideale fietsjes om de wereld mee over te gaan. :Y

Als je de NX250 een brommer vindt is de CRF250L niet veel beter, Rally is wel iets meer grote mensen brommer. Maar die haalt ook niet zo (makkelijk) 130 echte kilometers, dus in Europa kun je beter op de rechter baan blijven. Offroad en binnenwegen vond ik zo'n 250 prima. Toen ik de NX nog had ook een dagje mee gedaan met de allroad rit van TCN, TransAlps etc. zaten allemaal te ploeteren in het zand, ik vloog er zonder problemen doorheen. :9
 
NX250 is idd wel wat meer hoogtoerig. WR250R helemaal, die moet je echt richting toerenbegrenzer rijden om alles eruit te halen. Vond het blokje van de NX ook wel wat beter gemanierd dan de WR. Mja de WR had wel 31pk, dus als je gas gaf kwam die wel goed vooruit (voor een 250 :9).


De lichte Honda's worden volgens mij allemaal gemaakt in Thailand dacht ik, zijn idd ook voornamelijk voor die markt ontworpen. Moet makkelijk te repareren zijn en op bagger benzine kunnen lopen. Zijn dus wel ideale fietsjes om de wereld mee over te gaan. :Y

Als je de NX250 een brommer vindt is de CRF250L niet veel beter, Rally is wel iets meer grote mensen brommer. Maar die haalt ook niet zo (makkelijk) 130 echte kilometers, dus in Europa kun je beter op de rechter baan blijven. Offroad en binnenwegen vond ik zo'n 250 prima. Toen ik de NX nog had ook een dagje mee gedaan met de allroad rit van TCN, TransAlps etc. zaten allemaal te ploeteren in het zand, ik vloog er zonder problemen doorheen. :9

Ja, voor de Thaise markt worden ze in Thailand gebouwd, scheelt import tax, net zoals Toyota's en wat andere Japanse merken.

Ik weet het ook niet, in augustus nog een rondje NL gedaan met een maat, en motorweekeinde gehad, en zijn we ook nog nauwelijks boven de 110 uitgekomen, bij Hoorn op de A7 hebben we 10 min 150 kunnen rijden, op de zondag avond , en dan moet je het dan ook weer mee doen, als het je al gegund wordt.....
 
NX250 is idd wel wat meer hoogtoerig. WR250R helemaal, die moet je echt richting toerenbegrenzer rijden om alles eruit te halen. Vond het blokje van de NX ook wel wat beter gemanierd dan de WR. Mja de WR had wel 31pk, dus als je gas gaf kwam die wel goed vooruit (voor een 250 :9).


De lichte Honda's worden volgens mij allemaal gemaakt in Thailand dacht ik, zijn idd ook voornamelijk voor die markt ontworpen. Moet makkelijk te repareren zijn en op bagger benzine kunnen lopen. Zijn dus wel ideale fietsjes om de wereld mee over te gaan. :Y

Als je de NX250 een brommer vindt is de CRF250L niet veel beter, Rally is wel iets meer grote mensen brommer. Maar die haalt ook niet zo (makkelijk) 130 echte kilometers, dus in Europa kun je beter op de rechter baan blijven. Offroad en binnenwegen vond ik zo'n 250 prima. Toen ik de NX nog had ook een dagje mee gedaan met de allroad rit van TCN, TransAlps etc. zaten allemaal te ploeteren in het zand, ik vloog er zonder problemen doorheen. :9

Hij vliegt inderdaad vlot door 't zand ....baggerbenzine ook geen probleem...
CRF Rally Dakar.jpg

lol
 
Terug
Bovenaan Onderaan