Honda Forza 300 ABS

Varix rijdt de Forza ook op hoge snelheid nog strak of heb je veel flex of beweging in het rijwielgedeelte?
Kan je duidelijk verbetering merken met die nieuwe achterschokdempers?
En je verbruik ook nog steeds goed?

Ik vind deze Honda een leuk compromis tussen een compacte lichte scooter en een
grote motorscooter.
 
Hallo, ik heb dan geen SH300 maar waar halen jullie je onderdelen vandaan?
Ik ben op zoek naar balhoofdlagers voor mijn scooter. Kymco Downtown 300i. Deze zijn hetzelfde als de SH.
Dus ben ik erg benieuwd of jullie dat ergens via via vandaan halen.

Thanks alvast
 
Laatst bewerkt:
Varix rijdt de Forza ook op hoge snelheid nog strak of heb je veel flex of beweging in het rijwielgedeelte?
Kan je duidelijk verbetering merken met die nieuwe achterschokdempers?
En je verbruik ook nog steeds goed?

Heb geen problemen op de autostrade ondervonden. De nieuwe dempers zijn goed, in het begin wel wat zoeken naar de beste instelling maar heb deze nu gevonden. gemiddeld verbruik ligt rond de 3,7 met twee personen.
 
Jammer dat er zo weinig mensen iets schrijven over deze scooter.
Evil Knievel ik zou niet weten waar je je onderdelen moet halen maar genoeg mensen hier als je de andere topics leest die het wel weten.
Varix als je af en toe iets kan melden over je Forza houden we deze in de picture op
het forum hier.
 
Ah maakt me niet uit dat er weinig interesse in is, wij zijn er blij mee en genieten ervan. Heb er nog geen andere zien rijden trouwens.
 
Hey stond net een witte forza te tanken in Oegstgeest op de Rijngeesterstraatweg.

Iemand van hier?

Moest effe 2 x kijken wat het nou was, silverwing..nee...pcx...nee.
Iets ertussenin de forza ;)
 
Hallo ik wil jullie oproepen toch graag te blijven schrijven over deze nieuwe
Honda scooter!
Mooie schokdempers.
Al meer ervaring met deze scooter?
Lijkt mij het ideale compromis.

Beste kahosuya,

Als ik zo de reacties lees op mijn stukje op Stadsmotor.nl ben je de enige die wil dat er over de Forza geschreven wordt.
Wat ik me ook wel kan voorstellen, want als een gratis en goed bedoelde website als Stadsmotor.nl meteen wordt afgeschreven omdat sommige personen - zonder twijfel met meer kennis en ervaring dan ondergetekende - het niet eens zijn met de inhoud, hoe moet dat dan met particulieren die het wagen een mening te ventileren?

Aan alle Stadsmotor.nl-critici: de beste stuurlui staan aan wal, maar Stadsmotor.nl nodigt ze graag uit aan boord! In het kader van 'Bent u tevreden, zeg het anderen, heeft u klachten, zeg het ons', bent u van harte welkom om uw eigen testverslagen over motoren en motorscooters in te leveren. Ik heb gelezen dat u veel meer weet dan ik, dus wat houdt u tegen?

Groet!

Michiel
Stadsmotor.nl
 
Laatst bewerkt:
Er zijn hier verschillende personen die van alles beweren en roepen over je maar die begrijpen niet eens wat je bedoelt.
Lekker laten zwetsen heb je altijd die mensen.
Ik zou bijv voor Suzuki werken omdat ik (te) enthousiast reageerde over de Suzuki Van Van.

Vraag me af of Varix nog steeds tevreden is over zijn scoot.
Misschien kan hij een klein tussen verslag schrijven over de Forza?
 
Ik ga me niet in de discussie mengen maar hier ondertussen zo'n 6000 heerlijke probleemloze kilometers verder, verbruik is een constante 3,6l/100km wat ik netjes vind gezien we altijd met twee personen rijden. Heerlijke zit voor mij (1,90m) en het vrouwtje (koffer honda met ruggesteun). Je kan makkelijk een hele winkelkar aan boodschappen kwijt.

Er zijn snellere, blitsere en wat nog meer scoots verkrijgbaar maar deze heeft ons hart gestolen. Over een paar jaar zien we wel weer. Alleen de vering was ondermaats en die werd vervangen.
 
Zal mij even voorstellen

ik ben martin de lange , rij nu een drie jaar pcx 125 met heel veel plezier maar heb de pcx ingeruild voor een honda forza 300. Dit is niet gebeurd uit een bevlieging . Ik had dit al een jaar geleden gepland. Een pcx met testosteron werd de forza genoemd. Ik lees veel over Forza sowieso veel over scooters, de positieve en minder positieve stukken over de forza maakte hem in die zin steeds interessanter .en ik vond de forza meteen al een pracht om te zien.
Om een lang verhaal kort te maken.
Vanmiddag bij motoport opgehaalt en de eerste kilometers gereden , ik wist wel een beetje wat te verwachten was gezien de ervaringen van jullie en uit de testen . maar wat een heerlijkheid wat een gemak wat een koppel.
Moet mijn gemak houden een 500 kilometer dat zal op zich wel lukken zeker met dit vreselijke weer. Maar goed ik ga hier heel veel plezier aan beleven.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe scoot! Vandaag heb ik die van mij binnen gebracht voor onderhoud 6000 km (57 euro). Nog altijd heel tevreden, zitten nu aan een gemiddeld verbruik van 3,6 (en rijden altijd met z'n twee)
 
Nou, nu kan ik ook niet meer achterblijven met mijn Forza.

Mijn vrouw en ik hebben er ook eentje gekocht begin april. Eveneens een witte met verhoogde originele ruit, Honda koffer met ruggesteun en handvatverwarming.
Op dit moment zit ik geloof ik op de 850 kilometer en kan tot dusver zeggen dat wij er heel erg tevreden over zijn.
De reden waarom de Forza aangeschaft is dat deze naast de plezierritjes in de omgeving meer bedoelt is om naar mijn werk te rijden. Ik vond de Suzuki Burgman 650 hiervoor te groot daar ik niet altijd over de snelweg naar mijn werk rijdt, maar vooral (nu met de Forza) binnendoor en daar deze minder zwaar is maar vooal minder groot.
Wij zijn ons eerst gaan origenteren op de motorbeurs jongstleden en hebben daarna een proefrit gemaakt met een Forza en de nieuwe Kawasaki J300. Deze is pittiger, maar qua afwerking, trillingsvrij lopen en de afgifte c.q. het oppakken met wegrijden e.d. niet te evenaren met de Honda.

Nu nog achterhalen of een akropovic uitlaat van een SH300i ;lug en play is, want een iets spannender geluid mag er wel uitkomen.
 
heb ook getwijfeld tussen de forza en de j300

afwerking vond ik dan weer beter op de j300
na een duizendtal Km kan ik alleen maar zeggen dat de j300 niet trilt ,hij had het in het begin wel degelijk maar dat is er dus uit na rodage

mijn vriendin vond de honda meer een vrouwelijk design hebben

en dat gaf voor mij de doorslag om de kawa te kopen :-)
 
haha, mijn vrouw vond de Forza gestroomlijnder maar net zoals ik de Kawa sportiever. Ook qua zit, zithouding en het uitdagendere (lees sportievere) rijgedrag. De Forza is veel gemoedelijker en relaxter. Ook qua zit.
Afwerking c.q. qualiteit -> vergelijk eens de passagiersvoetsteunen met die van een Forza. Wij vonden deze op de Kawa heel erg goedkoop eruitziet, net alsof ze er achteraf op waren gezet plus deze trilden heel erg in de voeten. Beide motoren hadden ook nog maar net 60 km gereden en net zoals je ook al aangaf is het inrijden (rodage) heel erg belangrijk.
Kortom beide hele leuke motorscooters.
 
Ik heb nu een 500 kilometer gereden. Ik kan niet anders zeggen dat het mij erg goed bevalt. Was nog wel even wennen hoor, Ik was een pcx gewend , ik doe de pcx en de forza tekort om te vergelijken doe Ik dus niet. Heb erg veel rijplezier aan de pcx gehad. Maar goed na drie jaar wil je wel weer iets anders, en mijn rij gedrag veranderde. Meer grote weg. En na het lezen in okt '13 in de scooter xpres over de honda forza 300 was ik een beetje verliefd . Ook een test van Michiel van stadsmotor.nl heeft mij geholpen in de keuze. Alleen doet zijn stukje mijn tere forza hart wat zeer. Maar dat maakt het lezen over motoren wel erg leuk en onderhoudend, al die meningen .
Het kiezen van een motorscooter blijkt gezien de boven beschreven stukjes een kwestie smaak, emotie ratio enz . Het is echt voor ieder wat wils.
De kawa 300 die ik aanvankelijk op papier zag vond ik een spannend ding maar viel mij tegen toen ik hem in Utrecht zag op de show. Ik val dus op rond en de test in de scooterexpres van oktober 2013 maakte de de forza meteen voor mij erg aantrekkelijk. Andere scooters maakten ook weinig kans , het werd een forza dat stond dus al vast
Mijn passagiers zijn ook enthousiast .moesten wat wennen aan de hoge zit maar ik hoor ze niet meer.
Ik heb bij Givi geïnformeerd naar een ruggesteun mede ook omdat ik deze op een forza plaatje gezien had , dacht ik dus en zal mij wel vergist hebben. Voorlopig levert Givi nog niet meldt Givi mij. Ik heb hen nu gevraagd hoe ik dat ' voorlopig' moet interpreteren . Ik vind ( mijn vrouw) het ontbreken van een ruggesteun een gemis . Een koffer is een alternatief maar ja daar hik ik tegen aan. Heb de ruimte niet echt nodig.
 
Waarschijnlijk zoek je iets hogers maar

Dosseret-Arriere-Honda-Forza-2013.jpg


Dosseret-Arriere-Honda-Forza-300-2013-Backrest.jpg


Net terug van een rit, was er een leuke vrachtwagen chauffeur die het nodig vond om een fles met pis te ledigen terwijl we langsreden :-(
 
misschien was het een restje ijsthee waar hij geen blijf mee wist ?:-)
 
Laatst bewerkt:
Nou dan koop ik in ieder geval dat merk niet, was echt wat anders dan thee, hij had ook de grootste lol. Vrouwtje heeft me tegengehouden, ik mocht niet draaien, ze kent haar ventje ondertussen maar al te goed, ik heb het nummerbord wel onthouden.
 
Hallo Varix,

Verrassend deze oplossing voor de forza , ik wist niet dat deze rugsteun al voor de Vorza werd gemaakt.
Ik had hem ook op de pcx.
Ik denk idd aan iets hogers maar goed ik moet dit maar eens laten bezinken.
 
Nou dan koop ik in ieder geval dat merk niet, was echt wat anders dan thee, hij had ook de grootste lol. Vrouwtje heeft me tegengehouden, ik mocht niet draaien, ze kent haar ventje ondertussen maar al te goed, ik heb het nummerbord wel onthouden.

Mailtje of telefoontje naar zn baas doen? Blij dat ik altijd met camera op de motor zit.
 
Die ruggensteun, welke ook op onze suzuki burgman zit, is helaas niet origineel van Honda leverbaar voor een forza en is inderdaad te koop in Taiwan zag ik. Evenals wat andere kleine spullen. Daar de steun te laag is en wij graag makkelijk twee helmen en andere spullen kwijtraken hebben wij voor de topconferentie met steun gekozen. Vind het ideaal daar ik de fora als werkvervoersmiddel gebruik om mijn laptop e.d. in te vervoeren i.p.v. een rugzak.
Enige minpunt tot nu toe is het licht in het stuur aanvoelen.
 
Laatst bewerkt:
@Monomuis: goed idee, heb het opschrift van de vrachtwagen niet gezien maar ik via de nummerplaat moet het wel lukken.

@Ronaldoe21 Wij zijn blij met de topkoffer van Honda met ruggensteun omdat we altijd met z'n tweetjes rijden maar die optie vond Martindelange minder.
 
Hallo Ronaldoe,

Over welke rugsteun heb jij het en als het een ander is dan die van Varix welke site in Thailand moet ik dan bezoeken .mijn laptop raak ik onder het zadel kwijt. Zoveel heb ik niet meer te vervoeren. Wel heb je met een topkoffer natuurlijk een heerlijke steun . Nou ja optie 1 is toch een ruggesteun zoals je die ook ziet bij de Suzuki .

Gr. Martin
 
Terug
Bovenaan Onderaan