Honda Hornet CB600 gaat te snel op reserve

Hornet2009

Rookie
24 aug 2009
27
0
Purmerend
Hoi,

Ik heb sinds een week een Hornet. Rijdt prima, alleen hij gaat bij 150 km al op reserve.
Direct tanken, en er gaat maar ACHT liter in. Die tank is dus echt nog niet leeg :?

Er zit als het goed is een tank in van 14 liter (t is een model 2001)

Ideëen iemand?

Groeten,

Marc
 
Toch de ontluchting, ik ben benieuwd wat de eventuele oplossing is....

Nu zit de monteur te denken aan een vastgeplakte ring in de tankdop. Dit omdat na een hapering het probleem verholpen wordt door de tank te openen. Ik kan op dat moment even niet horen over er lucht wordt aangezogen, maar ze gaan vandeweek even de tankdop demonteren en dat even nalopen. Als dat het niet is, wordt er waarschijnlijk een nieuwe kraan ingezet.
 
Nee, probleem is niet verholpen. Het lijkt er wel op dat dit een typisch " Hornet" probleem is, als ik e.e.a. hier zo lees.

Ze hebben alles geprobeerd (zeggen ze). Laatst hebben ze een andere kraan erop gezet. Hij gaat nu bij 220 ongeveer op reserve....maar ik sta bij 240 droog. Het lijkt wel alsof er een 13 liter tank opzit.....wat dus niet volgens specs is. Ik kreeg als " tip" om dan maar standaard bij 200 km te tanken. Gelul natuurlijk...ik zou 3 liter reserve moeten hebben (ongeveer 60 km) maar na hun laatste fix dus maar 20 km reserve...
Ik laat binnenkort een andere garage er naar kijken... Heb het gehad met motoport....

Nog een leuke: toen ik hem net 2 weken had zaten mijn beide remklauwen los....een hing nog maar op 1 bout....die ik met de hand een flink eind kon aandraaien..... En daar betaal je dan 350 euro afleverbeurt voor...maar dit even terzijde..
 
Maar goed, dat is alsnog 70 km verder (220 km) dan bij mij. Hoe heb je dat dan opgelost? Toch met die tankdop-ring of de benzinekraan? Misschien kan ik er zelfs iets aan doen dan..

Ik heb de tankdop er van het weekend na het rijden even afgehad, dus ben benieuwd of ik eind van deze week weer op 'on' kan rijden :9

Ja dat is wel klote idd. Mijn afleverbeurt was bij de prijs in :} Zoals het hoort vind ik. Je koopt toch een apparaat dat gewoon goed moet wezen, niet na 350 euro extra?? :?
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben e.e.a "opgelost" door de hoofd-pijp in te korten....en kennelijk zit er nu weer een kraantje in met een iets kortere hoofd-pijp.
De vorige keer zijn ze daar trouwens iets te enthousiast mee geweest: toen ging ik op reserve, en stond 1 km verderop stil..... :-S

Dus echt opgelost is het niet. Er blijft nog steeds 3 liter achter in de tank. Wat jij nog zou kunnen doen, bij wijze van test (heb ik al een paar keer onbedoeld gedaan): jerrycan benzine mee, en doorrijden totdat hij leeg is.

Ik ga volgende maand ofzo even naar een andere garage, en dan laat ik ze gelijk wel even kijken. Dan weet ik ook wat er nu precies in die tank gaat. En ik hoop dat zij dan wel de oorzaak kunnen vinden.

Wordt vervolgt .......
 
Hoe wil ik die jerrycan meenemen dan?? Vastzetten met snelbinders oid op mn buddy?? Is ook geen gezicht dan :+ Wel een goed id om te testen idd hoeveel liters je kan verstoken, kan je echt testen of hij de hele benzinetank leeg rijdt. Maar dat is natuurlijk wel trickie als je dat elke keer probeert, om de 200 km tanken zou ik geen problemen mee hebben. 150 vind ik toch wel erg weinig...

Die hoofdpijp in te korten, is dat zelf te doen? Geen id namelijk wat voor materiaal dat is.. Moet dan heel de tank eraf en afsluiten ensow? Anders laat ik dat gewoon een keer onder garantie doen :P
 
240 km /13 = 1:18,5... toch best netjes lijkt mij ;) Dan rij je iig vrij rustig denk ik. Of was hij helemaal leeg (16 liter)?? Dan is het maar 1:15 :9 Als je dan weet dat hij bij 240 leeg is weet je dus dat bij 200 km je moet gaan tanken en nog 40 km te gaan hebt, ook een soort van reserve-indicatie toch :)
Ga het de komende weken in de gaten houden... zal mijn bevindingen dan ook hier neerzetten.
 
Laatst bewerkt:
Je ziet toch aan de hoeveelheid bij het tanken, vooral nu met ingekort standpijpje aan de kraan, tamelijk goed hoeveel er in die tank past?

Iets anders: ik zag nogal eens dat er van onderen een groef/ribbel in lengterichting door een tank loopt om op het frame aan te passen en ook wel eens dat daardoor in de helft waar niet de kraan zit tamelijk veel benzine blijft staan. Sommige van mijn bromfiets-maten omstreeks 1960 maakten iets met extra kraan in de "dode" helft met gekoppeld slangetje ..... o, kijk:
hey allemaal, ik heb even een vraag:
de benzinetank van een 610 uit 98. hoe werkt het benzinekraantje precies ? ik weet dat ik 2 tankhelften heb die onderaan met een slangetje zijn verbonden. maar als ik mijn benzinekraantje open zet welk gedeelte pakt hij dan ?? en wat als ik hem op reserve zet ?? neemt hij dan de linker helft ?


gr jim
1 slangetje is alleen een balans-slangetje ,de kraan werkt op de aansluitingen gelijk ,het is alleen zo dat de tank met het diepste punt links en rechts van de centrale framebuis zit.
de tank zou dus in theorie bij rustig gebruik op de verharde weg aan 1 zijde leeg kunnen raken terwijl de andere zijde nog sap heeft.
Door de balansslang en de wet der communiserende vaten zit er nu in beide helften hetzelfde brandstofniveau
Maar zoiets merk je natuurlijk gauw genoeg door bij "lege" tank even flink te schudden.

Hoe vol komt de tank eigenlijk maximaal? Misschien is er tegen overstromen/schudden wel een voorzieninkje gemaakt zodat bij tanken de pomp eerder afslaat en is vergeten in de specificatie die veiligheidsruimte in mindering te brengen van de tankcapaciteit.

Doorrijden tot je grondsop verstookt lijkt mij trouwens ook niet de beste optie.
 
Laatst bewerkt:
Yep.

Probleem ken ik.

Mijn vrouwtje reed een Hornet 2000 en nu een Hornet 2004.

De eerste ging bij 180 op res. en de 2004 bij 200.

Pijpje in de tnk. is te lang.

Kwestie van wennen. Of pijpje inkorten.
 
Iedere keer dat ik "droog" stond ging er iets van 13 liter in. Het stomme is dat ik door te schudden nog benzine hoorde klotsen.
Dat van die "wangen" waar benzine in blijft staan heb ik ook gehoord. Wat tanken betreft: ik tank door totdat ik de benzine zie.

En tot slot: een vriendin heeft ook een Hornet...en die tank gemiddeld 15 liter per keer...daar weet de brandstof kennelijk wel de weg te vinden naar de kraan...ook vanuit de "wangen".

*grinnik* als we dit ooit weten op te lossen moeten we er maar patent op aanvragen :-D
 
Iedere keer dat ik "droog" stond ging er iets van 13 liter in. Het stomme is dat ik door te schudden nog benzine hoorde klotsen.
Dat van die "wangen" waar benzine in blijft staan heb ik ook gehoord. Wat tanken betreft: ik tank door totdat ik de benzine zie.

En tot slot: een vriendin heeft ook een Hornet...en die tank gemiddeld 15 liter per keer...daar weet de brandstof kennelijk wel de weg te vinden naar de kraan...ook vanuit de "wangen".

*grinnik* als we dit ooit weten op te lossen moeten we er maar patent op aanvragen :-D
Extra benzinekraan in de andere helft en met een slangkoppelingetje doorverbinden naar de gewone uitstroom, lijkt mij de veiligste oplossing. Wel voortaan 2 kranen open/dicht zetten òf de nieuwe altijd dicht totdat je noodreserve nodig hebt (denkt te zullen hebben) ...
 
Laatst bewerkt:
De man/bedrijf waarvan ik hem gekocht heb ziet me al aankomen; hoi, zou je even een 2e benzinekraan willen plaatsen, ik wil een extra reserve :? :?

Maar goed, als het dus (deels) aan de ontluchting ligt ga ik gewoon keertje terug. Misschien een andere tankdop dan? Zo niet, dan zijn de opties dus;

  1. benzinekraan slangetje laten aanpassen/inkorten (van de hoofdkraan toch? of reserve?)
  2. pijpje IN de tank laten inkorten (benzineniveau staat dan dus onder de inlaat/ingang van het pijpje begrijp ik)
 
Laatst bewerkt:
Ontluchting zou kunnen....andere tankdop kan, hoewel het membraam ook vervangen kan worden.

Het inkorten van het pijpje is idd een optie. De pijp van je hoofdkraan dus. Dat weet de garage als het goed is wel.
Hou dan wel rekening dat je je reserve-marge verkleint. En er is vooraf niet echt te zeggen hoeveel. Je zou dus een keer droog kunnen komen te staan doordat je minder reserve hebt dan je nu gewend bent.
Feitelijk schiet je er dus niet veel mee op. Je actieradius blijft immers gelijk.
 
Met dat laatste heb je natuurlijk gelijk. De Hornet staat sowieso niet bekend om zijn grote actieradius, dat wist ik al. Maar ik rij liever iets langer op de normale stand en korter op de reserve, dan weet je zeker dat ie bijna leeg is én dus moet tanken. Anders rij je misschien weer te lang door met je reserve en sta je echt leeg (want idd niet zo bevordelijk is voor je carburateurs e.d. ivm vuil).
 
En tot slot: een vriendin heeft ook een Hornet...en die tank gemiddeld 15 liter per keer...daar weet de brandstof kennelijk wel de weg te vinden naar de kraan...ook vanuit de "wangen".

Dan kan je toch is vragen of zij miss aanpassingen heeft gedaan (of laten doen) aan de benzinekraan/pijpjes?? Of misschien schudt ze ook altijd de tank na x aantal km's....
Moet ze natuurlijk wel hetzelfde bouwjaar hebben (dus voor '03), anders heeft ze sowieso een grotere tank!
 
Wat een gedoe allemaal.
De simpelste oplossing is toch gewoon op de dagteller/km-teller te rijden en de kraan permanent op reserve te zetten? Zodra je bij de 200 komt wordt het tijd de pomp op te zoeken.

Ik heb op m'n Fazer 1000 ook geen reservestand, zelfs geen kraan waar ik bij kan. Toegegegeven, dan gaat er ook nog een lampje branden, maar dan weet ik via de km-teller allang dat ik aan vers sap toe ben.....
 
Dat is inderdaad een oplossing, maar niet eentje die de bron aanpakt: het fatsoenlijk functioneren van de reservekraan. Op mijn vorige motor heb ik daar nooit problemen mee gehad. Vooral als je geen benzinelampje hebt (zoals op een Hornet) is de reserve in principe het teken dat je moet tanken. Met drie liter zou je dan nog een heel eind moeten kunnen.

Maar het probleem blijft bestaan: de toch al kleine actieradius wordt nog meer beperkt doordat er drie liter achterblijft.
 
Idd, het gaat ons om het probleem van de reserve van de benzinekraan. Is toch gaaf als we er aan het einde van de "rit" samen een oplossing voor hebben kunnen vinden? Constant op de reserve rijden is wel een simpele en goede oplossing, maar dan hadden ze er net zo goed geen reserve op kennen zetten en alleen 'on' en 'off', toch? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het ook maar iets te maken kan hebben met de tankBEluchting want als die onvoldoende is verwacht ik dat je dat eerder bij volle dan bij legere tank merkt (in meer lucht zit meer "rek").
 
Tja, je kunt jezelf helemaal gek maken met het idee dat zaken perfect moeten functioneren..... Je kunt ook een pragmatische oplossing zoeken.

Dat er nog peut achterblijft, zelfs in de reservestand, da's jammer. Dat kún je oplossen door een tweede kraantje met een T-stuk naar je bestaande benzineleiding. Maar ik zou die moeite niet nemen. Lijkt me handiger te accepteren dat het is wat het is..... en iets eerder te tanken. De Hornet heeft nu eenmaal geen grote actieradius.
 
Hornet heeft inderdaad een zeer beperkte actieradius, maar zou graag willen dat de reserve naar behoren functioneert. Dat stomme gestotter is de laatste waarschuwing, wel zo lekker als je dan nog 3l kan bereiken om naar de pomp te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan