Ik verwacht dat je tank het grootste probleem gaat zijn.Hallo iedereen,
ik ben met een beetje geluk komende week de trotse eigenaar van een vf 750 custom.
de motor was een soort van garage vonst welke ik op basis van foto's gekocht heb.
in het kort het gaat om een motor welke sinds 1990 op naam heeft gestaan bij de vorige eigenaar, echter kon de beste man wegens gezondheidsproblemen niet meer met de motor de weg op en heeft hij dus al die jaren geschorst in zijn garage gestaan.
nu heb ik zelf nog niet zo veel verstand van (oudere) motoren en vroeg ik mij af wat strax de beste gang van zaken is om hem weer de werkend te krijgen, denk dan aan handelingen als, wel of niet de tank uitspoelen, carb reinigen? cardan/blok olie vervangen? ect.
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan / Brabbel
p.s. Ik weet nog niet zo heel veel over de magna als motor, tips en dergelijke zijn dan ook meer dan welkom
Hey bedankt voor de snelle reacties,
@Patman, Het magna topic heb ik net even snel door gebladerd, maar daar ga ik vanavond zeker nog eens uitgebreid naar kijken.
@Martell, das een flink stappen plan wat je daar voor me op papier hebt gezet, Bedankt hiervoor.
Eerlijk is eerlijk, ik schrik wel een beetje van het genoemde schatting aan kosten. ik hoopte strax na het behalen van mijn rijbewijs zonder al te veel grote kosten posten op de motor te kunnen stappen, maar achja wat moet dat moet en als het moet doe het dan goed zullen we maar zeggen.
Eerste stap is om hem definitief op mijn naam te krijgen, kreeg net in de lunchpauze bij het postkantoor te horen dat het met de huidige papieren niet mogelijk is om de motor op mijn naam te zetten, na een kort telefoontje met het rdw bleek dat tussen het aflopen van de schorsing en het opnieuw schorsen een aantal dagen heeft gezeten waarin het rdw snel besloot een nieuw kentekenpasje aan te maken en door te sturen naar de eigenaar, hij is nu druk in de weer om hem gevonden te krijgen
Ik had op de wegracer modellen van brommers een rijstijl die niet geheel te verantwoorden ismede omdat ik er het gevoel bij kreeg steeds sneller bij te willen/kunnen gaan.
Terwijl de cruiser / chopper een meer relaxt gevoel bij me op roept van snel kunnen maar niet persee hoeven
bedankt voor de snelle reactie's
@Red Force
De remvloeistof die ik heb gezien op Japparts/roukema staat bij dat deze dot 4 remvloeistof ook gebruikt kan worden waar dot3 wordt voorgeschreven.
Is het voor het reinigen van de carburateurs noodzakelijk om 4 van de volgende zetjes aan te schaffen?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5260
@bouvie
Wat is wijsheid, alles uit voorzorg reviseren of alleen de koppelings cilinder op het blok?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=8125
en/of:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5936
Tevens heb ik dit net gevonden, Lijkt de goeie te zijn?
http://xn--80azbq.xn--p1ai/failo/magna/tuneup-routine-maintenance.pdf
@westes
Ik heb de motor inderdaad gelijk geschorst, ben ook Nog niet in bezit van het rijbewijs dus verzekeren gaat dan ook lastig.
@supervaags
Ik zat met het zelfde idee in gedachte, 600 euro uit geven om er achter te komen dat het toch niks voor je is is een beetje lullig.
Wat heb jij allemaal aan jou motor gedaan en met wat voor ervaring begon je er aan?
Zal als ik weer bij de motor ben eens wat foto's schieten van onder andere de banden ivm de staat er van en het ''gore'' kegeltje onder aan de carburateur ben inmiddels wel benieuwd wat dat nou is
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Hallo,
@Boevie
Haha wat een kerel, maar hij laat het klusje er wel erg makkelijk uit zien, een goeie manier die ik zeker eens toe ga passen.
Ben druk bezig om wat onderdelen bij elkaar te zoeken via internet, met name een goeie set pakkingen, ik kreeg van een kennis het advies om voorgevormde te pakken ipv de gewone ronde, iets met makkelijker monteren en minder kans op beschadiging door verkeerde montage,
Je bedoeld de vlotterbak pakkingen? Ja dat viel me ook al gelijk op. Ik zou persoonlijk ook de voor gevormde nemen.
nou viel mijn oog tijdens die zoektocht op de volgende advertentie:
1982 HONDA MAGNA, SABER V 45 VF 750 C, S CARB CARBURETOR GAS TUBE SET | eBay
gezien het aantal verhalen die er rond gaan over het breken van deze leiding in het bijzonder, zou het dan wijs zijn om een setje mee te laten komen?
Nu je het zegt, het klopt inderdaad dat die uitgedroogde v-ringetjes altijd gaan lekken, als je met de carbs aan het trekken gaat.
Is opzich geen geld voor nieuwe pijpen, maar is toch wel weer een hoop geld voor op de To Do list.
Als de orginele pijpjes erg verroest zijn, dan zou ik het misschien doen. Als de orginele nog mooi zijn misschien alleen de v-ringen vervangen (ligt aan het prijsverschil, misschien zijn die OEMringetjes wel hardstikke duur? Ik zou je wel aanbevelen om de orginele v-ringen te nemen, en geen aftermarket o-ringen, want die gaan vaak toch weer gauw lekken)
Tevens heb ik op ebay dit gevonden:
http://www.ebay.com/itm/Emgo-Carbur...Parts_Accessories&hash=item51b09babf7&vxp=mtr
nou was mijn vraag, heeft iemand ervaring met het zelf afstellen van zijn carburateurs met deze of een vergelijkbare set? Of is een/ zijn een aantal run's op een dyno onontbeerlijk?
Vaak lees je dat mensen deze Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs gebruiken. Waarom weet ik niet, ik heb alleen ervaring met een duurder setje van een kameraad.
weet iemand tevens of minerale olie geschikt is voor het blok? of dat dit toch half of vol synthetisch zou moeten zijn?
Ik heb niet echt verstand van olie maar het zou kunnen dat minerale olie er gewoon inkan. Waarom vraag je daar specifiek naar?
Dat half-synthetisch en volsynthetisch bij de verschillende merken is ook een beetje blablabla. Het schijnt dat een volsyntheet bij het ene merk hetzelfde is als een halfsyntheet bij het andere merkHeb al wel eens gelezen dat merken deze marketingtruukjes uithalen.
Vraag het anders even in het olietopic onder Techniek, Vragen en Antwoorden.
\..........
Dat half-synthetisch en volsynthetisch bij de verschillende merken is ook een beetje blablabla. Het schijnt dat een volsyntheet bij het ene merk hetzelfde is als een halfsyntheet bij het andere merk.......
Eerst de rest in orde, als laatste nieuwe banden......
Banden,
Hoewel het profiel nog uitstekend is beginnen de banden droog scheurtjes te vertonen aan de zijkanten (dus niet in het loopvlak)
-Is het noodzakelijk dat deze direct vervangen worden of kan dit ook in de loop van de komende maanden?
Onzin.Electra
De accu bleek kapot,
-Waar vervang ik deze het beste mee: een zelfde (originele accu?) van Yuasa YB14-A2 of is een onderhoudsvrije/lithium accu ook de investering waard? (ik meende ergens iets te lezen over problemen met spanningsregelaars in combinatie met deze accu's
Nee.Brandstoftank
bij inspectie van de hoofdtank via de tankdop is een klein beetje oppervlakkige roest zichtbaar,
-Is renigen met een sterke azijn oplossing nog steeds voldoende?
Ik denk het niet.-Hoe kan ik de reserve tank het beste controleren?
Motorisch
Heb een korte test uitgevoerd om te kijken of het blok niet vast zat of iets dergelijks,
De motor gaat goed rond, gaat in alle versnellingen
Door middel van startspray in het luchtfilter sloeg de motor even aan en liep rauw (eerst op 3 cilinders en later op alle vier), vermoed dat het vervangen van de bougie's en het nalopen van alle contacten op corrosie een groot verschil zal maken.
Ik neem aan dat je de hydraulische koppeling bedoeld?-De koppeling werkt niet, staat ook droog of laag voor zo ver ik kan zien, zijn hier evt revisie setjes beschikbaar voor?)
Ja.-De carburateur moet naar alle waarschijnlijkheid gereinigd worden, is dit te doen zonder het hele blok te demonteren(ivm de afstelling van de carburateurs onderling?)
Half synthetisch 10W40 voor motorfietsen. Die moet je hebben.-Onder aan de carburateur zit aan een kant een goor doorzichtig kegeltje, Wat is dit??
-De uitlaat, de geperforeerde buizen binnen in de uitlaat zijn door gerot en liggen gedeeltelijk los in de demper te rammelen, zijn deze los te verkregen of moet ik aan een nieuw setje dempers?
-Brandstofslang uit ik dacht er aan om deze uit voorzorg te vervangen, is dit nodig?
Algemeen
Weten jullie waar ik een werkplaatshandboek kan vinden?
Voorafgaand aan het sleutelen leek het mij verstandig om deze eens door te lezen.
Boodschappelijstje
-Accu YB14-A2
-Blokolie: MOTOROLIE 10W40SF MINERAAL(hoeveel?)
-Oliefilter: VOF004 (OEM:15410-MB0-003)
-Remvloeistof: (dot 4) voor koppeling en rem 1L
-Koelvloeistof: Castrol motorfiets koelvloeistof (hoeveel?)
-Bougie's: BOUGIE NGK DPR8EA-9
-Cardan olie: HYPOID 80W90
-Brandstofslang: niet kunnen vinden wat heb ik nodig en waar is het te bestellen?
Zoals altijd zijn op of aanmerkingen zeer gewenst
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan