Honda magna 1982

bedankt voor de snelle reactie's

@Red Force
De remvloeistof die ik heb gezien op Japparts/roukema staat bij dat deze dot 4 remvloeistof ook gebruikt kan worden waar dot3 wordt voorgeschreven.

Is het voor het reinigen van de carburateurs noodzakelijk om 4 van de volgende zetjes aan te schaffen?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5260

@bouvie
Wat is wijsheid, alles uit voorzorg reviseren of alleen de koppelings cilinder op het blok?

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=8125

en/of:

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=5936

Tevens heb ik dit net gevonden, Lijkt de goeie te zijn?

http://xn--80azbq.xn--p1ai/failo/magna/tuneup-routine-maintenance.pdf

@westes
Ik heb de motor inderdaad gelijk geschorst, ben ook Nog niet in bezit van het rijbewijs dus verzekeren gaat dan ook lastig.

@supervaags
Ik zat met het zelfde idee in gedachte, 600 euro uit geven om er achter te komen dat het toch niks voor je is is een beetje lullig.
Wat heb jij allemaal aan jou motor gedaan en met wat voor ervaring begon je er aan?

Zal als ik weer bij de motor ben eens wat foto's schieten van onder andere de banden ivm de staat er van en het ''gore'' kegeltje onder aan de carburateur ben inmiddels wel benieuwd wat dat nou is

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Alleen setjes kopen ter vervanging van iets dat stuk is.

Een carb revisiesetje bijvoorbeeld, zorgt er op zich niet voor dat die carb weer helemaal schoon is.

Eerste schoonmaken en in orde maken. Waar lekt of defect: vervangen.
 
hallo,

Sorry voor de zoveelste vraag over onderdelen,

ik ben nu de boel aan het invoeren, en kom weer op de accu uit,

bij mpartz is de yuasa accu 39 euro ex accuzuur (incl accuzuur en verzendkosten 48 euro,
bij japparts is de yuasa accu 62 euro incl accuzuur toch een stuk duurder, en wanneer ik bij hun zoek op motor type dan krijg ik deze : ACCU RMCP 12N12A-4A-1.
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=2573 te zien welke 30 euro incl accuzuur is,

is deze accu inderdaad ook geschikt en vergelijkbaar in kwaliteit met de yuasa, of is het met de 18/39 euro goedkoper een verhaal van goedkoop is duurkoop?

tevens nog een vraag over de olie

is huismerk olie van japparts 10w40sg goed of kan ik beter Castrol Power-RS 4T 10W-40 pakken?
 
Laatst bewerkt:
Yuasa is een goed merk maar dat betekent niet dat alle andere merken slecht zijn, ik zou het gewoon proberen voor die 3 tientjes.

Huismerk olie kan je ook gerust gebruiken als die aan de specificaties voldoet.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Kvs heb ik gewoon van de action, maar hier zullen de meningen wel over verdeeld zijn.

Als die klepdekselpakkingen nu nog niet lek zijn, zou je even de voorste klepdeksel los kunnen draaien om de pakking te bekijken, afhankelijk daarvan kun je besluiten nieuwe te bestellen.

Zoals ik al eerder aangaf, zou ik echt niet zomaar alles nieuw bestellen.. tenzij je een ongelimiteerd budget hebt en alles 200% voor elkaar wil hebben.
Want zoals wel vaker met een dergelijk project.. je geld raak je wel kwijt, aan doorgaans op voorhand onvoorziene dingen :)
 
ah mooi die olie staat nu ook in de winkel wagen even als de accu, is best te proberen voor nu

een koel vloeistof als deze is ook gewoon geschikt?:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=967_973&products_id=11078

ps, dien ik bij het stellen van de kleppen gelijk de oring te vervangen?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=11719

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
KVS is prima.

Met de andere variant (van action) gaat t ook, maar risico op volslibben op termijn. Prijsverschil is mi het risico niet waard.

Dito voor klepdekselpakkingen.

De variant in deze motoren kunnen best even mee, maar is wss ook al erg oud.

Voor die paar centen zou ik ook hier het risico niet willen lopen van achteraf alsnog willen doen

En uiteraard pas spul kopen, als je weet dat de basis technisch goed is. Anders is het zonde geld.
 
ah mooi die olie staat nu ook in de winkel wagen even als de accu, is best te proberen voor nu

een koel vloeistof als deze is ook gewoon geschikt?:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=967_973&products_id=11078

ps, dien ik bij het stellen van de kleppen gelijk de oring te vervangen?
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_222&products_id=11719

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan

Je noemt het een o-ring maar het zijn voor zover ik me herinder platte pakkingen met een paar groeven erin.
De voorste is er 1 met 2 halve maantjes. De achterste kop heeft vlgens mij 2 pakkingen, omdat daar een tussenstuk van alu bijop zit. Zo te zien heeft de pakking in jouw link geen halve maantjes, die zal dan waarschijnlijk voor de achterste kop zijn.
Ik heb het niet gecheckt maar dan heb je zo uit de losse pols 2 pakkingen met halve maantjes nodig, en deze uit de link? Totaal 3.

Normaal gesproken hoef je deze pakkingen niet tevervangen, maar ze kunnen inderdaad uitgehard zijn.
Ik vraag me alleen af wat er zo moeilijk aan is om deze tevervangen. Tenminste daar heeft martell het volgens mij over?
Ik zou ze pas gaan vervangen als de motor goed loopt.
Vaakt lekt het ook als eerste bij de halve maantjes, en vaak zit er ook al wat vloeibare pakking op.
 
Hey,

De eerste vorderingen zijn gemaakt,

Heb beide benzine tanks verwijderd,

De onderste tank zat inderdaad vol met troep, benzine kleurde gelig/ oranjeachtig, en na hem een uur of 2 vol met cola te hebben gezet kwam de cola er zwart uit , en de brandstof met doorspoelen donkerbruin (zat nagenoeg geen cola meer in voor het spoelen). samen met een hoop roest schilfers.
ik denk dat ik eerdaags maar eens hg roest-oplosser ga halen, lees daar goeie verhalen over ik maak me nu alleen enig sinds zorgen over de staat van die tank gezien de grote hoeveelheid zooi, zou ik hem moeten behandelen met een tank-liner?


Tevens heb ik na lang emmeren de carburateurs er uit gekregen, het stomme is dat het gewoon niet paste, bleef of met een carburateur achter de cilinder hangen, of zat met de bovenkant van de luchtbox ( waar de koelvloeistof thermostaat achter zit (rechts) tegen het frame, dus heb een stukje van het allu afgeslepen en plaats daar een klein rubberen schotje, ruimte diende slechts als afscherming van de thermostaat, heeft verder ook geen invloed op de werking van de carburateurs voor zo ver ik kan beoordelen, ik ga deze morgenavond zover mogelijk demonteren zonder ze van de luchtfilterbehuizing af te halen om ze met de hand zo goed mogelijk schoon te krijgen, daarnaast probeer ik of ze zoals ze dan zijn als blok in de ultrasoon bak van een kennis passen

foto's volgen zsm.
 
Laatst bewerkt:
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse


Is voor mij al weer een tijdje geleden maar de carburateurs kun je er uit halen zonder dingen weg te slijpen, airbox er helemaal af halen in ieder geval en volgens mij zijn er nog wat dingen die je er af moet schroeven.
Ik ben indertijd met de carburateurs naar een motorzaak geweest maar die kon ze niet hebben in de ultrasoonbak, had de carbs aan elkaar laten zitten.
 
Hey,

De eerste vorderingen zijn gemaakt,

Heb beide benzine tanks verwijderd,

De onderste tank zat inderdaad vol met troep, benzine kleurde gelig/ oranjeachtig, en na hem een uur of 2 vol met cola te hebben gezet kwam de cola er zwart uit , en de brandstof met doorspoelen donkerbruin (zat nagenoeg geen cola meer in voor het spoelen). samen met een hoop roest schilfers.
ik denk dat ik eerdaags maar eens hg roest-oplosser ga halen, lees daar goeie verhalen over ik maak me nu alleen enig sinds zorgen over de staat van die tank gezien de grote hoeveelheid zooi, zou ik hem moeten behandelen met een tank-liner?


Tevens heb ik na lang emmeren de carburateurs er uit gekregen, het stomme is dat het gewoon niet paste, bleef of met een carburateur achter de cilinder hangen, of zat met de bovenkant van de luchtbox ( waar de koelvloeistof thermostaat achter zit (rechts) tegen het frame, dus heb een stukje van het allu afgeslepen en plaats daar een klein rubberen schotje, ruimte diende slechts als afscherming van de thermostaat, heeft verder ook geen invloed op de werking van de carburateurs voor zo ver ik kan beoordelen, ik ga deze morgenavond zover mogelijk demonteren zonder ze van de luchtfilterbehuizing af te halen om ze met de hand zo goed mogelijk schoon te krijgen, daarnaast probeer ik of ze zoals ze dan zijn als blok in de ultrasoon bak van een kennis passen

foto's volgen zsm.
De carbs heb je er al uit.. maar die kun je er idd ook uithalen zonder te slijpen.
De inlaatrubbers weghalen, complete luchtfilterbox eraf en voor de makkelijkheid draai ik de koelfan/radiateur aan de onderkant los zodat die iets naar voren kan.

Wat betreft de 'HG roestoplosser' moet ik je denk ik even waarschuwen.. uit eigen ervaring :X

Het werkt perfect, ik heb mijn tank eerst ontroest dmv elektrolyse en vervolgens de tank nagespoeld met HG roestoplosser.. echt super, super! schoon..

Echter, is dit een naar goedje wat je dus echt niet in je carbs wilt hebben. het is vrij lastig om het 100% uit je tank te spoelen aangezien het zwaarder is dan benzine. Daardoor blijft het altijd onderin zitten. Ik heb hier erg veel gekloot door gehad omdat een klein beetje van dat spul je carbs al flink kan verstoppen/aantasten. Mocht je het gebruiken, gebruik dus maar een klein beetje.. zeker niet het hele potje :)
 
Wat betreft de carburateurs, ik had de radiator los naarvoren hangen, de ijzere plaat die op het alu luchthuis zat had ik gedemonteert, de moffen waren er alle 4 af en nog kreeg ik met geen mogelijkheid de carbs er af, wat heb ik dan over het hoofd gezien?

Ik ben nu bezig om het geheel te demonteren zodat ik carb voor carb ultrasoon kan reinigen,
Dit is echt hard nodig, naast de aangekoekte benzine prut bleken 2 naalde los te liggen van de membramen.

Maar nou zitte de schroeven waarmee de carburateurs op het aluminiumhuis vast zit, muur en muurvast, dus heb ik de boel ingespoten met wd 40 en is het nu een kwestie van geduld hebben.

Moet ik alle 3 de sproeiers trouwens ook verwijderen?

Met vriendelijke groet
Gert-Jan van Oorsouw
 
Wat betreft de carburateurs, ik had de radiator los naarvoren hangen, de ijzere plaat die op het alu luchthuis zat had ik gedemonteert, de moffen waren er alle 4 af en nog kreeg ik met geen mogelijkheid de carbs er af, wat heb ik dan over het hoofd gezien?

Ik ben nu bezig om het geheel te demonteren zodat ik carb voor carb ultrasoon kan reinigen,
Dit is echt hard nodig, naast de aangekoekte benzine prut bleken 2 naalde los te liggen van de membramen.

Maar nou zitte de schroeven waarmee de carburateurs op het aluminiumhuis vast zit, muur en muurvast, dus heb ik de boel ingespoten met wd 40 en is het nu een kwestie van geduld hebben.

Moet ik alle 3 de sproeiers trouwens ook verwijderen?

Met vriendelijke groet
Gert-Jan van Oorsouw

Je doet je best :Y

Maar je doet het iet goed :N

WD40 mag je weggooien. Die boutjes moet je inspuiten met kruipolie.
Ev griptang er op, anders kopje er af boren.

En laten we eerlijk zijn: een stuk van een carburateurset slijpen omdat je het niet van het blok af krijgt.... :/

Reinigen zal wel nodig zijn, maar het zorgt er niet voor dat naalden niet los komen, dat je het maar even weet :) En ja: voor ultrasoon reinigen moet alles los, en per carburateur bij elkaar bewaard worden. Laat dat aub doen door de persoon die de carbrs gaat reinigen.
 
Hey,

De eerste vorderingen zijn gemaakt,

Heb beide benzine tanks verwijderd,

De onderste tank zat inderdaad vol met troep, benzine kleurde gelig/ oranjeachtig, en na hem een uur of 2 vol met cola te hebben gezet kwam de cola er zwart uit , en de brandstof met doorspoelen donkerbruin (zat nagenoeg geen cola meer in voor het spoelen). samen met een hoop roest schilfers.
ik denk dat ik eerdaags maar eens hg roest-oplosser ga halen, lees daar goeie verhalen over ik maak me nu alleen enig sinds zorgen over de staat van die tank gezien de grote hoeveelheid zooi, zou ik hem moeten behandelen met een tank-liner?


Tevens heb ik na lang emmeren de carburateurs er uit gekregen, het stomme is dat het gewoon niet paste, bleef of met een carburateur achter de cilinder hangen, of zat met de bovenkant van de luchtbox ( waar de koelvloeistof thermostaat achter zit (rechts) tegen het frame, dus heb een stukje van het allu afgeslepen en plaats daar een klein rubberen schotje, ruimte diende slechts als afscherming van de thermostaat, heeft verder ook geen invloed op de werking van de carburateurs voor zo ver ik kan beoordelen, ik ga deze morgenavond zover mogelijk demonteren zonder ze van de luchtfilterbehuizing af te halen om ze met de hand zo goed mogelijk schoon te krijgen, daarnaast probeer ik of ze zoals ze dan zijn als blok in de ultrasoon bak van een kennis passen

foto's volgen zsm.

En ze zouden in één set in de ultrasoonbak moeten passen (tenzij het een amateurbakje is).

Er zijn al best wat topics over schoonmaken en behandelen van brandstof tanks.

Vaak is een speciaal setje van spulletjes hiervoor de beste en goedkoopste oplossing.

Eerste het grove spul er uit (spaanplaatschroeven), dan cleaner, ev primer en dan 2k epoxy.

Het kost in ieder geval veel tijd.

Vervang je leidingen en de benzinepomp ook schoonmaken.
 
hallo iedereen,

bij deze weer even een korte update (Met foto's!)

Wat betreft de carburateurs,
Ik heb ze weg gebracht naar een kerel in boekel, daar constateerde hij al snel dat alle 4 de stationair-sproeiers hartstikke verstopt zaten, 2 van de 4 gewone sproeiers ook verstopt zaten en dat er behoorlijk wat koek in de kanalen zat.
Hij neemt de reiniging van de carburateurs opzich en voor de prijs was het ook eigenlijk niet de moeite waard om er zelf mee gaan lopen emmeren in het kleine bakkie van een kameraad van me,
De onderdelen die ik al gedemonteerd had (vlotters, membramen, kapjes en dergelijke) reinig ik wel zelf, dit gaat namelijk prima in het bakje wat ik nu te leen heb.

full

full


Wat betreft de onderstetank,
Ik ga hem binnenkort stralen(die kameraad van me bleek ook een straalkast te hebben xD) en tevens had hij al aardig wat ervaring met elektrolyse opgedaan met het onderhoud aan zijn laplander (4x4)

full

full


verder vroeg ik me nog steeds af waar dit kegeltje voor is:
full



en wat betreft het schoonmaken van de brandstofpomp, kan ik dat doen door deze schroefjes te demonteren, of is een avondje spoelen met petroleum of een andere reinigings vloeistof / ontvetter voldoende?
full
 
De carbs zijn inderdaad goed smerig, zo zagen die van mij er niet uit.

Dat tuitje onder het luchtfilterhuis is om de overtollige olie op te vangen, wat via de ontluchting van het carter in het luchtfilterhuis terechtkomt.
Het is de bedoeling dat je dat tuitje er geregeld aftrekt, vroeger liep het zo de straat op via een slang.

Als het goed is komt er eigenlijk weinig tot niets in. Of het moet lekken langs de zuigers en zuigerveren, dan word je carter opgepompt door de compressie. Dan gooit ie er olie uit via de ontluchtingsslang naar het luchtfilterhuis.

Je bent trouwens wel goed bezig. Geen half werk ofzo. Toppie.
 
hallo iedereen,

bij deze weer even een korte update (Met foto's!)

Wat betreft de carburateurs,
Ik heb ze weg gebracht naar een kerel in boekel, daar constateerde hij al snel dat alle 4 de stationair-sproeiers hartstikke verstopt zaten, 2 van de 4 gewone sproeiers ook verstopt zaten en dat er behoorlijk wat koek in de kanalen zat.
Hij neemt de reiniging van de carburateurs opzich en voor de prijs was het ook eigenlijk niet de moeite waard om er zelf mee gaan lopen emmeren in het kleine bakkie van een kameraad van me,
De onderdelen die ik al gedemonteerd had (vlotters, membramen, kapjes en dergelijke) reinig ik wel zelf, dit gaat namelijk prima in het bakje wat ik nu te leen heb.

[afbeelding]
[afbeelding]

Wat betreft de onderstetank,
Ik ga hem binnenkort stralen(die kameraad van me bleek ook een straalkast te hebben xD) en tevens had hij al aardig wat ervaring met elektrolyse opgedaan met het onderhoud aan zijn laplander (4x4)

[afbeelding]
[afbeelding]

verder vroeg ik me nog steeds af waar dit kegeltje voor is:
[afbeelding]


en wat betreft het schoonmaken van de brandstofpomp, kan ik dat doen door deze schroefjes te demonteren, of is een avondje spoelen met petroleum of een andere reinigings vloeistof / ontvetter voldoende?
[afbeelding]

Hoe gaat het mannetje uit Boekel ze nou schoonmaken?
 
@Boevie,
De carburateurs zijn inderdaad goed smerig, erger zelfs dan verwacht.
Heb net nog contact gehad met de gene die ze reinigt, waar hij na 1,5 uur de eerste carburateur al klaar had voor reiniging had hij het nu pas voor elkaar dat alle sproeiers gedemonteerd waren, naast verstopte sproeiers blijken een groot aantal van de kanaaltjes ook verstopt te zitten.

Weer wat geleerd, nu nog eens kijken of ik dat kegeltje weer op de een of andere manier schoon en helder kan krijgen.

@Martell,
Ultrasoon, dit was de manier die me aanraden is dus daar ben ik ook naar opzoek gegaan.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 
zo, weer even een korte update

heb afgelope woensdag de carburateurs weer op kunnen halen,
en eerlijk is eerlijk het resultaat mag er wezen, alle kanaaltjes en sproeiers zijn weer open!
morgen nog even een setje met onderdelen in het kleine ultrasoonbakje reinigen en dan kan ik ze weer gaan opbouwen!
voor:
full


Na:
full
 
dankje, Ik doe m'n best haha,

weet iemand trouwens of onderdelen uit een vf700c met frame code rc07 ook passen op een vf750c met de frame code rc09?

ik heb namelijk een vlotter asje wat beschadigt is waardoor de vlotter niet meer vloeiend op en neer gaat, en heb de volgende gevonden: http://www.cmsnl.com/honda-vf700c-magna-1984-usa_model755/float-set_16013mb0671/#.U9oSzvl_uzk

met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Heeft cmsnl niet gewoon alle onderdelen van alle modellen nieuw in het assortiment?

En anders dealer. Zelfde prijs, maar dan sneller en meer service.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan