Honda Magna 84' vonkt niet.

Lenny87

MF'er
22 jan 2021
61
9
Utrecht
Instagram
Hallo MF'ers!

Ik heb een Honda Magna VF 750 C uit 1984 en hij vonkt niet. Dit is mijn eerste motor ik ben best handig maar electronica in een motor is enigsinds nieuw voor me.

De cabarateurs zijn schoon de bobines zijn nieuw maar ze krijgen geen stroom. De massa is goed want als ik mijn multimeter + op de accu zet en - op het blok krijg ik 12,85 volt. Er zit ook een nieuwe accu in.

Het contactslot deed moeilijk maar na flink wat remreiniger in het slot doet hij het weer. Ik weet dat de bobines stroom krijgen vanaf het contactslot zou hier het probleem kunnen zitten? Of de killswitch? De motor heeft 2 jaar buiten stil gestaan bij de vorige eigenaar. Wat kan ik het beste doen? BVD!
 

Bijlagen

  • 20210122_162748.jpg
    20210122_162748.jpg
    523,5 KB · Weergaven: 16
Dat is eigenlijk niet mogelijk omdat er benzinepomp tussenzit maar goed er klopt duidelijk iets niet met de carburateurs. De olie kan je nu ook vervangen denk ik..
Succes!
 
Sommige pompen staan continue aan, andere niet. Afhankelijk van type motor.

Maar rechtstreeks op de accu lijkt mij sowieso niet correct. Zit altijd enige vorm van veiligheid (lees zekering) tussen de schakeling.

Daarnaast zou je pomp dan altijd aan moeten staan?
 
Wanneer de uitgaande leiding van de benzinepomp druk opbouwd stopt de benzinepomp inderdaad.

Daarnaast is het zo dat bij de Magna de bezinepomp afhankelijk van het toerental pulseert.
Meer toeren = meer pulsen, en dus meer benzine richting de carbs.

Ik weet niet hoe je het hebt aangesloten momenteel maar bij correct aansluiten zou je de benzinepomp 1x moeten horen tikken bij contact aanzetten. Pas wanneer die start, loopt de benzinepomp in gelijke trendt met de pulzen van cilinder 2&4.

De benzinepomp stopt bij directe aansluiting op de accu dus alleenmaar wanneer je tegendruk hebt. Niet wanneer er geen pulsen zijn op CDI. Je vertrouwd dus volledig op je vlotter. De benzinepomp pomp gewoon door, ookal werkt de vlotter niet (geen tegendruk).

Dus ik denk dat je bezinepomp in combinatie met je vlotter gewoon rustig benzine in je inlaat staat te pompen.

Daarnaast bij ongeval of op de zijkant liggen van de motor. Blijft je benzinepomp vrolijk doorpompen (overlopen vlotter = geen leidingdruk).

Wel puntje van aandacht denk ik, misschien kan je er wat mee.
 
Daarnaast is het zo dat bij de Magna de bezinepomp afhankelijk van het toerental pulseert.
Meer toeren = meer pulsen, en dus meer benzine richting de carbs.
denk het niet :N

verder is het brandgevaar enorm als de pomp rechtstreeks op de batterij staat. welke reden dan ook waarbij er geen tegendruk is blijft de pomp de tank leeg pompen.
 
denk het niet :N

verder is het brandgevaar enorm als de pomp rechtstreeks op de batterij staat. welke reden dan ook waarbij er geen tegendruk is blijft de pomp de tank leeg pompen.
Lijkt me toch van wel, kijkend naar wiring diagram. Of mis ik wat?

1618305692224.png


En doelde bij een ongeval of omliggen van de motor inderdaad op brandgevaar. Wat schade is daaraan toe, maar een compleet afgefixte motor'(
 
Oke ik heb niet alles 100% gelezen, mijn excuses. Maar uit mijn ervaring met het restaureren van mijn Magna VF700C die lang had stilgestaan het volgende qua carbs:
Je moet erop letten dat je de "linkage" stangen die tussen de carbs zitten en ze met elkaar verbinden controleert. Daar zitten rubberen o-ringen op die zowiezo poreus worden en gaan lekken. ik had mijn carbs 100% schoongemaakt en die vergeten. Vers gespoten blok...... raad het maar.

Verder heb je echt alle sproeiers eruit gehad ? en goed gekeken of de openingen goed schoon zijn. Vooral ook stationair sproeiers. Die gaan heel snel dicht zitten. Dat was bij mij het probleem. Ik heb uit een "hand staalborstel" een draad eruit getrokken en deze met een tang door de sproeiers gehaald om ze goed schoon te maken.

je kunt de werking van de vlotters ook zelf controleren. Slang erop en met je mond lucht door blazen, vervolgens de juiste openingen dicht houden.
Vlotter omhoog moet hij dicht zijn natuurlijk. Verder moet je ook de horizontale afstelling van de vlotters in orde hebben. dat wil zeggen als je de carb op de juiste manier vasthouden dat de vlotter niet te ver omhoog of omlaag mag staan. ;) Ook gehad bij een GSX750F van een vriend, waarvan 1 carb bleef lekken.
 


Ter toevoeging de bovenstaande link. Zit dit niet goed, dan kunnen je carbs overlopen.
En die link pijpjes doen het lijken alsof het lekt vanuit een andere plaats maar lekt ook van boven naar beneden.
 
En die link pijpjes doen het lijken alsof het lekt vanuit een andere plaats maar lekt ook van boven naar beneden.
Klopt, maar dan komt je inlaatkanaal niet vol te staan.
O, en NOOIT met zomaar een draad uit je staalborstel in je sproeier of kanaaltjes van je carbs gaan zitten peuren. Het sproeier materiaal is veel zachter en kun je ernstig beschadigen.
 
Lijkt me toch van wel, kijkend naar wiring diagram. Of mis ik wat?
pomp krijgt + via het relais. en ja , het relais krijgt misschien een pulserend signaal maar dat gaat zo snel dat het gewoon ingeschakeld blijft.
als dat relais even snel zou in- en uitschakelen als de bougies vonken, is het een héél straf relais, en zouden de kontakten al na 5km ingebrand zijn. en het is nergens voor nodig dat die pomp meer zou geven bij hogere toeren, die pomp kan sowieso veel meer verpompen dan de carbu's nodig ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Klopt, maar dan komt je inlaatkanaal niet vol te staan.
O, en NOOIT met zomaar een draad uit je staalborstel in je sproeier of kanaaltjes van je carbs gaan zitten peuren. Het sproeier materiaal is veel zachter en kun je ernstig beschadigen.
Natuurlijk wel met beleid. Ik heb ook zo'n sproeier reiniger setje. dunne staafjes met ribbeltjes erop, bedoeld voor de sproeiers open en schoon te krijgen.
 
Wanneer de uitgaande leiding van de benzinepomp druk opbouwd stopt de benzinepomp inderdaad.

Daarnaast is het zo dat bij de Magna de bezinepomp afhankelijk van het toerental pulseert.
Meer toeren = meer pulsen, en dus meer benzine richting de carbs.

Ik weet niet hoe je het hebt aangesloten momenteel maar bij correct aansluiten zou je de benzinepomp 1x moeten horen tikken bij contact aanzetten. Pas wanneer die start, loopt de benzinepomp in gelijke trendt met de pulzen van cilinder 2&4.

De benzinepomp stopt bij directe aansluiting op de accu dus alleenmaar wanneer je tegendruk hebt. Niet wanneer er geen pulsen zijn op CDI. Je vertrouwd dus volledig op je vlotter. De benzinepomp pomp gewoon door, ookal werkt de vlotter niet (geen tegendruk).

Dus ik denk dat je bezinepomp in combinatie met je vlotter gewoon rustig benzine in je inlaat staat te pompen.

Daarnaast bij ongeval of op de zijkant liggen van de motor. Blijft je benzinepomp vrolijk doorpompen (overlopen vlotter = geen leidingdruk).

Wel puntje van aandacht denk ik, misschien kan je er wat mee.
Dankje! Het was ook een tijdelijke oplossing om hem iig te horen lopen en dat is gelukt. Het relais is besteld en dan zal alles moeten werken zoals het hoort. Dat van de pulsen wist ik niet toch nog best een geavanceerd ding ik leer elke keer weer wat bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Dat is vaak het probleem met zulke adviezen, ook een lompe noob die nog nooit een carburateur in z'n klauwen heeft gehad leest. Dat en ramt zo z'n stationair sproeier 2 maten groter.
Ik doe dat ook altijd met een enkel draadje van de staalborstel anders blijft het vast zitten zelfs met perslucht blaast ie niet door maar nooit met iets groots idd.
 
Ik heb nu ook een Honda Rebel 250 en die stationairspoeier was helemaal dicht verstopt, door geprikt alles schoon geblazen en hij loopt weer als zonnetje. Ging het bij de Magna maar zo makkelijk. '( Maar nu heb ik iig iets om mee te rijden. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan