Thermostaat kan je zo testen, ff in kokend water
Je kunt het koelsysteem flushen; Een chemisch goedje toevoegen die kalk en afzetting afbreekt, en daarna het systeem aftappen, schoonspoelen, en vullen met verse koelvloeistof.
Ik had in mijn 1991 Africa Twin erg veel ingedampte meuk uit het koelwater. Alles wat je van binnen aanraakte was groen en ranzig. Dat flushen heeft de boel enorm opgeknapt!
Als dat niet werkt kun je proberen om de thermostaat domweg weg te laten om deze uit te sluiten, of een nette tweedehands radiator monteren. Werkt dat niet, dan ben ik bang dat je blok iets mankeert (koppakking).
Goede tip om even de termostaat weg te laten. Flushen heb ik al gedaan zat vol roest. Koppaking daar moet hij ook van roken/ kvs opdrinken? Dat doet hij totaal niet namelijk.
Ik vind het nogal een linke tip, want er zijn genoeg koelsystemen waarbij de thermostaat de vloeistofstroom bepaalt tussen 3 slangen. Weglaten is dan een flinke verslechtering van het koelend vermogen.
En dan nu gerichte vragen:
- hoeveel graden wordt het koelsysteem werkelijk (lasertemperatuurmeter oid)?
- is het koelsysteem volledig gevuld met vloeistof (radiateurdop los met koude motor, vooeistof moet tot aan de rand staan)?
- doet de fan het cq schakekt ie ook aan en uit? Je hebt hem doorgelust, was dat omdat ie het niet deed of zomaar een gok?
Daarna kan je dingen los gaan halen cq vervangen.
Vergeet de dop zelf niet. Als deze niet juist werkt zal hij door lekken, waardoor er ook geen druk opgebouwd kan worden en dus het kookpunt ook niet hoger komt te liggen.
Zo werkt het niet.Dit is zeker een punt om snel overheen te kijken! Ga gelijk een andere zoeken. Even kijken wat voor druk het hoort te zijn.
Werkt de waterpomp wel naar behoren?
Zo werkt het niet.
Je moet uitvinden wat het euvel is, en dan repareren.
En druk meten kan, maar met een speciale set
Dat hoort niet, maar het lijkt me ook niet verstandig om te doen.Nu is het trouwens wel zo ( en ik weet dat dit heel stom is om het te doen) dat is als hij zo warm is ik gewoon de radiateur dop eraf kan schroeven zonder dat ie afblaast/spuit. Dit hoort ook niet toch?
Dat hoort niet, maar het lijkt me ook niet verstandig om te doen.
Dan dicht de dop niet af zodat er geen overduk kan ontstaan. Dat verklaart ook de lekkage.
Overigens wordt mijn 2 jaar oude motor ook 105 graden tijdens warm weer.
Ik weet niet precies waar bij mijn motor de temperatuur gemeten wordt, maar die 105 graden verschijnt in de stad regelmatig op mijn schermpje. Op de snelweg zakt hij onder de 80 graden.Verstandig is het zeker niet ik weet het gelukkig niks gebeurd. Ik ga even een andere dop proberen morgen ook & goed flushen. Thermostaat nog een keer nakijken en anders de pomp openmaken.
105graden de radiateur? Vondt het nogal aan de warme kant maar heb hiervoor luchtgekoelt gereden.
Ik weet niet precies waar bij mijn motor de temperatuur gemeten wordt, maar die 105 graden verschijnt in de stad regelmatig op mijn schermpje. Op de snelweg zakt hij onder de 80 graden.
Of dat een voordeel is, daar ben ik nog niet zeker van. Gelukkig kan ik door een druk op de knop de uitlezing veranderen in buitentemperatuur of tijd, dan heb ik er geen last meer van.Ah zo haha bedankt! Voordeel van een (digitale) teller
Of dat een voordeel is, daar ben ik nog niet zeker van. Gelukkig kan ik door een druk op de knop de uitlezing veranderen in buitentemperatuur of tijd, dan heb ik er geen last meer van.
Dat duid er op dat er geen overdruk is..Nu is het trouwens wel zo ( en ik weet dat dit heel stom is om het te doen) dat is als hij zo warm is ik gewoon de radiateur dop eraf kan schroeven zonder dat ie afblaast/spuit. Dit hoort ook niet toch?
Een VF750C is een supermagna en die was er nog niet in 1982.
Overigens heb ik het nooit onderzocht, maar op het KV reservoir van mijn Magna's zit een gewoon klemdopje en ik denk daarom dat het systeem niet met overdruk werkt.
Een VF750C is een supermagna en die was er nog niet in 1982.
Overigens heb ik het nooit onderzocht, maar op het KV reservoir van mijn Magna's zit een gewoon klemdopje en ik denk daarom dat het systeem niet met overdruk werkt.