Honda MSX125

Iemand nog aanraders voor bar end spiegels?
DEZE ZIJN GOED EN NIET DUUR!
Let niet op de vlag, het is niet wat het lijkt

Zwarte bar-end spiegels voor stuur van 22 mm en inch

IMG_8617.jpeg
 
Hallo. zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Honda mxs 125
Of die ook geschikt is voor 2 volwassen personen.
Dit voor korte ritten (25 km)
Ik hoor het graag.
Gr Ed.
 
Officieel kan de eerste generatie max 150kg dragen volgens het boekje. Ik weeg met pak en al ca 90kg, dus erg veel ruimte voor een passagier is er niet..
 
Is er iemand die de ketting en tandwielen vervangen heeft van de 2022 grom ? Wil een set bestellen maar zie alleen msx125 tot 2020 , of zijn deze hetzelfde ? 🤔 Mijne heeft nu 12.000 km gelopen en originele ketting is echt op.
 
Is er iemand die de ketting en tandwielen vervangen heeft van de 2022 grom ? Wil een set bestellen maar zie alleen msx125 tot 2020 , of zijn deze hetzelfde ? 🤔 Mijne heeft nu 12.000 km gelopen en originele ketting is echt op.
Heb vandaag de ketting vervangen + tandwielen wel een dikkere omdat 420 rete snel oprekt. Heb alleen niet kunnen rijden nog want heb mn clutch plate afgebroken.... 😅
 
Wat is een goede ketting ...... de std. is vlg mij al op na 4000 dzd km
Kan er ook een O ring ketting op en welke maat ...420 ???
Did is altijd goed maar 420 zal altijd snel blijven rekken op de grom afhankelijk van je rijstijl. Sommige mensen upgraden daarom naar 428. Let op wel tandwielen ook vervangen dan voor 428. Dan heb je ook O ringen overigens.
 
maar dat is 520 heb je daar ook tandwielen voor die op de Grom passen.
vindt mijn ketting ook prut ding blijft maar oprekken rij hem wel op maar zoek wel goede vervanger.
DID 520 heb ik op m,n ktm 500 en blijft goed lang meegaan zonder te smeren.
 
maar dat is 520 heb je daar ook tandwielen voor die op de Grom passen.
vindt mijn ketting ook prut ding blijft maar oprekken rij hem wel op maar zoek wel goede vervanger.
DID 520 heb ik op m,n ktm 500 en blijft goed lang meegaan zonder te smeren.
Rekken is tot daar aan toe. "popnagels" die afbreken vind ik niet acceptabel.
 
geef ze maar aan mij dat er eens pen weg knalt is niet prettig maar doe je er toch weer een klink setje op.
 
geef ze maar aan mij dat er eens pen weg knalt is niet prettig maar doe je er toch weer een klink setje op.
Niet prettig? Als dat plaatje ook los was gekomen en je ketting even lekker je blok aan barrels slaat is het wel meer dan niet prettig en dan praat ik niet eens over je eigen enkel..
Deze ketting lag op mijn 600 circuitmotor, was niet oud en niet versleten.

Dus, voor mij geen DID meer. Ik vertrouw ze niet meer.
 
Ik heb een O-ring ketting van DC in maatje 420 erop liggen, is een prima ding.

Gekozen vanwege het gewicht tov een 428, met de standaard o-ring-loze ketting was na 4kkm het wel op. Deze gaat al 8kkm en is nog goed, dus helemaal top
 
Niet prettig? Als dat plaatje ook los was gekomen en je ketting even lekker je blok aan barrels slaat is het wel meer dan niet prettig en dan praat ik niet eens over je eigen enkel..
Deze ketting lag op mijn 600 circuitmotor, was niet oud en niet versleten.

Dus, voor mij geen DID meer. Ik vertrouw ze niet meer.
Did is over het algemeen wel goed spul maar indd wel een slechte ervaring voor jou dan
 
Ik heb een dikkere 428 gemonteerd met andere tandwielen. Na research zie ik dat veel mensen er vrijwel niks van merken op vermogen. Ben benieuwd of dat daadwerkelijk zo is en laat het weten als ik mijn koppeling heb gefixt
 
Een update over mijn msx, ik heb al enige tijd weinig nieuws gepost:

Vorige week moest het er aan geloven: de grom op de testbank bij Druijff Racing. Dat is iets wat al jaren op de lijst stond, maar door tijd-/geldgebrek er steeds niet van kwam. Nu, na ruim 21000km een feit. Resultaat: 10,6pk op het achterwiel.

Mijn MSX is een OG, modeljaar 2016. Aan de motor is weinig aangepast, dat houd ik liever zo vanwege de betrouwbaarheid. Belangrijkste aanpassingen die ik heb gedaan:
- Akrapovic demper + voorbocht
- K&N filter
- Luchtinlaat modificatie "snorkel mod", waarbij je de snorkel in de luchtinlaat een stukje inkort
- Kitaco tandwielen (lichtgewicht) en DC o-ring ketting. 15/35T (15/34 origineel). Geen idee of dat invloed heeft op de vermogensmeting.
1697012790679.png

Ik was zelf al erg tevreden over de 10pk op het achterwiel als uitgangspunt (Honda geeft 9,6pk motorvermogen op dacht ik, Druijff's testbank schijnt conservatief te meten). Na het afstellen is de lucht/mengselverhouding over de hele linie netjes 13:1. Voor afstellen regelde de ECU netjes bij naar de streefwaarde van 14,7:1, met af en toe een uitschieter richting de 15, maar niet veel hoger.
De voornaamste reden om de motor af te stellen was voorkomen dat de motor dusdanig 'arm' liep dat dat schade op zou leveren. Op het Amerikaanse forum wordt hier veel over gesproken, in de praktijk blijkt dat dus erg mee te vallen (lees: niet direct gevaarlijk) met een volledig uitlaatsysteem + sportfilter + snorkel mod.
Wel moest de lambda sensor in de uitlaatpoort afgekoppeld worden, omdat de motor anders bleef bijregelen. Weet iemand of hier afdekplugs o.id. voor te krijgen zijn zodat ik de sensor er helemaal uit kan schroeven?

De 0,6pk winst is geen wereld van verschil, het is niet opeens een racemonster geworden. Wel lijkt de motor in alle versnellingen iets 'soepeler' te lopen en op de snelweg (jaja, sommigen zijn zo gek :+) haal ik snelheden rechtop zittend die eerst alleen plat liggend mogelijk waren (97-100km/h GPS). Dat maakt het een stuk comfortabeler voor als het 'moet'. De motor wordt met name recreatief gebruikt dus dat is een enkele keer.
Al met al ben ik niet ontevreden, de winst is verhoudingsgewijs vergelijkbaar met een motor met meer vermogen volgens Druijff. Er zou nog meer winst te behalen zijn zonder db-killer, maar aangezien ik ook wel eens in Duitsland rijd heb ik dat niet gedaan.

Alleen nu biedt het volgende dilemma zich aan; bijna alles op mijn wenslijstje van de motor is 'af'. Daarom graag jullie suggesties wat ik nog zou kunnen aanpassen om nèt wat meer uit het motortje te halen zonder drastische aanpassingen? (voor de hand liggend zijn, maar opties die ik niet wil doen op dit moment: big-bore kit, andere nokkenassen, kop etc)
Wat er verder aan gedaan is om de rijdbaarheid te verbeteren:
- Holle assen V/A
- Lithium accu
- Öhlins voorvork
- Andere achterbrug

Wat nog op de verlanglijst staat:
- Öhlins schokdemper

Ik twijfel zelf over:
- Lichtere centrifugaalspinner: met het idee dat het motortje responsiever wordt, 'vrijer' kan draaien en dus mogelijk iets meer vermogen af kan geven? Zou mooi tegelijk met de 24000km onderhoudsbeurt kunnen waarbij de spinner schoongemaakt moet worden. Ik voel weinig voor het verwijderen van de spinner en het plaatsen van een ander blokdeksel met papieren filter, ik ben namelijk bang dat ik dan te veel koppel inlever en heb wel vertrouwen in de werking van de spinner.
- 5-bak versnellingsbak: Geen idee of dit iets oplevert. De beschikbare versnellingsbak heeft dezelfde eindoverbrenging als de huidige 4e versnelling en ik stoor me niet aan het aantal. Ik denk eerlijk gezegd dat ik meer tijd aan schakelen kwijt zal zijn (wat ik nu eerlijk gezegd ook al veel 'moet' doen), dan dat het verschil oplevert.
- En als laatste zit ik te fantaseren over een hogere compressie zuiger in het huidige 125cc blokje, eventueel met lichtere krukas. Geen idee of dat bestaat. Ik dacht dat er een hogere compressie zuiger is voor big-bore kits, maar voel daar weinig voor. Juist het idee een "superstock" motortje te hebben spreekt me wel aan, grootste nadeel is dat de motor opnieuw afgesteld moet worden dus vandaar dat die onder aan de lijst staat.
- Titanium velgboutjes etc; veel te prijzig voor wat het oplevert, maar wel cool voor de "bragging rights"8-)
- En de exotische opties voor als ik geld over zou hebben: setje BST carbon wielen V/A:9~

En oh ja, zelf een boterham minder eten en een liter minder tanken neem ik in overweging:+

Ik hoor graag jullie suggesties en rijd volgend seizoen graag ook weer wat ritjes mee :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan