Honda MSX125

Ik wil kijken hoever je kunt gaan met 125 cc en kleppen is een begin dan de kanalen bewerken . een lichte tunning
als laatste een big bore van 133 cc / 143 cc . ga je naar 180 cc dan breekt je drijfstang . en slipt de koppeling
 
Heb ik niet, maar als er iemand een 180cc kit maakt, zal er vervolgens ook wel iemand zijn die een daar voor geschikte drijfstang en koppeling voor maakt, ze hebben er uiteindelijk weinig aan als de klant hun product niet kan gebruiken toch :+
 
Ja dat weet Ik ook . maar dat vraag Ik niet . alles is te koop maar daar hangt wel een prijskaartje aan . Ik wil je wel mijn Bank nr. geven
dan kan Ik dat uittesten voor jou . Oke
 
Jaa, want klepzittingen opnieuw laten maken en inlaat kanalen aanpassen is natuurlijk gratis? :?
 
Met je huidige klepzittingen is het maar beperkt mogelijk om grotere kleppen te plaatsen. Hoe groot zijn de standaard kleppen van de Grom?

Mijn Motrac heeft 25mm/21mm kleppen.

Er zijn van diverse fabrikanten cilinderkoppen verkrijgbaar voor de Grom met 2 of met 4 grotere kleppen. Daar hangt voor de Grom inderdaad een prijskaartje aan. De Innova/Wave koppen die op mijn Motrac passen zijn wat gunstiger geprijsd.

Ik ben het inlaattraject en het uitlaattraject aan het blueprinten zodat er geen grote overgangen in het traject zitten en alles vloeiend in elkaar overloopt. Throttlebody en spruitstuk zijn 26mm bij mij Motrac en inlaat opening in de kop was 20mm...

20181215_142413.jpg


Met de Dremel het inlaatkanaal zo aangepast dat de scherpe rand een trechter is geworden waardoor je stromingssnelheid van de lucht toeneemt in plaats van ongewenste wervelingen die de stromingssnelheid juist verstoren. Als dit niet het gewenste resultaat geeft kan ik altijd nog een kop met 27mm/23mm kleppen kopen in Griekenland (waar de Innova/Wave 125 erg populair zijn)

Met een andere nokkenas en een 148cc cilinder die onderweg naar Nederlandse zijn hoop ik dat ik de vermogenskromme zo kan wijzigen dat het blokje in de 4e versnelling ook zijn maximum toerental haalt zonder dat ik windkracht 8 of 9 in de rug nodig heb....

Nokkenas is niet zo duur, kosten een tientje of vier, zou je ook eens kunnen proberen.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de info . eindelijk iemand met verstand van zaken . tunning van de kanalen is voor mij geen probleem ik heb veel koppen
gedaan bij dikke blokken Kawasaki`s en een vriend kan de zitting groter maken met een speciale vrees . groteren kleppen zijn ook te koop
Ik ben benieuwd naar jou blok en PK winst
 
Ik ben benieuwd naar jou blok en PK winst

Op dit moment loopt ie 85 met ongeveer 7.500 toeren (en 102 met windkracht 8 of 9 in de rug) met een grote zware vent in het zadel.....

Op de testbank gaat ie door naar bijna 10.000 toeren en bijna 120kmh (wel met 5 bar in de achterband wat normaal 2.6 of 2.7 is). De vermogenskromme duikt na de 7.200 weer naar beneden. Wat ik wil bereiken is dat de vermogenskromme tot 9.000 of 9.500 blijft stijgen zoals de gele kromme in de afbeelding hieronder. (Met dank aan hardracing.com)

Screenshot_20181225-150815_Facebook.jpg


Als ie dat doet en op die manier doorloopt haalt ie altijd 100+, wind tegen of wind mee. Hij hoeft niet meer dan 10.000 toeren te maken, ik wil alles graag heel houden.

Mijn blok is geen Grom blokje dus zal hier en daar wel wat verschil in zitten. In grote lijnen lijkt het wel op elkaar.

De relatief lage compressieverhouding van 9,5:1 (ook bij de Grom) helpt ook niet echt mee. Mijn nieuwe cilinder kit heeft een hoge compressie zuiger waardoor de compressieverhouding op 11,5:1 uit gaat komen wat ook meer koppel op gaat leveren.

Ik zou als ik jou was ook naar een andere zuiger gaan kijken, die zijn ook voor de Grom standaard cilinder te krijgen. Effe goed zoeken op internet. Hier heb je er al een:

Tuningkolben 52.4mm,

Wel goed op je mengsel letten. Die van mij zat gelukkig goed bij de testbank run. Midden in het groene bereik. Na een luchtfilter wissel voor een BMC filter was ie even van slag maar na 2 runs was ie al weer bijna op de oude waarde. Heb begrepen dat de Grom standaard erg arm afgesteld staat en bij tuning kan dat resulteren in gaten in je zuiger......

Ben ook benieuwd naar jouw resultaten. Er is veel mogelijk getuige de +30 achterwiel paardjes van de CRF150 die regelmatig op dezelfde testbank staat als waar ook kom. Is al wel aan z'n 2e blokje toe vanwege een drijfstang die een eigen leven ging leiden....

Succes met tunen en houdt ons op de hoogte.
 
Zo, mijn Aliepovic is gemonteerd :). Moet zeggen dat de kwaliteit me zeker niet tegenvalt, goed zelfs; hoe kunnen ze het maken voor €50, (ex verzend- en douanekosten), een echte Akra kost €550 :$.

Op een zelfgemaakt beugeltje na, zodat de sticker goed past, past het allemaal best wel goed (na wat duw- en trekwerk van de uitlaatbocht in de bankschroef O-)), had gelukkig van te voren wel een verentrekker besteld, sodeju wat een spanning zit er op die uitlaatveren...... Ook een tube uitlaatkit gekocht om de verbindingen echt gasdicht te maken.

D'r komt een beste bak herrie uit het pijpje, klinkt een stuk volwassener dan het origineel ieder geval, en het lijkt of ie een toefje beter doortrekt in de hogere toerenregionen, maar dat zal wel verbeelding zijn door de decibellen.

Meteen maar een setje Michelin Power Pure SC eronder gelepelt zodat de voetsteuntjes veilig geschraapt kunnen worden :].

20181225_153818.jpg
 
Dat ziet er zeer goed uit en zekers niet van het origineel te onderscheiden.
Ben wel erg benieuwd of die van jou nou veel anders klinkt dan die van mij.
Ik heb er een originele Yoshimura pot onderzitten zonder DB killer.
Klinkt als een klok.
 
Mooie uitlaat!

Netjes gemonteerd.

Ik had alleen het extra beugeltje wat groter gemaakt (iets breder en iets langer) en had hem zwart gespoten. Dan valt het extra beugeltje helemaal niet meer op. Twee lage bolkop inbusbouten erin in plaats van de normale inbusbouten en dan ziet het er helemaal super uit.

lssfb1025f_1_2.jpg


Is geen kritiek hè, maar een tip... 😉
 
Mooi om te zien dat iedereen druk in de weer is met zijn speelgoed, ook mooi om meer de diepte in te gaan wat betreft performance mods hier op het forum :t.
Na een korte speurtocht een paar weken geleden vond ik op het Amerikaanse forum een discussie over de (on)zin van het aanpassen van de luchtinlaat in de cilinderkop als één van de eerste mods. Die zou namelijk restrictief zijn/goede doorloop belemmeren, waardoor andere mods zoals inlaat, uitlaat, andere/grotere kleppen of wat voor mods dan ook pas zinnig zijn als dit gedaan is. Hoe is de mening hierover op het forum hier? Ik heb zelf genoeg mods op de planning staan maar helaas niet de middelen om alles in één keer te doen en wil graag een rangorde maken wat eerst aan de beurt is. Ik ben benieuwd!
 
Mooi om te zien dat iedereen druk in de weer is met zijn speelgoed, ook mooi om meer de diepte in te gaan wat betreft performance mods hier op het forum :t.
Na een korte speurtocht een paar weken geleden vond ik op het Amerikaanse forum een discussie over de (on)zin van het aanpassen van de luchtinlaat in de cilinderkop als één van de eerste mods. Die zou namelijk restrictief zijn/goede doorloop belemmeren, waardoor andere mods zoals inlaat, uitlaat, andere/grotere kleppen of wat voor mods dan ook pas zinnig zijn als dit gedaan is. Hoe is de mening hierover op het forum hier? Ik heb zelf genoeg mods op de planning staan maar helaas niet de middelen om alles in één keer te doen en wil graag een rangorde maken wat eerst aan de beurt is. Ik ben benieuwd!

De aanzuigbuis tussen de throttlebody en de luchtfilter belemmert een goede luchtstroom. Deze buis bestaat uit twee delen. Een lang deel tussen de throttlebody en de luchtfilterbox en ern kort deel in de luchtfilterbox. Door de luchtfilter open te maken en het luchtfilterelement er uit te nemen wordt dit korte deel zichtbaar. Het korte deel moet verwijderd worden om de Grom wat vrijer te kunnen laten ademen. De filter zelf is ook een restrictie. De geperforeerde matalen plaat van de originele luchtfilter belemmert de doorstroming. Deze plaat moet er sowieso af. Even op airbox mod Grom zoeken op YouTube voor de "handleiding".

Beter nog is om de aanzuigbuis te vervangen voor een met een grotere diameter en de filter te vervangen door een K&N type filter zoals ik gebruikt heb. Bij mij zat er al geen plaat meer op de filter en had ik al de grotere diameter aanzuigbuizen maar bij het plaatsen van de nieuwe filter werd het mengsel beduidend armer, een teken dat er (veel) meer lucht aangezogen werd. De ECU regelde dit later weer bij omdat deze zelf lerend is.

De aanzuigbuizen en filter zijn te bestellen bij RZRACING in Geldrop.

Honda MSX - GROM Connecting tube takegawa 90° diameter 43

Honda MSX - GROM Big air filter tube

Honda MSX - GROM BMC Air filter racing

Voor tuning is dit wel het eerste wat moet gebeuren anders heeft de rest geen zin....

Succes met de modificatie. Is een half uurtje werk ongeveer.
 
Ik heb ook gezien een kortebocht aanzuigbuis van aluminium met een K& N filter op de throttlebody gezien ( dus zonder luchtfilter box )
lijkt mij ook wel wat .
 
Ik heb ook gezien een kortebocht aanzuigbuis van aluminium met een K& N filter op de throttlebody gezien ( dus zonder luchtfilter box )
lijkt mij ook wel wat .

Schijnt ook goed te werken. Wel een aanzuigbuis zoeken waar de luchtsensor op gemonteerd kan worden. Bij de Grom zit de sensor in de luchtfilterbox.

41Ya8bdMrPL._SX425_.jpg
 
De luchtsensor is de temperatuur sensor van de inkomende lucht. Ik heb meer dan een jaar lang deze naast het luchtfilter gehad. Maar aangezien hij temperatuur meet moet je zorgen dat hij niet te laag bij het blok zit. Maar het is sowieso beter om hem in de inlaat te hebben. Nu met de 181cc bbk heb ik trouwens ook deze chimera intake er op zitten en is deze eigenlijk een beetje begrenzend.
 
De luchtsensor is de temperatuur sensor van de inkomende lucht. Ik heb meer dan een jaar lang deze naast het luchtfilter gehad. Maar aangezien hij temperatuur meet moet je zorgen dat hij niet te laag bij het blok zit. Maar het is sowieso beter om hem in de inlaat te hebben. Nu met de 181cc bbk heb ik trouwens ook deze chimera intake er op zitten en is deze eigenlijk een beetje begrenzend.

Interessant, wat voor intake zou je moeten plaatsen (turbo's daargelaten) om nóg meer lucht aan te zuigen dan met een dergelijke ram-intake? En hoe was de performance in nat weer, een open filter schijnt daar minder goed tegen te kunnen.
 
Als je nog meer lucht de motor in wil krijgen dan is er van Chimera ook een bigbore throttlebody intake te krijgen. Hier kan je de luchttempsensor ook op aansluiten. En op zich als je op dat punt zit zou je ook voor een 'zelfbouw' intake kunnen gaan met een kortere nek oid.
1546275455329.png
Als ik deze er op zou zetten en nog een aanpassing aan mijn uitlaat maak dan zou ik nog zeker 5pk bij kunnen krijgen denk ik. Maar ik heb juist besloten dat niet te doen puur om het blokje een beetje te beschermen. Ik heb de bbk er niet op gezet om zoveel mogelijk vermogen uit het blok te persen.

Ook kan je nog meer lucht er in krijgen met een luchtfilter met meer oppervlak dan het standaard K&N filter zoals met een R-1100 intake. 1546276001925.png

En inderdaad een open filter is gevoeliger voor slecht/nat/vochtig weer. Daarom heb ik er ook een hydroshield overheen zitten. Voordat ik de chimera intake had en ik de luchttempsensor los had zitten had ik hem hier er bij ingestopt zodat hij wel beschermt was.

1546275677933.png
 
De luchtsensor is de temperatuur sensor van de inkomende lucht. Ik heb meer dan een jaar lang deze naast het luchtfilter gehad. Maar aangezien hij temperatuur meet moet je zorgen dat hij niet te laag bij het blok zit. Maar het is sowieso beter om hem in de inlaat te hebben. Nu met de 181cc bbk heb ik trouwens ook deze chimera intake er op zitten en is deze eigenlijk een beetje begrenzend.
Heb je voor mij een adres van die Chimera intake ? en geeft het ook meer aanzuig geluid ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan