Honda MSX125

IMG_20220301_115024.jpg


Zo, hij staat weer thuis, onder het afdak van de grote ellende, naast de andere 125 (met ruim 1,5x zoveel vermogen)
De MSX liep toch nog 93 rechtop zittend met de veel te zware vertanding, niet slecht, aangezien de teller door die vertanding nauwelijks afwijkt.
Misschien komende week maar even de aliexpress voorpijp pas knutselen op het aliexpress linkpijpje, kijken of ie dan met een kloppende vertanding (en normale banden) een beetje wil lopen.
 
 
Tail tidy:
Na lang wikken en wegen ben ik eruit O-)

Echt vrolijk word je niet vanwege de prijs, maar goed, beter te duur, dan niet te koop. Ben nogal een "insecten-insiminateur, van het ergste type... Het type van "vroeger was ik een twijfelaar, maar daar ben ik nu niet zo zeker meer van" Enfin niet dat ik veel twijfel, absoluut niet, maar meer metaforisch bedoeld...

"Soms hoeft het niet perfect te zijn en is goed , goed genoeg..." Dat is mijn grootste leerdoel de afgelopen jaren... Wil (nog) niet echt lukken.. :+:W _O- Kan dus niet zo best tegen losse draadjes, asymmetrie, kroonsteentjes, etc, Het moet netjes en clean, alsof het uit de fabriek komt...

Resumé....
Na intern beraad, en toch ook wat alternatieven gevonden te hebben, bleven toch de eerst genoemde opties over. (TST Industries & MNNTBX)

-MNNTBX: voordeel grote metalen grond plaat voor bevestiging nummerplaat, nadeel niet naadloos aansluitend op onderkant.
Zit met in totaal 8 bouten vast, 6 ervan in plastic. (4 op motor, en 4 voor grondplaat) Doorboren en aan andere kant een moer, als je het plastic stript, zit er niet in...

-TST: Minder grote grondplaat, maar naadloos aansluitend, en minder boutjes in plastic. Zit vast met 4 boutjes en 2 in plastic. Mocht je deze strippen, dan is de optie er om een moer aan de andere kant te zetten. Zelfde texturen als plastic van Honda zelf, en ook zelfde kleur. Staat veel netter.



Punt van kritische aandacht is dat wij hier met behoorlijk grotere kenteken platen zitten dan over de grote plas. Ook hier is TST in het voordeel dat er een optionele verleng kit is. (kan ik ook zelf maken, maar je zit dan met de kleur) Deze maar mee besteld, niet dat ik denk dat het nodig is, maar voor die 15 dollar een goedkope verzekering dat het hiermee sowieso lukt. Het kost me veel meer dan 15 dollar, mocht het achteraf toch net NIET lukken... Het punt is dat ik bang ben, dat er te weinig ruimte is tussen band en onderkant kenteken plaat. Heb dus al daarom een verstelbare gekocht, en dus met een verleng kit, dat geeft me een veelvoud aan mogelijkheden.. De verleng kit is min of meer (ook) bedoeld voor de dual RS9-T van Yoshi.

Zelfde geld voor de "Signal pod mounting kit". Denk niet dat ik die nodig heb.... Heb namelijk het idee, om mijn achter richting aanwijzers te monteren in de achterste gaten, (nog niet eerder gezien, kost wat lichte modificatie) waar normaal het bagage rekje (stunt-cage) aan vast zit. (m8) en laat ik nu m8 draad hebben op mijn " Yamaha plus led knippers" Had ze ook vrijwel direct gekocht op de MT-09SP 4 jaar geleden, en ben daar helemaal weg van!
Voor nu komt er eerst (nog) geen Stunt Cage, mocht dit wel zo zijn, kan ik de knippers alsnog verplaatsen naar de kenteken plaat... en dan heb ik de " oortjes" wel weer nodig...

De betreffende knippers:
shopping.jpeg


Bestaat uit 2 rijen super felle leds, Onder de richting aanwijzers, en boven achterlicht, en remlicht in 1. (of andersom)


Ook hebben wij in NL de verplichting voor een (goede) kenteken verlichting. Zeker met onze grote plaat kom je niet weg met een zielig klein ledje... (MNNTB) Ook hier heeft TST een mooie nette kleine oplossing. Ook hier geld dat een eventuele bekeuring duurder is dan stukje plastic met ledjes, en diffuus / fresnel lensjes. Bedoel, je hebt je plaat al schuin hangen, en een full AKRA setup, dat is samen al zeker goed voor wat extra aandacht. Beter heb je het goed voor elkaar, en hopelijk op deze manier, naast een staande houding, er geen bekeuring volgt...




Ook het " kettingspan gedeelte" , is om te janken vind ik, daar krullen mijn tenen echt van op.. Wat een suf systeem... Alles is zo mooi en netjes, en dan kom je met zon "drol" op de proppen. Echt, waarom? :N :r
Laat TST daar nu ook een mooi (duur) systeem voor hebben, waar ik meteen verliefd op ben geworden. Ook hier hebben hun het beste ontwerp van de alternatieven die ik heb gevonden..




------------------------------------
Heb dus bij TST Industries reeds besteld:
-TST Elite-1 Fender Eliminator for Honda Grom 2022+
-ST Adjustable Fender Eliminator Extension Kit
-TST Pod Signal To License Plate Mounting Kit
-TST LED Low-Profile Universal Fit License Plate

TST Spooled Captive Chain Adjusters for Honda
TST Sticker Pack (2x)

---------------------------------------

Niet leuk, 300 euro, ex Invoer en BTW....:X (reken op 375 euro all in)


Zal ook binnenkort met de remschijf / remschijven bezig... Mij favo slot past er niet doorheen.. Daar moeten 3 of 5 gaten in geboord worden, zodat deze wel past in de schijf aan de voorkant... Ook iets wat ik nog moet doen, maar nog niet zoveel zin in heb... Voor nu gebruik ik een ART4 slot, met ketting... Dit is straks als ik veel ga rijden niet praktisch. Ik wil een schijfrem slot, welke onder de buddy past...
 
Laatst bewerkt:
Tail tidy:
Na lang wikken en wegen ben ik eruit O-)

Echt vrolijk word je niet vanwege de prijs, maar goed, beter te duur, dan niet te koop. Ben nogal een "insecten-insiminateur, van het ergste type... Het type van "vroeger was ik een twijfelaar, maar daar ben ik nu niet zo zeker meer van" Enfin niet dat ik veel twijfel, absoluut niet, maar meer metaforisch bedoeld...

"Soms hoeft het niet perfect te zijn en is goed , goed genoeg..." Dat is mijn grootste leerdoel de afgelopen jaren... Wil (nog) niet echt lukken.. :+:W _O- Kan dus niet zo best tegen losse draadjes, asymmetrie, kroonsteentjes, etc, Het moet netjes en clean, alsof het uit de fabriek komt...

Resumé....
Na intern beraad, en toch ook wat alternatieven gevonden te hebben, bleven toch de eerst genoemde opties over. (TST Industries & MNNTBX)

-MNNTBX: voordeel grote metalen grond plaat voor bevestiging nummerplaat, nadeel niet naadloos aansluitend op onderkant.
Zit met in totaal 8 bouten vast, 6 ervan in plastic. (4 op motor, en 4 voor grondplaat) Doorboren en aan andere kant een moer, als je het plastic stript, zit er niet in...

-TST: Minder grote grondplaat, maar naadloos aansluitend, en minder boutjes in plastic. Zit vast met 4 boutjes en 2 in plastic. Mocht je deze strippen, dan is de optie er om een moer aan de andere kant te zetten. Zelfde texturen als plastic van Honda zelf, en ook zelfde kleur. Staat veel netter.



Punt van kritische aandacht is dat wij hier met behoorlijk grotere kenteken platen zitten dan over de grote plas. Ook hier is TST in het voordeel dat er een optionele verleng kit is. (kan ik ook zelf maken, maar je zit dan met de kleur) Deze maar mee besteld, niet dat ik denk dat het nodig is, maar voor die 15 dollar een goedkope verzekering dat het hiermee sowieso lukt. Het kost me veel meer dan 15 dollar, mocht het achteraf toch net NIET lukken... Het punt is dat ik bang ben, dat er te weinig ruimte is tussen band en onderkant kenteken plaat. Heb dus al daarom een verstelbare gekocht, en dus met een verleng kit, dat geeft me een veelvoud aan mogelijkheden.. De verleng kit is min of meer (ook) bedoeld voor de dual RS9-T van Yoshi.

Zelfde geld voor de "Signal pod mounting kit". Denk niet dat ik die nodig heb.... Heb namelijk het idee, om mijn achter richting aanwijzers te monteren in de achterste gaten, (nog niet eerder gezien, kost wat lichte modificatie) waar normaal het bagage rekje (stunt-cage) aan vast zit. (m8) en laat ik nu m8 draad hebben op mijn " Yamaha plus led knippers" Had ze ook vrijwel direct gekocht op de MT-09SP 4 jaar geleden, en ben daar helemaal weg van!
Voor nu komt er eerst (nog) geen Stunt Cage, mocht dit wel zo zijn, kan ik de knippers alsnog verplaatsen naar de kenteken plaat... en dan heb ik de " oortjes" wel weer nodig...

De betreffende knippers:
Bekijk bijlage 1733847

Bestaat uit 2 rijen super felle leds, Onder de richting aanwijzers, en boven achterlicht, en remlicht in 1. (of andersom)


Ook hebben wij in NL de verplichting voor een (goede) kenteken verlichting. Zeker met onze grote plaat kom je niet weg met een zielig klein ledje... (MNNTB) Ook hier heeft TST een mooie nette kleine oplossing. Ook hier geld dat een eventuele bekeuring duurder is dan stukje plastic met ledjes, en diffuus / fresnel lensjes. Bedoel, je hebt je plaat al schuin hangen, en een full AKRA setup, dat is samen al zeker goed voor wat extra aandacht. Beter heb je het goed voor elkaar, en hopelijk op deze manier, naast een staande houding, er geen bekeuring volgt...




Ook het " kettingspan gedeelte" , is om te janken vind ik, daar krullen mijn tenen echt van op.. Wat een suf systeem... Alles is zo mooi en netjes, en dan kom je met zon "drol" op de proppen. Echt, waarom? :N :r
Laat TST daar nu ook een mooi (duur) systeem voor hebben, waar ik meteen verliefd op ben geworden. Ook hier hebben hun het beste ontwerp van de alternatieven die ik heb gevonden..




------------------------------------
Heb dus bij TST Industries reeds besteld:
-TST Elite-1 Fender Eliminator for Honda Grom 2022+
-ST Adjustable Fender Eliminator Extension Kit
-TST Pod Signal To License Plate Mounting Kit
-TST LED Low-Profile Universal Fit License Plate

TST Spooled Captive Chain Adjusters for Honda
TST Sticker Pack (2x)

---------------------------------------

Niet leuk, 300 euro, ex Invoer en BTW....:X (reken op 375 euro all in)


Zal ook binnenkort met de remschijf / remschijven bezig... Mij favo slot past er niet doorheen.. Daar moeten 3 of 5 gaten in geboord worden, zodat deze wel past in de schijf aan de voorkant... Ook iets wat ik nog moet doen, maar nog niet zoveel zin in heb... Voor nu gebruik ik een ART4 slot, met ketting... Dit is straks als ik veel ga rijden niet praktisch. Ik wil een schijfrem slot, welke onder de buddy past...
Thanks voor de info!

Maar wat een geld… ik denk dat ik rustig wacht op de ali ktph. Of eventueel zelf maken op mn werk.
 
Ook het " kettingspan gedeelte" , is om te janken vind ik, daar krullen mijn tenen echt van op.. Wat een suf systeem... Alles is zo mooi en netjes, en dan kom je met zon "drol" op de proppen. Echt, waarom? :N :r
Pffff, je moet eens zien waar wij als plebs mee te maken hebben op de OG & SF :P
Die van de 2022 zien er nog best prima uit.

In ander nieuws, die van mij is op marktplaats geknikkerd nadat ik m maar weer eens afgesproeid heb.
Had eigenlijk net zo goed de originele uitlaat dr gewoon op kunnen zetten ipv dit gedrocht, maja, lui enzo.
IMG_20220304_181115.jpg
 
Donderdag komt het spul binnen...
En zat er 1 euro naast....:') invoer was 76 euro, ipv de, door mij verwachtte 75... kortom 376 euro armer, voor TST Industries spulletjes...

Ik hoop,dat het, het waard is...
 
Zo'n Grom (Monkey, whatever) bouw je toch naar smaak, en zo'n verzwaarde brug staat gewoon vet
Alles, echt alles wat ik verbouwt heb aan het ding is/was niet nodig, maar vind het wel leuk en mooi
 
Zo'n Grom (Monkey, whatever) bouw je toch naar smaak, en zo'n verzwaarde brug staat gewoon vet
Alles, echt alles wat ik verbouwt heb aan het ding is/was niet nodig, maar vind het wel leuk en mooi
Zelfde geldt voor Grumpie..
Heb niet echt de illusie dat een volledige akra setup noodzaak is, zelfde geld voor de TST industrie dingetjes, en wat ik er allemaal nog meer me ga doen... leuk... en mooi, maar zeker niet noodzakelijk!

Remschijf /remschijf slot:

Iemand een idee voor een andere remschijf waar wel een normaal remschijf (17,8mm) slot doorheen past?
Anders moet ik toch echt gaten boren in mijn schijven.. want voor heb ik 8,5mm ruimte, en achter 10mm.
Zie zo geen art4 schijrem slot weke so zou passen. Voor nu gebruik ik een ketting plus hanslot art4, maar straks met touren is dat niet handig..
 
Laatst bewerkt:
Zelfde geldt voor Grumpie..
Heb niet echt de illusie dat een volledige akra setup noodzaak is, zelfde geld voor de TST industrie dingetjes, en wat ik er allemaal nog meer me ga doen... leuk... en mooi, maar zeker niet noodzakelijk!

Remschijf /remschijf slot:
Iemand een idee voor een andere remschijf waar wel een normaal remschijf (17,8mm) slot doorheen past?
Anders moet ik toch echt gaten boren in mijn schijven.. want voor heb ik 8,5mm ruimte, en achter 10mm.
Zie zo geen art4 schijrem slot weke so zou passen. Voor nu gebruik ik een ketting plus hanslot art4, maar straks met touren is dat niet handig..
Schijfremslot op een grom… is dat niet totaal nutteloos. Beetje vent sleept dat ding gewoon mee. Laat staan 2 man.


Iemand nog een 2e gen grom voor 1000 euro boven de nieuwprijs? 🤣🤣
 
Je ziet het helemáál verkeerd... _O- :W

Het gaat erom dat, in dát geval de verzekering de nieuw-waarde uitkeert!
De rest intereseert me geen (m3) moer.... áls ze hem willen hebben pakken ze het toch wel..
Ik snap em. Art4 schijfremslot met factuur en sleutels bewaren voor de verzekering.

Vervolgens gewoon niet monteren, want ze nemen em toch wel mee 🤣
 
Nee je snapt het nog stééds niet... :+
Wél monteren , en ook gewoon gebruiken. Zij zullen uitkeren, en ik houd me daarom aan de regels....
En zal ze een foto sturen , voor in mijn dossier, van mijn remschijven en slot,zodat men weet dat het slot past..

Ik zal ze geen énkele reden geven om niet uit te hoeven keren!
 
Update
Kreeg bericht dat de " TST goodies" op het DHL pick-up center (de Etos), af te halen viel... Wat erg snel is, want i het systeem gaf pas donderdag aan..

Vol goede moed erheen... Vraag aan de balie, dat er iets ligt voor mij, en na een flauwe grap dat ze me ID moest hebben. (ik ben echt wel 18, en ben gelukkig getrouwd) overhandigde ze mijn pakketje..:/:?

Want 376 euro, wat in een doosje past van 20x11x16cm, is toch wel een anti climax kan ik u vertellen...-O- Zo erg dat ik eerst nog dacht dat het een deel levering moest zijn..
Nog geen 80cm buiten het pand, pakketje los gehaald, en toch alles erin, wat ik besteld had...:)

De eerste indruk is dt het wel echt top materiaal is, perfecte afwerking, en gewoon metrisch schroefdraad, en ook metrische hardware / Inbus. Want gezien het uit USA komt, kan het wel eens anders zijn.. Heb genoeg "inch gereedschap" dus dat was nog niet echt een probleem, geweest, maar dit is toch beter.

Vanmiddag en vanavond een begin gemaakt met het demonteren van alles. Hierna een voorlopige pas sessie gehad, en dat viel me nog tegen. Vooraleer ik de juiste hoeken, en positie had van mijn kenteken plaat, reken je met gemak een dik uur.

Het is maar goed dat ik de " verleng kit" heb gekocht. Zonder had toch een stuk minder mooi gestaan. Trouwens een pracht stukje gefreesd alu.
De plaat hangt nu zeg maar zwevend en dat vindt ik persoonlijk erg mooi.

De gekochte led kenteken verlichting gebruik ik eerst niet. Er komt in het gaatje wat er al zit, een klein diffuus fel ledje met alu houder. (MNNTBX micro led manier) Zo heb ik totaal geen draden lopen naar de tail tidy, en dat staat super clean.

Ik heb wat rubber afstandhouders op maat gemaakt, voor de montage van de knipperlichten.
Deze gaan in het achterste gat, het dichtste bij het achterlicht. Moest wel wat gaten boren in het plastic, en wat rubberen grommets plaatsen, maar dit staat zo strak, en eigenwijs... Heb zelf een hekel aan draden, dus mooier dan dit wordt hem niet...

Nu net nog even bezig geweest, om alle draden netjes en logisch een route te geven,
Zal morgen in het licht wel even wat foto's maken, en posten eerdaags.

Zal nog heel wat werk moeten doen vooraleer het werkt, en alles naar wens is weggewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag alles weggewerkt, en alles aangesloten...
Toch altijd weer leuk werk, houd niet zo van kabels in het zicht. Vroeger (en nu nog steeds) al vaak complete kabelbomen gemaakt voor de crossers, maar ook voor oude 4 wielige dingen van Opel.. Echt een hobby is het niet, maar vervelend om te doen vind ik het ook niet.

Werk enkel met siliconen draad,en verder met Thule, en buisdraad. Krimpkous op soldeerverbindingen. Daar waar nodig met kleine goldplated stekkers gewerkt, voor makkelijke demontage van alle panelen. Zoals het origineel ook zou moeten kunnen wat demontage. Absoluut geen Schottie Bloks, kroonsteentjes of andere ader-doorborend materiaal! Om iedere kabel 2 lagen Thule buis, voor extra bescherming. Warm gemaakt, en dan in model geplooid, zodat het de vorm behoud. Vast gezet op vaste punten met zachte ty-rips. Daar waar deze gebruikt zijn een extra onderlaagje Thule buis, wederom voor extra bescherming. Strak waar het kan, en los voor trillingen die weg moeten kunnen, ter verkoming van daadbreuken..

Dat is nogal wat voor een simpel 125 machientje... Tot much? / overdone? , ja vast wel... Zou ook met 1 laag thule buis wel kunnen, en gewone trekbandjes, zonder bescherming,en vast ook wel de helft minder aan trekbandjes.:+

Annyway:

De foto's met wat tekst:

Grumpy, origineel:
grom1.jpg





Grumpy met Tail tidy van TST Industries, en Yamaha plus led knippers:
grom2.jpg





Detail van draad / knipper door de M8 bevestiging aan linker achterkant: (achter de veer zadel mechanisme) (overbelicht en bewerkt)
grom3.jpg





Stuk of 14 losse draadjes (+ 4 verborgen van strobe printje), (valt mee, meestal heb ik er een paar honderd)
grom4.jpg





Paar straffe uurtjes in de weer met wat draadboom spul, krimpkous, tule, en hulsdraad, etc: (alles netjes weggewerkt)
grom5.jpg





Even overbelicht en bewerkt, zodat je alles wat beter kan zien:
IMG_20220308_203104.jpg





Detail van wat arbeid, om een damper rubber op maat te maken voor gebruik in het gat:
grom6.jpg





Deel montage van de tailtidy (zwevend gemonteerd, en geen kabels!)
grom7.jpg





Detail van de "verleningskit" van en de uiteindelijk gebruikte hoeken: (Bouten kentekenplaat worden nog ingekort)
grom8.jpg




Strobe printje:
Zoals genoemd heb ik een "strobe" printje gemaakt, zodat bij remmen, de remlichten 5x kort knipperen, 3x want langer, en dan pas volledig gaan branden. Dit printje heb ik enkel aangesloten op de remlichten van de knippers. Dit zorgt voor ene mooi contrast. en deze zijn ook feller dan het remlicht van Grumpie.

Led knippers aan de voorkant: (to do)
De adapter plaatjes zijn besteld, Mooier als printen, en ik heb ze nu van 4mm dik besteld, zodat ze exact uitkomen zoals origineel , wat overgang betreft. Als knippers heb ik de "GEEST BEEST" knippers van Ali. Deze had ik ook op mijn mt09SP en zijn super fel, en hebben toch een ietwat smoken lensje. Met een prijs van, 4 jaar geleden, 15,00 euro per 2, ook een van de duurdere toen..

Chain adjusters: (todo)
Liggen klaar, en wachten op wat vrije tijd.. Misschien morgen of overmorgen, en anders vrijdag ? We gaan het zien....

Akra uitlaat lijn: (to do)
Ongeduldig wachten tot deze binnen is, verwachting voor de linkpipe, is halverwege april dit jaar. De demper moet al bij de dealer liggen als het goed is.



Andere zaken ?
-Spiegels:
Voor nu zijn er niet veel zaken die mij direct doen besluiten dit aan te pakken. Hoewel de spiegels mij wel irriteren, ik zie net niet genoeg, kijk tegen mijn arm aan. Spiegels qua vorm, van bv de KTM Duke 690R / Honda CB650F zouden wellicht een optie zijn. Iemand een idee ?
Bar ends zouden kunnen maar dan wel die naar binnen zeg maar, niet naar buiten buiten het stuur uit. Beetje beiden, iets naar buiten en iets naar binnen.. Maar ja ag al andere spiegels is ook ander stuur, voor het mooie.. een met dwars verbinding..

-Kleine optische accentjes:
Even kijken wat leuk is, moet geen kermis ding worden... Valt best tegen, veel spul is echt kitsch en fout...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan