Honda PCX 125/150 deel 5

Bij een testrit laat ik de verkoper een simpel blaadje ondertekenen waarin opgenomen is dat hij de volledige vraagprijs betaalt indien hij schade berokkent tijdens de proefrit.

Indien de verkoop doorgaat, vraag ik vlak voor de overschrijving het bedrag over te maken. Als ik namelijk eerder het voertuig overschrijf op de naam van de kopende partij , kan het niet simpelweg worden teruggedraaid zonder zijn toestemming. Als de koper weigert, moet je hem vriendelijk bedanken.
Zo ben jij safe, duidelijk.
Maar stel dat jij nu slechte bedoelingen hebt en de koper maakt het bedrag over en dan maak jij je uit de voeten. Hoe worden de rechten van de koper dan verzekerd?
 
Zo ben jij safe, duidelijk.
Maar stel dat jij nu slechte bedoelingen hebt en de koper maakt het bedrag over en dan maak jij je uit de voeten. Hoe worden de rechten van de koper dan verzekerd?
Zorg ervoor dat je de prijs overeen bent gekomen op schrift/digitaal. Niemand maakt een groot bedrag naar iemand over zonder geldige reden. Als dit bedrag in de buurt komt van de verkoopprijs van het voertuig, kan dit veel stof doen opwaaien als je aangifte doet.
Praktisch gezien zal je de verkoper op dat moment tegenhouden en de politie bellen.
 
Ik denk dat dat laatste, het tegenhouden van de verkoper en de politie bellen, niet altijd makkelijk en ook niet altijd verstandig is. Het zal per persoon verschillen of je iemand fysiek ter plaatse kunt houden en ondertussen dan ook de politie nog kunt bellen.

Ik denk dat Jaap een hele goede route heeft gekozen. Het hoogste bod levert zeker niet altijd de prettigste verkoop op. Het contact vooraf, de bereidheid gegevens uit te wisselen en het contact ter plekke zeggen naar mijn idee veel. Zelf kijk ik ook vaak naar reviews en hoe lang iemand actief is op Marktplaats. Deze feiten bieden geen enkele garantie, maar ik heb nooit problemen gehad met mensen die vele en voornamelijk zeer positieve reviews hebben ontvangen. Zelf heb ik ook ruim 50 reviews, vrijwel allemaal zeer positief. En ik merk dat mensen sinds dat zo is ook goed van vertrouwen naar mij toe zijn. Geen waterdicht systeem, maar al die factoren bij elkaar geeft je naar mijn idee een prima kans op een prettige aan- of verkoop. Vervelend voor mensen die geen of weinig reviews hebben omdat ze weinig gebruik maken van Marktplaats, dat wel. Als aan die factoren voldaan is, maakt het mij weinig meer uit of we eerst gaan overboeken of overschrijven. Laten we vooral niet vergeten dat 99% van de (ver)kopers goede intenties heeft, die 1% krijgt helaas (maar logischerwijs) alleen een stuk meer aandacht.
 
Zorg ervoor dat je de prijs overeen bent gekomen op schrift/digitaal. Niemand maakt een groot bedrag naar iemand over zonder geldige reden. Als dit bedrag in de buurt komt van de verkoopprijs van het voertuig, kan dit veel stof doen opwaaien als je aangifte doet.
Praktisch gezien zal je de verkoper op dat moment tegenhouden en de politie bellen.
Steekhoudend.
 
Ik denk dat dat laatste, het tegenhouden van de verkoper en de politie bellen, niet altijd makkelijk en ook niet altijd verstandig is. Het zal per persoon verschillen of je iemand fysiek ter plaatse kunt houden en ondertussen dan ook de politie nog kunt bellen.
(...)
Belangrijk is dus dat in zo een verkoopsovereenkomst heel duidelijk is wie de beide partijen zijn. Dan is het niet nodig om iemand fysiek ter plaatse te houden.
 
Fijn dat hij netjes verkocht is Jaap! Ik heb mijn Audi destijds aan een Roemeen verkocht, was wel ff een dingetje, maar kwam met zn vriendin en betaalde een aanbetaling (via de bank) 2x betaalverzoekje gestuurd en nadat het ontvangen was, de boel meegegeven. extra probleem, hij moest naar het RDW om over te schrijven (niet in NL ingeschreven) maar gewoon goedgekomen.
 
Jemig Jesse, dat zou niets voor mij zijn geweest. Te gecompliceerd en stressvol.
Neem aan dat je daardoor wel een prettige prijs voor de auto hebt gehad.:)
 
ja idd, daardoor sowieso 20% meer dan bij inruil en ook de reguliere bieders op marktplaats, deden net alsof ik een afdankertje in de aanbieding had (dat was nou niet bepaald het geval, was gewoon een mooie A3 S-line) dus kreeg er een vrij nette prijs voor idd.
 
goedenavond!

Ik zag wat vettigheid onder mijn motor liggen, lag er al een tijdje en nu had ik er pas op gereden en zag ik een nieuwe vlekje ontstaan. Ik voelde weinig nattigheid, dus besloot ik precies boven het vlekje, maar dan de lens in de motor gericht, een foto te maken.
Ik zie bovenin wat bruins, is dat een lekkend motorblok?

Zou dit kwaad kunnen, oliepijl gecheckt dat lijkt wel in orde, motor rijd gewoon goed, al maakt hij wel meer lawaai dan toen die pak m beet 10.000 km erop had staan. Staat nu 60.000 op. Gebruik ivm thuiswerken stuk minder, 4x per maand ofzo.

20210907_191119.jpg
 
goedenavond!

Ik zag wat vettigheid onder mijn motor liggen, lag er al een tijdje en nu had ik er pas op gereden en zag ik een nieuwe vlekje ontstaan. Ik voelde weinig nattigheid, dus besloot ik precies boven het vlekje, maar dan de lens in de motor gericht, een foto te maken.
Ik zie bovenin wat bruins, is dat een lekkend motorblok?

Zou dit kwaad kunnen, oliepijl gecheckt dat lijkt wel in orde, motor rijd gewoon goed, al maakt hij wel meer lawaai dan toen die pak m beet 10.000 km erop had staan. Staat nu 60.000 op. Gebruik ivm thuiswerken stuk minder, 4x per maand ofzo.

Bekijk bijlage 1674031
Ik zie in de verte wel wat lekken, maar kan het niet thuis brengen. Misschien even betere fotos maken?
Heeft ie recent onderhoud gehad aan iets?
 
nee, geen onderhoud gehad recent, meer dan 2.000 km geleden

Zal eens kijken bij daglicht, heb geen bok waar die op kan zegmaar
 
ff langs de monteur gereden, vermoedelijk ringetje van het kleppen deksel dat niet goed meer afdicht. Er moet toch nog een nieuwe winterband onder, kan dat ook mooi gebeuren.

Hebben jullie trouwens ook dat de middenbok een beetje blijft hangen nadat je hem van de bok afhaalt? Oftewel, de veer zal wel uitgerekt zijn, waar kan ik een nieuwe veer fixen? Lijkt me iets dat ik zelf wel kan vervangen, ziet er niet zo ingewikkeld uit.

Over achterbanden, ik zie nu dat er 90/90 achter zit en 10/90 voor. ik dacht eigenlijk dat 100/90 achter moest? Welke maat achterband moet ik nu dus bestellen?
Band Heidenau 100/90-14 57P RF, 3PMSF | K66 M+S Snowtex | BandenLeader.nl dacht zelf aan deze.
 
Laatst bewerkt:
ff langs de monteur gereden, vermoedelijk ringetje van het kleppen deksel dat niet goed meer afdicht. Er moet toch nog een nieuwe winterband onder, kan dat ook mooi gebeuren.

Hebben jullie trouwens ook dat de middenbok een beetje blijft hangen nadat je hem van de bok afhaalt? Oftewel, de veer zal wel uitgerekt zijn, waar kan ik een nieuwe veer fixen? Lijkt me iets dat ik zelf wel kan vervangen, ziet er niet zo ingewikkeld uit.

Over achterbanden, ik zie nu dat er 90/90 achter zit en 10/90 voor. ik dacht eigenlijk dat 100/90 achter moest? Welke maat achterband moet ik nu dus bestellen?
Band Heidenau 100/90-14 57P RF, 3PMSF | K66 M+S Snowtex | BandenLeader.nl dacht zelf aan deze.
Ik heb de bok er deze winter afgehaald ivm vliegroest.
Ook ik had last van een bok die op ‘half elf’ bleef hangen. Veel roest en troep op de as waarmee deze gemonteerd zit.
Schoongemaakt, as in de omala vet en doet het weer prima.
 
wil je het hele jaar doorrijden met deze winterband? Anders zou ik voor de Heidenau K66 gaan. Die presteren bij koud weer ook erg goed.
 
Ja ik rij het hele jaar door, maar wat je zegt, aangezien ik wat minder rij, moet ik wellicht idd maar voor de reguliere band gaan. Wel tevreden over Heidenau. (en zit er voor ook op, dus moet wel ff Heidenau blijven) Raar dan, dat er achter 90/90 op zit, monteur wellicht ff over het hoofd gezien, maar kan ik voor achter idd die 100/90 bestellen. Voor zit nu 100/90 op, doet het ook prima.
 
Ik ben geen fan van cruise control.
Het zat standaard op al mijn auto's vanaf de Scenic uit 2003.
Beetje mee geëxperimenteerd in het begin.
Viel niet mee, niet mijn ding. Hindert want het maakt het moeilijk om te anticiperen op de rest van het verkeer. Gewoon het gaspedaal gebruiken is zoveel handiger.
Sindsdien op geen enkele van mijn auto's nog ooit gebruikt.
 
ik gebruik het zelfs op de provinciale weg. Maar zeker op de snelweg staat het 9 van de 10 keer aan.

Gas bijgeven bij inhalen en erna gas los naar oude snelheid. Zeker bij lange stukken zoveel relaxter.

Zou zeggen, probeer het eens ;)

Nu rijd ik relatief weinig echt lange stukken op de motor, maar toch, voor die 45 km enkele reis zou ik het best willen gebruiken, maar heeft ook geen prio om het op deze afgeschreven pcx te installeren.
 
Goedendag Heb al het topic door gelezen echter is het voor mij niet duidelijk
Ben nu met onderhoud bezig en wil ook de transmissie olie vervangen echter ging ik uit van tandwiel olie 80w90 api tl-5 ( wat ik altijd in de Vespa deed) alleen schrijft Honda dit: equivalent motor oil API service classification: SJ or higher JASO T 903 standard: MB Viscosity: SAE 1OW-30 Nu is mijn vraag kan ik de tandwiel olie gebruiken of moet ik toch de andere olie halen ?
 
... Nu is mijn vraag kan ik de tandwiel olie gebruiken of moet ik toch de andere olie halen ?

Ja.
De olie die Honda voorschrijft is motorolie. D.w.z. dat motorolie volstaat als versnellingsbakolie. Doe je er versnellingsbakolie in dan is dat nog beter maar het hoeft niet.

Ik deed er wel altijd echte versnellingsbakolie in. Bij de SH125 en 150 van Honda zijn weleens transmissieproblemen geweest, naar men vermoed door de transmissieolie. Daarom bij mij alleen 'dedicated' versnellingsbakolie erin.
 
Dag allemaal! Wie van jullie is heel erg tevreden over zijn of haar benenkleed? Ik ben voor de winter op zoek naar een benenkleed voor mijn pcx 150 uit 2016 maar de prijzen daarvoor lopen nogal uiteen. Het is voor mij vooral belangrijk dat deze (ook op lange tochten) waterdicht is
 
Terug
Bovenaan Onderaan