Honda PCX 125/150 deel 5

Probleem is de contact hoek in de schakelaar, deze contactvlakjes moeten evenwijdig aan elkaar lopen, dat doen ze niet. Even met tangetje/pincet bewegende contact bijbuigen. Nu wrijven de contactvlakjes afschuivend wat het contact corossievrij houd.
Ook contact vlak even licht schuren met polijstpapier.Daarna zelf geen last meer gehad, en ik versleet ze met bosjes (originele schakelaar). Na reparatie voorzichtig spaarzaam dichtlijmen met 10 sec lijm.
Is de schakelaar eenvoudig open te maken? Dan kan ik dit eens proberen met de schakelaar die ik er nu heb afgehaald.

Hieronder een paar foto's van de nieuwe en de oude schakelaar:
full

full

full

full

full

full
 
De schakelaar is open te maken door de plastic pinnetjes uit te boren. Dan is het kapje vd schakelaar los, en kan je hem met mesje of platte schroevendraaier voorzichtig openwippen.
 
Foto’s van de niet aangepaste originele schakelaar (boven) en aangepaste schakelaar (onder) waarbij het contact evenwijdig op de juiste manier schakelt. Het contact wil nog wel eens schever erin zitten dan in de bovenste foto.
3768161D-2015-45BD-AAA5-8BEA4C32F8FB.jpeg
51186222-49EC-481E-A6AA-3EBD3743857B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Foto’s van de niet aangepaste originele schakelaar (boven) en aangepaste schakelaar (onder) waarbij het contact evenwijdig op de juiste manier schakelt. Het contact wil nog wel eens schever er in zitten als in de bovenste foto.
Ik zie het, dank je voor de duidelijke foto. Ik ga dat ook proberen. Als daarmee het probleem is op te lossen scheelt dat in de toekomst zo'n 28 Euro om het jaar, onderdelen zijn toch al best prijzig.
 
Ik heb sinds een week iets raars aan de aandrijving. Soms blijft het achterwiel doordraaien en is heel moeilijk tegen te houden met de hand als hij op zijn midden bol staat. Ik heb het idee dat hij dat enkel doet als hij warm heeft. Met gevolg dat hij heel raar doet als de motor afslaat met de start stop. Iemand een idee wat dat kan zijn? Km stand 32000 km
 
Ik heb sinds een week iets raars aan de aandrijving. Soms blijft het achterwiel doordraaien en is heel moeilijk tegen te houden met de hand als hij op zijn midden bol staat. Ik heb het idee dat hij dat enkel doet als hij warm heeft. Met gevolg dat hij heel raar doet als de motor afslaat met de start stop. Iemand een idee wat dat kan zijn? Km stand 32000 km

Heb ik ook af en toe last van, na een daagje stilstaan op m'n werk is het vaak weer over. Alleen wel hinderlijk en er komen rare geluiden als je met een ongeduldig motortje stilstaat voor het verkeerslicht. Start stop gebruik ik nooit.

Overigens heb ik ook dat als ik hem' 's morgens start, dat dan de motor dreigt af te slaan, moet ik een beetje gas bijgeven (motor niet op de bok, maar manouvrerend de schuur en tuin uit, wordt het dan tijd voor kleppen stellen, of zou het aan iets anders kunnen liggen?
 
Ik heb sinds een week iets raars aan de aandrijving. Soms blijft het achterwiel doordraaien en is heel moeilijk tegen te houden met de hand als hij op zijn midden bol staat. Ik heb het idee dat hij dat enkel doet als hij warm heeft. Met gevolg dat hij heel raar doet als de motor afslaat met de start stop. Iemand een idee wat dat kan zijn? Km stand 32000 km

Misschien simpel gedacht, maar blijft je gas niet gewoon hangen? Even gaskabel controleren / smeren. Daarna zou ik eens de aandrijving bekijken... (pulley / koppeling)
 
Heb ik ook af en toe last van, na een daagje stilstaan op m'n werk is het vaak weer over. Alleen wel hinderlijk en er komen rare geluiden als je met een ongeduldig motortje stilstaat voor het verkeerslicht. Start stop gebruik ik nooit.

Overigens heb ik ook dat als ik hem' 's morgens start, dat dan de motor dreigt af te slaan, moet ik een beetje gas bijgeven (motor niet op de bok, maar manouvrerend de schuur en tuin uit, wordt het dan tijd voor kleppen stellen, of zou het aan iets anders kunnen liggen?

Misschien accu die wat minder word? Wat is zn spanning zowel uit als stationair?
 
Misschien simpel gedacht, maar blijft je gas niet gewoon hangen? Even gaskabel controleren / smeren. Daarna zou ik eens de aandrijving bekijken... (pulley / koppeling)
Neen het gas blijft niet hangen, het zal eerder in de vario gedeelte zitten denk ik
 
Weet niet of het verschijnsel helemaal hetzelfde is: Mijn PCX sloeg bijna af bij wegrijden. Stationair draaien ging goed, echter bij wegrijden
zakte het toerental veel meer als normaal. Met een beetje snelheid was het probleem weer over.
Dit bleek aan het vet in de achterpoelie te liggen. Nieuw vet gemonteerd en probleem was over. Is wel wat werk want de achterpolie constructie met
veer moet uit elkaar. Waarschijnlijk heb ik destijds van de reparatie wel verslag gemaakt op het forum.
 
Kan het aan de hit clutch liggen of aan de veren ervan die lam zijn? Vandaag had ik er geen last van. Vanavond eens op letten als het warmer is,
 
Ik ga hem binnenkort maar weer even wegbrengen voor een beurtje denk ik. Kleppen zijn al heel lang niet gesteld, bij 12 of 18k voor het laatst, nu bijna 35k. km. Plus maar even de snaar laten vervangen, die is bij 18k voor het laatst vervangen. Zal dan gelijk eens even navragen naar wat voor olie ze in de transmissie gedaan hebben en of hij die hypo gl5 erin wil doen.

Zal vragen of ze de accu door willen meten, heb overigens nooit echt last van slecht starten ofzo, lijkt mij eerder als dat er ergens iets niet meer zo lekker zit in de afstelling. Hij start normaal, maakt hij licht hogere toeren en daarna zakt het toerental weg.
 
Ik heb sinds een week iets raars aan de aandrijving. Soms blijft het achterwiel doordraaien en is heel moeilijk tegen te houden met de hand als hij op zijn midden bol staat. Ik heb het idee dat hij dat enkel doet als hij warm heeft. Met gevolg dat hij heel raar doet als de motor afslaat met de start stop. Iemand een idee wat dat kan zijn? Km stand 32000 km

Daar zou ik erg snel naar (laten) kijken. Of je lagers (naaldlager en kogellager) in de achtervario lopen droog of zijn ingevreten.
Of de koppeling grijpt al aan bij stationair toerental. Meer kan het niet zijn, want anders ontkoppeld de motor wel.
Lagers in achter vario krijgen slecht vet uit het vooraadje in de vario, regelmatig (1x per jaar) goed smeren dus!
 
Daar zou ik erg snel naar (laten) kijken. Of je lagers (naaldlager en kogellager) in de achtervario lopen droog of zijn ingevreten.
Of de koppeling grijpt al aan bij stationair toerental. Meer kan het niet zijn, want anders ontkoppeld de motor wel.
Lagers in achter vario krijgen slecht vet uit het vooraadje in de vario, regelmatig (1x per jaar) goed smeren dus!
Vrijdag gaat hij hiervoor binnen, het is enkel als ik naar zijn topsnelheid ga. Nu staat hij in de garage en vooruit en achteruit rollen gaat zeer moeilijk met de motor uit.
 
haha, ja maar geloof dat niemand het om de 4.000 km laat doen. Ik kan het niet zelf en de eerste keer bij 6.000 km was het niet nodig, (dus zonde van de arbeid) de tweede keer bij 18.000 km klein beetje bijgesteld. Kortom, ga t nu maar weer even laten doen.
 
haha, ja maar geloof dat niemand het om de 4.000 km laat doen. Ik kan het niet zelf en de eerste keer bij 6.000 km was het niet nodig, (dus zonde van de arbeid) de tweede keer bij 18.000 km klein beetje bijgesteld. Kortom, ga t nu maar weer even laten doen.

in die situatie had ik het ook lekker gelaten. weet dat Motoport hier 200 euro voor een grote beurt vraagt voor de PCX. dan word het wel duur rijden op zo'n zuinig scootertje. ik doe het wel zelf, ben middagje bezig. bij elkaar 2 a 3 tientjes aan materiaal. 6000 km was de laatste, over 1000 weer een grote beurt. ben van plan deze op te rijden dus ik ga me aan de voorschriften houden en kijken hoe ver de pcx mij brengt 8-)
 
koud en nat op het scootertje vanmorgen. Net het beenkleed van Tucano besteld. ben benieuwd! Voortaan zo uit bed in de pyamabroek op de scooter *O*:')
 
Probleem opgelost. De moer van de achterste poulie was los gekomen en drukte tegen de (bel) waar de koppeling schoenen op komt. Terug aangespannen alsook de lagers ingevet.

Terwijl ook de achter trommel rem vervangen, was nodig na 32.000km.

Hij loopt terug als nieuw, 😉
 
Mooi Hendrik S! Meevaller! Moertje los had ik niet verwacht. Hoe kan dat nou los komen?

Edit: Moer niet goed op moment vastgedraaid?
 
Terug
Bovenaan Onderaan