Ik tank af en toe in Duitsland in Rhede (familiebezoek Noord-Oost Groningen) of België in Stekene (familiebezoek Zeeuws-Vlaanderen).
In beide gevallen een Avia tankstation, Rhede en Alphen a/d Rijn zijn bemand, Stekene is onbemand.
een indicatie prijsverschil:
- Avia Rhede = €1.44. Avia Alphen aan den Rijn = €1.60: verschil =
€0.16.
- Avia Stekene = €1.26. Avia Alphen aan den Rijn =€1.51: verschil =
€0.25.
Deze week was prijs Avia tankstation in Alphen ad Rijn €1.46. De benzine prijzen schommelen sterk en is lastig te vergelijken.
Op de plaatsen waar ik tank heb ik de indruk dat België (in mijn geval Stekene) het goedkoopst is en is voor mij maar zo'n 3 km omrijden.
Rhede is wel een stuk verder omrijden, echter we combineren dat met een bezoek aan een restaurant in de buurt.
Als ik in NO Groningen of ZeeuwVlaanderen kom, vul ik de benzinetank altijd.
Met mijn vorige Ford Galaxy, scheelt dat op een tankbeurt van zo'n 60 liter in Stekene €15.
Heb sinds oktober een Ford Fiesta (2018 model), daar gaat een stuk minder benzine in maar rijdt gemiddeld ook weer zuiniger (zo'n 1op17) dan de Galaxy (1op11). De PCX125 is natuurlijk super zuinig (1op47).
Iets off-topic:
Ik heb dit jaar zo'n 2373km gefiets op mijn nieuwe e-bike. Een volledig lege Bosch 500Wh accu opladen duurt ongeveer 7 uur en heeft dan 531Wh uit het elektriciteitsnetwerk opgenomen. Ik heb dit op mijn werk gemeten met een Tektronix PA1000 power analyzer en een gestabiliseerde BKprecision 9801 300W netvoeding ingesteld op 230V/50Hz. Bij een kWh prijs van ongeveer €0.19 incl heffingen en BTW, kost 1 volle accu lading €0.19/kWh *0.531kW = €0.10. Gemiddelde verbruikte accu capaciteit na een retourrit woon-werk van 51.5 km is zo'n 57.3%. Opladen kost dan ongeveer €0.10 * 57.3% = €0.0573.
Vergeleken met de PCX125, uitgaande van 1op47 bij 51.5km wordt 1.096liter benzine verstookt en bij een literprijs van €1.46 zijn de brandstofkosten €1.60. De e-bike is dus 27.9 keer goedkoper dan dezelfde rit met de PCX als je puur kijkt naar kosten elektriciteit en benzine. Ik weet nu nog niet wat de onderhoudskosten van de e-bike zijn, zoals banden en ketting en hoelang de accu meegaat. E-bike accus zijn erg prijzig, zo'n €500-€1000. Over een aantal jaren kan ik beter beoordelen wat de inruilwaarde en km prijs van mijn e-bike is. Ander voordeel e-bike: heb geen dure motor kleding en helm nodig.
Mogelijk intressant voor de elektro-techneuten onder ons: zie foto's hieronder:
Power analyzer, scherm weergave op het moment dat de e-bike accu vol is (na bijna 7 uur):
Bekijk bijlage 1342684
Stabiele netvoeding 230V, 50Hz, de Bosch accu lader is hierop aangesloten, staat 418.9 minuten aan:
Bekijk bijlage 1342685
Foto van de gehele meetopstelling:
De accu lader is via een soort splitter aangesloten omdat de power analyzer de spanning (de 2 bruine draden) en de stroom (de 2 blauwe draden) moet meten.
Bekijk bijlage 1342692
Had er ook nog een Testo 885-2 warmtebeeld camera bijstaan om te kijken naar de warmte ontwikkeling.
De Bosch accu lader wordt best wel warm (61.5graden) en is helaas energieverlies, de accu blijf wel mooi koel, zie hieronder:
Bekijk bijlage 1342693
Weer on-topic:
De 100% elektrisch PCX lijkt mij interessant, met name omdat je de motor niet meer hoort en onderhoud waarschijnlijk beperkt blijft tot de banden. Ik verwacht een stevige prijs indien deze in Nederland op de markt komt. De vraag is dan of de km prijs lager zal zijn dan mijn huidige PCX rekening houden met de afschrijving en een eventuele accu wissel na 8 jaar (?). De hybride PCX is een mooi stukje techniek, maar ik weet niet of voor woon-werk verkeer zoveel zuiniger is dan een PCX125. Komt er nog een PCX op waterstof?