Honda PCX 125/150 deel 5

Het arbeidsloon is ook de grootste kostenpost Heb voor mijn PCX een beurtje besteld olie bougie luchtfilter remvloeistof en remblokken was 85 eur kwijt origineel Honda ,Vario en riem was al vervangen door een dr Pully (vindt alleen trillen met optrekken ) Pakking voor het klepdeksel en twee voorvork keringen moeten nog komen Had al gelezen dat kleppen stellen simpel is alleen als je zover bent ligt er een hele berg plastic naast de PCX
 
Ik kan zelf natuurlijk het gereedschap wel aanschaffen, maar dan moet ik nog een stel hersens zien te vinden die mijn beide linkerhanden aan willen sturen -O-
 
Ik zie in dat mooie overzicht een enkele keer fikse bedragen staan in de kolom van het onderhoud. Voor dat geld haal je n 2e hands Pxc met heel wat minder kms op de teller! Zit zelf over inruil na te denken. De mijne uit 2012 heeft nu 46.000 op de teller en ik gebruik m het hele jaar door voor woon-werk. Tot nu toe enkel met een jaarlijkse beurt, vervangen van riem en rolletjes en eens wat vers rubber. Nu ben ik bang dat de kosten voor onderhoud binnenkort op gaan lopen. Iemand enig idee waar ik op kan wachten, of blijft het gewoon een gok?
Vanochtend eens proefgereden op een jong gebruikte Kawa j300. Lekkere machine hoor. Iets minder wendbaar dan de Pcx, maar veel stabieler en natuurlijk iets rapper zodat inhalen ook niet zo'n gok meer is als op mijn Pcx...... Nog maar eens een nachtje over slapen...
Het overzicht is wat beperkt, ik heb kleding (€1000), helm (€600), 2 paar verwarmde handschoenen (€400) en een paar zomerhandschoenen ed. ook in de kolom onderhoudskosten geplaatst. Daarmee geef ik een vertekend beeld. Misschien dat ik hiervoor nog een aparte kolom kleding/overige maak in Excel.
De grootste onderhouds kosten zaten bij mijn PCX meer in o.a. 2*revisie voorrem, 1*revisie voorveren en 2*koppelingslagers. Dit heb ik laten doen bij een motorzaak. Transmissiehuis, kleppen, koppelingslagers ed zou ik zelf ook niet aan beginnen. Banden, riem, vario, oliewissel, remlichtschakelaar e.d. is lukt mij wel om zelf te doen. Km prijs over al die jaren incl alle mogelijke kosten komt bij mij uit op zo'n €0.15/km. Dit is voor mij ruim kosten dekkend want ik krijg €0.19/km reiskosten vergoeding.

De Burgman 650 die ik hiervoor heb gehad was fors duurder met name vanwege 3* revisie voor en achter remmen, was elk jaar raak met vastzittende remmen, komt doordat ik zomer en winter rijdt en de scooter niet regelmatig afspoel/was. Fijne en krachtige scooter om op te rijden, maar voor mij te onderhoudsgevoelig. Een keer is de aftapplug van de transmissie olie losgeraakt en heb dus de olie onderweg verloren. Ik kwam er pas achter nadat de scooter steeds meer herrie ging maken, heb de scooter daarna weggedaan. Benzine verbruik Burgman zo'n 1 op 18. Kilometerprijs kwam uit op zo'n €0.35/km (snelle waarde daling, de Burgman is in aanschaf flink duurder).
 
Het overzicht is wat beperkt, ik heb kleding (€1000), helm (€600), 2 paar verwarmde handschoenen (€400) en een paar zomerhandschoenen ed. ook in de kolom onderhoudskosten geplaatst. Daarmee geef ik een vertekend beeld. Misschien dat ik hiervoor nog een aparte kolom kleding/overige maak in Excel.
De grootste onderhouds kosten zaten bij mijn PCX meer in o.a. 2*revisie voorrem, 1*revisie voorveren en 2*koppelingslagers. Dit heb ik laten doen bij een motorzaak. Transmissiehuis, kleppen, koppelingslagers ed zou ik zelf ook niet aan beginnen. Banden, riem, vario, oliewissel, remlichtschakelaar e.d. is lukt mij wel om zelf te doen. Km prijs over al die jaren incl alle mogelijke kosten komt bij mij uit op zo'n €0.15/km. Dit is voor mij ruim kosten dekkend want ik krijg €0.19/km reiskosten vergoeding.

De Burgman 650 die ik hiervoor heb gehad was fors duurder met name vanwege 3* revisie voor en achter remmen, was elk jaar raak met vastzittende remmen, komt doordat ik zomer en winter rijdt en de scooter niet regelmatig afspoel/was. Fijne en krachtige scooter om op te rijden, maar voor mij te onderhoudsgevoelig. Een keer is de aftapplug van de transmissie olie losgeraakt en heb dus de olie onderweg verloren. Ik kwam er pas achter nadat de scooter steeds meer herrie ging maken, heb de scooter daarna weggedaan. Benzine verbruik Burgman zo'n 1 op 18. Kilometerprijs kwam uit op zo'n €0.35/km (snelle waarde daling, de Burgman is in aanschaf flink duurder).


1 op 18? loopt m'n Fazer 1000 ook! dan moet je nog flink doorrijden ook!!! 8)7
 
Het overzicht is wat beperkt, ik heb kleding (€1000), helm (€600), 2 paar verwarmde handschoenen (€400) en een paar zomerhandschoenen ed. ook in de kolom onderhoudskosten geplaatst. Daarmee geef ik een vertekend beeld. Misschien dat ik hiervoor nog een aparte kolom kleding/overige maak in Excel.
De grootste onderhouds kosten zaten bij mijn PCX meer in o.a. 2*revisie voorrem, 1*revisie voorveren en 2*koppelingslagers. Dit heb ik laten doen bij een motorzaak. Transmissiehuis, kleppen, koppelingslagers ed zou ik zelf ook niet aan beginnen. Banden, riem, vario, oliewissel, remlichtschakelaar e.d. is lukt mij wel om zelf te doen. Km prijs over al die jaren incl alle mogelijke kosten komt bij mij uit op zo'n €0.15/km. Dit is voor mij ruim kosten dekkend want ik krijg €0.19/km reiskosten vergoeding.
Je kunt een schatting maken over de levensduur en zo een prijs per jaar rekenen IPV de bulk aanschaf in 1 keer.
Kleding a 1000 euro betekend hoogstwaarschijnlijk een kwaliteit pak, die mag net als de 600 euro helm minimaal 6 jaar meegaan. Mijn rukka koste in 2006 ook zoiets en tot ik de grond raakte in 2018 deed deze het prima. Ik zou het pak zelfs op 8 of 10 jaar zetten.
Als de handschoenen gerbing zijn gaan ze ook lang mee gezien de garantie welke ze geven.

Ik nam de kosten voor deze zaken overigens nooit mee, ik zou ook zonder woon werk wel motor rijden en had dus al deze zaken sowieso aangeschaft. Op de handschoenen na misschien.
De Burgman 650 die ik hiervoor heb gehad was fors duurder met name vanwege 3* revisie voor en achter remmen, was elk jaar raak met vastzittende remmen, komt doordat ik zomer en winter rijdt en de scooter niet regelmatig afspoel/was. Fijne en krachtige scooter om op te rijden, maar voor mij te onderhoudsgevoelig. Een keer is de aftapplug van de transmissie olie losgeraakt en heb dus de olie onderweg verloren. Ik kwam er pas achter nadat de scooter steeds meer herrie ging maken, heb de scooter daarna weggedaan. Benzine verbruik Burgman zo'n 1 op 18. Kilometerprijs kwam uit op zo'n €0.35/km (snelle waarde daling, de Burgman is in aanschaf flink duurder).
1:18 :o
Mijn Triumph trophy 900 uit '99 deed 1:20 met gemak en gemiddeld over vele km's 1:21. Gecombineerd met een 25 liter tank was dat trouwens best leuk. Ik reed toen 200km dagelijks dus....
Maar 1:18 met een ik neem aan veel moderner stuk techniek dan de lompe trophy, met een mogelijk betere stroomlijn, met een kleiner blok en met een efficiëntere overbrenging... Dat vind ik bijzonder. Doet het idee van een scooter een beetje teniet vind ik maar ik begrijp ook dat er mensen zijn welke liever scooter rijden dan een sport/adventure/naked/enz. rijden.
Doet een BMW gs1200 niet ook 1:18?'(
 
Ik heb het overzicht aangepast en de overige kosten zoals kleding, helm, handschoenen, RAM mount e.d. in een aparte kolom "Overige" gezet.
Kolum onderhoud is nu alleen de uitgaven voor olie, remmen, banden, kleppen, riemen, koppeling, lagers, olie, enz...
Dit geeft een beter beeld van de werkelijke onderhoudskosten:

Kosten_20200725.png


Hieronder de grootste uitgaven per jaar voor onderhoud:
2011: 1000km: 1ste beurt €165 (incl huurmotor+benzine=€25), 9000km beurt: €219 (incl huurscooter).
2012: 16000km: achterband €60 incl montage.
2013: 20000km en 27000km: remlichtschakelaar, €25 (niet origineel Honda).
2014: 37000km: voor en achterband €98 incl montage, Malossi vario+riem €160, YSS schokdempers €155, voorvork revisie+kleppen+huurscooter €566.
2015: 47000km: voorrem revisie1, kleppen, lager koppeling €570, Li-Ion accu €85.
2016: 58000km: achterband €54 incl montage, remlichtschakelaar €25 (origineel Honda).
2017: 68000km: riem+16gr rollen €75, bougie+luchtfilter+olie+nieuwe koppeling €126, Voorrem revisie2 koppeling lager €340.
2018: 84000km: voor en achterband €116 incl montage, richtaanwijzer relais+remlichtschakelaar €46.
2019: 87000km: snelheids sensor kabel €35, 4 litel Motul olie €54.
2020: 100000km: riem+vario+flens+koppeling+16gr rollers+bougie+luchtfilter+remschijf €331. Remschijf voor zit nu tegen de 3mm aan. Remlichtschakelaar (ja inderdaad, alweer) origineel Honda €30. 4*BAU15S LED lamp geel + LED relais €30 (AliExpress)

Zwakste punten van mijn PCX125: #1 remlichtschakelaar, #2: koppelingslager.
 
Ik heb het overzicht aangepast en de overige kosten zoals kleding, helm, handschoenen, RAM mount e.d. in een aparte kolom "Overige" gezet.
Kolum onderhoud is nu alleen de uitgaven voor olie, remmen, banden, kleppen, riemen, koppeling, lagers, olie, enz...
Dit geeft een beter beeld van de werkelijke onderhoudskosten:

Bekijk bijlage 1526621

Hieronder de grootste uitgaven per jaar voor onderhoud:
2011: 1000km: 1ste beurt €165 (incl huurmotor+benzine=€25), 9000km beurt: €219 (incl huurscooter).
2012: 16000km: achterband €60 incl montage.
2013: 20000km en 27000km: remlichtschakelaar, €25 (niet origineel Honda).
2014: 37000km: voor en achterband €98 incl montage, Malossi vario+riem €160, YSS schokdempers €155, voorvork revisie+kleppen+huurscooter €566.
2015: 47000km: voorrem revisie1, kleppen, lager koppeling €570, Li-Ion accu €85.
2016: 58000km: achterband €54 incl montage, remlichtschakelaar €25 (origineel Honda).
2017: 68000km: riem+16gr rollen €75, bougie+luchtfilter+olie+nieuwe koppeling €126, Voorrem revisie2 koppeling lager €340.
2018: 84000km: voor en achterband €116 incl montage, richtaanwijzer relais+remlichtschakelaar €46.
2019: 87000km: snelheids sensor kabel €35, 4 litel Motul olie €54.
2020: 100000km: riem+vario+flens+koppeling+16gr rollers+bougie+luchtfilter+remschijf €331. Remschijf voor zit nu tegen de 3mm aan. Remlichtschakelaar (ja inderdaad, alweer) origineel Honda €30. 4*BAU15S LED lamp geel + LED relais €30 (AliExpress)

Zwakste punten van mijn PCX125: #1 remlichtschakelaar, #2: koppelingslager.
Achterrem licht? Want die moet ik ook nog eens vervangen, ooit...
 
1:18 :o
Mijn Triumph trophy 900 uit '99 deed 1:20 met gemak en gemiddeld over vele km's 1:21. Gecombineerd met een 25 liter tank was dat trouwens best leuk. Ik reed toen 200km dagelijks dus....
Maar 1:18 met een ik neem aan veel moderner stuk techniek dan de lompe trophy, met een mogelijk betere stroomlijn, met een kleiner blok en met een efficiëntere overbrenging... Dat vind ik bijzonder. Doet het idee van een scooter een beetje teniet vind ik maar ik begrijp ook dat er mensen zijn welke liever scooter rijden dan een sport/adventure/naked/enz. rijden. Doet een BMW gs1200 niet ook 1:18?'([/QUOTE]

De Kawasaki GTR-1000 die ik voor de Burgman 650 had, zat ook ongeveer 1 op 18, maar die Kawa was een stukje forser, 4cyl en 1000cc. Gewicht was vergelijkbaar. De Z1000st lustte nog veel meer meer benzine (en motorolie :9). Had graag een Pan-European gehad, is een erg fijne motor echter te duur voor mij. De GTR-1000 was de fijnste motor die ik heb gehad, PCX125 de goedkoopste. Aangezien kosten woon-werk verkeer voor mij de prioriteit had, is de PCX125 een kandidaat winnaar.

Over moderne techniek:
- mijn zoon heeft een Suzuki WagonR+ uit 2005: 1300cc 4cyl, 94pk, zo'n 1000kg en haalt 1 op 17. Zeer betrouwbaar en goedkoop karretje.
- heb zelf een Fiesta uit 2018 (nieuw model): 1000cc, 3cyl, 100pk, zo'n 1140kg en zit tegen de 1 op 17.
Met zo'n 13 jaar verschil valt het me van de Fiesta tegen en zou minimaal 1 op 20 verwachten. De Suzuki is lichter maar ook veel hoger. De Suzuki is iets feller dan de Fiesta. De enige technische vooruit die ik merk is dat de Fiesta motor mooi stil is, de Suzuki hoor je duidelijk en maakt meer toeren. Ik moet nog zien of de Fiesta motor zo lang meegaat als de Suzuki. Zo gaat het bij moderne motoren waarschijnlijk ook. Zuinigheid en duurzaamheid heeft een lagere prioriteit.
 
Achterrem licht? Want die moet ik ook nog eens vervangen, ooit...
Yep, heb er reeds een BAY15D 5/21W red LED lamp in werkt prima en is ook iets feller.
1595697886881.png
1595697913275.png
1595699555751.png


Beide stadslichtjes en kentekenplaatverlichting is ook LED: T10/5W
1595698630870.png
1595698684302.png


LED kentekenplaat verlichting. Links achterlicht. Rechts: remlicht.
1595698048089.png
1595698255413.png


Bij mij is nu alles LED, ook beide HS5 lampen. Alles van AliExpress.
Links LED stadslicht, rechts HS5 LED.
1595698468702.png
1595698503326.png

HS5 op de foto lijkt misschien fel, maar valt in het donker tegen.

Heb de richtingaanwijzers lampen nu ook LED BAU15S yellow en een instelbare LED relais.
Het standard relais werkt niet met LED, echter het LED relais werkt voor zowel LED en de standaard gloeilamp:
De fitting van dit lampje is anders dan ie van het achterlicht (de pinnen zijn namelijk iets verschoven).
1595698783246.png
1595698844420.png
1595698873967.png
1595698905529.png
1595699137153.png
1595699176609.png


1595698984986.png
1595699034043.png


Helaas is een moderne felle HS5 LED lamp niet te krijgen, de versie die ik heb geeft niet meer licht dan de gloeilamp versie.
Volgens diverse LED lamp fabrikanten is HS5 obsolete.

HS5 bi-Xenon lampen zijn nog wel te koop, maar dat overweeg ik pas als de mijn huidige HS5 LED lampen kapot gaan.
De Xenon lampen verbruiken ook veel meer stroom.
Misschien dat er ergens een HS5 verloopje bestaat zodat er een moderne LED lamp in past.
 
(...)
Over moderne techniek:
- mijn zoon heeft een Suzuki WagonR+ uit 2005: 1300cc 4cyl, 94pk, zo'n 1000kg en haalt 1 op 17. Zeer betrouwbaar en goedkoop karretje.
- heb zelf een Fiesta uit 2018 (nieuw model): 1000cc, 3cyl, 100pk, zo'n 1140kg en zit tegen de 1 op 17.
Met zo'n 13 jaar verschil valt het me van de Fiesta tegen en zou minimaal 1 op 20 verwachten. De Suzuki is lichter maar ook veel hoger. De Suzuki is iets feller dan de Fiesta. De enige technische vooruit die ik merk is dat de Fiesta motor mooi stil is, de Suzuki hoor je duidelijk en maakt meer toeren. Ik moet nog zien of de Fiesta motor zo lang meegaat als de Suzuki. Zo gaat het bij moderne motoren waarschijnlijk ook. Zuinigheid en duurzaamheid heeft een lagere prioriteit.
De vooruitgang in verbruik is in de loop van de jaren niet zo groot geweest, zeker niet bij benzinemotoren. Zoals je terecht vaststelt.
Onze oude uit 1980 afstammende Metro 1000 reed ook al 1 op 16.
Bij diesels is de vooruitgang veel groter en zeker rekening houdende met vermogen en koppel.
Mijn huidige BMW X1 18d loopt 1 op 18,5, gemeten op basis van de tankbeurten. Verbazend laag vind ik dat. En al zeker voor een SUV met een 150pk sterke 2 liter.
Mijn eerste diesel was een Ford Sierra 2,3d. Ik denk dat die met moeite 65 pk haalde. Uit 1985. Reed 1 op 14,5. Reed best aangenaam maar snel was ie zeker niet.
 
Over moderne techniek:
- mijn zoon heeft een Suzuki WagonR+ uit 2005: 1300cc 4cyl, 94pk, zo'n 1000kg en haalt 1 op 17. Zeer betrouwbaar en goedkoop karretje.
- heb zelf een Fiesta uit 2018 (nieuw model): 1000cc, 3cyl, 100pk, zo'n 1140kg en zit tegen de 1 op 17.
Met zo'n 13 jaar verschil valt het me van de Fiesta tegen en zou minimaal 1 op 20 verwachten. De Suzuki is lichter maar ook veel hoger. De Suzuki is iets feller dan de Fiesta. De enige technische vooruit die ik merk is dat de Fiesta motor mooi stil is, de Suzuki hoor je duidelijk en maakt meer toeren. Ik moet nog zien of de Fiesta motor zo lang meegaat als de Suzuki. Zo gaat het bij moderne motoren waarschijnlijk ook. Zuinigheid en duurzaamheid heeft een lagere prioriteit.
De milieu rommel is veel erger geworden waardoor het verbruik stijgt.
Een Renault traffic 2.0 met ik dacht 110 of 115pk redde het prima tot 200 en naar Tsjechië toe toch 1:14 volgens de computer. Ondanks 7 man en zoveel rommel mee dat bij flinke drempels het lampje van de bagageruimte aankwam (druk op de deuren waardoor achakelaar?)
En die rit ging toch wel een heel groot deel volgas.
De opvolger, een 1.6 kreeg die 1:14 niet eens op het display...

Overigens heeft moderner tegenover wat ouder ook "goedkopere" onderhoudsintervallen.

Een ander voorbeeld, een 325i uit 2007 moet 1;14 doen en BMW kennende gast dat wel lukken als je voorzichtig bent. Probeer dat eens met een snelle auto van rond 1990. En snel is hier binnen 7 seconden naar 100 en 250 als vmax
Stationwagen ;)
 
Waarom gelooft men het verbruik wat het display aangeeft? Dat klopt vaak niet. Zelf uitrekenen aan de pomp.
Het is een indicatie welke meestal ook zeer consistent is. Een afwijking blijft vaak van de zelfde grote. Wanneer je dus op dit 1 1:19 hebt gedaan en op rit 2 1:17 dan is de juiste conclusie dat rit 1 zuiniger was. Al is de werkelijkheid 1:17,4 voor de eerste rit, de 2e komt dan nog altijd lager uit.
Ik heb ook niet gezegd dat dit het verbruik was, enkel dat dit was wat de computer aangaf.

In het verlengde hiervan, check je wel eens of een km teller klopt? Dus of de weergave van afgelegde afstand niet teveel afwijkt? Want als dat zo is kun je rekenen wat je wilt.
 
Het is een indicatie welke meestal ook zeer consistent is. Een afwijking blijft vaak van de zelfde grote. Wanneer je dus op dit 1 1:19 hebt gedaan en op rit 2 1:17 dan is de juiste conclusie dat rit 1 zuiniger was. Al is de werkelijkheid 1:17,4 voor de eerste rit, de 2e komt dan nog altijd lager uit.
Ik heb ook niet gezegd dat dit het verbruik was, enkel dat dit was wat de computer aangaf.

In het verlengde hiervan, check je wel eens of een km teller klopt? Dus of de weergave van afgelegde afstand niet teveel afwijkt? Want als dat zo is kun je rekenen wat je wilt.

Dat is ook zo. ;) Maar ik maak toch vaak mee dat de boordcomputer bij diverse motoren over een gehele tankinhoud niet klopt. En dan heb ik het niet over tienden oid. Maar dan moet je inderdaad ook controleren of 1 km ook echt 1 km in werkelijkheid is. :)
 
Dat is ook zo. ;) Maar ik maak toch vaak mee dat de boordcomputer bij diverse motoren over een gehele tankinhoud niet klopt. En dan heb ik het niet over tienden oid. Maar dan moet je inderdaad ook controleren of 1 km ook echt 1 km in werkelijkheid is. :)
De pcx is de eerste met bc waarop verbruik staat. Hiervoor heb ik wel altijd met de GPS de snelheid gecontroleerd en uit mijn hoofd scheelde dat niet meer dan 5.
Ik reed vaak met de telefoon (maps) of Garmin en heb naast de snelheid (6%) ook vaak de ritstaat vergeleken met de dagteller. Er zat op 60km nooit meer dan 0,2 tussen maar meestal 0,1. En dat kan gemakkelijk worden weggeschreven onder inaccurate meer wijze.
 
Ik had een daihatsu sirion2 en daarna een subaru justy, eigenlijk gewoon dezelfde auto, maar die brandstof verbruiks meter klopte altijd precies met wat ik tankte.
Maar sinds januari heb ik een suzuki baleno van net een jaar oud gekocht, maar die verbruiks meter klopt van geen kant.
De daihatsu liep meest 1 op 17, in de zomer ook weleens 1 op 19, meest kort stukjes.
De suzuki baleno tankte ik gisteren 1 op 19,8, veel op de snelweg gaat dat wel naar 1 op 22.
In de winter heb ik ook weleens 1 op 17 gezien, 4 cilinder 1240cc.
Het mooie aan de suzuki baleno is dat hij maar 840 kilo weegt, dus 20 euro per maand wegen belasting.
Terwijl ander autos van dit formaat vaak 30 euro meer kosten aan wegenbelasting.
Die 30 euro per maand belasting besteed ik liever aan 30 euro benzine.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in dat mooie overzicht een enkele keer fikse bedragen staan in de kolom van het onderhoud. Voor dat geld haal je n 2e hands Pxc met heel wat minder kms op de teller! Zit zelf over inruil na te denken. De mijne uit 2012 heeft nu 46.000 op de teller en ik gebruik m het hele jaar door voor woon-werk. Tot nu toe enkel met een jaarlijkse beurt, vervangen van riem en rolletjes en eens wat vers rubber. Nu ben ik bang dat de kosten voor onderhoud binnenkort op gaan lopen. Iemand enig idee waar ik op kan wachten, of blijft het gewoon een gok?
Vanochtend eens proefgereden op een jong gebruikte Kawa j300. Lekkere machine hoor. Iets minder wendbaar dan de Pcx, maar veel stabieler en natuurlijk iets rapper zodat inhalen ook niet zo'n gok meer is als op mijn Pcx...... Nog maar eens een nachtje over slapen...

ik heb het 2016 model, krijg 18 cent de km voor woon werk verkeer. Heb de PCX in 4 jaar tijd terug verdiend, meer nog zelfs. Heb het onderhoud altijd uitbesteedt en behalve het balhoofdlager, nog niks hoeven vervangen. 55.000 km. Zodra hij onbetrouwbaar of enorm veel in reparatie gaat kosten koop ik een andere, jong gebruikte. Ga er niet koste wat het kost enorm veel mee rijden, moet economisch een beetje uit kunnen. Werk nu veel thuis sinds maart slechts 1000 km gereden, tov normaal 13.000 per jaar.
 
Weet zelf eigenlijk niet wat ik als km vergoeding krijg. Weet wel dat je volgens mij niet veel goedkoper (gemotoriseerd) kan rijden. Maar denk toch dat ik m inruil voor een Kawa J300. Rij toch ook regelmatig met een duopassagier en dan houdt t op een pcx niet over. Rij ook op het Friese platteland en waai met deze vaak van de weg. Een auto inhalen die iets te langzaam rijdt duurt me nu ook veel te lang. Als laatste minpunt moet ik zeggen dat ik vaak aangezien wordt voor iemand op een bromscootertje en dat veel koekblikkers weinig tot geen rekening met me houden. Een J300 is wat deze punten betreft toch net wat degelijker, stabieler en valt iets meer op.
 
Weet zelf eigenlijk niet wat ik als km vergoeding krijg. Weet wel dat je volgens mij niet veel goedkoper (gemotoriseerd) kan rijden. Maar denk toch dat ik m inruil voor een Kawa J300. Rij toch ook regelmatig met een duopassagier en dan houdt t op een pcx niet over. Rij ook op het Friese platteland en waai met deze vaak van de weg. Een auto inhalen die iets te langzaam rijdt duurt me nu ook veel te lang. Als laatste minpunt moet ik zeggen dat ik vaak aangezien wordt voor iemand op een bromscootertje en dat veel koekblikkers weinig tot geen rekening met me houden. Een J300 is wat deze punten betreft toch net wat degelijker, stabieler en valt iets meer op.
Daarom heb ik mijn PCX 150 maar verkocht en er deze voor teruggekocht.
20200620_174710_resized.jpg
NC750X dct
 
Vandaag met m'nPCX een rondje getourd. Vanuit Voorne via pontje van Hekelingen naar de Haringvlietbrug. Daarna Beneden Sas bij De Heen.
20200728_143039.jpg
Jachten kunnen door de openstaande sluis naar het Volkerak en bakboord uit via de Krammersluis naar de Oosterschelde en via Bru naar de Grevelingen. Ook vlakbij een mooi natuurgebied met runderen en watervogels.
20200728_143337.jpg
Terug via Sint Philipsland en de Krammerdam en Grevelingendam naar Overflakkee en via Stellendam en de Haringvlietdam weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Weet zelf eigenlijk niet wat ik als km vergoeding krijg. Weet wel dat je volgens mij niet veel goedkoper (gemotoriseerd) kan rijden. Maar denk toch dat ik m inruil voor een Kawa J300. Rij toch ook regelmatig met een duopassagier en dan houdt t op een pcx niet over. Rij ook op het Friese platteland en waai met deze vaak van de weg. Een auto inhalen die iets te langzaam rijdt duurt me nu ook veel te lang. Als laatste minpunt moet ik zeggen dat ik vaak aangezien wordt voor iemand op een bromscootertje en dat veel koekblikkers weinig tot geen rekening met me houden. Een J300 is wat deze punten betreft toch net wat degelijker, stabieler en valt iets meer op.

Staat er weleens 1 bij m’n werk in de parkeergarage en ik vind het een erg mooie scooter die J300. Alleen zou ik fors bij moeten lappen. Dat gaat me wat ver voor woon werk verkeer.
 
Moeten inderdaad een paar centen bij, maar ik zie dat maar als een investering; kan weer een paar jaren vooruit en rij (voor mijn gevoel) wat veiliger op de weg
 
Terug
Bovenaan Onderaan