Honda PCX 125/150 deel 5

Ik had wat last van een moeilijk draaibaar voorwiel. Er viel nog mee te rijden maar fijn was anders. De laatste rit begon het zelfs te piepen op de heenweg, terug nog wat erger.
De remklauw had ik al op gangbaarheid getest even snel en dat leek goed. Maar voor de zekerheid nogmaals eraf en nu alles met de staalborstel bij langs.
En toen kreeg ik de ingeving om te controleren of er een slag in het schijfje zit...
Screenshot_20200806_181341_com.huawei.himovie.overseas.jpg
Screenshot_20200806_181354_com.huawei.himovie.overseas.jpg

0,9 tot 1,0 mm slag. En natuurlijk naar de binnenkant waardoor rijden echt geen optie is. De andere kant op zou het eventueel nog kunnen, het remblok met de zuigers erachter wordt gewoon wat meer ingedrukt. Maar helaas.
Nu een nieuwe schijf zien te krijgen. Geen idee nog wat MotoPort ervoor rekent of welke nld website ze voor een normale prijs kan leveren, dat is een probleem voor morgen. Straks eerst weer aan het werk.
 
Geloof dat dit de voordeligste is...
 
Ik had wat last van een moeilijk draaibaar voorwiel. Er viel nog mee te rijden maar fijn was anders. De laatste rit begon het zelfs te piepen op de heenweg, terug nog wat erger.
De remklauw had ik al op gangbaarheid getest even snel en dat leek goed. Maar voor de zekerheid nogmaals eraf en nu alles met de staalborstel bij langs.
En toen kreeg ik de ingeving om te controleren of er een slag in het schijfje zit...

0,9 tot 1,0 mm slag. En natuurlijk naar de binnenkant waardoor rijden echt geen optie is. De andere kant op zou het eventueel nog kunnen, het remblok met de zuigers erachter wordt gewoon wat meer ingedrukt. Maar helaas.
Nu een nieuwe schijf zien te krijgen. Geen idee nog wat MotoPort ervoor rekent of welke nld website ze voor een normale prijs kan leveren, dat is een probleem voor morgen. Straks eerst weer aan het werk.
Laat me weten hoe je schroeven hebt los gekregen van de schijf?
 
80W90 hypoïd GL 5 transmissie olie.
Goede synthetische 10W30 motorolie kan ook maar die zou ik dan iets vaker wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Manz
80W90 hypoïd GL 5 transmissie olie.
Goede synthetische 10W30 motorolie kan ook maar die zou ik dan iets vaker wisselen.
misschien wel net zo vaak als de motorolie in het blok. deze olie is namelijk niet gemaakt voor deze toepassing. bovendien is het niet duur en 1 flesje is opzich al goed voor een 100.000 km.
 
  • Leuk
Waarderingen: Manz
Ik heb inderdaad met elke oliewissel ook de transmissie-olie gewisseld aangezien ik dan met een nieuwe liter fles motorolie prima uit kwam. Later ben ik overgestapt op echte transmissie-olie, op advies hier in het topic en in het SH 150 topic.
 
Laat me weten hoe je schroeven hebt los gekregen van de schijf?
4 stoten van een halve seconde.
Makita dtd 152 max 165Nm
IMG_20200807_230308.jpg

En na de foto dus de andere 2... 4 stootjes en niets dus....:( ik ook met m'n grote smoel. Paar tikjes op de inbusdop en nog een keer proberen maar ze zijn nu dus allemaal los
 
Hoi ,alweer een tijd geleden dat ik hier op deze site ben geweest.
Ik heb 3 weken geleden weer een pcx aangeschaft,hij komt uit december 2017 ,en is pas febr 2019 op naam gezet.gekocht van de eerste eigenaar.heeft 6400km op de teller staan nu.mijn volgende vraag is bij een snelheid van ongeveer 50 kmph als ik dan licht gas geef hoor ik een soort ratel geluid ,dat hoor ik dus niet bij stationair draaien of als ik wegrijd tot 50kmph.ook niet meer als ik versnel van 50 kmph naar 100 kmph .wat zou dit kunnen zijn? Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Heb zo niet direct een verkalring. Misschien een resonantie, zit er een kap los, of ligt er nog iets te rammelen in een of ander bakje?

Heel veel plezier in ieder geval weer met de PCX. Waarom heb je toch weer een PCX gekocht?
 
Heb zo niet direct een verkalring. Misschien een resonantie, zit er een kap los, of ligt er nog iets te rammelen in een of ander bakje?

Heel veel plezier in ieder geval weer met de PCX. Waarom heb je toch weer een PCX gekocht?

Ben nog bij MotoPort geweest om er even na te kijken,de monteur zegt ook iets te horen maar die weet zo ook niet waar het vandaan kan komen.hij zegt dat ik me geen zorgen hoeft te maken.maar toch zit het niet lekker.ik heb nu weer plek om een motor te stallen en dus kwam er weer de gedachte om er eentje te kopen.,weet iemand trouwens hoeveel de orginele rollen wegen in de pcx,ben aan het denken om ze te vervangen voor dr pulley rollen.topsnelheid ligt nu volgens mij rond de 115 op de teller,alles orgineel.
 
Ben nog bij MotoPort geweest om er even na te kijken,de monteur zegt ook iets te horen maar die weet zo ook niet waar het vandaan kan komen.hij zegt dat ik me geen zorgen hoeft te maken.maar toch zit het niet lekker.ik heb nu weer plek om een motor te stallen en dus kwam er weer de gedachte om er eentje te kopen.,weet iemand trouwens hoeveel de orginele rollen wegen in de pcx,ben aan het denken om ze te vervangen voor dr pulley rollen.topsnelheid ligt nu volgens mij rond de 115 op de teller,alles orgineel.
V.w.b. de rollen zou je contact op kunnen nemen met maksor, die kan je exact vertellen (en leveren) wat je wenst.
Mocht het om een 150cc gaan, ik had er 15 of 15,5 in zitten maar dit waren sliders, geen rollen.
 
V.w.b. de rollen zou je contact op kunnen nemen met maksor, die kan je exact vertellen (en leveren) wat je wenst.
Mocht het om een 150cc gaan, ik had er 15 of 15,5 in zitten maar dit waren sliders, geen rollen.
Ja gaat om een 150cc , hoeveel wegen de orginele eigenlijk? Of bedoel je dat je die erin had zitten orgineel? Btw bedankt voor de tip.
 
Ja gaat om een 150cc , hoeveel wegen de orginele eigenlijk? Of bedoel je dat je die erin had zitten orgineel? Btw bedankt voor de tip.
Ik weet niet hoeveel moet ik eerlijk zeggen. Dom van me want toen ik wisselde had ik de beschikking over een goed weegschaaltje. Ik heb zelfs de nieuwe gewichten gewogen en de zwaarste en lichtste 2 tegenover elkaar gezet. Had natuurlijk ook de oude even kunnen wegen...
Ik had origineel erin en heb bij maksor sliders opgehaald. Had goed last van mijn kont, vanaf Nieuweschans naar Zwolle en door naar Meppel om mijn 8 uurtjes weer te maken voor die dag. 165 km en pas na 135 even pauze.
Maar ja, het bespaarde weer verzendkosten he ;)
 
Ik weet niet hoeveel moet ik eerlijk zeggen. Dom van me want toen ik wisselde had ik de beschikking over een goed weegschaaltje. Ik heb zelfs de nieuwe gewichten gewogen en de zwaarste en lichtste 2 tegenover elkaar gezet. Had natuurlijk ook de oude even kunnen wegen...
Ik had origineel erin en heb bij maksor sliders opgehaald. Had goed last van mijn kont, vanaf Nieuweschans naar Zwolle en door naar Meppel om mijn 8 uurtjes weer te maken voor die dag. 165 km en pas na 135 even pauze.
Maar ja, het bespaarde weer verzendkosten he ;)
Ja bij lange stukken krijg ik ook last van een gevoelloos achterwerk 🙂, misschien dat ik eens een air Hawk zadel ga proberen.
 
Die heb ik ook nog ergens liggen. Heb er in het verleden goede resultaten mee behaalt op de tdm en gsxr. Op de scoot is het een poging waard.
Of een wielrenbroek gebruiken. Heb ik maximaal 500 km op 1 dag mee gereden. Was toen wel op maar 350 km op een dag was prima te doen.
 
Of een wielrenbroek gebruiken. Heb ik maximaal 500 km op 1 dag mee gereden. Was toen wel op maar 350 km op een dag was prima te doen.
Op mijn vorige, trophy 1999 had ik na meer dan 1,5 uur geen enkel pijntje, op de scooter hoef ik dat niet te proberen. Of bedoel je dat je die 500 op de pcx deed?
 
Ander PCX 125 die we nog bezitten, 2011 heeft nu trillingen in het stuur net of er wiellagers uit liggen :?

Voorwiel gecheckt! geen speling! 0nderhouds boekje Motorport Zelhem laatst 9500 km nu 13.000 km

Kunnen deze trillingen van de achterkant komen? bv Vario?

Thx
 
Zou je de trillingen iets specifieker willen omschrijven.

Aard van trillingen, constant, hevig etc.
Lokatie, alleen stuur?
Sinds wanneer en hoe ontstaan, plotseling of geleidelijk?
Samenhang met andere zaken zoals bijgeluiden of afwijking in stuurgedrag o.i.d.?
 
Ander PCX 125 die we nog bezitten, 2011 heeft nu trillingen in het stuur net of er wiellagers uit liggen :?

Voorwiel gecheckt! geen speling! 0nderhouds boekje Motorport Zelhem laatst 9500 km nu 13.000 km

Kunnen deze trillingen van de achterkant komen? bv Vario?

Thx

kan overal in liggen. blok, pulley, koppeling, eindoverbrenging. overal lagers die trillingen kunnen veroorzaken.
 
Geachte forumleden, mijn PCX 150 heeft nu 5000 Km gereden, maar heeft lange tijd stilgestaan, deze is in 2017 gekocht ( 2000 Km )

Nu moet volgens het boekje met 8000 Km een beurt gedaan worden, maar ik wil nu al de olie vernieuwen.

Als ik de motor olie verwissel, moet dan ook de transmissie olie ververst worden? En welke olie moet dat zijn?

Wat is nu een goede Olie? In het boekje staat dat er jaso T 903 MB of SAE 10W30 zou moeten zijn

En moet die dan half synthetisch of vol synthetisch zijn?



Gr. Jan
 
Geachte forumleden, mijn PCX 150 heeft nu 5000 Km gereden, maar heeft lange tijd stilgestaan, deze is in 2017 gekocht ( 2000 Km )

Nu moet volgens het boekje met 8000 Km een beurt gedaan worden, maar ik wil nu al de olie vernieuwen.

Als ik de motor olie verwissel, moet dan ook de transmissie olie ververst worden? En welke olie moet dat zijn?

Wat is nu een goede Olie? In het boekje staat dat er jaso T 903 MB of SAE 10W30 zou moeten zijn

En moet die dan half synthetisch of vol synthetisch zijn?



Gr. Jan

in het blok moet 10W30 jaso MB vol syntheet. Ik koop altijd die van motul bij bolski.

transmissie kan je doen, zijn de kosten niet. Zeker na een lange tijd stilstand is het wel fijn als dat ook vers is. Volgens de manual moet daar hetzelfde in als het blok. Echter vinden de tandwielen en lagers transmissieolie lekkerder. Exacte specs daarvan komen hier regelmatig langs, ff scrollen dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan