Honda PCX 125/150cc deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
We hebben de kleppen gesteld. Al met al een hele operatie. Het meeste werk is bedenken hoe Honda de kappen in elkaar heeft geklikt om deze, zonder afgebroken lipjes, te kunnen demonteren. Schade: 2 afgebroken lipjes + 1 afgebroken lip door de vorige bezitter.
Secondenlijm, montagekit en een aluminium spalk waren nodig alvorens gestart kon worden met de wederopbouw.
De klepspeling was in orde. Inlaat was net geen 0.1, deze op 0.1 gesteld. Speling van de uitlaatklep was in orde. Zelfs met alle kappen gedemonteerd is deze laatste nog lastig te bereiken. Misschien is het makkelijker, voor het stellen in het algemeen, de benzinetank te verwijderen. Deze zit op een paar cm van de cilinderkop. Met wat geluk kan er dan gesteld worden van 1 zijde en kan het plaatwerk aan de andere zijde blijven zitten. Iets voor de volgende keer.

Heb wel 1 schroef over en kom 1 schroef te kort. Hoewel ik alle schroefjes netjes geordend had opgeslagen, is er toch iets mis gegaan. De schroeven hebben niet dezelfde dikte.

Verder wat tijd en onderdelen gespendeerd aan de afwatering. Zoals geschreven zat er water en zand in het luchtfilterhuis, weliswaar aan de "vuile" zijde van het filter maar toch. Het plastic tuitje, aan de achterzijde van het filter zat vol water. Nooit opgevallen omdat het water helder was. Het luchtfilter was overigens schoon en droog.
Ook op het motorblok veel zand, meegebracht door water afkomstig van het achterwiel. Daarop wat aanpassingen gedaan, zoals hugger verlengd, gaten geboord in de hugger, zodat water sneller weg kan lopen en 2 rubberen strippen op het luchtfilterhuis geplakt.

Deze laatste moeten voorkomen dat water (en zand) afkomstig van het achterwiel, door de aflopende vorm van het luchtfilterhuis, direct in de inlaat van het luchtfilter verdwijnt. Water dat op dit deel terecht komt, loopt naar beneden en op het eind zit de inlaat.
Boutjes van de huggerverlenging zijn nog wat lang, maar kon zo snel geen M5x12 met een lage kop gevonden krijgen. In werkelijkheid zie je de verlenging nauwelijks zitten.

Hieronder was illustraties om de zaak te verduidelijken. Kreeg gisteren zowat een hartverknettering toen de Honda er na 10km mee ophield. Oorzaak bleek de schakelaar van het door mij nooit ingeschakelde start-stop systeem, toch verzet te zijn.

pcx21_zpsa5f8c803.jpg


pcx20_zpsed16ad57.jpg


pcx19_zps3df3d747.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ DT125

Afgebroken lipjes
Hield je wel rekening met de verwerking temperatuur?... 20+ s.v.p.

Wat opbouwende kritiek t.b.v. de hugger:

ik doe zo iets meestal met flinke pop nagels en dan aan wielzijde een paar rvs ringetjes der tussen om het draagvlak te vergroten, e.a. staat net even subtieler als een paar rvs pukkels aan de bovenkant.
Ik hoop trouwens voor je dat je lengte genoeg hebt genomen, ik heb die verlengingen vaak zat zelf gemaakt en gebruikt op 16" wielen en dan voor het beste resultaat liet ik ze echt
wel verder door naar achter doorlopen, moet er wel bij opmerken dat ik daarvoor gewoon een extra hugger/binnen spatboard kocht en daar de bevestigingen van af zaagde, zodat ik
alleen een stukkie stijf spatboard overhield.

Hopelijk kom je er nog een beetje mee weg, maar voor het beste resultaat mag je van
boven af (foto 1 & 3) eigenlijk niet eens je achterband zien.

Mvg WE Jan
 
Laatst bewerkt:
Temperatuur was die van afgelopen week, dus een graad of 10. Was in het bezit van een wphb en de video op Youtube.
Omdat de kunststof panelen vaak klemmend gemonteerd zijn, moeten deze met enige kracht gedemonteerd worden. Een lipje is dan makkelijk beschadigd. Verder moest bij een van de panelen, het paneel aan de voorzijde, net achter het voorwiel gedemonteerd worden. In het wphb had ik hier overheen gelezen. (dom-dom).

Zoals geschreven ga ik de volgende keer proberen vanuit de benzinetank de kleppen te stellen. Ook lijkt het mij makkelijker om bv. bij de bagagebak de bouten te demonteren, waardoor het achterlicht/zijpanelen-deel makkelijk te demonteren valt.

Vind persoonlijk een lange hugger niet mooi. Is nu een compromis tussen een verlenging en minimale cosmetische wijzigingen. Op de fotos, zonder bagagebak en zijpanelen valt de verlenging veel meer op dan in werkelijkheid.
Heb sindsdien niet meer in de regen gereden, dus kan nog geen oordeel over de functionaliteit geven.

Popnagels zijn inderdaad mooier. Het nog geen poptang en de kop van de popnagel komt tussen het spatbord en de band. Hier is ongeveer 1cm ruimte. Wou deze ruimte zo groot mogelijk houden, zodat een meegevoerd steentje niet klem komt te zitten. Er zal echter niet veel verschil zijn in kophoogte tussen een popnagel en een M5 boutje.
Mocht alles na tevredenheid functioneren wordt de M5 vervangen door popnagels.

Bij het ontwerpen heeft Honda ongetwijfeld door regen gereden, dus vervuiling in het luchtfilterhuis moet ook daar opgetreden zijn. Het water en zand lag op de bodem en het filter zit een paar centimeter hoger. Dit komt dus niet in direct contact met het filter. Ik ben dit van mijn andere motoren echter niet gewend. Misschien een kwestie van wennen.
 
welke moto port was dit dan hebben alle moto ports de zelfde prijs
anders moet ik nog effen en ander zoeken voor de beurten als ik mijn pcx nog krijg van moto port
nog even na gevraagd of ik mijn niet verhoord heb maar het was werkelijk zo honda nederland krijgt niet eerder nieuwe pcx 150 dan in week 41


Dat was MotoPort Veldhoven. Niet dat ik ontevreden ben over hun, en onderhoud kost geld geen probleem. Maar toch vind ik dit veel geld voor een 1000km beurtje. Samen met de afleverkosten heb je toch relatief veel bijkomende kosten bij een nieuwe PCX. Maar ja, bij een uurloon van 72,50 gaat het hard. Na de garantietijd lekker zelfs sleutelen dus 8-)
 
@ DT125

Scherpe kantje van de pop nagels vijl je aan de onderkant netjes nog een beetje af en past voor de rest prima.
Ik heb de zelfde ervaring gehad dat ik ook maar 1 centimeter ruimte had... misschien zelfs wel minder.

Om het feest compleet te maken kun je nog even de pop nagels binnen/buiten aan tippen met wat zwarte verf.
Om de boel te verstevigen kun je in plaats van ringetjes onder de pop nagels ook over de breedte van de hugger een langwerpig metalen stripje nemer met wat gaatjes er in waar de pop nagels komen te zitten.
Het stripje metaal moet dan ongeveer net zo dik zijn als de dikte van de ringetjes die je zou gebruiken.
Als je een stripje metaal gebruikt die dan ook wel even conserveren met wat zwarte verf.

Dat je een voorkeur hebt voor een kortere hugger kan ik wel begrijpen, maar je band
profiel achter de hugger lepelt voor je het weet zo alsnog zand/water over de hugger heen,
allicht nu al een flink stuk minder, dus hopelijk kom je er net mee weg.

Temperatuur is echt heel belangrijk,
voorbeeldje: een onderdeel uit mijn vak is 3M applicatie folie aanbrengen,
die breekt wel niet maar is ook mega gevoelig voor temperatuur, ik loop dan ook met een
temperatuur scanner op mijn werk rond en kan zelfs over een afstand van 10 a 20 meter de
verder op gelegen omgeving en object temperatuur in de gaten houden.
En juist omdat je lipjes kan missen die je over het hoofd hebt gezien is het belangrijk om zulk
soort klusjes bij voorkeur bij 20+ te doen (hoe heter, hoe beter) want dan breken ze niet maar buigen wat mee of hooguit krom.
Ik begin er niet eens aan om b.v. een kuip deel in de winter in een niet goed verwarmde de ruimte te demonteren.
Als je zulk soort klussen een beetje kan plannen dan bij voorkeur altijd op een warme zomerdag, en liever dus niet in de winter, of wel maar dan met een dikke kachel aan en je object enkele uren van te voren in de verwarmde ruimte neer zetten.

Mvg WE Jan :)
 
Laatst bewerkt:
Zou het mogelijk zijn om als PCX rijders onderling prijzen van onderhoud en dergelijke te delen zodat wij weten wat een gemiddelde prijs is van onderhoud en onderdelen bij diverse dealers krijg de indruk dat iedere dealer maar wat rekent en dat er geen vaste tijd voor een beurt is vast gesteld.

Dit zijn mijn kosten die ik heb gemaakt:

Dealer H v Wijk Zoetermeer.
Aanschaf Honda PCX150 incl aflever kosten €2830,=
1000 km beurt €60
Half hoog Givi scherm smoke via internet bij RAD €64
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook handig om erbij te vermelden wat er precies gedaan is bij de beurt.
Het kleppen stellen schijnt bij de PCX nog een heel gedoe te zijn. (en ze rekenen bij een beurt gewoon per uur?)
 
Vleugels Dilsen-Stokkem (Bel.Limburg)
Aanschaf Honda PCX125 geen afleveringskosten.
1000 km beurt: 36.80 euro Oliewissel/luchtfilter en checkup oa, afstellen achterrem,
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook handig om erbij te vermelden wat er precies gedaan is bij de beurt.
Het kleppen stellen schijnt bij de PCX nog een heel gedoe te zijn. (en ze rekenen bij een beurt gewoon per uur?)


Bij mij is bij de 1000km beurt Olie vervangen en wat kleine controles oa remmen en vloeistof, kleppenstellen is dus erg duur, volgens mij doen ze met demonteren en monteren er 3 uur over en dat met een uur tarief a €72,50
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan