Begin maar eens met de carburateurs helemaal uit elkaar te halen en grondig te reinigen.
Erik, ik heb van @Zot ooit de tip gekregen om met een spuitbusje van Tec Flow carburateurs te reinigen zonder te demonteren, dat werkt bij zichtbare delen. Dat komt echter niet in de vollterkamers.. Toen heb ik de proef op de som genomen en een vuile sproeier in een dopje gegooid, volgeblaft met dat schuim en een paar dagen laten staan. Met als resultaat een sproeier die lijkt of die uit de fabriek komt. Wil je proberen of het werkt voor jouw carbs zou je de vlotterkamers er mee moeten volblaffen en een paar dagen laten staan en ik denk zelfs nog regelmatig aanvullen. Ik wil het experiment zelf nog een keer uitvoeren, maar niet nu dus ik kan je niet garanderen dat het werkt, ik heb echter goede hoop. @Zot hoe denk jij daarover?
Bekijk bijlage 1485511
Het residu staat al 2 maanden in het plastieken dopje. Komt uit een plastieken mechaniek in de spuitbus waar een plastieken slangetje in hangt waar het spul doorheen moet. Maar ik zal er een vlotter inflikkeren. Edit: inderdaad beter eerst effe testen. Ik heb er wel verttrouwen in want waar die vlotters dagelijks in ronddobberen is ook niet zo vriendelijk. Rubbertje gooi ik er ook in. Wellicht neem ik de definitieve test want mijn zoon zijn YZF750R z'n carbs liggen bij mij op de pijnbank. @Janbros dat ding van het filmpjeik zou dat niet doen, voor je weet wat dat product met je plastieken vlotters doet ...
Heeft het ook niet,het kan zijn dat je vlotternaalden vast zitten,dan zou je in de benzine slang moeten blazen,kan je daar doorheen blazen zitten de vlotternaalden niet vast,je moet dan wel een slang direct op de carburateurs aansluiten die geen benzine krijgen.Het zal inderdaad waarschijnlijk wel op carburateurs eraf halen uit lopen. Maar dit is ook leerzaam. Toch weer anders dan mijn oude Zundap KS50 van vroeger. Zo heb ik in ieder geval al geleerd dat:
- je beter geen e95 of e10 kan tanken maar premium benzine zoals V-power
- je je motor swinters met een volle tank weg moet zetten
- je je motor ook swinters elke maand even moet starten en laten lopen
- en dat als dat er toch niet van komt, je in het voorjaar beter eerst je carbs kan laten leeglopen en weer kan vullen met verse benzine
- je evt. een spuitje kruipolie in de cilinders kan sopuiten zodat er in ieder geval wat olie in zi
- je beter met de dodemansknop aan, eerst je blok even droog kan starten, zodat alle vloeistoffen even rond gaan, en de olie druk op kan bouwen
Nu ben ik aan het aftappen en weer vullen. Dat is misschien niet de oplossing, Maar zo leer ik wel en kom ik (eindelijk) zelf een beetje aan het sleutelen. Dus daarom hoor ik toch graag van iemand het antwoord op mijn vragen. Dan leer ik weer iets, en zo kom ik dan uiteindelijk steeds iets verder.
Nog iets gemerkt: als ik blaas op de slang aan de aftap (schroef open) van een carburateur die niet vol loopt, dan hoor ik lucht komen uit de (ontluchtings?)slang die bij de luchtfilterbak naar boven komt. Dus dat lijkt niet veel zin te hebben.
Als ik die ontluchtingsslang dicht knijp, en dan weer blaas. Dan hoor (als ik het goed hoor) lucht via de luchtfilterbak naar buiten komen.
Dus misschien heeft blazen op de aftap van de carburateur niet zo heel veel zin?
Als je via de aftapschroeven blaast wel,maar niet via de benzineslang,dan blaas je direct op de vlotternaald.Als de vlotters blijven hangen heeft perslucht niet veel zin, dat vliegt er via de ontluchting weer uit.
Perslucht blazen via de benzineslang met volle vlotterkamers is overigens opletten geblazendan vliegt de benzine zo de cilinder in.
Heb je al geprobeerd om bij de vastzittende vlotters de kamer via de aftapplug van de vlotterbak te vullen?
Ik heb een knijpflesje waar ik een slangetje aan kan doen om de vlotterbakken normaal gesproken mee af te tappen, maar andersom kan ook.
Waar je wel ff rekening mee moet houden. Als je dat doet dan bestaat de kans dat je troep onderuit de carb de vlotterkamer in spuit. Dus ik zou hem dan 'spoelen', vol laten lopen en gelijk weer even aftappen.
Ik heb twee supermagna's de hele winter stil staan en vorige week was het met starten even benzine aanzuigen (super 98) en meteen lopen alsof ze dat gisteren nog hadden gedaan.je je motor ook swinters elke maand even moet starten en laten lopen
Als de vlotters blijven hangen heeft perslucht niet veel zin, dat vliegt er via de ontluchting weer uit.
Het probleem is als je dat doet je de druk verdeeld ,je moet dat alleen doen op de carbs die geen benzine krijgen.Wat ik gedaan heb is druk zetten op de standaard benzineaanvoerslang (voor de 4 carburateurs) door hard in de kunststof benzinefles te knijpen. De eerste paar keer kwam er na het knijpen wat lucht door de slang omhoog naar de benzinefles. Dus blijkbaar kwam de benzine onder druk wel ergens waar het zonder druk nog niet was gekomen. Maar daarna kon ik nog zo hard knijpen, maar er komt komt nog steeds geen benzine uit de aftapppers.