@Yukon: ja, hierdoor kan condens/vocht ontsnappen. Hebben de meeste motoren, misschien wel allemaal.
@Robber57: Ben enigszins gerustgesteld, maar niet helemaal. Mijn Suzuki GS500 heeft een slag van 56.5mm, de PCX 57.9mm. De PCX heeft daardoor een hogere zuigersnelheid dan de GS500. Bij een koude motor blijf ik met de GS onder de 4000rpm, misschien nog wel lager. De PCX heeft geen toerenteller, maar gevoelsmatig draait deze ruim boven de 4000rpm. Ik schat 6000 a 7000rpm.
Buiten de zuigers zijn er meer onderdelen die smering behoeven en waarvan het toerental wel van belang is, bijv. nokkenas, krukas.
Bij de PCX worden daarentegen meer kogellagers gebruikt die minder smeringsgevoelig zijn. De nokkenas, tuimelaars en krukas zijn allemaal voorzien van rollen en/of kogellagers. Dit in tegenstelling tot de GS.
Zoals je al schreef, verdraai je bij scooter met koude motor het gashandle minimaal gaat wel het toerental omhoog. Vermogen en warmte wordt er dan nauwelijks ontwikkeld.
Het zit ook een beetje tussen de oren. Als je meer als 30jr rustig (lees lage toerentallen) hebt gereden bij koude motor, heb je niet direct een fijn gevoel bij een hoog in toeren draaiend motortje.
Verder troost ik me met de gedachte dat ome Honda als geen ander weet hoe je een motor moet bouwen.