Nog mooier (denk ik)
Wat ik er zo van kan zien en beoordelen;
Naast de "vork" van de jiffy kun je een zwarte ronde +/- 10 mm breede ring zien met rechts daarnaast net zichtbaar de kop van het m6 boutje dat de boel bij elkaar houd.
De zwarte ring heeft verder in de diepte het aanhaakpunt voor de veer, dat aanhaakpunt zit nu achter het scharnierpunt, als je het boutje losmaakt kun je denk/gok/hoop ik de zwarte ring 90 graden draaien waardoor het aanhaakpunt VOOR het scharnierpunt komt te liggen waardoor de jiffy vanzelf zal inklappen, je verplaatst het "bovenste dode punt".
Je zult wel de veren er af moeten haken voor je de boel loshaalt en dat kan zonder verentrekker een knap frustrerend klusje zijn en als je pech hebt kan het eindigen met een veer in de punt van de vinger, auw|
Zoiets is evt ook zelf te maken uit een pijpsleuteltje als handvat met erdoorheen een stuk rem/gas kabel of ijzerdraad tot een lus geknoopt, een andere is een oude spaak krombuigen tot een haak en zo zijn er wellicht nog meer te verzinnen, als je het met een tang doet eindigd het vaak in traantjes weet ik uit eigen ervaring
De jiffy zou dus op twee manieren te configuren zijn, uitstaand of zelf terug klappend, ik denk dat dit is omdat er volgens mij landen zijn (amerika?) waar een jiffy van een lokaal gekochte motor altijd zelf inklappend MOET zijn, voor die landen kan de jiffy zelf inklappend werken.
Het risico van een zelfinklappende jiffy is als je de motor niet op het stuurslot zet: als je een licht duwtje tegen de motor geeft kan hij naar voren rollen en van de jiffy vallen, met het stuur volledig naar links word dat moeilijker.
Ik ben zelf ooit met mijn zundappie keihard op mijn plaat gegaan door de zelf opgebouwde jiffy die uit bleef staan, das geen lolletje want voor je met je knieen over het asfalt schraapt weet je al wat er gebeurt is en dat je nu straf gaat krijgen voor je dommigheid, je kunt ook nog aan verzekeringwerk denken: ik kan me voorstellen dat een verzekeraar problemen me je claim heeft als blijkt dat jij moedwillig een veiligheids aspect van de motor hebt verwijdert met een ongeval als uitkomst, je hoeft letterlijk maar 1 keer dat stomme ding te vergeten en je kunt tot over je oren in de sores zitten....
~[edit] bedenk me net: de mijne is van 2007, wellicht is het anders op nieuwere modellen.