Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ik betaalde 5,50 voor de hiflo bij de bikeshop oliefilter
dus dan t.o.v. 13,35 is dat ruim een filter verschil.
Ja maar dat is de HF951; dat is qua filtermateriaal geen vergelijkbaar filter met de HF204RC of de K&N 204-1.

De HF951 is echt een low-budget papier filter en met goed zoeken zelfs nog onder de 4 euro te krijgen.. mag dan premium filter op staan geschreven maar aan een papier filter is niks premium aan.
 
Laatst bewerkt:
Nu zie ik dat jullie voor nog geen €5,- verschil een hiflo of champion filter verkiezen, dan nog tooltje erbij om hem los/vast te zetten....
Neem origineel! Kost €8,70 bij makinaparts.
Filter met tooltje voor dopsleutel (origineel Honda): €14,45

Daar komt bij dat ik beroerde resultaten haalde met aftermarket luchtfilters (hiflo was de slechtste!). Of de motor had niet genoeg vermogen, of het filterde slecht, en brandstofverbruik nam toe.
Nu meet niemand zijn oliefilter na op reinigende werking, maar ik neem aan dat de diverse after market oliefilters het niet beter doen, dan de luchtfilters.

Honda filter + removal tool:

0389E817-1CF6-4915-A3A9-292C0D767EFB.jpeg
 
Nou; ik verkies geen van beide merken filters. áls ik al van HiFlo een filter zou kiezen dan zou het de 204RC zijn.
K&N heeft synthetisch filter materiaal, ik weet niet van wel materiaal de 204RC is vsn gemaakt, ik vermoed fibreglass, de website vermeld namelijk tri-fibre. De goedkopere filters zijn, cellulose of papier filters. Gebruik al jaren K&N. De kwaliteit is gewoon goed. Heb er lucht en olie filters van, in de auto ook een (uitwasbaar) interieur filter. Gewoon degelijk. Je wilt dat een olie filter niet al teveel weerstand bied in het circuit. De weerstand van een synthetisch filter is in ieder geval minder dan dat van een papier of cellulose filter.

En wat betreft de tool, dat moest voor nu gewoon een goedkoop ding zijn om het filter van de dealer er op een fatsoenlijke manier eraf te krijgen. Verder zal ik m niet gebruiken; de K&N filters hebben een 17mm 6-kant moer opgelast waarmee je hem op moment kunt vast zetten.
 
K&N filters vertrouw ik wel, daar staat kwaliteit bovenaan.
Je bent toch niet de terugroep actie van K&N vergeten vanwege lekkende filters?

En dan heb ik slechte ervaring met Hyundai brandstof filters die 120 000 km mee moesten gaan en bij 80 000 km al de melding brandstofpomp druk te laag aan gaf in de diagnose, ja natuurlijk in de Alpen en het motormanagment schakelde terug naar nood situatie, waar zelfs de dealer (in Munchen) geen raad mee wist, na het plaatsen van een filter van Bosch door mij was het probleem verholpen. Nu vervang ik zelf om de 100 000 km het filter voor een ..... Bosch.

Dus de grote merken kunnen er ook een potje van maken.
 
Laatst bewerkt:
Komt bij Makinaparts voor een 1 kilo toch ook 10,45 euro bij, wordt het filter met sleutel 25 euro, loont dus alleen bij grotere bestellingen.

Ik heb voor de oliesleutel bij Aliexpress in China $2,60 betaald incl verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:
Er is idd, eenmalig in 2016, een recall geweest van de 204 filters waar inderdaad problemen mee waren. Er was kans dat de opgelaste moer lekkage zou veroorzaken. Dat is verholpen met die 204-1.
 
Daar komt bij dat ik beroerde resultaten haalde met aftermarket luchtfilters (hiflo was de slechtste!). Of de motor had niet genoeg vermogen, of het filterde slecht, en brandstofverbruik nam toe.
Nu meet niemand zijn oliefilter na op reinigende werking, maar ik neem aan dat de diverse after market oliefilters het niet beter doen, dan de luchtfilters.
Maar:
Hiflofiltro lässt als einziger Filterhersteller seine Produkte vom TÜV Süddeutschland prüfen und zertifizieren. Die Filter werden in allen relevanten Kriterien mit dem jeweiligen Originalfilter verglichen. Die Prüfung kann nur erfolgreich bestanden werden, wenn der Filter von Hiflo die Werte des Originalfilters erreicht bzw. übertrifft.
So wird sichergestellt, dass alle Filter die Qualitätsanforderungen der Erstausrüstung erfüllen.
Die Garantie des Motorrades bleibt, lt. TÜV Süddeutschland, bei Verwendung eines Austauschfilters erhalten, wenn ein qualitativ gleich- oder höherwertiger Filter verwendet wird.
Dus Honda staat achter dit TÜV geteste en gezertificeerde filtermerk lees ik hieruit. Zal dus wel meevallen met de kwaliteit.
 
Het zal voldoen aan de norm. Wat niet wil zeggen dat er niks beters te krijgen is.
De hamburgers bij de Lidl voldoen ook aan de norm, net als die van de biologische keurslager welke alleen scharrelrundkoeienvlees gebruikt.

En dat Honda erachter staat betekend niks.
Ze staan er immers ook achter om gewoon 10w40 motorolie in de transmissie te gebruiken. Zal vast ook TÜV geprüft zijn.


I rest my case.
 
Ben iig klaar met het onderhoud, nieuwe vol synthetische 10w30 MB erin en toch maar een nieuw filter. Ook de transmissie voorzien van nieuwe olie. Die ouwe was ik aanvankelijk van plan leeg te gieten maar er stond geen merk op, wel “made in france”.

Hij was er door die oliesleutel ook niet mooier op geworden.
En dat made in france... pfff.. laat ik het zo zeggen; die fransen moeten het gewoon bij kaas, croissants en wijn houden en voorál weg blijven van techniek. Dus dat franse filter was klaar met zijn werk. Zal m is open zagen. Kijken wat voor kwaliteit het denkt te zijn.


Maar wat mij opviel; de SH300 doet er toch wel een paar seconden langer over in vergelijking met de SV om het oliedruk lampje te doen doven. En het is niet zo dat het lampje vertraagd is. Op het moment dat het uit ging hoorde je ook aan het blok dat ie niet meer zo rauw liep. En ja; ik heb vooraf het filter eerst verzadigd met olie..
 
Ben iig klaar met het onderhoud, nieuwe vol synthetische 10w30 MB erin en toch maar een nieuw filter. Ook de transmissie voorzien van nieuwe olie. Die ouwe was ik aanvankelijk van plan leeg te gieten maar er stond geen merk op, wel “made in france”.

Hij was er door die oliesleutel ook niet mooier op geworden.
En dat made in france... pfff.. laat ik het zo zeggen; die fransen moeten het gewoon bij kaas, croissants en wijn houden en voorál weg blijven van techniek. Dus dat franse filter was klaar met zijn werk. Zal m is open zagen. Kijken wat voor kwaliteit het denkt te zijn.


Maar wat mij opviel; de SH300 doet er toch wel een paar seconden langer over in vergelijking met de SV om het oliedruk lampje te doen doven. En het is niet zo dat het lampje vertraagd is. Op het moment dat het uit ging hoorde je ook aan het blok dat ie niet meer zo rauw liep. En ja; ik heb vooraf het filter eerst verzadigd met olie..
Mede daarom had ik een extra contactsleutel zonder chip. Dan kon ik met een gerust hart de startmotor rond laten gaan na een olie- en filterwissel tot het systeem op druk was, vóórdat daadwerkelijk enige belasting op zou treden.
 
Mede daarom had ik een extra contactsleutel zonder chip. Dan kon ik met een gerust hart de startmotor rond laten gaan na een olie- en filterwissel tot het systeem op druk was, vóórdat daadwerkelijk enige belasting op zou treden.
Dat zal met mijn draadloze sleutel niet kunnen.
Wellicht de bougie kabel loslaten, maar dat gaat me eigenlijk wat ver voor die 3-4 seconde.

Andere vraag;
Zijn er hier mensen welke met K&N luchtfilter rijden?
Heb een luchtfilter mee besteld; maar de pasvorm is het nét niet. Ook de afwerking in tegenstelling op mijn SV K&N filter is het net niet. Wellicht heb ik een slecht exemplaar, daar ga ik nog wel even over mailen (MLM-parts) maar was even benieuwd of er hier mensen zijn die wellicht ook met K&N rijden, en hoe de pasvorm is.

Het origineel filter valt vlak en strak in de vormgroeven, heeft geen speling. Het K&N filter heeft aan 1 kant wel speling lijkt het en ik kan hem ook wat heen en weer wiebelen.. dus dat gaat m niet worden zo. @Bulldozer jij wellicht?
 
De afgetapte 75w90 was trouwens zo goed als helder. Ook de kleur was nog zoals het erin ging. Er dreven wel wat mini staaldeektjes in, al vermoed ik dat dat restanten die er met de eerste wissel niet mee uitgekomen zijn, het was in ieder geval lang niet zoveel als wat er in de oorspronkelijke olie dreef.
 
De weerstand van een synthetisch filter is in ieder geval minder dan dat van een papier of cellulose


Wat?
Ik ben bang dat ik iets anders lees dan jij bedoeld?

Wat je waarschijnlijk bedoeld; een juist ontworpen filter heeft minder weerstand dan een shitty ontworpen filter.

Een filter is een plaat met gaatjes er in, hoe groter de gaatjes des te minder filtering maar des te lager de weerstand, hoe kleiner de gaatjes des te meer je er uit filtert maar des te hoger de weerstand.
Meer is er niet de rest is marketing bullshit.

Ik denk dat je doelt op het (marketing) idee dat je synthetische filters dunner zou kunnen maken waardoor er meer filter ribben in het filter passen en daardoor je een fijner mazig materiaal zou kunnen gebruiken; marketing
Er hoeven niet meer ribben in een door de motor fabrikant ontworpen filter, die heeft daar naar gekeken met wat slimme mensen en het filter ontworpen dat doet wat het moet en niet meer.
"Super filters" filteren de dopes uit je olie net zoals een verstopt filter dat doet, je wilt niet "alles" uit je olie filteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond nog een leuk stukje onder een youtube filmpje over filter testen:
A. G.2 maanden geleden
Last year my oil filter burst on the motorway at 100(ish)MPH and it happened to be K&N (burst on the spot-welded part). I had oil all over the rear wheel and the surrounding metal parts. I got lucky I didn't fall. Since then, NO MORE (K&N) welded filters - one shape canisters only.

K&N for the win

C T1 week geleden
You mean Hiflo for the win as Hiflo have manufactured K&N oil filters for years so they are literally identical(as the video shows)
 
Nou, dat valt niet mee voor K&N filters, troep?
Ik rijd zelf rond met K&N luchtfilter, dat doet het op alle fronten goed. Geen speling dus, past lekker!
In de andere sh300 heb ik een DNA katoenfilter zitten, werkt ook goed. Het katoen zit wat losser gemonteerd dan bij de K&N.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd. Die van mij valt gewoon niet helemaal lekker in de rand. Lijkt rechts onderin wat te wrikken. Zal straks even wat fotos maken. Ben benieuwd of de jouwe dezelfde afwerking heeft of dat ik gewoon een slecht exemplaar heb.
 
Vreemd. Die van mij valt gewoon niet helemaal lekker in de rand. Lijkt rechts onderin wat te wrikken. Zal straks even wat fotos maken. Ben benieuwd of de jouwe dezelfde afwerking heeft of dat ik gewoon een slecht exemplaar heb.
Wat ik gevonden heb is de specifikatie van K&N 204 filter de diameter van 66 mm is en die van Hiflo 65 mm, zou die 1 mm dat probleem kunnen zijn?
 
Mijn scooter is verkocht aan een in Nederland woonachtige Griek. Hij bekeek de scooter en klaagde niks over de beschadigingen. Vroeg alleen hoe het met onderhoud zat. Wat er misschien ergens aan mankeerde? Niks volgens mij. Na een proefrit van nog geen vijfhonderd meter ging hij overstag. Ik zei tegen hem: relatief wel veel kilometers gemaakt. De teller is net over de 48.000 heen. De man schiet in de lach en vertelt dat dit helemaal niks voorstelt. Een vriend van hem in Griekenland heeft reeds 180.000 km met een SH gereden!!!!. Dat is een indrukwekkende kilometerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan