Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Waarom zou je de orignele el chipo bougie sleutel willen? Koop een fatsoenlijke dop met rubber binnen deel. Die werken echt veel fijner.
 
Waarom zou je de orignele el chipo bougie sleutel willen? Koop een fatsoenlijke dop met rubber binnen deel. Die werken echt veel fijner.
Ik heb het setje niet dus ik weet ook niet of het een slechte sleutel is. Online betaal je inclusief verzenden al snel 20 tot 25 euro en dat ziet er ook niet jofel uit. De sleutel van mijn VFR ziet er ook niet uit maar heeft gewoon rubber binnenin. Ik ging ervan uit dat de SH sleutel van Honda dat ook zou hebben... En nee, de VFR sleutel past helaas niet.
 
Ik heb het setje niet dus ik weet ook niet of het een slechte sleutel is. Online betaal je inclusief verzenden al snel 20 tot 25 euro en dat ziet er ook niet jofel uit. De sleutel van mijn VFR ziet er ook niet uit maar heeft gewoon rubber binnenin. Ik ging ervan uit dat de SH sleutel van Honda dat ook zou hebben... En nee, de VFR sleutel past helaas niet.
Ik heb een losse bougie dop gekocht met speciaal binnenwerk voor de bougie eruit te trekken bij Aliexpress voor nog geen $ 4
 
Als je de bougie er uit wil halen zonder de halve motor te slopen dan moet je een hele korte hebben. Ik vind die sleutel die er standaard bij zit, niet eens heel handig. Ik heb er zelf een gemaakt die nog korter is en die ik met een steeksleutel kan draaien.
Feit is gelukkig dat die bougie er bijna nooit uit hoeft. In de totaal 50 dkm die ik met sh's heb gereden heb ik misschien drie keer de bougie er uit gehad. En dan mankeerde er ook nog eens niks bijzonders aan.
 
Als je van de originele een paar cm van het zeskant afzaagt en er een sleuteltje 10 op zet kun je hem gebruiken zonder alle kappen er af te hoeven halen.
 
Als je van de originele een paar cm van het zeskant afzaagt en er een sleuteltje 10 op zet kun je hem gebruiken zonder alle kappen er af te hoeven halen.
Bij de mijne van 2018 zit er geen bougie sleutel in de gereedschapsset meer, is niet nodig volgens de dealer.
Toch maar 1 bij mij met een reserve bougie. Het is maar een 1 cilinder denk ik dan.
 
Heeft iemand hier toevallig een gereedschap setje liggen (te koop) voor de SH300? Ik ben vooral op zoek naar een bougie sleutel.

Als je de originele bougiesleutel niet hebt, kun je het beste in jouw geval naar Autowaard.
Voor ongeveer een tientje, heb je een goed passende 3/8” opname naar 14mm bougie dop, die lekker kort is (6,5cm) en uitstekend past. Originele ingekorte bougiesleuteldop is 10cm lang. (Discussie uit 2015 over de originele bougiesleutel, met foto: Honda SH300i deel 3 )

820B8865-CC4C-494A-B528-62568E9F6EF6.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Als je van de originele een paar cm van het zeskant afzaagt en er een sleuteltje 10 op zet kun je hem gebruiken zonder alle kappen er af te hoeven halen.
Ik neem ook geen doppendoos of grote bougie sleutel mee, een stukje 6 kant in de dop van Alie en een steeksleutel 12 die in de standaard gereedschapset zit doet het werk.
 

Bijlagen

  • Img_0447k.jpg
    Img_0447k.jpg
    153,9 KB · Weergaven: 17
Weet iemand de diameter van de shims in de sh300?

Heeft niemand een Shim of kleppenstelplaatje liggen die even de diameter kan op meten?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de witte koppelingsveer gemonteerd, die geleverd werd bij de Malossi MHR vario.
Is goed te doen zonder speciaal gereedschap, eventjes de handjes van mijn vrouw erbij gehad om de koppelingsmoer los te draaien.
Ik wilde ook de koppelingsschoentjes vervangen, maar dit is niet gelukt vooralsnog.
Na het loshalen van de ''e-clips'' kreeg ik de ''clutch side plate'' niet los.
Is hier een handigheidje voor?
 
Vandaag de mhr multivar met 12 gram rolletjes geïnstalleerd compleet met de witte drukveer.
Ik heb een stukje gereden, maakt behoorlijk wat touren vergeleken de originele vario.
Heb wel het idee dat hij sneller is bij het optrekken, over een paar 100 km is pas echt te zeggen of dit een voor mij een goede setup is.
Ik heb veel gehad aan de info op dit forum ..... Thx aan allen.
 
Vandaag de mhr multivar met 12 gram rolletjes geïnstalleerd compleet met de witte drukveer.
Ik heb een stukje gereden, maakt behoorlijk wat touren vergeleken de originele vario.
Heb wel het idee dat hij sneller is bij het optrekken, over een paar 100 km is pas echt te zeggen of dit een voor mij een goede setup is.
Ik heb veel gehad aan de info op dit forum ..... Thx aan allen.

Na 500km is alles beter ingelopen en zakt het toerental steeds meer. 12gr is toch wel het beste vind ik.
Anders 14gr rollen, dat draait rustiger maar trekt ook minder snel op. Tenzij je 60kg weegt, dan is 14gr beter.
 
Na 500km is alles beter ingelopen en zakt het toerental steeds meer. 12gr is toch wel het beste vind ik.
Anders 14gr rollen, dat draait rustiger maar trekt ook minder snel op. Tenzij je 60kg weegt, dan is 14gr beter.
Helaas is 60 kg een tijd geleden.
Ik heb de mhr geleverd gekregen incl de 14 gram rolletjes, maar ik ga eerst gewoon rijden en ga er vanuit dat het toerental langzaam zakt. Het is ook geen ramp alleen in het begin was het ff schrikken. Ik rij eigenlijk alleen maar in Amsterdam dus snel optrekken is wel erg makkelijk op de korte stukjes.
Ik heb op e-bay gezien dat er ook 13 gram rolletjes zijn voor de mhr misschien is dat wel de gulden middenweg. Voorlopig maar ff rondcrossen met deze setup👍🏻
 
Hoi Allemaal,

Paar weken geleden heb ik gepost over de problemen van mijn SH. Fluit van de tandwielen, tik in de motor en een ratelende uitlaat. Ondertussen heeft @Kees Vetje mij zijn hulp aangeboden en ben ik bij hem langs geweest om even een snelle kijk te nemen naar de SH. Hij heeft er een eerst een rondje op gereden om te checken wat hij van het gefluit en getik vond. Blijkbaar heb ik een beetje de neiging om te overdrijven, want @Kees Vetje vond de fluit minder alarmerend dan ik..:+

We zijn samen gaan kijken naar de klepspeling. Ik vond dat de motor aanzienlijk meer mechanisch geluid maakte dan de oudere versie van de SH die mijn maat heeft. Vandaar mijn bezorgdheid. Helaas stond de SH van @Kees Vetje zonder olie geparkeerd wachtend op nieuwe olie, dus die vergelijking hebben wij niet kunnen maken.

Dus we zijn toen aan de slag gegaan. We begonnen met het verwijderen van de kap voor onder het zadel zodat we bij het klepdeksel konden. Dit was een werkje wat we beiden nog niet hadden gedaan op dit nieuwe model, dus dat was even uitzoeken. Echter wist @Kees Vetje het binnen no-time zonder schade eraf te krijgen. *O* Eenmaal aangekomen bij het deksel begon ik al te zweten, want in mijn gedachten zag ik het al voor me dat ik de klepspeling kon gaan meten met mijn vingers. Niks was minder waar. Na het opzoeken van de juiste speling alles gecheckt en alles was in orde. Erg fijn! Blijkbaar maken de nieuwere modellen gewoon meer geluid dan de oude. Wellicht heeft dit iets te maken met de veranderingen die Honda heeft gedaan aan het blok met de facelift.
1565721962734.png

1565722009590.png


Nadat we hiermee klaar waren en we de kappen er op hadden gezet hebben we het er nog over gehad wat nou de beste oplossing zou zijn met deze brommer. Gelukkig was de klepspeling goed. Dat was geruststellend. Wat betreft de fluit in de vertanding: Ik denk dat we er beiden wel over uit waren dat de fluit aanwezig is. Het blijft voor mij een heikel punt. Ik zal ergens deze week de olie verversen van zowel het blok en de vertanding. Ik zal foto's maken van de olie die eruit komt. Ik moet erbij zeggen dat de Redline olie die er nu in zit meer lijkt op een gesmolten kersenijsje dan op olie, dus of er iets in te zien zal zijn is nog maar de vraag, maar dat zullen we in de foto's wel zien.

Verder ben ik aan het twijfelen om de SH weg te doen samen met mijn andere motor (harley sportster) en er dan een leuke alles-in-1 motor voor terug te kopen. Bij Motoport hebben ze mij € 4.000 aangeboden als inruilwaarde. Dit vind ik best een mooi bedrag en ik neig naar de inruil, dus of ik het blok ga openmaken is nog maar de vraag. Ergens lijkt het me leuk om te doen, maar anderzijds is het wel een flinke klus met niet geringe kosten als het tegenvalt.

Het zijn de dope’s die het hem doen in de 80w90 hypo GL5 olie. Zitten die er niet in dan kunnen o.a. de tanden aan elkaar vastlassen, en metaaldeeltjes introduceren, die verdere grotere schade aanrichten.
De remschijven zijn nieuw voor: 4,5mm (min.: 3,5mm), achter 5mm (min.: 4mm).
Vwb de uitlaat, die kan ook nog loszitten ergens, complete check. mss mist een bout of los? of kappen vd uitlaat/hitteschild los?
Anders mss de remtang zelf los? Niet? > andere uitlaat kopen!

Qua lagers zou ik gewoon origineel doen, zijn goed! Rijd er al een 115k totaal mee rond, zonder schade aan transmissie.
Ben benieuwd naar je remschijven slijtage... :Y
Welke geheime winkel heeft LePensZeur je geadviseerd? :?

Filmpje of foto’s zijn welkom! :)

We hebben de uitlaat gecheckt en @Kees Vetje vertelde mij dat het waarschijnlijk de flens is die tussen de uitlaat en de kop zit. Dit leek ook wel logisch aangezien en een deuk aan de onderkant van de uitlaat zit en waarschijnlijk door de tik wat los is geschoten of iets dergelijks.
Wat betreft de dikte van mijn schijf: ik krijg de schuifmaat er niet echt goed op ,want de rand is dikker dan het oppervlak waarop de remblokken schuiven, maar zo op de schatting is er maar een klein beetje af. Moet overigens wel bekennen dat ik zelf flink op de remmen zit altijd, dus alle slijtage die erop zit zal van mijzelf zijn... :9

Zoals al gezegd, de ellende ligt niet aan de lagers, maar aan de olie. Je kunt dus prima OEM lagers terugzetten, maar je kunt ook goede (of exact dezelfde) lagers elders kopen voor veel minder geld. Ik heb ze ook vervangen (door SKF lagers), en bij Zamro (Eriks) besteld. Idem met de keerringen.
Enkele lagers kon ik niet elders vinden, en heb ik bij CSMNL besteld. Als je wil kan ik in mijn mail met bestellingen zoeken wat ik waar heb gekocht.

Maar haal eerst eens de boel uit elkaar, misschien zijn er meerdere tandwielen versleten en dan kan het een duur geintje worden. Ruilonderdelen zijn via ebay Italie goed te vinden, maar dan weet je de geschiedenis ook niet.

Verder is het verwisselen van de lagers niet eenvoudig. Je hebt sowieso een lagertrekset nodig voor de lagers in een blind gat. En je moet weten hoe je wel/geen kracht op een lager mag zetten zodat je 'm niet beschadigd bij montage. Ik zie "profs" dat vaak verkeerd doen.

Succes in ieder geval, en ben benieuwd naar de updates!

Goed om te weten dat er ook alternatieven zijn voor de lagers. Als er ergens wat bespaard kan worden zonder in te leveren op resultaat doe ik dat zekers. Het uit elkaar halen is dus nog wel een twijfelgeval, maar de drempel wordt wel lager als de kosten lager zijn. Trouwen of afkappen, ik ben er nog iet uit.. Ik heb ook op ebay gekeken naar de tandwielen die ze daar aanbieden. Best redelijke prijzen, maar ik denk dat als ik iets zal gaan vervangen ik het wel voor iets nieuws zal vervangen. Dit tenzij ik vertanding heb gehoord voordat het uit de donorscooter wordt gehaald natuurlijk..

Het verwisselen zal inderdaad lastig worden. ik denk dat ik dit liever iemand laat doen die er verstand van heeft. Het beschadigen van de lagers voordat ze erin zitten lijkt me geen strak plan.

Verder heb ik nog een discussiepunt: Onlangs heb ik met een scootermonteur gesproken over mijn fluitprobleem in de SH. Hij vertelde mij dat hij in de gevallen dat hij fluitende vertandingen had op zijn werkbank, het vaak ging om scooters met grote wielen. Het leek mij niet geheel onlogisch dat een groter wiel grotere zijwaardse krachten uitoefent op de assen waarop het wiel rust. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik na al mijn gelees op het forum ervan overtuigd ben dat de problematiek begint bij de naaldlager op de as waarop de koppeling bevestigd is( ingaande as?). Dus de as waar het probleem begint(ingaande) is niet de as waarop het wiel direct bevestigd is(uitgaande). Wellicht dat dit de theorie van grote wielen ergo fluitende vertanding onderuit haalt, maar toch vond ik het opmerkelijk dat een monteur mij erop wees dat er zijns inziens een verband is tussen scooters met grote wielen en fluitende vertandingen.. Graag jullie gedachten hierover!

Binnenkort een update met foto's van de vertandingsolie en of ik ga trouwen:t

Hierbij wil ik nog mijn dank uitspreken aan @Kees Vetje voor de hulp en het mij leren klepspeling checken op de SH.
 
...
Verder heb ik nog een discussiepunt: Onlangs heb ik met een scootermonteur gesproken over mijn fluitprobleem in de SH. Hij vertelde mij dat hij in de gevallen dat hij fluitende vertandingen had op zijn werkbank, het vaak ging om scooters met grote wielen. Het leek mij niet geheel onlogisch dat een groter wiel grotere zijwaardse krachten uitoefent op de assen waarop het wiel rust. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik na al mijn gelees op het forum ervan overtuigd ben dat de problematiek begint bij de naaldlager op de as waarop de koppeling bevestigd is( ingaande as?). Dus de as waar het probleem begint(ingaande) is niet de as waarop het wiel direct bevestigd is(uitgaande). Wellicht dat dit de theorie van grote wielen ergo fluitende vertanding onderuit haalt, maar toch vond ik het opmerkelijk dat een monteur mij erop wees dat er zijns inziens een verband is tussen scooters met grote wielen en fluitende vertandingen.. Graag jullie gedachten hierover!
...

Ik weet niet of dat aan zijdelingse krachten zou liggen, je gaat onder hoek door de bocht dus je houdt een radiale kracht op het wiel. Bij een auto krijg je wel flinke axiale krachten in de bochten.
Een groter wiel draait (bij gelijke snelheid) wel langzamer, dus om hetzelfde vermogen over te brengen via de tandwielkast heb je een groter koppel nodig. Een groter koppel geeft meer slijtage op de tandwielen en lagers. Maar je zou mogen verwachten dat een fabrikant daar rekening mee houdt.
Een Forza heeft een 2" kleiner achterwiel maar dezelfde tandwielkast, misschien hebben deze scooters minder last van slijtage?

Ik heb het idee dat de naaldlagers op de tussenas (countershaft) de zwakke schakel zijn. De vorige eigenaar van mijn SH heeft die ook kapot gereden, en het ruilblok wat ik heb geplaatst had ook beschadiging aan de tussenas (op het vlak waarop de naaldlagers rollen). De vorige eigenaar had een nieuwe as geplaatst, dus dat was een mooie donor voor mijn ruilblok.
De ingaande as heeft geen naaldlagers, zie plaatje. Bij mij maakte 1 (of 2) van de kogellagers van de ingaande as wel een bijgeluid, en die waren na demontage voelbaar versleten.

Ik kon die lagers ook duidelijk horen toen ik de koppeling volledig gedemonteerd had, en een draai aan het achterwiel gaf. Misschien is dit iets wat je nog kunt testen voordat je de tandwielkast open maakt.

Je kunt de tandwielkast overigens wel open maken en weer monteren zonder lagers te vervangen, en zonder speciaal gereedschap. Op deze manier kun je wel de staat van de onderdelen goed bekijken. Een tubetje vloeibare pakking is in principe genoeg, maar ik zou dan ook de seals (3 stuks) bestellen, als alles netjes is kun je die monteren, mocht je toch meer moeten vervangen dan heb je de seals alvast liggen :)


Honda_SH300i_Service Manual_final drive.png
 
Laatst bewerkt:
Engelstalig 2018 boek;

Goedemiddag,

Ik heb nog even navraag gedaan en de Engels versie van 2018 is het onderdeelnummer 62K5300Z.

Met vriendelijke groeten,


XXX XXXXXX
Parts Contact Center

Honda Motor Europe Logistics NV
Langerbruggestraat 104 - 9000 Gent
Belgium
 
Terug
Bovenaan Onderaan