Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Voor zover ik weet wordt de innova (wave125i, supra x) nog gemaakt. Alleen zoals met al het leuke (japanse) spul niet te krijgen in nl.
Bv de honda zoomer x, die zou ik zo nieuw bestellen.

Vooral azie en griekenland daar rijden er veel innova's rond.

Wave 125i (honda thailand) niet te lezen, leuk voor plaatjes

Hartstikke leuk die Honda Innova. Een soort pleziervoertuig. Ja en met dat benzineverbruik kun je wel met een big smile een paar liter afrekenen bij de tankstation. Bijzonder zijn ook de spaakwielen.
 
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik gepost over mijn SH300 en de fluit in mijn eindoverbrenging. Helaas heeft deze doorgezet. De fluit is ondertussen echt wel luid. in de bochten komt er ook een ander fluitje bij. Ik vrees dat het een gehele transmissiewissel gaat moeten worden, dus alle tandwielen en lagers. Ondertussen ratelt er ook iets in mijn uitlaat... Het 'Honda gevoel' van betrouwbaarheid ben ik ondertussen kwijt_O-

Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben met betrekking tot het zelf doen( ik heb een redelijke set gereedschap, maar geen speciale tools) en/of goedkoop ergens laten doen van de lagers persen. En wat ik kan doen aan de ratel in de uitlaat.

Verder heb ik het idee dat mijn blok een tik heeft alsof de klepspeling te ruim is. De SH heeft echter maar 9000km gelopen en toen ik een keer een andere sh uit hetzelfde bouwjaar (2016) naast me bij het stoplicht hoorde, dacht ik ook die tik te horen.

Kortom; ik wil 'm graag houden want het rijdt geweldig, maar ik wil niet helemaal leeglopen op de kosten..
 
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik gepost over mijn SH300 en de fluit in mijn eindoverbrenging. Helaas heeft deze doorgezet. De fluit is ondertussen echt wel luid. in de bochten komt er ook een ander fluitje bij. Ik vrees dat het een gehele transmissiewissel gaat moeten worden, dus alle tandwielen en lagers. Ondertussen ratelt er ook iets in mijn uitlaat... Het 'Honda gevoel' van betrouwbaarheid ben ik ondertussen kwijt_O-

Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben met betrekking tot het zelf doen( ik heb een redelijke set gereedschap, maar geen speciale tools) en/of goedkoop ergens laten doen van de lagers persen. En wat ik kan doen aan de ratel in de uitlaat.

Verder heb ik het idee dat mijn blok een tik heeft alsof de klepspeling te ruim is. De SH heeft echter maar 9000km gelopen en toen ik een keer een andere sh uit hetzelfde bouwjaar (2016) naast me bij het stoplicht hoorde, dacht ik ook die tik te horen.

Kortom; ik wil 'm graag houden want het rijdt geweldig, maar ik wil niet helemaal leeglopen op de kosten..
Allemachtig. Dan heb je wel heel snel problemen.
 
Gewoon uit elkaar halen en kijken en voelen wat er mis is.
Wat je zelf niet kan laat je over aan de lokale motor zaak, dat wat je wel kan drukt de kosten behoorlijk.
Het zijn vaak de man-uren die aan tikken.
 
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik gepost over mijn SH300 en de fluit in mijn eindoverbrenging. Helaas heeft deze doorgezet. De fluit is ondertussen echt wel luid. in de bochten komt er ook een ander fluitje bij. Ik vrees dat het een gehele transmissiewissel gaat moeten worden, dus alle tandwielen en lagers. Ondertussen ratelt er ook iets in mijn uitlaat... Het 'Honda gevoel' van betrouwbaarheid ben ik ondertussen kwijt_O-

Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben met betrekking tot het zelf doen( ik heb een redelijke set gereedschap, maar geen speciale tools) en/of goedkoop ergens laten doen van de lagers persen. En wat ik kan doen aan de ratel in de uitlaat.

Verder heb ik het idee dat mijn blok een tik heeft alsof de klepspeling te ruim is. De SH heeft echter maar 9000km gelopen en toen ik een keer een andere sh uit hetzelfde bouwjaar (2016) naast me bij het stoplicht hoorde, dacht ik ook die tik te horen.

Kortom; ik wil 'm graag houden want het rijdt geweldig, maar ik wil niet helemaal leeglopen op de kosten..

Dat is wel jammer, ja. Had je hypo gl5 80w90 in de eindoverbrenging zitten?
Denk dat de zaak echt uit elkaar moet, dan kan je de schade bepalen.
Jou rammel in de uitlaat zou je remtang achter kunnen zijn, die te veel speling heeft.
Te testen door licht de achterrem te bedienen tijdens optrekken/rijden, dan moet de rammel afnemen.
 
Vandaag RAM mount geplaatst op de SH300.
Zit toch wel erg stevig! Vond handig verloopje naar spiegelsteun, waardoor het mooi past. *D
Givi GAF308 scherm wat ik had besteld was niet meer leverbaar door Givi. -O-

C49EA1BD-C696-4151-B6C0-08220310717B.jpeg
 
Vandaag RAM mount geplaatst op de SH300.
Zit toch wel erg stevig! Vond handig verloopje naar spiegelsteun, waardoor het mooi past. *D
Givi GAF308 scherm wat ik had besteld was niet meer leverbaar door Givi. -O-

Bekijk bijlage 1410697
Navigeren met mijn telefoon is tegenwoordig beter de inmiddels oude TT Rider 2 die op mijn scooter zit. De accu van mijn telefoon raamt dan wel snel leeg. Doe jij er een voeding aan voor de langere ritten? Blijft het scherm goed afleesbaar met de zonneschijn er op?
 
Dat is wel jammer, ja. Had je hypo gl5 80w90 in de eindoverbrenging zitten?
Denk dat de zaak echt uit elkaar moet, dan kan je de schade bepalen.
Jou rammel in de uitlaat zou je remtang achter kunnen zijn, die te veel speling heeft.
Te testen door licht de achterrem te bedienen tijdens optrekken/rijden, dan moet de rammel afnemen.
Ben benieuwd naar de uitkomst
 
Zo kun je ook een Honda variomatic opvoeren. Met de hamer en beitel !

OMG! Wat een gepruts! Ben blij dat ik beschikking heb over een goede werkplaats met freesbank, draaibank enz.
Hoewel als je niets hebt en mss afgelegen woont, dit soort methode’s de enige optie is.
Veel agrarische zelfstandigen hier in de buurt ‘repareren’ zo hun voertuigen bij gebrek aan werkbaar gereedschap. |(
 
Ja, ik vind het allemaal ook vrij vroeg.

Ja, 9000km is niks voor een sh300. Toch kan je na 9k al veel slijtage hebben, hangt er o.a. vanaf hoe de vorige eigenaar hem heeft afgerost bereden. De slijtage aan de remschijven geeft een aardige indicatie van het gebruik van de motor.

Mijn SH300 kocht ik met 8700km op de teller, de slijtage aan de remschijf voor was 0,05mm!
Klopt ook wel want de scooter was van oud mannetje met reuma, rustig bereden, blablabla...
Ik ken iemand die binnen 10k zijn nieuwe remschijven weggesleten had, dat is dus 1mm in 10k!
Daar moet je flink je sh voor afraggen. Dus: meet je remschijven slijtage, en kijk evt
naar de schaamrandjes op de achterband. Dan weet je beetje hoe er mee gereden is.

Ben benieuwd...
 
Laatst bewerkt:
Navigeren met mijn telefoon is tegenwoordig beter dan de inmiddels oude TT Rider 2 die op mijn scooter zit. De accu van mijn telefoon raakt dan wel snel leeg. Doe jij er een voeding aan voor de langere ritten? Blijft het scherm goed afleesbaar met de zonneschijn er op?

Je kunt de hoek van aflezen verstellen, dus is er volgens mij altijd wel een stand met minimale reflectie.
Maar alles zit er net op, nog geen meter gereden (Gaat ook niet gebeuren want het is de SH300 van mijn vrouw). Nu nog 12v usb converter in de 12v outlet, en usb Lightning kabeltje naar telefoon plaatsen.
 
OMG! Wat een gepruts! Ben blij dat ik beschikking heb over een goede werkplaats met freesbank, draaibank enz.
Hoewel als je niets hebt en mss afgelegen woont, dit soort methode’s de enige optie is.
Veel agrarische zelfstandigen hier in de buurt ‘repareren’ zo hun voertuigen bij gebrek aan werkbaar gereedschap. |(
Ja inderdaad. Maar ik vind het prachtig om te zien hoe ze soms in die derde wereld landen met een schroevendraaier, hamer en een blokje hout en wat ze zoal om zich heen hebben liggen een heel eind komen. En de “ acteur” in filmpje weet blijkbaar goed waar het om draait als het gaat om de snelheid wat op te krikken. Zo te zien heeft hij er niet veel kosten aan gehad.
 
Zo kun je ook een Honda variomatic opvoeren. Met de hamer en beitel !
Ja, maar ik denk dat de afgeslepen bus nooit goed gecentreerd is en geeft dus onbelans. Dat kost lagers.
Ook de variator glijd slecht over die bus.
Ik zou een nieuwe bus draaien op maat, maar je moet dan wel het goede gereedschap ervoor hebben.
Blauw vet is lagervet goed voor het naaldlager maar niet voor de glijbus met de pennen, daar moet je MOLYBDEEN DISULFIDE VET voor zwaar belaste glijllagers gebruiken, plakt beter en is watervast.
blijft een prutser.
 
Ja, maar ik denk dat de afgeslepen bus nooit goed gecentreerd is en geeft dus onbelans. Dat kost lagers.
Ook de variator glijd slecht over die bus.
Ik zou een nieuwe bus draaien op maat, maar je moet dan wel het goede gereedschap ervoor hebben.
Blauw vet is lagervet goed voor het naaldlager maar niet voor de glijbus met de pennen, daar moet je MOLYBDEEN DISULFIDE VET voor zwaar belaste glijllagers gebruiken, plakt beter en is watervast.
blijft een prutser.

Denk ook dat eea oververhit raakt en gaat trillen met alle gevolgen van dien. Met goed gereedschap en onderdelen zou het prima werken.
 
Toch nog even een vraagje over dat vet. Ik weet dat er al veel over geschreven is maar zou dat Molybdenum Disulphide MoS2 ook geschikt zijn of is dat meer iets voor het grovere zoals scharnieren enzo ?
 
Molybdenum Disulphide MoS2 Grease wordt aanbevolen voor de smering van zwaarbelaste glijlagers, homokineten, chassissmeerpunten, grondverzet-machines en landbouwwerktuigen.
 
Molybdenum Disulphide MoS2 Grease wordt aanbevolen voor de smering van zwaarbelaste glijlagers, homokineten, chassissmeerpunten, grondverzet-machines en landbouwwerktuigen.
Ja dat had ik ook gelezen op internet. Maar die variator bus lijkt mij toch ook een zwaarbelast lager.
 
Ja dat had ik ook gelezen op internet. Maar die variator bus lijkt mij toch ook een zwaarbelast lager.
Ja daarom is dat vet goed te gebruiken, nadeel is misschien de kleur, er zit misschien ook grafiet in.
In je homokineten van de auto zit het ook, wel met een rubber er omheen maar dat wordt ook zwaar belast met de nodige pk´s.
 
Molykote is zo'n uitvinding die zwaar overschat word, het is geen wondersmeer middel, het verlaagt de neiging tot vreten van metalen delen in een grens-smeer situatie, je kunt beter voorkomen dat die grens-smeer situatie voorkomt.
Grens-smering is de situatie waarbij de gesmeerde delen metaal contact met elkaar maken en molykote kan in dat geval de neiging tot vreten en beschadigen verminderen of voorkomen.

Nadeel van molykote vet is dat je in gebruik niet kunt zien of het vet verouderd en vervuild is, het heeft nieuw een grijze kleur en met slijtage verandert dat niet en is daarmee dé reden dat oem fabrikanten zelden molykote gebruiken, de voordelen wegen slecht op tegen de nadelen.

Idemdito voor teflon,ptfe en al die andere "wonder" toevoegingen voor olie en vet, er zijn nul technische fabrikaten die dat soort spul gebruiken vanwege de nadelen, gewoon een goede kwaliteit vet en olie doet wat het moet doen en meer heb je niet nodig tenzij de fabrikant expliciet aangeeft dat je het MOET gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel jammer, ja. Had je hypo gl5 80w90 in de eindoverbrenging zitten?
Denk dat de zaak echt uit elkaar moet, dan kan je de schade bepalen.
Jou rammel in de uitlaat zou je remtang achter kunnen zijn, die te veel speling heeft.
Te testen door licht de achterrem te bedienen tijdens optrekken/rijden, dan moet de rammel afnemen.
Ik heb de SH gekocht met 3000 km. Toen ik de eindoverbrenging ging verversen stond er een km-stand van +/- 1100 op gestift. Ga er dus vanuit dat het ververst was. Toen ik de olie eruit liet lopen zat er metalische waas in. Ik heb het toen vervangen voor 75w90 van Putoline. Geen hypo volgens mij. Op het forum las ik dat een van de leden na vervanging een tijdje had gereden en de fluit toen verdween. Ik heb er dus een paar duizend km mee gereden. De fluit verdween niet, dus dacht ik creatief te zijn en het ik er Red-Line Shockproof 75w250 in gedaan. Deze olie heeft dezelfde viscositeit als 75w90, maar is aanzienlijk dikker. Ik dacht dat de dikte wellicht een dempend effect zou hebben en de fluit zou verminderen. Maar helaas:')

Ik zal de transmissie zeker uit elkaar moeten halen. Ik zit te denken er een film van te maken. Leuk voor het forum om mee te kijken.

De rammel blijft ook als ik de rem indruk. Ik heb het vandaag geprobeerd.

Ja, 9000km is niks voor een sh300. Toch kan je na 9k al veel slijtage hebben, hangt er o.a. vanaf hoe de vorige eigenaar hem heeft afgerost bereden. De slijtage aan de remschijven geeft een aardige indicatie van het gebruik van de motor.

Mijn SH300 kocht ik met 8700km op de teller, de slijtage aan de remschijf voor was 0,05mm!
Klopt ook wel want de scooter was van oud mannetje met reuma, rustig bereden, blablabla...
Ik ken iemand die binnen 10k zijn nieuwe remschijven weggesleten had, dat is dus 1mm in 10k!
Daar moet je flink je sh voor afraggen. Dus: meet je remschijven slijtage, en kijk evt
naar de schaamrandjes op de achterband. Dan weet je beetje hoe er mee gereden is.

Ben benieuwd...

De vorige eigenaar heeft, van wat ik dacht te bemerken bij de koop, redelijk relaxt gereden. Ik rij zelf wel echt flink door, als de motor warm is. Ik weet niet wat de dikte van een nieuwe schijf is, maar ik zal de dikte wel even opmeten.

Ik heb al een goede tip gekregen van LePensZeur wat betreft een online winkel voor onderdelen. Ik twijfel nog een beetje om de lagers OEM te halen, want die hebben nou juist deze ellende vermoedelijk veroorzaakt. Heeft iemand nog tips voor een goed alternatief qua lagers?


Zodra ik eraan ga beginnen zal ik updates posten.
 
Oem lagers zijn ntn of koyo, nix mis mee en kwalitatief net zo goed als fag of skf, je kunt wellicht goedkoper want honda is wat duurder maar voor betere kwaliteit hoef je het niet te doen, je moet gewoon geen motorolie in je bak gooien maar transmissie olie.
De versnellingsbak is niet de schuldige, de verkeerde olie heeft die narigheid veroorzaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan