Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Vraagje; heeft er al eens iemand de kleppen moeten stellen? Mijn SH 300 gaat al aardig richting de 60000 km, regelmatig de speling gecheckt, maar nog nooit hoeven te stellen.
 
Jawel! Maar eigenlijk alleen als ik een andere nokkenas monteerde, of weer terug naar origineel.
Verder verloopt de klepspeling niet veel, normaal gesproken.
Toch is het een goed plan de klepspeling iedere 18-24k te controleren! Ivm onvoorziene omstandigheden (koolaanslag, slijtage e.d.). Als de klepspeling fout staat kan dat negatieve gevolgen hebben voor de duurzaamheid/vermogen.
 
Voor de kenners.
Er tikt iets. En het tikt mij voor het gevoel te hard.

Er staat nu 3100km op. Maar volgens mij (in tegenstelling tot bijv mn oude sym scooter) hoeven de kleppen toch niet na 1000km al te worden gesteld?

klinkt als kleppen. Of klinkt het als een spanner?

@Disaster-Master: Hier hetzelfde, en dat al in de inrijperiode. Vreemd genoeg pas als de SH warm is. Heb het gemeld bij de eerste beurt, de dealer heeft er serieus naar gekeken en geluisterd met stethoscoop, en de conclusie was dat je de kleppen ietsje hoorde maar de injector duidelijk ook.
Qua kleppen dus geen alarm en de injector kwam ook weleens voor. Bij problemen gewoon garantiewerk, het staat genoteerd.
Eerst dus gewoon rijden en genieten.:]
 
(...)
Toen ik die thermoscud kocht dacht ik in eerste instantie "dat zal wel niet echt werken" want de scud is open aan de achterkant maar als je motor eenmaal goed warm is is het effect echt wel goedte merken, zeker op de snelweg na een tijdje, het blijft redelijk aangenaam onder dat kleedje.
De constructie met dat stoffen klepje is een beetje knullig en je moet af en toe de hele boel een beetje rechttrekken en vormen maar het werkt wel, het materiaal vd scud is heel dik rip-stop nylon en kun je redelijk in een vorm modelleren zodat er een tunneltje is waardoor de warme lucht onder de scud komt.

nadeel; je moet die scud goed strak om je scooter trekken en afstellen met trekbanden, overal waar de scud of banden tegen je lak aan liggen krijg je doffe plekken in je lak, er worden een soort doorzichtige stickers bij geleverd om op je lak te plakken en te beschermen maar die zijn na twee seizoenen een vieze bende van grijze verkleuring en strepen.
Het is mijn woonwerk hok dus ik geef daar niet zo om, ik heb liever droge warme benen dan een glimmende scooter en wintertenen :+
Eenvoudig bedacht. Misschien een wat primitief systeem maar als het werkt, dan werkt het.
 
@Disaster-Master: Hier hetzelfde, en dat al in de inrijperiode. Vreemd genoeg pas als de SH warm is. Heb het gemeld bij de eerste beurt, de dealer heeft er serieus naar gekeken en geluisterd met stethoscoop, en de conclusie was dat je de kleppen ietsje hoorde maar de injector duidelijk ook.
Qua kleppen dus geen alarm en de injector kwam ook weleens voor. Bij problemen gewoon garantiewerk, het staat genoteerd.
Eerst dus gewoon rijden en genieten.:]
Ja hier ook als hij warm is; na ongeveer 5-8 minuten rijden.
 
Het overdruk vatje van de koelvloeistof onder het niveau.. nu wil ik dat bij vullen, en tevens het niveau in de radiateur checken. Maar ik heb de juiste koelvloeistof niet staan. Ik heb hier een castrol “motorcycle coolant” en bij navraag bij castrol (want het staat niet in de specsheet) blijkt de castrol niet silicaat vrij te zijn, maar geclassificeerd te zijn als “laag in silicaten” - jaja..
én de castrol is niet geschikt voor magnesium legering; geen idee of deze legering in het honda blok voor komt.

dus nu kan ik een aantal dingen doen;
1) me helemaal blind zoeken naar de Pro Honda HP coolant (en die vind ik dus nergens.....)
2) de castrol er gewoon bijkieperen en denken “t zal wel mee vallen”
3) bijvullen met gedestileerd water; afhankelijk van de hoeveelheid heeft dit invloed op de bevriezing eigenschappen. Maar niet meer dan dat.
4) een ander soort welke wel groen, silicaat vrij en OAT is. want dat is de honda vloeistof; OAT? Maar dan krijg je 2 soorten door elkaar. Niet mijn voorkeur doorgaans..
 
Jawel! Maar eigenlijk alleen als ik een andere nokkenas monteerde, of weer terug naar origineel.
Verder verloopt de klepspeling niet veel, normaal gesproken.
Toch is het een goed plan de klepspeling iedere 18-24k te controleren! Ivm onvoorziene omstandigheden (koolaanslag, slijtage e.d.). Als de klepspeling fout staat kan dat negatieve gevolgen hebben voor de duurzaamheid/vermogen.
Regelmatig een langer stuk >50km is een goed vaccin tegen koolaanslag. Bekijk het maar als een ouwe kolenkachel die je goed opstookt. Nadat de kleppen shims van mijn oude SH die nog redelijk waren door bulldozer optimaal werden afgesteld merkte ik het vooral aan minder getik en iets zuiniger rijden. 😇
 
Ik heb de koelvloeistof aangevuld met de rose van de Action die ook silicaat vrij is.
Ik zou zeker geen water erbij doen.
 
Met die €300,- doe je op de SH300 5000km mee. Je kunt er ook je auto mee volgooien natuurlijk.
Makkelijker had die €300,- van de verkoopprijs afgetrokken kunnen worden.
Zal wel commercieël belang zijn van Honda het zo te doen.
 
Ik vind 300 korting op een aanschafprijs van 6000 oid nou niet echt heel schokkend, tis leuk meegenomen maar als dat een aspirant koper over de streep moet trekken, ik zie dat niet zo gebeuren.
 
Met die €300,- doe je op de SH300 5000km mee. Je kunt er ook je auto mee volgooien natuurlijk.
Makkelijker had die €300,- van de verkoopprijs afgetrokken kunnen worden.
Zal wel commercieël belang zijn van Honda het zo te doen.
Zal wel een korting afkomstig van de importeur zijn. Dealer zegt dat ze de SH nou eenmaal in hun programma moeten hebben of moeten kunnen leveren als de klant erna vraagt maar dat de winstmarge klein is. Nou geloof ik dat ook wel als je ziet wat je ervoor krijgt en dat vergelijkt met bv Chinezen dan is de SH eigenlijk niet duur. De huidige SH nieuwprijs is nagenoeg hetzelfde gebleven dan een jaar of tien geleden. En wie kan kan dat nou zeggen hè, bijna alles is behoorlijk duurder geworden. Ja dat tankkorting een commercieel belang dient is voor mij zeker. Zou geen enkel ander belang kunnen bedenken waar ze achter zouden staan. Zoals eerder hier werd genoemd kunnen die euro 4 modellen dit jaar nog als nieuw verkocht worden.
 
Dat vind ik nou net één van sterkste punten van de SH300!
zie hier de beklimming van de Cauberg in limburg:
Heb vandaag ook getest. Tot de eerste bocht bovenaan de Cauberg haalde ik 95/km h. Dus niet zo snel als jouw test. Denk wel dat jij iets eerder begonnen bent met gas geven zoals je op foto laat zien. Maar dan nog denk ik niet dat ik boven de 100 zal komen. Mijn sh is geheel origineel zonder windscherm en topkoffer. Ik heb nog niet echt de topsnelheid gemeten. Het is meestal wel zo dat als je sneller bent met optrekken dat je dat inlevert op topsnelheid bij de SH. Dat hoeft niet maar bij de sh wel omdat die software etc helemaal is dichtgetimmerd. Of je zou de hele zooi eraf moeten halen en dan ouderwets opvoeren denk ik. Ik zal topsnelheid ook nog meten. Ik schat rond de 145.
 
Heb vandaag ook getest. Tot de eerste bocht bovenaan de Cauberg haalde ik 95/km h. Dus niet zo snel als jouw test. Denk wel dat jij iets eerder begonnen bent met gas geven zoals je op foto laat zien. Maar dan nog denk ik niet dat ik boven de 100 zal komen. Mijn sh is geheel origineel zonder windscherm en topkoffer. Ik heb nog niet echt de topsnelheid gemeten. Het is meestal wel zo dat als je sneller bent met optrekken dat je dat inlevert op topsnelheid bij de SH. Dat hoeft niet maar bij de sh wel omdat die software etc helemaal is dichtgetimmerd. Of je zou de hele zooi eraf moeten halen en dan ouderwets opvoeren denk ik. Ik zal topsnelheid ook nog meten. Ik schat rond de 145.

leuk dat je dezelfde test ook hebt gedaan!:} Ja, blauwe streep op de foto in de link die je stuurt, is wat ik afgelegt heb t/m 110km/u. Om met jouw standaard SH300 ook de 110km/u te halen zou je alleen een rode drukveer kunnen monteren en een Malossi MHR vario. En een aandrijflijn in goede conditie natuurlijk.
 
Qua opvoeren van de motor zelf ben ik al tijdje aan het testen met een regelbare IAT (inlet air temperature) sensor vervanger.
(regelbare weerstand ipv de ntc weerstand die in het gasklephuis zit). Dit geeft hoopvolle resultaten. De inspuitcurve en brandstof hoeveelheid is nl per temperatuur anders. Zo kun je het mengsel rijker of armer maken, en dus ook tunen naar optimaal. Zo blijkt dat de SH300 het beste presteert bij 8’C. Waarom zou je dit niet willen bij bv 15’C?
ik ben nog aan het kijken welke instelling het beste algemene resultaat geeft.
Dit even voor degene die wel van een tweakje houd.
 
Ik ben benieuwd. Het lijkt mij meer een uitdaging om de SH op te voeren dan de werkelijke resultaten. Voor mij wordt dit te ingewikkeld. Blijf wel graag op de hoogte.
 
Interessant om te lezen bulldozer hoe jij die SH van jou zo rap mogelijk probeert te maken:].
Op welke stand hebben jullie de achterste veer poten staan.
Bij mij staat hij op stand 4,dit is nog wat de vorige eigenaar had ingesteld.
Bij slecht weg dek vind ik hem best stug veren en vroeg me eigen af of het veel scheelt als ik hem op een lagere stand zou zetten.

Aankomende zomer gaan wij op vakantie in gulpen dus zal dan ook eens de berg sprint gaan doen in valkenburg
 
Net een hele domme fout gemaakt.
Toen ik klaar was op het werk bleek de accu leeg te zijn en starte hij niet(te zwak)
Gelukkig kon er een collega helpen met startkabels.
Door het gehaast in de regen startkabels verkeerd om aangesloten.
Nu doet hij dus helemaal niks.
Ben bang dat ik nu een hoop schade heb veroorzaakt.
Weet iemand hier wat er allemaal door brand?
Heb moter op mijn werk achter gelaten en uiteindelijk met collega mee gereden naar huis.
Pfff klote dag zullen we maar zeggen.
 
Net een hele domme fout gemaakt.
Toen ik klaar was op het werk bleek de accu leeg te zijn en starte hij niet(te zwak)
Gelukkig kon er een collega helpen met startkabels.
Door het gehaast in de regen startkabels verkeerd om aangesloten.
Nu doet hij dus helemaal niks.
Ben bang dat ik nu een hoop schade heb veroorzaakt.
Weet iemand hier wat er allemaal door brand?
Heb moter op mijn werk achter gelaten en uiteindelijk met collega mee gereden naar huis.
Pfff klote dag zullen we maar zeggen.
Ai, dan kan een hoop schade geven. Maar als íe echt helemaal niks doet heb je misschien mazzel, dan kan de hoofdzekering (30A) gesprongen zijn.
 
Ai, dan kan een hoop schade geven. Maar als íe echt helemaal niks doet heb je misschien mazzel, dan kan de hoofdzekering (30A) gesprongen zijn.
Bedankt voor het advies.
Zal morgen eerst eens kijken of de zekering is door gebrand.
Hoop dat die zekering mij gered heeft :}
 
Vanmorgen op mijn werk meteen even de hoofdzekering gecheckt en ja hoor deze was door gebrand.
Mooi dat Honda er meteen een reserve hoofdzekering naast heeft gezet.
Deze geplaats en ja hoor hij is weer levend.
Dus van het weekend even nieuwe accu halen en hopen dat er verder geen schade is
 
Vanmorgen op mijn werk meteen even de hoofdzekering gecheckt en ja hoor deze was door gebrand.
Mooi dat Honda er meteen een reserve hoofdzekering naast heeft gezet.
Deze geplaats en ja hoor hij is weer levend.
Dus van het weekend even nieuwe accu halen en hopen dat er verder geen schade is
Ah, dat is zeker goed nieuws! Wees voorzichtig met aansluiten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan