Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Vandaag de Sh300 binnen gedaan voor onderhoud en nakijken trilling bij koude motor en traag rijden met als resultaat dat ik nu precies een nieuwe scooter heb , niks geen trilling meer bij koude motor en veel vlottere hernemingen in lage/hoge snelheden , bedankt Motorcenter Westhoek een dikke A+++, niet voor niets de beste Honda mecanicien ( In 2000 verkoos Honda hem tot beste mecanicien in België en tweede beste in Europa.) , we are verry lucky hier in de westhoek , and me are verry happy and the Sh300 2016 stays fore the moment ;)
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    18,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Zijn er Sh300i rijders die een ruggesteun hebben?
Ik heb na vorige week met 500km op 1 dag behoorlijk last van mijn rug.
Na 20 jaar op mijn suzuki 1500 een ruggesteun gehad te hebben en geen last van mijn rug kon ik 1200km op een dag aan.
Had hem indertijd zelf op de motor gemonteerd en gemaakt van een bestelbaar yamaha kussentje part no. STR-5GA41-50-01
Maar het is lastig op een sh300i denk ik omdat de buddy omhoog moet kunnen.

1627336546048.png

zo had ik hem bevestigd met 6 mm dik ijzer tussen de beide zittingen van de VL1500.

Maar misschien heeft iemand er een oplossing voor gevonden voor zoiets op de Sh300i te maken?
graag info a.u.b,
 
Als je een gat maakt in het zadel en de grondplaat, denk ik wel dat je een gelijkaardige constructie kunt maken.
Bij het omhoog klappen van het zadel komt de steun waarschijnlijk boven de cockpit uit.
De grondplaat van het duozadel is vrij vlak en tussen de rubberen stootdoppen lijkt er me net genoeg plaats om de steun stevig te bevestigen.
Zou een tweedehands zadel proberen te vinden dat je kunt slopen en dan kan je volop experimenteren.

Sommige zadelbouwers maken een verhoging in het zadel, die ook als steun(tje) dienst kan doen.
Voorbeeld Top Sellerie (zie foto hieronder)
Voorbeeld Motea (en bekijk foto 6 van de Beverly, vermoed dat foto 7 het zadel van een Sh is)
Betwijfel echter of dit voor jou voldoende zal zijn.

Dacht net nog aan Corbin, die voor sommige scooters ook iets in het gamma hebben.
Echter niet voor de Sh en is ook vrij kostelijk (623 $ voor het zadel en 300 $ voor elke rugsteun).
In Duitsland is er ook iemand zelf aan de slag gegaan:
Voorbeeld knutselaar Silverwing
 

Bijlagen

  • Honda-SH300-topsellerie.jpg
    Honda-SH300-topsellerie.jpg
    190,5 KB · Weergaven: 26
  • Corbin Honda Silverwing.jpg
    Corbin Honda Silverwing.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Ik kom me hier ook even inlezen over de SH-300 . Ik heb net een 2010 met 9000km gekocht om men dagelijkse 30km woon/werk verkeer te doen . Ik heb al 10W30 olie besteld van motul, oliefilter, en heb nog 80W90 transmissie olie staan om een klein onderhoud te doen . Iemand een gedacht welk middelgroot scherm ik kan kopen en eventueel een link?
 
@Papa Lima , bedankt voor je informatie. Omdat de sh300i nog redelijk nieuw is (7000 km) ga ik niet aan de buddy knutselen.
Voor zoiets te laten maken wordt ook een kostbare zaak.
Dan zou ik misschien eens kijken voor een andere motorscooter.
Een tweedehandse buddy heb ik nog niet gezien.
En dat er meer mensen daar mee bezig zijn geeft aan dat het een probleem is voor langere
afstanden.
50km ritje gaat goed en 50 terug ook wel, maar op 1 dag vanuit Oostenrijk via de Bodemsee naar
huis wat wel eens gedaan heb is met de sh300i niet te doen.
tot vorige week had ik nooit meer dan 300km op 1 dag gedaan 3 dagen achter elkaar en dat wel.
Zelf had ik toen een grotere koffer achterop (48 liter) met versteviging naar de veer punten misschien dat ik
daar eens naar moet kijken voor de bevestiging.
Nog maar even verder zoeken naar andere mensen met oplossingen en dan de winter wat knutselen.
Met een draaibank, freesbank en lasinverter moet het uiteindelijk te doen zijn.
Met die vakantie naar Zwitserland in 2019 had ik wel een andere helm mee voor slechter weer en die
zat achterop (die blauwe bol ) waar ik een beetje ruggesteun aan had.

cImg_0438.jpg
 
@Papa Lima , bedankt voor je informatie. Omdat de sh300i nog redelijk nieuw is (7000 km) ga ik niet aan de buddy knutselen.
Voor zoiets te laten maken wordt ook een kostbare zaak.
Dan zou ik misschien eens kijken voor een andere motorscooter.
Een tweedehandse buddy heb ik nog niet gezien.
En dat er meer mensen daar mee bezig zijn geeft aan dat het een probleem is voor langere
afstanden.
50km ritje gaat goed en 50 terug ook wel, maar op 1 dag vanuit Oostenrijk via de Bodemsee naar
huis wat wel eens gedaan heb is met de sh300i niet te doen.
tot vorige week had ik nooit meer dan 300km op 1 dag gedaan 3 dagen achter elkaar en dat wel.
Zelf had ik toen een grotere koffer achterop (48 liter) met versteviging naar de veer punten misschien dat ik
daar eens naar moet kijken voor de bevestiging.
Nog maar even verder zoeken naar andere mensen met oplossingen en dan de winter wat knutselen.
Met een draaibank, freesbank en lasinverter moet het uiteindelijk te doen zijn.
Met die vakantie naar Zwitserland in 2019 had ik wel een andere helm mee voor slechter weer en die
zat achterop (die blauwe bol ) waar ik een beetje ruggesteun aan had.

Bekijk bijlage 1659657

Knap dat je zoiets wil doen hé ! Maar is een 300cc in het algemeen wel gemaakt om meer dan 300km per dag te rijden ? Of onderschat ik deze kleine duivels . Ik zou meer richting een 600cc maxi scooter gaan denken indien dat je wensen zijn . Met men tracer 900 heb ik ook al van Oostenrijk naar huis gereden (800km) ,maar ik zou dat nu niet bepaald met men SH-300 gaan doen .
 
@redgixxer , die 300cc loopt echt lekker en ik wil niet steeds zoveel op 1 dag rijden, maar vorige week even een dagje naar Markeloo (mijn vrouw was daar op kamp) en dan geen snelwegen maar lekker binnerdoor om 07.00 weggegaan en om 14.00 aangekomen, na het eten om 19.00 terug ook binnendoor, stop ik in Hoenderloo om te tanken zag ik de woning van een oud collega, even gedag zeggen werd dat ik om 21.00 wegging en via Ede langs een andere oud collega waar ik om 23.00 nog even naar Loosduinen reed en om 00.45 thuis was.
Zo gaat dat soms ongewild met bijna 500 km die dag en de andere dag wel rugpijn.
Mijn vorige motor een VL1500 werd te zwaar met het in en uit de schuur, a 350 kg heb ik na 18 jaar omgeruild voor de sh300 die wel lekker rijd zonder schakelen en voor mijn 74 jaar een goede ruil was.
Op de lange afstand is was de vl1500 wel rustiger rijden op de snelweg.
Moet zeggen dat ik geen idee heb hoe een 600cc scooter het doet en hoe die voor mij te hanteren is.
Ook de 600cc heeft weinig rugsteun lijkt mij.
Misschien eens proefrijden.
 
@redgixxer , die 300cc loopt echt lekker en ik wil niet steeds zoveel op 1 dag rijden, maar vorige week even een dagje naar Markeloo (mijn vrouw was daar op kamp) en dan geen snelwegen maar lekker binnerdoor om 07.00 weggegaan en om 14.00 aangekomen, na het eten om 19.00 terug ook binnendoor, stop ik in Hoenderloo om te tanken zag ik de woning van een oud collega, even gedag zeggen werd dat ik om 21.00 wegging en via Ede langs een andere oud collega waar ik om 23.00 nog even naar Loosduinen reed en om 00.45 thuis was.
Zo gaat dat soms ongewild met bijna 500 km die dag en de andere dag wel rugpijn.
Mijn vorige motor een VL1500 werd te zwaar met het in en uit de schuur, a 350 kg heb ik na 18 jaar omgeruild voor de sh300 die wel lekker rijd zonder schakelen en voor mijn 74 jaar een goede ruil was.
Op de lange afstand is was de vl1500 wel rustiger rijden op de snelweg.
Moet zeggen dat ik geen idee heb hoe een 600cc scooter het doet en hoe die voor mij te hanteren is.
Ook de 600cc heeft weinig rugsteun lijkt mij.
Misschien eens proefrijden.
Kan ik geen antwoord op geven omdat ik de SH-300 nog maar net gekocht heb en ik deze blijkbaar onderschat . Ik heb zelf altijd maxi scooters gereden omdat ik 60km snelweg moest rijden naar het werk en ik beschermd moest zitten tegen weer en wind.
De laatste jaren deed ik die ritten met een Honda deauville 700 en dat is een hele goede snelweg motor ,vele malen beter dan mijn maxsym 400 . Nu ik werk gevonden heb in de stad en dit max 15km ver is , ga ik men deauville verkopen en heb ik dus de SH-300 gekocht . Ik dacht dat dit type scooter gemaakt was voor de stads ritjes ,maar blijkbaar kan een stukje snelweg ook wel . We komen het nog wel te weten . Mijn vader is ook 70 en kan dit jaar voor het eerst niet meer op zijn Bmw F800 rijden wegens te zwaar . Zal ik dus ook eens met de SH-300 laten rijden . Kan ook een oplossing voor hem zijn .
 
Knap dat je zoiets wil doen hé ! Maar is een 300cc in het algemeen wel gemaakt om meer dan 300km per dag te rijden ? Of onderschat ik deze kleine duivels . Ik zou meer richting een 600cc maxi scooter gaan denken indien dat je wensen zijn . Met men tracer 900 heb ik ook al van Oostenrijk naar huis gereden (800km) ,maar ik zou dat nu niet bepaald met men SH-300 gaan doen .
Een 300cc is zeker gemaakt om er lange trips mee te rijden, een 50cc ook.
Brandstofmotoren hebben eigenlijk niets liever dan dat je ze opstart en ze dan continu laat lopen.
 
Knap dat je zoiets wil doen hé ! Maar is een 300cc in het algemeen wel gemaakt om meer dan 300km per dag te rijden ? Of onderschat ik deze kleine duivels . Ik zou meer richting een 600cc maxi scooter gaan denken indien dat je wensen zijn . Met men tracer 900 heb ik ook al van Oostenrijk naar huis gereden (800km) ,maar ik zou dat nu niet bepaald met men SH-300 gaan doen .
Zeker is een sh300i geschikt om 300 km per dag te rijden. Zelfs vol gas. En inderdaad het liefste in een stuk door. Lekker op bedrijfstemperatuur is die in z n element. In het algemeen is de bestuurder de zwakke schakel. Vandaag toevallig bij den Honda Dealer. Vroeg een kuiken of ik met mijn scooter ook op de snelweg kom. Wat dat betreft is de sh300 en al helemaal de 350i een van de meest onderschatte motor(scooter)
 
Laatst bewerkt:
Met die vakantie naar Zwitserland in 2019 had ik wel een andere helm mee voor slechter weer en die
zat achterop (die blauwe bol ) waar ik een beetje ruggesteun aan had.
Nu je het zegt, als ik er voor een paar dagen (alleen) ga toeren, leg ik wel eens een roltas op de duozit.
Deze doet dan ook dienst als rugsteun.
Verder kan een Sh 300 zeker op de snelweg, met mijn kleine windscherm vind ik 110 km/h een mooie kruissnelheid.
Zelf probeer ik snelweg te vermijden wanneer het kan, kleinere en bij voorkeur bochtige wegen zijn veel leuker om te rijden.
 
Nu je het zegt, als ik er voor een paar dagen (alleen) ga toeren, leg ik wel eens een roltas op de duozit.
Deze doet dan ook dienst als rugsteun.
Verder kan een Sh 300 zeker op de snelweg, met mijn kleine windscherm vind ik 110 km/h een mooie kruissnelheid.
Zelf probeer ik snelweg te vermijden wanneer het kan, kleinere en bij voorkeur bochtige wegen zijn veel leuker om te rijden.
Dat is een goede zeg een bagage rol achterop bij langere tripjes, dat ga ik eens mee proberen.
Voor de snel weg te mijden gebruik ik mijn navigatie en vink aan geen snelwegen naar de bestemming.
Dan kom je echt op mooie plaatsen als je tijd hebt.
 
Zeker is een sh300i geschikt om 300 km per dag te rijden. Zelfs vol gas. En inderdaad het liefste in een stuk door. Lekker op bedrijfstemperatuur is die in z n element. In het algemeen is de bestuurder de zwakke schakel. Vandaag toevallig bij den Honda Dealer. Vroeg een kuiken of ik met mijn scooter ook op de snelweg kom. Wat dat betreft is de sh300 en al helemaal de 350i een van de meest onderschatte motor(scooter)
Dat klinkt zeker niet slecht ! Ik heb een klein scherm besteld in Italie en als ik deze thuis heb ga ik zeker eens de snelweg proberen . Ik wou eigenlijk terug een brommer en het moest een honda zijn met genoeg kracht en grote wielen .Blijk ik terug een motor gekocht te hebben !
 
Dat klinkt zeker niet slecht ! Ik heb een klein scherm besteld in Italie en als ik deze thuis heb ga ik zeker eens de snelweg proberen . Ik wou eigenlijk terug een brommer en het moest een honda zijn met genoeg kracht en grote wielen .Blijk ik terug een motor gekocht te hebben !
Ja nou ben ik zelf voorstander van een origineel windscherm (46 cm). Zeker met snelheden boven de 80km/h. Dat originele scherm moet ik toegeven is voor mij verre van mooi maar O zo fijn boven de 80 en natuurlijk bij regen en kou. Ik schrok gisteren van de benzine prijzen zo hoog. En dat gaat verder omhoog. Ik denk als je echt zuinig en degelijk wil rijden kom ik uit bij Honda cb 125 F a 3300,- euro nieuw. Met deze is het dan wel op de rechter strook blijven achter een vrachtauto op de snelweg. De 125 F is relatief goedkoop omdat er o.a. geen abs op zit. Dat scheelt natuurlijk in de productie.
 
(...) Ik schrok gisteren van de benzine prijzen zo hoog. En dat gaat verder omhoog. Ik denk als je echt zuinig en degelijk wil rijden kom ik uit bij Honda cb 125 F a 3300,- euro nieuw. Met deze is het dan wel op de rechter strook blijven achter een vrachtauto op de snelweg. De 125 F is relatief goedkoop omdat er o.a. geen abs op zit. Dat scheelt natuurlijk in de productie.
Ik zou nu nooit meer een nieuwe motorfiets of scooter kopen zonder ABS.
Mijn Beverly 300 uit 2012 heeft geen ABS, zat er toen gewoon nog niet op, en dat ie geen ABS heeft is de enige reden waarom ik hem ooit zou vervangen.
 
Ik zou nu nooit meer een nieuwe motorfiets of scooter kopen zonder ABS.
Mijn Beverly 300 uit 2012 heeft geen ABS, zat er toen gewoon nog niet op, en dat ie geen ABS heeft is de enige reden waarom ik hem ooit zou vervangen.
Ja dat klopt maar dan moet je het wel kunnen betalen. Scooter / motor met abs is duurder bij onderhoud en brandstof verbruik dan de nieuwe 125 F zonder abs van Honda.
 
Ja nou ben ik zelf voorstander van een origineel windscherm (46 cm). Zeker met snelheden boven de 80km/h. Dat originele scherm moet ik toegeven is voor mij verre van mooi maar O zo fijn boven de 80 en natuurlijk bij regen en kou. Ik schrok gisteren van de benzine prijzen zo hoog. En dat gaat verder omhoog. Ik denk als je echt zuinig en degelijk wil rijden kom ik uit bij Honda cb 125 F a 3300,- euro nieuw. Met deze is het dan wel op de rechter strook blijven achter een vrachtauto op de snelweg. De 125 F is relatief goedkoop omdat er o.a. geen abs op zit. Dat scheelt natuurlijk in de productie.
Een hoger scherm komt er nog eens ik wat ingelezen ben in welke goed zijn en wat niet . Ik denk tegen begin oktober dat ik wel zal wisselen van klein naar groot scherm. Een 125cc zie ik niet zitten en wil toch net dat beetje meer power . Al zou het goed kunnen voor 30km per dag woon/werk verkeer. De benzine prijzen staan hier 1.45€ voor E95 buiten de snelweg . Als het goed is krijg ik 60€ om naar het werk te gaan . Ik heb al gelezen dat een 300cc 1op25 rijd dus kan ik 1000km rijden voor 60€ .Kom ik dus vlotjes toe met 60€ .
 
Een hoger scherm komt er nog eens ik wat ingelezen ben in welke goed zijn en wat niet . Ik denk tegen begin oktober dat ik wel zal wisselen van klein naar groot scherm. Een 125cc zie ik niet zitten en wil toch net dat beetje meer power . Al zou het goed kunnen voor 30km per dag woon/werk verkeer. De benzine prijzen staan hier 1.45€ voor E95 buiten de snelweg . Als het goed is krijg ik 60€ om naar het werk te gaan . Ik heb al gelezen dat een 300cc 1op25 rijd dus kan ik 1000km rijden voor 60€ .Kom ik dus vlotjes toe met 60€ .
Een 300cc doet wel beter dan 1 op 25. Mijn Beverly 300 zit gemeten over 10.000km en op basis van de tankbeurten en de kilometerstanden op 3,14l/100km of 1 op 31,8.
 
Ik heb de 300 nu zo 3 weken en zo 1000km gereden.
Zit zo rond de 1:29 gem.
Dit met origineel hoog scherm en topkoffer.

Moet zeggen de 300 bevalt super, hiervoor een soes sixteen 150 dat reed wel even anders.
De sh rijd veel rustiger.
 
Ik heb een poosje terug een opname gemaakt van het geluid uit de transmissie..
hoort het nou zo? Of hoort dat ding dit geluid niet te maken?

ik rijd hier 2x richting de 50-60km/u en laat hem dan uitrollen.. bij de tweede keer wat langer..
je hoort dus een soort “wheeeehhhhh” geluid tijdens het uitrollen (en ook de remschijf op het eind bij de 2e keer uitrollen..)

het geluid is er niet meteen; pas als het spul warm word.
en over warm worden; flink warm. Ik kan mijn hand na een poosje niet op de kap leggen.. dat is behoorlijk warm.. ook de remschijf achter word flink warm. Loopt overigens niet aan.

geluidopname; (even downloaden; vanuit google afspelen werkt niet blijkbaar)
 
Als het frisser wordt, monteer ik een opzetscherm van Ali op mijn middelgroot scherm.
opzetscherm op Ali
Kan je instellen naar persoonlijke voorkeur en biedt volgens mij meer mogelijkheden dan een groot scherm.
Ik heb ook zo iets bij Ali gekocht en bevalt wel, maar met veel wind en 100 km/u wil het orginele scherm van Honda wel met vlagen naar je toe buigen en ik denk erover om tussen de steunen en scherm een langere hoek aluminium te plaatsen. bv 30x15x3mm
 
Terug
Bovenaan Onderaan