Honda-noob
Die hard MF'er
Beste MF’ers,
Ik heb een vraag aan jullie:
ik heb het idee dat mijn motor met een koud blok stationair niet meer lekker loopt. Met een warm blok loopt ie mooi ~1100 RPM, zelf laatst met warm blok nog de stationairschroef ingesteld, maar als ik ga rijden met een koud blok dan kan ie zelfs in de eerste minuten bij een stoplicht uitvallen. De toeren schommelen dan tussen de 900-500 RPM, en dan valt ie vrij snel uit.
Voorbeeld: ik start de motor met choke, haal de choke eraf, en dan loopt ie dus stationair erg laag. Bij stoplichten geef ik dan een beetje gas bij en houd ik de RPM op 1500. Op die manier is het wel te doen.
Na ongeveer 10 minuten draait ie stationair 1100 RPM zonder choke, aangezien het blok dan al goed warm is. Dit was voor zover ik mij kan herinneren eerst niet zo. Ik verdenk daarom eventueel nieuwe bougies/luchtfilter, maar nogmaals, zo veel kennis heb ik er ook niet van. Heb 1 vd bougies eruit gehaald en deze zag er prachtig uit na 20 minuten rijden.
Ik heb tijdens het klussen aan de motor de tank gedemonteerd en de gaskabels compleet losgehaald en weer terug gezet. Voor de rest geen andere ingrepen. Choke kabel zit goed vast en reageert er ook op. Wat wel apart is: choke halfopen is beter dan een kwart open. Doe ik hem half open draait ie stationair hoog maar goed, doe ik hem een kwart open dan beginnen de toeren als flink te schommelen. Doe ik de choke dan dicht dan ook maar iets minder.
Iemand in een ander topic vertelde dat dit door vuile sproeiers/vuile carburateur komt.
Heb overigens al deo test door beetje te spuiten rondom de carb (tank en luchtfilter er niet afgehaald). Maar daar reageerde hij niet echt op.
Wie heeft advies/raad? Ik zit te denken om carb volledig te demonteren en deze ultrasoon te laten reinigen.
(motor is een Honda NTV 650 uit 1997 met 108.000 km. Onderhoud historie enigszins onbekend).
Ik heb een vraag aan jullie:
ik heb het idee dat mijn motor met een koud blok stationair niet meer lekker loopt. Met een warm blok loopt ie mooi ~1100 RPM, zelf laatst met warm blok nog de stationairschroef ingesteld, maar als ik ga rijden met een koud blok dan kan ie zelfs in de eerste minuten bij een stoplicht uitvallen. De toeren schommelen dan tussen de 900-500 RPM, en dan valt ie vrij snel uit.
Voorbeeld: ik start de motor met choke, haal de choke eraf, en dan loopt ie dus stationair erg laag. Bij stoplichten geef ik dan een beetje gas bij en houd ik de RPM op 1500. Op die manier is het wel te doen.
Na ongeveer 10 minuten draait ie stationair 1100 RPM zonder choke, aangezien het blok dan al goed warm is. Dit was voor zover ik mij kan herinneren eerst niet zo. Ik verdenk daarom eventueel nieuwe bougies/luchtfilter, maar nogmaals, zo veel kennis heb ik er ook niet van. Heb 1 vd bougies eruit gehaald en deze zag er prachtig uit na 20 minuten rijden.
Ik heb tijdens het klussen aan de motor de tank gedemonteerd en de gaskabels compleet losgehaald en weer terug gezet. Voor de rest geen andere ingrepen. Choke kabel zit goed vast en reageert er ook op. Wat wel apart is: choke halfopen is beter dan een kwart open. Doe ik hem half open draait ie stationair hoog maar goed, doe ik hem een kwart open dan beginnen de toeren als flink te schommelen. Doe ik de choke dan dicht dan ook maar iets minder.
Iemand in een ander topic vertelde dat dit door vuile sproeiers/vuile carburateur komt.
Heb overigens al deo test door beetje te spuiten rondom de carb (tank en luchtfilter er niet afgehaald). Maar daar reageerde hij niet echt op.
Wie heeft advies/raad? Ik zit te denken om carb volledig te demonteren en deze ultrasoon te laten reinigen.
(motor is een Honda NTV 650 uit 1997 met 108.000 km. Onderhoud historie enigszins onbekend).